Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met aanpassing van de vering van een Model Y

This site may earn commission on affiliate links.
@Firehuntah Kun je nog 1 keer helpen? Is dit goed samengevat? De Mountain Pass Performance comfort adjustable coilovers:
  • kosten zo'n € 3365 inclusief BTW, exclusief transport.

Zie dat de prijs wat hoger is dan voorheen maar weet niet waar je die €3365 vandaan hebt. Prijs is nu $2980 wat omgerekend zo'n 2800 euro is. Aangezien levering rechtstreeks van KW in Duitsland is, zal er verder ook geen BTW bij komen, prijs is meen ik rond hetzelfde bedraag, incl. BTW. Transportkosten weet ik even niet meer of daar nog iets bij komt, ik heb het toen samen met andere onderdelen besteld die wel vanuit de US moesten komen dus ik moest wel transportkosten betalen. Als ik via de site van MPP bestel komt er wel $109,70 bij voor transport. Maar je kunt hun het beste even een email sturen met de vraag of dit wel juist is aangezien ze uit Duitsland komen en transport naar Nederland dan normaal toch veel goedkoper is. Ze geven altijd snel reactie.

  • Vergelijking met de gewone:
    • in soepelheid/stugheid aan te passen
    • zijn van RVS aan buitenkant, en roesten dus niet als de normale
    • tweemaal(!) de prijs. Hopelijk 10% korting op Black Friday (zoals in 2022). De prijs is het waard, door de mogelijkheid tot aanpassen van comfortniveau

Allemaal juist. 😉 Nu zullen die normale ook niet meteen na 1 winter gaan roesten ofzo. Maar na een aantal jaren gebruik kan het wel voor komen. Extra puntje nog, de adjustable zijn nog comfortabeler in te stellen dan de normale. Kosten meer, maar dus ook nog meer comfort mogelijk. Inderdaad goed idee om op dit moment even te wachten op Black Friday, kans dat er wel wat korting op zal zitten.

  • Vergelijking met de KW V3 coilover levelling kit (de gewone KV V3 heeft focus op verlaging?):
    • Deze hebben nu -300€ korting, en kosten in NL dan €2,540.53 exclusief bezorgen. Mogelijk goedkoper wanneer besteld via garage.
    • "De KW-schroefsetvariant 3 “inox-line” kan per wiel worden ingesteld qua compressie (ingaande demping) en rebound (uitgaande demping)". Ookm RVS. Oftewel: op papier alles hetzelfde.

De KW V3 zien er hetzelfde uit, qua afstellen werkt het ook precies hetzelfde, maar aan de binnenkant qua demping zijn ze anders. Gevoel tijdens rijden dus ook anders. De MPP Sport coilovers zijn eigenlijk meer vergelijkbaar met de KW V3. De Comfort zijn een stuk zachter in te stellen. De KW V3 zul je ook wel iets comfortabeler kunnen instellen dan de originele dempers, maar focus van KW zelf is meer op het sportieve rijgedrag en niet zo zeer comfort. Zijn inderdaad wel beetje goedkoper nu. Is dus een keuze die je kunt maken maar als je echt voor comfort wil gaan, zou ik persoonlijk toch altijd voor MPP gaan.

  • mogelijk niet legaal in NL (en/of BE) - dit moet ik dus zelf dus uitzoeken. Hoe kom ik daar achter?

In Nederland is zo'n beetje alles wat je van het onderstel kunt vervangen legaal, zelfs nog de goedkope setjes uit China. Zo lang het maar deugdelijk bevestigd zit, voor de rest wordt hier nergens naar gekeken, geen papieren of keurmerken nodig. Soms wel apart in een land met zoveel regeltjes en de RDW die normaal toch zo streng is maar ik ben er blij mee. 😁 Hopelijk blijft het ook zo.
In België is het helaas anders, daar mag je bepaalde onderdelen zoals draagarmen niet eens vervangen voor afstelbare en coilovers mogen alleen wanneer deze een keurmerk hebben en de documenten er ook bij zitten. Auto moet dan volgens mij wel herkeurd worden maar weet ik niet 100% zeker. De KW V3 hebben dit keurmerk en de papieren, de MPP coilovers hebben dit helaas niet en zijn in België dus niet legaal. Luchtvering inbouwen is ook niet legaal daar, zelfs met keurmerken/papieren.

  • hebben geen luchtvering (de grote "Panasonic" in de Frunk). Dat is een ander model.

Voor luchtvering moet je inderdaad ergens anders zijn, MPP biedt dit niet aan. Ik heb het zelf wel op de dempers van MPP maar dit is custom en dus niet zo te koop. Meest comfortabele luchtvering is van Universal Air (meest gebruikt) of het nieuwe OnAir (nog niet veel van bekend).

Dat aanpassen voor demping-niveau is eenvoudiger dan verwacht! Ik kwam in deze video tussen 11 en 13 minuten tegen dat het gewoon twee knopjes zijn. Bij de KW zitten deze er ook, en beter te zien op die foto's.

Yep, gaat inderdaad heel eenvoudig. Kun je makkelijk zelf aanpassen, ook als het eenmaal op de auto zit. Voorkant iets lastiger aangezien een van de instellingen (rebound) bovenop zit, de frunk moet er dan uit om daarbij te kunnen komen. Achter kun je wel makkelijk bij beide instellingen komen.

Is de €800 extra het waard voor de MPP? Ze zijn bijna hetzelfde volgens Comparison of Model 3 Performance w/ the Two Versions of MPP Coilovers and the Standard off the shelf KW-V3 en verder. MPP heeft meer focus op race enzo, en minder op de saaie straat.

In dit geval nu dus 260 euro extra. 😉 En ja, is het zeker waard. Met de MPP Comfort is de focus juist meer op comfort voor op de straat. Bij de MPP Sport en KW V3 ligt de focus meer op het sportieve rijgedrag en voor op het circuit. Ook al is de garantie wel ineens verdwenen als je ze ook echt op het circuit gebruikt, dat is dan wel een beetje jammer. Voor op de straat is er echt geen betere set coilovers dan de MPP Comfort Adjustable, in ieder geval niet voor deze prijs. Öhlins zou nog beter zijn maar daar betaal je ook meteen de hoofdprijs voor, dat is het niet waard.

Hopelijk genoeg info zo? 😋 Je kunt anders ook aan MPP meer info vragen, ze zijn altijd heel behulpzaam, zelfs ook als je het product al onder de auto hebt zitten. Heb er zelf veel contact mee en tot nu toe altijd alleen maar positieve ervaringen.
 
Met andere veren ga je echt niet meer comfort krijgen hoor. De dempers zijn ook gewoon erg stug. Vaak met andere veren wordt het juist alleen maar erger, zijn over het algemeen nog stugger. Ook vraag ik me af of een upgrade naar de H-revisie echt genoeg verschil gaat maken, vooral voor een bedrag van 1000 euro vind ik dit een grote gok. Ik snap dat we graag zo weinig mogelijk geld willen uitgeven maar de enige manier om echt meer comfort te krijgen is toch gewoon een goede set coilovers. Of wachten op de nieuwe Model Y die waarschijnlijk ook de Model 3 Highland upgrades krijgt, die zal een stuk beter zijn qua comfort. Alleen kost dat vast en zeker ook weer meer geld dan coilovers voor je huidige Model Y. 😉
Ik heb vorige week in een nieuwe MYP gereden; die is natuurlijk best stevig geveerd, maar minder heftig als mijn LR. De comfort suspension heeft daar echt stappen in gezet, dat is ook in vele reviews te lezen. Ik krijg m'n begin 2022 nu op specs van een nieuwe MY LR, dat is voor mij goed genoeg. 3-4K vind ik echt te veel voor dit "probleem".
 
Ik heb vorige week in een nieuwe MYP gereden; die is natuurlijk best stevig geveerd, maar minder heftig als mijn LR. De comfort suspension heeft daar echt stappen in gezet, dat is ook in vele reviews te lezen. Ik krijg m'n begin 2022 nu op specs van een nieuwe MY LR, dat is voor mij goed genoeg. 3-4K vind ik echt te veel voor dit "probleem".

Als jij ermee gereden hebt en het voelt voor jou goed genoeg, dan gewoon doen en die H-revisie dempers + veren laten monteren. 👍 Die ~3K is voor als je er echt het beste comfort uit wil halen met nog wat andere extra's. Voor rond de 1500 euro kun je ook al een goede set comfort coilovers krijgen. Maar hoeveel verschil daar precies in zit met de H-revisie dempers + veren van Tesla weet ik niet, heb hier nog geen vergelijkingen in gezien van anderen en zelf ook nog niet ervaren.

Model Y heeft alleen deze upgrade gehad, en nu de nieuwe Model 3 Highland zou nog beter zijn. Maar of de Model 3 Highland dempers en veren uitwisselbaar zijn.. geen idee. Wat ik op YouTube video's van de Highland heb gezien lijkt het alsof de dempers wat hoger gemonteerd zitten en dus langer zijn, is dan niet uitwisselbaar. Maarja.. moeilijk te zeggen zonder het zelf nog gezien te hebben.
 
Update: gisteren even langs Service Center geweest. Gevraagd of ik de nieuwste revisie van de schokdempers (H-revisie) en andere veren achter kon krijgen. Blijkt geen probleem en ze monteren ze ook. Net iets over 1050 EUR in BTW, wat mij betreft een no-brainer. Begin dec staat de auto ingepland, ik laat de bevindingen hier wel weten.
Ben benieuwd of je verschil gaat merken. Onze MY nov 2022 vinden we zeer stevig afgeveerd. Nu met de 18 inch All-Seasons gaat het nog, maar in de zomer op de 20 inch ga ik me toch irriteren.
 
Ter info voor de mensen met interesse, Black Friday kortingscodes voor Mountain Pass Performance, vanaf 20 november.

Our Black Friday sale will run from 12:01 am Monday, Nov 20. to Midnight Sunday, Nov 26.

Black Friday Coupon Codes:​

stopme – 8% off all MPP brake upgrades

mppstoptech – $400 off MPP/Stoptech Big Brake Kit

doubleadjustablesuspension – $200 off all MPP sports and comfort adjustable coilovers

blueisbest – 10% off everything in the store (excluding the above, MoTeC, and electronics)

For blemished / older version parts:

smashme
– 50% off blemished skid plates (limited quantity)

whocaresaboutcoloritshidden – 50% off blemished/poor anodization Model 3 Master cylinder braces (limited quantity)

mismatchedbutstilllifts – 40% off blemished/mismatched Model 3/Y lift kits (limited quantity)

comfortrwdmegasale – $500 off Comfort RWD coilovers (original version, limited quantity)

As with previous years, we encourage all of you to consider a donation or some kind of action towards fighting Climate Change. We know it’s somehow become a very political issue (although we can’t understand why, it’s pretty logical to want to have a healthy planet considering there are no alternative options), but regardless of how offensive it may be, we feel it is important to speak up about this issue. This is especially true when we’ve seen a record amount of forest burned in our home country of Canada this year (45.7 million acres burned, more than double a record set in 1989). It’s going to get worse before it gets better.

Als je dan toch al aan het twijfelen was, over paar dagen dus met korting. 😉 Voor de Comfort coilovers dus $200 korting op de adjustable, of 10% korting op de normale/non-adjustable. Of voor Comfort RWD, oudere versie $500 eraf. Deze laatste klinkt wel interessant, maar let er hierbij wel op dat deze waarschijnlijk uit de US of Canada zullen komen aangezien ze denk ik daar die voorraad nog hebben, dan komt er dus wel BTW + importkosten bij. De andere coilovers komen rechtstreeks uit Duitsland van KW, dan geen extra BTW/importkosten.
 
Ik was van plan om het deze zomer te laten doen, maar er kwam veel teveel tussen. :( Ik wil stiekem gewoon een hele simpele oplossing. :)

De websites waren me teveel "welkom terug, je weet hoe het werkt!", en dat wist ik niet ondanks alle info hier. Dat hield me wel tegen om er voor te gaan.

@Firehuntah Kun je nog 1 keer helpen? Is dit goed samengevat? De Mountain Pass Performance comfort adjustable coilovers:
  • kosten zo'n € 3365 inclusief BTW, exclusief transport.
  • Vergelijking met de gewone:
    • in soepelheid/stugheid aan te passen
    • zijn van RVS aan buitenkant, en roesten dus niet als de normale
    • tweemaal(!) de prijs. Hopelijk 10% korting op Black Friday (zoals in 2022). De prijs is het waard, door de mogelijkheid tot aanpassen van comfortniveau
  • Vergelijking met de KW V3 coilover levelling kit (de gewone KV V3 heeft focus op verlaging?):
    • Deze hebben nu -300€ korting, en kosten in NL dan €2,540.53 exclusief bezorgen. Mogelijk goedkoper wanneer besteld via garage.
    • "De KW-schroefsetvariant 3 “inox-line” kan per wiel worden ingesteld qua compressie (ingaande demping) en rebound (uitgaande demping)". Ookm RVS. Oftewel: op papier alles hetzelfde.
  • mogelijk niet legaal in NL (en/of BE) - dit moet ik dus zelf dus uitzoeken. Hoe kom ik daar achter?
  • hebben geen luchtvering (de grote "Panasonic" in de Frunk). Dat is een ander model.

Dat aanpassen voor demping-niveau is eenvoudiger dan verwacht! Ik kwam in deze video tussen 11 en 13 minuten tegen dat het gewoon twee knopjes zijn. Bij de KW zitten deze er ook, en beter te zien op die foto's.

Is de €800 extra het waard voor de MPP? Ze zijn bijna hetzelfde volgens Comparison of Model 3 Performance w/ the Two Versions of MPP Coilovers and the Standard off the shelf KW-V3 en verder. MPP heeft meer focus op race enzo, en minder op de saaie straat.
 
Deze boys in Duitsland schijnen ook de juiste balans te hebben gevonden met een set Koni comfort schokbrekers, de hele set + montage kost rond de 1500. Wellicht een ritje waar naar Duitsland?


Voor die prijs heb je dan wel alleen een set nieuwe dempers, met nog de originele veren dus, en is niet in hoogte verstelbaar. Maar hoor hier op zich qua gevoel en comfort ook wel goede verhalen over. Maar persoonlijk zou ik hier niet voor kiezen aangezien er een betere optie is die qua prijs echt niet veel hoger ligt.
 
  • Like
Reactions: IvCh
Deze boys in Duitsland schijnen ook de juiste balans te hebben gevonden met een set Koni comfort schokbrekers, de hele set + montage kost rond de 1500. Wellicht een ritje waar naar Duitsland?

Van de week met een Audi Etron een dag mee gereden. Die vering vindt ik persoonlijk prima. Je voelt de dempers ingedrukt worden, terwijl met de MY het idee heb dat de schokdempers amper ingedrukt worden. Vanochtend informatie gevraagd over de rode koni’s. Op dit moment ongeveer 2 weken levertijd. Heb ondertussen iemand gevonden die ze eronder gaat zetten. Keep posted !
 
Van de week met een Audi Etron een dag mee gereden. Die vering vindt ik persoonlijk prima. Je voelt de dempers ingedrukt worden, terwijl met de MY het idee heb dat de schokdempers amper ingedrukt worden. Vanochtend informatie gevraagd over de rode koni’s. Op dit moment ongeveer 2 weken levertijd. Heb ondertussen iemand gevonden die ze eronder gaat zetten. Keep posted !

Hoi, rij jij een MY AWD LR/ Perf of een MY RWD? Bwjr? Ben idd erg benieuwd naar het resultaat.
 
Bij deze even mijn ervaringen met de MYP en comfort. Wellicht heeft iemand er wat aan.

Ik had onder mijn vorige MYP 22" velgen en eibach verlagingsveren. Qua comfort ga je er dan wel echt op achteruit. Dat is natuurlijk ook logisch. De veren zijn stugger en de banden zijn platter. Qua wegligging wordt het veel beter. De auto ligt strakker op de weg en is niet meer zo zenuwachtig. Ik merk met de originele veren dat ik veel meer moet tegensturen op de snelwegen.

Helaas is mijn vorige MYP totalloss verklaard (hagelschade aan het gardameer). Inmiddels heb ik weer een nieuwe. Met deze wilde ik wel graag wat meer comfort maar wel met een fijne wegligging. Ik heb er weer 22" velgen onder en de auto weer verlaagd met eibach veren. Maar nu i.c.m. de Tein endurapro plus dempers. Deze dempers hebben 16 standen om de hardheid in te stellen.

Ik ben zeer tevreden over deze dempers. Het comfort is zelfs stukke beter met de 22" en eibach veren dan met de originele veren en velgen. Je voelt nu echt dat de dempers inveren. Ik heb hem nu vrij soepel staan maar dit kun je vrij eenvoudig aanpassen.

Op het Duitse en Amerikaans forum staat veel info over deze dempers. Daar zijn er een hoop die deze dempers hebben gemonteerd.

Voor foto's zie:
Instagram
 
Bij deze even mijn ervaringen met de MYP en comfort. Wellicht heeft iemand er wat aan.

Ik had onder mijn vorige MYP 22" velgen en eibach verlagingsveren. Qua comfort ga je er dan wel echt op achteruit. Dat is natuurlijk ook logisch. De veren zijn stugger en de banden zijn platter. Qua wegligging wordt het veel beter. De auto ligt strakker op de weg en is niet meer zo zenuwachtig. Ik merk met de originele veren dat ik veel meer moet tegensturen op de snelwegen.

Helaas is mijn vorige MYP totalloss verklaard (hagelschade aan het gardameer). Inmiddels heb ik weer een nieuwe. Met deze wilde ik wel graag wat meer comfort maar wel met een fijne wegligging. Ik heb er weer 22" velgen onder en de auto weer verlaagd met eibach veren. Maar nu i.c.m. de Tein endurapro plus dempers. Deze dempers hebben 16 standen om de hardheid in te stellen.

Ik ben zeer tevreden over deze dempers. Het comfort is zelfs stukke beter met de 22" en eibach veren dan met de originele veren en velgen. Je voelt nu echt dat de dempers inveren. Ik heb hem nu vrij soepel staan maar dit kun je vrij eenvoudig aanpassen.

Op het Duitse en Amerikaans forum staat veel info over deze dempers. Daar zijn er een hoop die deze dempers hebben gemonteerd.

Voor foto's zie:
Instagram
Ik zat naar precies hetzelfde te kijken idd die TEIN Endura +, setje is ook niet zo duur en schijnbaar is dit super makkelijk te monteren? Ik moet mn Model Y Performance morgen ophalen in Tilburg, dus ik ga eerst eens kijken hoe het rijdt met de stock vering en dempers. Hier een link naar de Tein schokbrekers, weet niet of er nog andere goedkopere adressen zijn?


Leuk die reacties ook :)