Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen Jedlix - slim laden app

This site may earn commission on affiliate links.
Mochten er nog Tesla rijders in de buurt van Eindhoven wonen/werken. Gisteren hebben we een (proef) project met Enexis gelanceerd:
Cookies op ed.nl | ed.nl
Idee is dat we hier de flexibiliteit van het laden aanbieden aan de lokale netbheerder Enexis. Momenteel heeft het lokale net nog meer dan genoeg ruimte voor elektrische auto's, maar er bestaat een kans dat bij hele grote aantallen we dit ook slim moeten inpassen of de netten moeten uitbreiden (of beide). De besparing hier is ongeveer 5 cent/kWh er dus een behoorlijke korting op het laden!
 
Hi Job,

Bedankt voor je bericht en goed om te horen dat het slim laden zelf goed werkt! We zien op dit moment inderdaad dat voor bepaalde slimme laadsessies nog geen besparingen zijn berekend. Wij zijn nu aan het kijken waarom dit het geval is.

Goed om te benadrukken, dit zal voor alles sessies die nog niet zijn berekend alsnog gedaan worden. Ik hoop dat we dit vandaag kunnen gaan regelen (je zult dan een boost aan besparingen krijgen) of dat dit maandag geregeld gaat worden en we gaan er natuurlijk voor zorgen dat vanaf dan ook alle nieuwe sessies netjes een besparing gaat opleveren.

Excuses uiteraard voor het ongemak en nogmaals dank voor je bericht.

Groet,

Erik
 
Heb de app geinstalleerd en mij aangemeld.
Je zou zeggen moet simpel werken, maar ondanks contact app met de auto krijg ik hem nog niet aan de gang.
Weet iemand wat er verder allemaal ingesteld moet worden voordat het werkt?
Of waar dat stapsgewijs staat beschreven voor de Tesla? NB De 5 stappen die op de website van Jedlix staan heb ik uitgevoerd.
Ik zit bij Greenchoice, weet niet zeker of daar de kink in de kabel zit, maar ik krijg in ieder geval wel van Jedlix (automatische) e-mails waarin staat dat ik nog niets bespaar. Tsja, dat had ik ook al door.o_O
 
Heb de app geinstalleerd en mij aangemeld.
Je zou zeggen moet simpel werken, maar ondanks contact app met de auto krijg ik hem nog niet aan de gang.
Weet iemand wat er verder allemaal ingesteld moet worden voordat het werkt?
Of waar dat stapsgewijs staat beschreven voor de Tesla? NB De 5 stappen die op de website van Jedlix staan heb ik uitgevoerd.
Ik zit bij Greenchoice, weet niet zeker of daar de kink in de kabel zit, maar ik krijg in ieder geval wel van Jedlix (automatische) e-mails waarin staat dat ik nog niets bespaar. Tsja, dat had ik ook al door.o_O
Duurde bij mij een week voor het werkte.
De app geeft zeker geen real time info, maar na een tijd werkte het bij mij.
 
  • Like
Reactions: Maarten
Heb de app geinstalleerd en mij aangemeld.
Je zou zeggen moet simpel werken, maar ondanks contact app met de auto krijg ik hem nog niet aan de gang.
Weet iemand wat er verder allemaal ingesteld moet worden voordat het werkt?
Of waar dat stapsgewijs staat beschreven voor de Tesla? NB De 5 stappen die op de website van Jedlix staan heb ik uitgevoerd.
Ik zit bij Greenchoice, weet niet zeker of daar de kink in de kabel zit, maar ik krijg in ieder geval wel van Jedlix (automatische) e-mails waarin staat dat ik nog niets bespaar. Tsja, dat had ik ook al door.o_O

Wat ik gedaan heb is het volgende:
- app geinstalleerd en ingesteld (ik zit bij budget energie)
- Voordat ik de MS ging laden, Jedlix gestart en aangegeven dat ik deze tot een bepaalde tijd wilde laden.
- De MS op de lader gezet.
- Na de laadsessie de MS eraf gehaald en enige tijd later kreeg ik een melding met de 32 cent voor de laadsessie.
 
Bedankt Duke-U and Schumpeter voor het doorgeven. Dit wordt erg gewaardeerd.

Allereerst ook bedankt voor alle feedback! De opmerkingen nemen we zeer serieus en we zijn erg druk om alles zo snel mogelijk duidelijk te krijgen. In deze post probeer ik alvast zoveel mogelijk antwoord te geven op de vragen en/of opmerkingen die hier zijn geplaatst.

- Hoeveel besparing bereik je hiermee daadwerkelijk?
Op basis van onze analyses en daadwerkelijke laadessies zien we een besparing van 0.02 Euro/kWh. Er zijn alleen heel veel factoren die invloed hebben op deze prijs. Denk hierbij aan mate van flexibiliteit, laadsnelheid, moment van laden, schommelingen in de markt.

- Hoeveel overschotmomenten zijn er gemiddeld eigenlijk per week / maand?
Er zijn elke dag op meerdere momenten overschotmomenten. Daarnaast is er ook vaak een tekort. Doordat we dan niet opladen balanceren we het net ook.

- Geldt de besparing ook tijdens het nachtstroomtarief?
De besparing geldt ook tijdens het nachtstroomtarief.

- Kun je de app instellen op "wacht met laden op Jedlix signaal, maar niet later dan hh:mm"?
Op dit moment kun je dit helaas nog niet zo instellen. We zijn druk bezig om meer laadmogelijkheden toe te voegen in de app. Deze vraag nemen we zeker mee!

SSL Certificaat
Het SSL certificaat issue was een stomme fout. Ons oude certificaat verliep en we hadden netjes een nieuw certificaat klaar staan. Helaas werd dit niet automatisch geupdate door onze hosting provider op het moment dat het oude certificaat niet meer geldig was. Uiteraard is dit issue nu verholpen.

Eneco contract
Op dit moment hebben we een koppeling met de energy trade afdeling van Eneco. Dit betekent dat we op dit moment het portfolio van Eneco balanceren en daardoor alleen de besparing uit kunnen keren als je klant bij Eneco bent (alleen elektriciteitscontract is genoeg). In de zeer nabije toekomst zullen we meer energiebedrijven koppelen aan ons systeem.

Ik vraag mij echter af als er in de nacht geen overschotmoment is, wordt de Tesla dan niet geladen of werkt uitgesteld laden gewoon?
We zullen er altijd voor zorgen dat de auto volledig is opgeladen. Op het moment als er geen overschotmoment is, dan zullen wij gewoon gaan laden. Zelfs als de prijs heel hoog is. Als de besparing dan negatief blijkt te zijn, dan zetten wij de besparing op nul. Het risico van hoge prijzen ligt dus in zijn geheel bij ons. Als Jedlix gebruiker profiteer je alleen van de goedkope momenten.

geen privacy statement, niets over de opslag van persoonlijke gegevens, etc....
Het zorgvuldig beheren van persoonlijke gegevens is erg belangrijk voor ons. Uiteraard hebben wij daarom ook een privacy statement welke je zowel in de app als op de website kunt vinden. Het lijkt er op dat deze informatie niet duidelijk genoeg is en daarom zijn wij ook druk bezig met een update.

Daarnaast lijkt het er op dat je gevraagd wordt om je Tesla credentials.
Dit is inderdaad het geval. Op deze manier kunnen wij op afstand het laden starten en stoppen en laden als er een overschot is en het laden stoppen als dit juist niet het geval is. We gaan uiteraard vertrouwelijk om met deze zeer privacy gevoelige data en slaan daarom het wachtwoord ook niet op maar gebruiken exact hetzelfde tokensysteem als dat Tesla gebruikt voor de Tesla app. We realiseren ons nu ook dat deze informatie ook zichtbaar moet zijn op het moment dat je je acount toevoegd. Dit zullen wij aanpassen.

Nogmaals dank voor al deze feedback! Mochten er nog meer vragen zijn dan horen we dat uiteraard graag.

Groet,

Erik van Aalzum
Product Owner Jedlix





Beste Erik,
Welke API's (Application Programmable Interfaces) deelt Tesla met jullie? Ik ben namelijk benieuwd of jullie bijvoorbeeld:
- de deur kunnen unlocken
- locatie(s) kunnen opvragen
- ed.

mvg Maurice Derksen
 
Welke API's (Application Programmable Interfaces) deelt Tesla met jullie? Ik ben namelijk benieuwd of jullie bijvoorbeeld:
- de deur kunnen unlocken
- locatie(s) kunnen opvragen
- ed.

Goede vraag zeg! Ik ben ook benieuwd of ze een gelimiteerde API gebruiken of dezelfde API zoals gedocumenteerd op Tesla API - Tesla API of Introduction - Tesla JSON API (Unofficial)

Locatie lijkt me logisch om opgevraagd te kunnen worden. Hoe weten ze anders bijvoorbeeld of je thuis bent maar ik ben het met je eens dat het geofencen *buiten* het gebied van je woning niet voor hen toegankelijk zou moeten zijn. Tenzij je natuurlijk bij een laadpaal staat.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ter informatie; OM Nieuwe Energie (bovenaan lijstje van duurzaamste leverancier) en Oxxio zijn sinds deze week ook gekoppeld via de app naast Greenchoice en Eneco.

Ik heb de nieuwe Jedlix app weer een poging gegeven, maar inmiddels ook weer verwijderd. Toch nog eigenlijk dezelfde bezwaren, naast wat nieuwe:

- Allereerst werkte mijn oude login niet meer. Moest een reset doen.
- In de mail werd aangekondigd "Nu ook Samen OM ondersteund als leverancier". De App gaf aan dat OM niet werd ondersteund. daarvoor moest ik eerst wachten op een Android App update die pas 3 dagen later kwam. Doe dit nou andersom! De user experience is gewoon slecht op deze manier.
- Tesla gegevens ingevuld. Paar dagen later is de App de gegevens wederom kwijt (was ook zo in de 'oude' app). Opnieuw invullen geeft errors. App blijft zeggen "gegevens worden bijgewerkt" (of iets in die trant).
- Ik zie nog steeds niet wanneer de App het laden stopt of start, waardoor ik mij weer afvraag of er nou iets mis gegaan is met het laden of dat de App zich er mee heeft bemoeit. Ook omzeilt de App het geplande opladen in de auto. Dat is niet perse erg, maar het wordt niet duidelijk gemeld. Dit hebben meer mensen hier al ervaren die Tesla hebben gevraagd dit te herstellen aan hun auto, terwijl het aan Jedlix ligt.
- Correct me when I'm wrong, maar ik heb het idee dat Jedlix als systeem doorloopt als je de App hebt verwijderd. In andere worden, de Jedlix backend praat met mijn Tesla ook wanneer ik de software niet meer heb en/of gebruik. Daar heb ik een bepaalde mening over :). Uiteindelijk maar mijn Tesla wachtwoord gewijzigd.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Voor Teslafi.com gebruik ik een API-token zonder toegang tot controls (zelf aangemaakt met Postman, maar wel met toegang tot de batterijgegevens en locatie). Dus het zou mogelijk moeten zijn voor Jedlix om dit ook te doen. Ik gok er eigenlijk op aan de hand van de gebruikte methode (invoeren Tesla account + password) dat ze 'full access' hebben. Ongetwijfeld kan Erik hier antwoord op geven.

Persoonlijk ben ik ook geïnteresseerd, maar is er al meer bekend over toekomstige partners? Op dit moment heb ik een contract bij Qurrent. Met de overname van Greenchoice zou je verwachten dat Qurrent snel toegevoegd kan worden.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Voor Teslafi.com gebruik ik een API-token zonder toegang tot controls

In technisch opzicht kan TeslaFi of ieder ander met dit token alles doen waar geen wachtwoord voor nodig is. Echter, als iemand jouw TeslaFi account bemachtigd kan die persoon in ieder geval niet je deuren openen en weg rijden als je geen pin to drive hebt.

Als een hacker toegang krijgt tot de teslafi data en jouw token bemachtigd zou dat in theorie beteken dat een hacker precies hetzelfde kan doen als wat jij met je mobiel kunt.

In de FAQ spreekt men ook over een 'token' en omdat er geen verdere uitleg is ga ik er vanuit dat het eenzelfde token is als bij alle andere applications die gebruik maken van de Tesla API.