Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Emergency braking - vals alarm

This site may earn commission on affiliate links.
I
Daar gaat het wel om. 50km/u zo langs een voetganger rijden is onverantwoordelijk. Dat het 99,9% van de gevallen goed gaat staat daar los van.

In een 30km-zone mag je ook 30km/u rijden. In heel veel gevallen is ook 30km/u dan veel te hard.
Je komt dan in dezelfde discussie als we zien bij volg afstanden op de snelweg.

In 99,9% van tijd gaat het prima als je op 5m afstand volgt bij 100km/u.
Bij de 0,1% van de tijd ontstaat er een kopstaart botsing.
Als een mens dit overkomt dan is dat pech en een ongelukje.

Wanneer het een auto met ADAS betreft dan zijn het ineens levensgevaarlijke auto's die verboden zouden moeten worden en dus grijpt de auto in als jij je onverantwoordelijk gedraagt. ;)

En ja ik begrijp dat dit wennen is. Heb ik ook moeten doen maar als je het tracht te zien vanuit het ADAS en de fabrikant dan snap je ineens dat jezelf het probleem bent en niet de auto.
Ik weet niet welke regels Tesla heeft geïmplementeerd.
Ik 'denk' dat het systeem bedoeld is om botsingen te voorkomen en daarom ongeacht de verkeersregels of maatschappelijke regels zal remmen als hij denkt iets te gaan raken.
In dit geval was het vrij duidelijk dat ik het object niet ging raken. En hij was naar mijn inschatting ook te laat met remmen als dat wel de inschatting zou zijn geweest.

Het is niet mijn intentie om hier over verkeersregels of verantwoordelijk rijgedrag te discussiëren.
 
Het is niet mijn intentie om hier over verkeersregels of verantwoordelijk rijgedrag te discussiëren.
Als ik de bestuurder was op dat moment had ik zelf ook geremd/ingegrepen, omdat je echt te hard komt aanrijden. Zo hard wil je niet langs een voetvanger moeten rijden. Dus wat mij betreft heeft de auto prima gereageerd.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Mijn persoonlijke mening, aardig wat "overdreven" reacties ..... topic starter zal wel nimmer meer een dashcam filmpje plaatsen. Hij rijdt helemaal links en de voetganger loopt helemaal rechts ..... zo hard gaat het niet volgens mij want dashcam filmpjes zoals ik ze wel eens terugkijk komen heel anders over als de echte actuele snelheid. Ik zie eerlijk gezegd geen gevaarlijke situatie, maar goed dat is mijn mening. Dat de auto zomaar remt (of über voorzichtig reageert) af en toe is al langer bekend en op dit soort wegen moet je idd gewoon manueel rijden, niet op AP, maar hij reed hier gewoon zelf zegt die.....
 
Omdat de auto door de bocht komt aanrijden, kan het zijn dat deze de voetganger nog niet goed in beeld had bij het uitrijden van de bocht.

Daarbij komt dat de auto net voor het naderen van de voetganger nog steeds in de stuurbeweging van de bocht zat. Zou de bestuurder de stuurbeweging niet hebben aangepast bij het uitkomen van de bocht, dan zou de auto recht op de voetganger zijn ingereden. Ik snap dat de auto daarop reageert.

In het verleden had ik ook wel eens dat de alarmbellen af gingen als je bv een fietser wilde inhalen, maar door tijdig een stuurbeweging te maken of richting aan te geven gaan er geen alarmbellen meer af.

Dit soort situaties moet je niet vanuit de bestuurder beredeneren want die weet wat hij zelf ziet en hoe hij gaat reageren en daar is ook niets mis mee.
Deze situaties moet je vanuit de auto of bv een bijrijder beredeneren die geen idee hebben wat de bestuurder van plan is. Als bijrijder zou je ook denken van gaat dat wel goed.
 
  • Like
Reactions: wooter
I

Ik weet niet welke regels Tesla heeft geïmplementeerd.
Ik 'denk' dat het systeem bedoeld is om botsingen te voorkomen en daarom ongeacht de verkeersregels of maatschappelijke regels zal remmen als hij denkt iets te gaan raken.
In dit geval was het vrij duidelijk dat ik het object niet ging raken. En hij was naar mijn inschatting ook te laat met remmen als dat wel de inschatting zou zijn geweest.

Het is niet mijn intentie om hier over verkeersregels of verantwoordelijk rijgedrag te discussiëren.
Hij ziet ook dat het geen paal is maar een voetganger. Daar rij je niet met 50km/u vlak langs, ook al is het niet raak maar mis.

Blijkbaar zit je nog in die ontkenningsfase. ;)

Verkeersregels en rijgedrag is waar de ADAS juist op reageert.
 
  • Like
Reactions: DM231191
Als voetganger had ik het erg plezierig gevonden als je geheel links was gaan rijden. Tot teslavision zover is, zou ik in een dergelijke situatie AP er even afhalen geheel links gaan rijden en wellicht wat snelheid minderen hoewel ik dat niet goed kan inschatten.
Hoe veel verder naar links had hij kunnen gaan denk je? Hij rijdt al bijna midden op de linkse stippellijn, dan rijd je al zowat met de wielen in de berm.
 
  • Like
Reactions: Menabe
In dit geval was het vrij duidelijk dat ik het object niet ging raken. En hij was naar mijn inschatting ook te laat met remmen als dat wel de inschatting zou zijn geweest.

Eens, en ook herkenbaar trouwens. Onnodig ingrijpen heb ik vaak bij rotondes. Hoop gepiep over corrective steering zonder reden.

Zelf 1x een EAB meegemaakt tot stilstand. Je schrikt je werkelijk HE-LE-MAAL de tandjes..... niks aan de hand behalve een schaduw van een persoon ofzoiets.
Ach, liever false positives dan false negatives :cool:
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Inderdaad, het ging vlotjes maar niet overdreven. Tesla ADAS is geprogrammeerd om zeker andere weggebruikers niet te vertrouwen, en zal bij voetgangers en fietsers willen vertragen.

Met een echte noodstop gaan ook de toeters en bellen via de luidsprekers af.
 
Ik heb daar alleen van als ik te aggressief rij.
Gewoon als er een fietser of voetganger opgemerkt wordt, als een tegenligger te dicht komt, je te dicht bij geparkeerde wagens komt of als ik over de parkeerstrook moet wegens een tegenligger (lane change warning staat uit). Onafhankelijk van rijstijl.
Hier ook in een 30km/u straat waar ik mij aan de beperking hou en tussen de geparkeerde wagens laveer. Zeker niet agressief dus.
 
Gewoon als er een fietser of voetganger opgemerkt wordt, als een tegenligger te dicht komt, je te dicht bij geparkeerde wagens komt of als ik over de parkeerstrook moet wegens een tegenligger (lane change warning staat uit). Onafhankelijk van rijstijl.
Hier ook in een 30km/u straat waar ik mij aan de beperking hou en tussen de geparkeerde wagens laveer. Zeker niet agressief dus.
Als ik zelf rij zelden last van, wel als ik op zulke wegen TACC of zelfs EAP probeer. 😇
 
  • Like
Reactions: Mars2020