I
Ik 'denk' dat het systeem bedoeld is om botsingen te voorkomen en daarom ongeacht de verkeersregels of maatschappelijke regels zal remmen als hij denkt iets te gaan raken.
In dit geval was het vrij duidelijk dat ik het object niet ging raken. En hij was naar mijn inschatting ook te laat met remmen als dat wel de inschatting zou zijn geweest.
Het is niet mijn intentie om hier over verkeersregels of verantwoordelijk rijgedrag te discussiëren.
Ik weet niet welke regels Tesla heeft geïmplementeerd.Daar gaat het wel om. 50km/u zo langs een voetganger rijden is onverantwoordelijk. Dat het 99,9% van de gevallen goed gaat staat daar los van.
In een 30km-zone mag je ook 30km/u rijden. In heel veel gevallen is ook 30km/u dan veel te hard.
Je komt dan in dezelfde discussie als we zien bij volg afstanden op de snelweg.
In 99,9% van tijd gaat het prima als je op 5m afstand volgt bij 100km/u.
Bij de 0,1% van de tijd ontstaat er een kopstaart botsing.
Als een mens dit overkomt dan is dat pech en een ongelukje.
Wanneer het een auto met ADAS betreft dan zijn het ineens levensgevaarlijke auto's die verboden zouden moeten worden en dus grijpt de auto in als jij je onverantwoordelijk gedraagt.
En ja ik begrijp dat dit wennen is. Heb ik ook moeten doen maar als je het tracht te zien vanuit het ADAS en de fabrikant dan snap je ineens dat jezelf het probleem bent en niet de auto.
Ik 'denk' dat het systeem bedoeld is om botsingen te voorkomen en daarom ongeacht de verkeersregels of maatschappelijke regels zal remmen als hij denkt iets te gaan raken.
In dit geval was het vrij duidelijk dat ik het object niet ging raken. En hij was naar mijn inschatting ook te laat met remmen als dat wel de inschatting zou zijn geweest.
Het is niet mijn intentie om hier over verkeersregels of verantwoordelijk rijgedrag te discussiëren.