fivari
Maker van de Fivari-charger
Ik begrijp dat je graag rekent en de berekening is correct, maar waarom neem je niet gewoon de capaciteit 51 kWh en deel je die dan door het laadvermogen in kW om de C-rating van je laadbeurt te berekenen?Ik denk dat het bij de Model S iets anders ligt dan de Model 3 omdat daar veel meer cellen parallel geschakeld zijn.
Vuistregel is dat laden bij 1 tot 2C niet 'schadelijk' is voor de levensduur.
Sneller dan 2C is daarom sterk af te raden tav de levensduur.
Gaan we even aan rekenen:
Model 3 SR+: pakketopbouw is 96 cellen in serie van elke 31 cellen in parallel. (=2976 cellen)
Cellcapaciteit is 50,6kWh / 2976 cellen = 17Wh per cell. Nominaal voltage = 3.7V daaruit volgt een waarde van 4595mAh per cell. (rekenen even met 4,6Ah per cell)
31 cellen in parallel * 4,6Ah komt op 142,6 Ah. Laden met 1C is dus 142A, laden met 2C is dan 284A.
Als de gemiddelde SuC laadt met 120kW geeft dat een stroom van 120kW/400V = 300A. Dat is meer dan de 2C waarde van 284A.
Wat ziet men aan de 'pomp/SuC': er wordt bij de SR+ maximaal geladen met 100kW / 400V = 250A. Het is dus niet voor niets dat Tesla de maximale laadstroom beperkt onder de 2C waarde bij de SR+ modellen.
Sneller laden dan met 100kW is dus zeker wel schadelijker.
Bij de LR modellen ligt dat uiteraard anders: daar is de 2C waarde maar liefst 48% hoger en kan dus ook met 422A (= 168kW) geladen worden.
Je kunt je afvragen wat laden bij Ionity (350kW) dan (ongeacht type) met je batterij doet....
Overigens schrijven de meeste bekende 21700 celfabrikanten (LG, Samsung, Sanyo) een 'standard charge rate' voor van max 0.3C voor de langste levensduur en een 'rapid charge rate' van max 1C waarbij men aangeeft dat de rapid charge ernstig ten koste van de levensduur gaat. Ik heb nog geen exacte rates voor de Tesla cellen.
In de praktijk voor de SR+ geldt dus 0.3 * 142A * 400V = 17kW. Dus heel strikt genomen is laden via een type2 aansluiting met 22kW eigenlijk al te veel om de langste levensduur te behalen.