Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen Jedlix - slim laden app

This site may earn commission on affiliate links.
Hier vind je nog een kort artikel in het FD over de Hackathon: Cookiewall | Het Financieele Dagblad We bereiden onze technologie al voor op de toekomst.

Wat betreft het energieverbruik door het pollen. Dit kan inderdaad leiden tot een heel klein beetje extra energieverbruik, afhankelijk natuurlijk van wat je normale setting is (bij always conntected zou dit minder zijn dan het voorbeeld hierboven).

Er is wel een ander bijkomend voordeel van het slim laden voor wat betreft het energieverbruik. De auto wordt ergens in de nacht/vroeg in de ochtend pas volgeladen ipv in de avond. Dit betekent dat de batterij iets warmer is in de ochtend door het regulier verlies van energie tijdens laden (de efficiency is een aantal procent minder dan 100 dus iets van 2-4 kWh op een totale lading). De batterij hoeft dan niet meer via pre-heating (of het rijden zelf) opgewarmd te worden. Dit bespaart dus energie en geeft wellicht zelfs additionele range (regen breaking doet het niet bij koude temperaturen). Uiteraard is dit enkel het geval op koude dagen, maar dat zijn iig de dagen dat de range het meest beperkt is.

Tesla heeft recentelijk een pre-heating functionaliteit voor batterijen toegevoegd, maar bij andere elektrische auto's (met minder geavanceerde software) zal het voordeel nog relevanter zijn.
 
  • Like
Reactions: Schumpeter
Inmiddels is het laatste bericht op dit onderwerp van maart 2018 Hoe zijn de ervaringen met Jedlix nu? Hoe " onveilig" is het je Tesla account te gebruiken?
En is het "erg slecht" om de auto regel matig wakker te maken. Behalve dat het stroomgebruik dan iets hoger ligt?

Jedlix lijkt me een prachtige app met mooie mogelijkheden, maar bovengenoemde vragen houden mij nog tegen.

zijn er gebruikers die mij gerust kunnen stellen? Enig idee hoeveel gebruikers ze hebben?
 
Ik ben gestopt met Jedlix. Ik vind de App te slecht werken. Ik heb een aantal issues:

- App 'verliest' regelmatig de tesla login gegevens. Werd wat vervelend om ze telkens opnieuw in te voeren.
- App laat niet zien dat hij het laden heeft gestopt. Ik krijg dan een Tesla melding 'Laden gestopt', maar Jedlix meldt niets. Het is mij daardoor niet duidelijk of die app nu goed werkt of niet.
- Ik _moet_ een vertrektijd opgeven binnen 24 uur. Ik hoef niet altijd binnen 24 uur weg. Bovendien is mijn 'commute' maar 30 km. Ik zou er dus voor willen kiezen dat de App zelf bepaald wanneeer hij kan laden, en zich niets aantrekt van wanneer ik 'vol moet zijn'.

Uiteindelijk is de App te veeleisend voor mij als gebruiker. Ik wil gewoon stekker erin gooien en hij moet gaan laden wanneer het 'kan' volgens het net. Al dan niet op basis van geofencing, zodat het jedlix laden alleen thuis gebeurt en laden aan een openbare paal gewoon altijd-laden is (omdat je dan weer weg moet)

Nu is het telkens app starten, tijd instellen, hopen dat login er nog in staat, bidden dat de app 't doet, etc.

Stroomverbruik voor het wakker maken lijkt mij meevallen. Als de auto aan het laden is staat de computer ook aan. Dus als je 'm alleen wakker maakt om het laden te starten lijkt mij dat geen probleem. Er zijn zat mensen die apps als TeslaFi, TeslaLog, etc gebruiken waardoor hun auto eigenlijk nooit slaapt.

Het euvel van kapotte MCU's doordat de eMMC door z'n write cycles heen is heb ik ook al een tijdje niet meer gehoord. Lijkt een 'classic' probleem te zijn.
 
Ik ben gestopt met Jedlix. Ik vind de App te slecht werken. Ik heb een aantal issues:

- App 'verliest' regelmatig de tesla login gegevens. Werd wat vervelend om ze telkens opnieuw in te voeren.
- App laat niet zien dat hij het laden heeft gestopt. Ik krijg dan een Tesla melding 'Laden gestopt', maar Jedlix meldt niets. Het is mij daardoor niet duidelijk of die app nu goed werkt of niet.
- Ik _moet_ een vertrektijd opgeven binnen 24 uur. Ik hoef niet altijd binnen 24 uur weg. Bovendien is mijn 'commute' maar 30 km. Ik zou er dus voor willen kiezen dat de App zelf bepaald wanneeer hij kan laden, en zich niets aantrekt van wanneer ik 'vol moet zijn'.

Uiteindelijk is de App te veeleisend voor mij als gebruiker. Ik wil gewoon stekker erin gooien en hij moet gaan laden wanneer het 'kan' volgens het net. Al dan niet op basis van geofencing, zodat het jedlix laden alleen thuis gebeurt en laden aan een openbare paal gewoon altijd-laden is (omdat je dan weer weg moet)

Nu is het telkens app starten, tijd instellen, hopen dat login er nog in staat, bidden dat de app 't doet, etc.

Stroomverbruik voor het wakker maken lijkt mij meevallen. Als de auto aan het laden is staat de computer ook aan. Dus als je 'm alleen wakker maakt om het laden te starten lijkt mij dat geen probleem. Er zijn zat mensen die apps als TeslaFi, TeslaLog, etc gebruiken waardoor hun auto eigenlijk nooit slaapt.

Het euvel van kapotte MCU's doordat de eMMC door z'n write cycles heen is heb ik ook al een tijdje niet meer gehoord. Lijkt een 'classic' probleem te zijn.

Hi @Tozz,

Leuk om te horen dat je de app gebruikt en helaas erg jammer om te horen dat je bent gestopt met het gebruiken van onze app. Ik moet inderdaad bevestigen dat we op dit moment wat problemen ondervinden met het maken van een connectie met sommige auto's. We zijn hier in overleg met Tesla om deze verbinding beter te maken. Daarnaast werken we op dit moment ook hard aan om de stabiliteit van de app te verbeteren (inclusief verbinding auto). Dit zijn enkele grote veranderingen en eind augustus / begin september zal er een zeer grote update van de app (front-end + back-end) plaats gaan vinden die er voor moet gaan zorgen dat onder andere de connectiviteit van de auto geen issues meer zal geven maar ook de app veel stabieler gaan draaien.

Daarnaast zou het zeker wel moeten zijn dat als Jedlix het laden stopt je dit ook ziet in de Jedlix app. Wij laten namelijk wel zien dat de auto gestopt is met laden als dit het geval is (identiek aan de Tesla app). Het feit dat jij dit niet in de app ziet heeft wellicht ook met het connectiviteitsprobleem te maken.

Goed om te weten ook dat wij gebruik maken van geofencing. Wij laden alleen slim op het opgegeven adres en beginnen dus niet met slim laden als de auto ergens anders aan het laden is.

Ik zou graag persoonlijk contact met je op willen nemen om jouw situatie verder te onderzoeken om te kijken wat er exact mis gaat met de verbinding. Mocht je hier voor open staan dan hoor ik dat graag en dan stuur ik je even een PM. Alvast bedankt!

Groet,

Erik
 
Last edited by a moderator:
Aanvullend nog op bovenstaande; we hebben inmiddels al een hoop Tesla's (en andere) auto's gekoppeld op deze manier. We liepen daardoor op tegen wat limieten in het gebruik van bepaalde interfaces, waaronder de fleet API van Tesla.

Jedlix stuurt ook (publieke) laadpalen aan, maar het nadeel is hier dat je dan bepaalde informatie van de auto mist (batterij status, bepaalde instellingen rond amperage, max batterij) die relevant zijn voor slim laden. Dat werkt dan allemaal wat minder handig dan via de connected car. Een hoop laadpalen, zoals bijvoorbeeld de Tesla Wall Connector, hebben ook geen internet verbinding voor signalen.

We zijn momenteel bezig met een grote release van de app. We zullen ook spoedig de vertrektijd instellingen intuitiever maken, zodat je ook makkelijker weekinstellingen toe past. Idee is uiteindelijk dat we lekker op de achtergrond draaien zonder dat dit jullie moeite kost. Deze en andere suggesties horen we graag en dat mag natuurlijk ook hier gepost worden.
 
  • Like
Reactions: Schumpeter
Ik heb me ook aangemeld, maar eerlijk gezegd valt het me tegen dat in drie jaar tijd nog steeds maar één leverancier (Eneco) een verbinding heeft willen aangaan met Jedlix. De incentive is dan hooguit virtueel.


@BobbyKings: Ja. Dat levert als voordeel dat de app ziet hoeveel je al in je batterij hebt. Hoef je niet meer te controleren en in te stellen.

Ik hoop wel dat de T daardoor niet steeds gecheckt wordt en daarmee niet in slaap gaat, met het bijbehorende spookverbuik. Dan kost het me, terwijl het me al niets oplevert.
Ik ga dat in de gaten houden met TeslaFi.

We zijn ook blij om te melden dat we binnenkort meer leveranciers gaan ondersteunen met Jedlix. Naast het duurzame laden kan je dan ook gebruik maken van de financiele beloning. Het gaat om de volgende partijen:

Greenchoice
EnergieOM (voorheen bekend als de duurzame energie cooperatie en meest groene boer van NL)
Oxxio

In principe voldoet elk type stroomcontract bij deze partijen en update en support in de app zal in september plaatsvinden. Mocht je al bij deze partijen zitten dan kunnen we dit al eerder instellen (via mail naar Jedlix of PM op dit forum).

Ook volgen er nog wat publieke laadpaal operators, maar die laadpaal backend systemen bezorgen ons nogal wat hoofdpijn in het koppelen. Precieze aankondiging laat nog even op zich wachten.
 
Mooi stap Erik, maar voor mij minder relevant (nog even vast aan Eneco...). Ik zie net dat Greenchoice Qurrent koopt dus daar zullen jullie ook wel blij van worden.

Ik ben het trouwens eens met de suggestie over de timers. Volgens mij kan dat nog efficienter als die over 24 u/dagen heen gaat.
 
We zagen het nieuws van Qurrent, maar we hebben nog geen idee wat de gevolgen zijn.

De rest alvast bedankt voor het aanmelden van energie accounts. Blijkbaar zitten er nog veel mensen bij deze partijen!

We zijn trouwens aan het werk met de timers, maar het valt niet mee om een uniform iets te bedenken dat ook nog eens begrijpelijk is zonder uitgebreide toelichting. Working on it!
 
Goed nieuws, vol energie kunnen wij je vandaag vertellen dat de vernieuwde Jedlix app live staat in de stores. Met deze update geven wij de Jedlix app een grote beurt en een flinke lik verf:
  • Een account aanmaken gaat nu veel soepeler en duidelijker (voor de meete van jullie niet meer nodig natuurlijk).
  • Een nieuw design voor de hele app, met frisse kleuren. Alles ziet er nu gestroomlijnder uit.
  • We hebben de app een energieboost gegeven, wat de snelheid heeft verbeterd.
Later in de loop oktober volgt de integratie met diverse nieuwe energie partners de we eerder al hebben genoemd!