Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met/van niet-Tesla laders bij een Supercharger

This site may earn commission on affiliate links.
We reden met onze e-tron naar Sicilie en hebben daarbij voor het eerst echt gebruik gemaakt van het SUC-netwerk.
We gebruikten ionity en SUC door elkaar al naargelang wat het handigste of goedkoopste was.
Tesla heeft dat handig uitgewerkt. De App is erg intuitief en geeft de nodige info waardoor het ontbreken van een display op de lader niet stoort. Starten met de App gaat zo snel als de plug and charge heb ik de indruk.
Waar de rechter stal beschikbaar was namen we die maar eigenlijk was er nergens een probleem: telkens lege of bijna lege SUCs.
 
We reden met onze e-tron naar Sicilie en hebben daarbij voor het eerst echt gebruik gemaakt van het SUC-netwerk.
We gebruikten ionity en SUC door elkaar al naargelang wat het handigste of goedkoopste was.
Tesla heeft dat handig uitgewerkt. De App is erg intuitief en geeft de nodige info waardoor het ontbreken van een display op de lader niet stoort. Starten met de App gaat zo snel als de plug and charge heb ik de indruk.
Waar de rechter stal beschikbaar was namen we die maar eigenlijk was er nergens een probleem: telkens lege of bijna lege SUCs.
het is technisch relatief eenvoudig om toe te voegen voor Tesla om dit voor niet-tesla rijders beschikbaar te maken (het plug and charge princiepe, laden zonder activatie via app)

Dan heb je tijdens het starten van laden nog minder handelingen, eigenlijk fysiek nog maar 1; de stekker erin steken.

lijkt mij dus kwestie van tijd en ze maken het mogenlijk.
 
  • Like
Reactions: job-lek
het is technisch relatief eenvoudig om toe te voegen voor Tesla om dit voor niet-tesla rijders beschikbaar te maken (het plug and charge princiepe, laden zonder activatie via app)

Dan heb je tijdens het starten van laden nog minder handelingen, eigenlijk fysiek nog maar 1; de stekker erin steken.

lijkt mij dus kwestie van tijd en ze maken het mogenlijk.
Relatief eenvoudig?
Via canbus? (wordt alleen gesproken door Tesla’s)
Of 15118? (nog steeds handjevol modellen vziw)
Autocharge via het mac address? (Welke modellen/platforms doen ook alweer mac address rotation?)

Fijn al die standaarden hoor…
 
Relatief eenvoudig?
Via canbus? (wordt alleen gesproken door Tesla’s)
Of 15118? (nog steeds handjevol modellen vziw)
Autocharge via het mac address? (Welke modellen/platforms doen ook alweer mac address rotation?)

Fijn al die standaarden hoor…
Geen standaard nodig. Elke wagen identificeert zich aan de paal (hoe zou @fivari anders bij fastned via plug and charge kunnen laden?). Als je 1 keer bevestigt aan welke paal je staat kan Tesla de identificatie die de wagen aan paal doorgeeft aan jouw account linken. No matter wat protocol.
De volgende keer is geen interventie meer nodig.
 
Relatief eenvoudig?
Via canbus? (wordt alleen gesproken door Tesla’s)
Of 15118? (nog steeds handjevol modellen vziw)
Autocharge via het mac address? (Welke modellen/platforms doen ook alweer mac address rotation?)

Fijn al die standaarden hoor…
Dat is 'Plug & Charge':
ISO 15118 is een voorgestelde internationale standaard die de communicatie definieert voor het opladen of ontladen van elektrische voertuigen tussen het voertuig zelf en het elektrische netwerk.

De standaard biedt een aantal praktische toepassingen, zoals versleutelde communicatie en opladen via de Plug & Charge-functie. Hiermee is het mogelijk om een elektrisch voertuig die deze functie ondersteunt op een (snel)lader aan te sluiten, waarna deze wordt geauthenticeerd en het opladen direct start.

Ontwikkeling van de ISO 15118 begon in 2010 en ontstond door een samenwerking van de ISO en IEC. De Plug & Charge-functie werd onthuld in 2014, maar het duurde tot 2018 voordat het eerste elektrische voertuig deze functie in de praktijk ondersteunde.
De volgende elektrische auto's ondersteunen Plug & Charge:
(ISO 15118 - Wikipedia)

Helaas moet je CHF 208 overmaken om de standaard te kunnen lezen.
 
Geen standaard nodig. Elke wagen identificeert zich aan de paal (hoe zou @fivari anders bij fastned via plug and charge kunnen laden?). Als je 1 keer bevestigt aan welke paal je staat kan Tesla de identificatie die de wagen aan paal doorgeeft aan jouw account linken. No matter wat protocol.
De volgende keer is geen interventie meer nodig.
Dat gaat via het mac address van de laadpoort en sommige merken/platforms veranderen elke keer dat mac address ivm privacy. Geen autocharge dus.
 
De vraag is dus of ccs het een veilige implementatie is... dat er een identificatie (dmv een vast hardware adres) is logisch. Maar als daar geen extra security zaken worden toegevoegd zou het ook relatief eenvoudig gekopieerd kunnen worden.

Zo zou een hacker via false identificatie zich kunnen voordoen als een ander en zo laden op kosten van een ander...