Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Europe SR+ bestellingen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat het bij de Model S iets anders ligt dan de Model 3 omdat daar veel meer cellen parallel geschakeld zijn.

Vuistregel is dat laden bij 1 tot 2C niet 'schadelijk' is voor de levensduur.
Sneller dan 2C is daarom sterk af te raden tav de levensduur.

Gaan we even aan rekenen:
Model 3 SR+: pakketopbouw is 96 cellen in serie van elke 31 cellen in parallel. (=2976 cellen)
Cellcapaciteit is 50,6kWh / 2976 cellen = 17Wh per cell. Nominaal voltage = 3.7V daaruit volgt een waarde van 4595mAh per cell. (rekenen even met 4,6Ah per cell)

31 cellen in parallel * 4,6Ah komt op 142,6 Ah. Laden met 1C is dus 142A, laden met 2C is dan 284A.

Als de gemiddelde SuC laadt met 120kW geeft dat een stroom van 120kW/400V = 300A. Dat is meer dan de 2C waarde van 284A.
Wat ziet men aan de 'pomp/SuC': er wordt bij de SR+ maximaal geladen met 100kW / 400V = 250A. Het is dus niet voor niets dat Tesla de maximale laadstroom beperkt onder de 2C waarde bij de SR+ modellen.
Sneller laden dan met 100kW is dus zeker wel schadelijker.

Bij de LR modellen ligt dat uiteraard anders: daar is de 2C waarde maar liefst 48% hoger en kan dus ook met 422A (= 168kW) geladen worden.

Je kunt je afvragen wat laden bij Ionity (350kW) dan (ongeacht type) met je batterij doet....

Overigens schrijven de meeste bekende 21700 celfabrikanten (LG, Samsung, Sanyo) een 'standard charge rate' voor van max 0.3C voor de langste levensduur en een 'rapid charge rate' van max 1C waarbij men aangeeft dat de rapid charge ernstig ten koste van de levensduur gaat. Ik heb nog geen exacte rates voor de Tesla cellen.

In de praktijk voor de SR+ geldt dus 0.3 * 142A * 400V = 17kW. Dus heel strikt genomen is laden via een type2 aansluiting met 22kW eigenlijk al te veel om de langste levensduur te behalen.
Ik begrijp dat je graag rekent en de berekening is correct, maar waarom neem je niet gewoon de capaciteit 51 kWh en deel je die dan door het laadvermogen in kW om de C-rating van je laadbeurt te berekenen?
 
  • Informative
Reactions: Sj-trekhaak
Soms moet je gewoon proberen ook al is het heel logisch, als je alleen vanuit logica denkt dan mis je veel dingen. Niet geschoten is altijd mis. Wij kopen ook niet elke dag een auto, dus daar doen wij graag een beetje extra moeite voor dan bijvoorbeeld boodschappen bij AH :D

Maar het was ook niet als een gejank bedoelt, wij zijn super tevreden met onze auto en zijn heel blij dat wij eerder in mogen rijden dan voorspelt. Alleen jammer van de 2.5k, maar daar zijn wij wel gewend aan Tesla. Mensen die vorig kwartaal Performance versie geleverd kregen zal wel nog meer balen.

Oh nee het kwam ook niet over als 'gejank' hoor! Verder heb je ook helemaal gelijk, het is het proberen waard. Ik beredeneer inderdaad vaak dingen en besluit dan dat het niet mogelijk is. Want ik beredeneer het zo dat als een bedrijf dit bij iedereen zouden doen, geen enkel bedrijf ooit nog een korting zou invoeren. Dat kost dan alleen maar superveel geld dan. En in het geval van Tesla al helemáál niet, omdat het gaat om meer geld en om een bedrijf wat al krap bij kas zit.

Hoeveel goedkoper is Performance versie nu dan eigenlijk? Ik zie em nu staan voor €64k, hoeveel duurder was ie eerst?
 
Pearl white is helemaal niet standaard.
Plain white wordt een standaard kleur.

Edit: is idd standaard kleur nuo_O
Straks eens bellen naar sales want ik heb de volle pot betaald. Hopelijk willen ze het zo regelen zonder te moeten annuleren en een nieuwe bestelling te plaatsen.

En indien ze niet willen lijkt het mij toch de moeite om te annuleren en 1600 euro in eigen zak te steken. Zoveel kan dat toch niet schelen in levertijd.
 
Ik begrijp dat je graag rekent en de berekening is correct, maar waarom neem je niet gewoon de capaciteit 51 kWh en deel je die dan door het laadvermogen in kW om de C-rating van je laadbeurt te berekenen?

Ehm, omdat ik niet de C rating wil uitrekenen, die wordt immers door de fabrikant geadviseerd.
Waar het mij om gaat is het duidelijk te maken dat ervaringscijfers van de Model S weinig tot geen relatie hebben met die van de Model 3 vanwege de andere opbouw van het batterijpakket.
Er wordt te makkelijk gezegd "ik laad altijd snel en nooit problemen gehad" ja ok met een andere auto en een ander soort en opbouw accupakket.
Dat is het zelfde als: "ik ben nooit verkouden want ik rij enkel op de snelweg". Heeft ook niks met elkaar te maken :)

Een foutje moet ik wel corrigeren: de Model 3 kan maar op max 11kW laden via de type2 aansluiting dus opladen via een 22kW EVSE is niet schadelijker dan ik suggereer.
 
prensel, ik bedoel die lange omweg via aantal strings in serie en dan het aantal cellen in elke string om zo uiteindelijk te komen tot een stroom per cel en dan die stroom te vergelijken met de capaciteit van 1 cel...
als je de totale capaciteit van de batterij neemt en die deelt door het laadvermogen, krijg je hetzelfde resultaat. Hoe het pack ook is opgebouwd, de verhouding van laadvermogen en capaciteit komt overeen met de C-rating bij het laden.
 
Jep, wel pas afgelopen vrijdag besteld.

upload_2019-7-16_15-59-5.png
 
Mijn Model 3 is begin Mei door de Leasemaatschappij met levering voor augustus/1 september ivm huidig contract. De zwarte kleur. Wit heeft mijn voorkeur maar vond de extra kosten doch minimaal zonde.

Nu is Pearl White standaard.

De Lm heb ik gemailed met de vraag dit om te zetten. Enig idee hoeveel moeite dat kost en of dit invloed heeft op de leverdatum?
Volgens de tweet van Musk zou 'gewoon wit' de standaardkleur worden, maar op de site staat idd 'pearl white multicoat', dus dat zullen ze dan ook moeten leveren. Toch een raar verhaal dat een ingewikkelde meerlaagse lak goedkoper is dan simpel zwart. Maar ja, rare verhalen daar hebben we er bij Tesla wel meer van gehad. :rolleyes:

Pearl white is helemaal niet standaard.
Plain white wordt een standaard kleur.

Edit: is idd standaard kleur nuo_O
Straks eens bellen naar sales want ik heb de volle pot betaald. Hopelijk willen ze het zo regelen zonder te moeten annuleren en een nieuwe bestelling te plaatsen.
Dat zie ik dus niet op de site, daar staat nog steeds de pearl white multicoat. Zodra je op de 'bestel' knop drukt, heeft Tesla een leveringsverplichting en kunnen ze je niet zomaar een simpele witte auto geven.

Dacht ik al. Wilde vooral iets hebben om over te praten hier. Word gek van het wachten o_O
Als je wilt kun je je boot door het panamakanaal zien gaan op een webcam. Is wel te vinden met een beetje googlewerk.

Maar nog niet van de Model 3.
Alle ervaringen en voorbeelden tot nu toe zijn van de Model S en X met een meervoud aan cellen in parallel schakeling en dat is wel een wezenlijk verschil met hoe de SR+ opgebouwd is.

Het zal over een paar jaar pas blijken wat het snelladen bij de SR+ gedaan heeft.
Tot die tijd kies ik op basis van mijn meerjarige ervaring met de 18650 techniek voor de veilige kant: uitsluitend sneller dan 0.5C laden indien echt noodzakelijk.
Nee, dat is geen wezenlijk verschil. C-rate is C-rate, met welke configuratie het bereikt wordt is irrelevant. En dan is het precies zoals fivari zegt en kun je de C-rate uitrekenen door het laadvermogen te delen door de nominale capaciteit. Sterker nog, door de betere koeling van de Model 3 accu zal die waarschijnlijk het snelladen beter verdragen.

En de '18650 techniek' geeft ook alleen maar de vorm van de buitenkant weer, niet de samenstelling van wat erin zit. Er zijn honderden verschillende soorten 18650 cellen, met allemaal hun eigen karakteristieken vwb energiedichtheid, max C-rate, levensduur, prijs. En die chemische samenstelling bepaalt nu juist hoe snel je kunt laden en hoeveel de levensduur van je cel daardoor beperkt wordt. Niet het jasje.
 
Last edited:
Nee, dat is geen wezenlijk verschil. C-rate is C-rate, met welke configuratie het bereikt wordt is irrelevant. En dan is het precies zoals fivari

31P kan heel wat minder Amperage hebben dan 74P. ik zou me nog eens in de Wet van Ohm gaan verdiepen als je dat niet begrijpt.

Verder vind ik het prima, ga vooral veelvuldig aan de snellader staan dan hebben we over een aantal jaar mooi vergelijkingsmateriaal :)
 
Gisteravond heb ik een Pearl White Tesla M3 besteld, ook voor de volle mep. Zojuist ingelogd en kon gelukkig mijn ontwerp nog "wijzigen". Heb niets aangepast en de wijziging opgeslagen en krijg de lak nu wel gratis :)
Ik heb vorige week besteld ... en ook pearl white (SR+ PWhite zwart interieur met trekhaak en FSD). Het wijzigen wat jij hebt gedaan is super. maar ik kan de wijzig knop niet vinden als ik inlog, waar hoort deze te staan?
 
Ah, dat is het... ik heb ook al alle documenten in gevuld. Maar is het dan daarna niet meer mogelijk te wisselen? Dan annuleren en opnieuw bestellen?

Ja denk het, waar bij mij voorheen stond 'Ontwerp bewerken' staat nu 'Uw configuratie bekijken'. Als ik daar op klik krijg ik een overzicht van de bestelling te zien met daaronder de tekst: 'Als u iets wilt wijzigen, kan dit gevolgen hebben voor de leverdatum. Ook kunnen hier kosten aan verbonden zijn.' Maar waar je dan die wijziging kan doen is me niet duidelijk.
 
31P kan heel wat minder Amperage hebben dan 74P. ik zou me nog eens in de Wet van Ohm gaan verdiepen als je dat niet begrijpt.
Maar als je een x aantal cellen hebt, zul je met 31P er meer in serie moeten schakelen, dan met 74P. Meer in serie = hogere spanning. P = U * I, en al je het allemaal uit gaat rekenen, blijft P gelijk. Echt, de topologie maakt helemaal niks uit, alleen de C-rate. Maar dit is niet het draadje voor die discussie.

En idd, ik ga net zo vaak snelladen als nodig, zonder me enige zorgen te maken over dat onmeetbare beetje degradatie. Ik heb mijn auto om te gebruiken en ervan te genieten :)
 
Ja denk het, waar bij mij voorheen stond 'Ontwerp bewerken' staat nu 'Uw configuratie bekijken'. Als ik daar op klik krijg ik een overzicht van de bestelling te zien met daaronder de tekst: 'Als u iets wilt wijzigen, kan dit gevolgen hebben voor de leverdatum. Ook kunnen hier kosten aan verbonden zijn.' Maar waar je dan die wijziging kan doen is me niet duidelijk.
Morgen maar even langs rijden bij tesla a-dam.....