Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

EV parkeerplaats(en) in gebruik door ICE of goed gehandhaafd? Acties?

This site may earn commission on affiliate links.
@Rrreutel: Mooi briefje ga je dit als PDF beschikbaar stellen?

Briefje was idd van ErikR, onderstaande heb ik een tijdje geleden gepost (nog niet daadwerkelijk gebruikt ;-) )

kitten1.jpg
 
Het zijn niet altijd ICE-cars. Gisteren kwam ik om 18u in Düsseldorf aan. De laadpaal vlak bij het hotel was bezet door een e-smart en een Tesla. Bij beide was het laden al beëindigd. Maar na het diner. Om 23u stonden ze er nog steeds en vanmorgen zijn ze volgens de app vertrokken.
Eigenaars van elektrische wagens zouden het probleem toch moeten aanvoelen. Als je dan een hele nacht een laadplaats onnodig bezet houdt, ga je nog zwaarder in de fout dan een ICEer. Ik heb dan maar de hele nacht in de hotelparking opgeladen.
 
Eigenlijk zou iedere EV rijder tijdens het laden op een openbare plek een briefje op het dashboard moeten leggen met zijn GSM nummer. Dan ben je bereikbaar als iemand anders de plek ook nodig heeft.

Ik gebruik vaak deze parkeerschijf met mijn nummer erop (Nederlandse versie onderaan de pagina). Zelf knutselen mbv PDF, of misschien heeft Telsa Club Belgium er nog wel wat liggen. Ik ben er overigens nog nooit door gebeld.
 
Ok, ik had laatst een soort van burgerlijke ongehoorzaamheid actie min of meer gepitcht hier (wielklemmen), en begrijp dat voor sommige het een "bridge too far" is... Dus.... ik ben eens gaan denken, hoe kunnen we nu het ICE'n oplossen zonder rigoureuze maatregelen te moeten treffen....en nog bedenken wat ik met die berg klemmen moet ;)

Ivm ons eigen project, waar we 15+ laadstations aan het installeren zijn, hebben we ook voorzien in elektrische parkeerbeugels. Ook hebben we kentekenherkenningssoftware welke onze slagboom en hekwerken kunnen sturen. Nu gaan we de parkeerplaatsen niet alléén allemaal voorzien van laadstations, maar ook van parkeerbeugels en camera's (van die kleine mm cameraatjes) We hebben een testopstelling (zal volgende week filmpje uploaden) waarbij de beugel omlaag gaat als een kenteken welke voor die plaats geregistreerd staat zich correct opstelt voor de beugel/parkeerplaats. Dat werkt. De volgende stap welke we hebben gedaan is om de software een de RDW website te koppelen. Dit werkt (enigszins) echter de RDW heeft ook een zakelijke oplossing welke beter werkt: http://bedrijf.rdw.nl/informatie/ovi/Pages/default.aspx en ook door diverse parkeergarages in Rotterdam al als test word gebruikt. Issue wat we nu hebben is dat via de website EV voertuigen géén label hebben, en als er staat "niet geregistreerd" gaan we uit dat het een EV betreft, en de beugel gaat dan ook omlaag. Mogelijk kan de betaalde versie van de RDW/OVI wel "zien" of het een EV betreft of niet.

Zaken welke in de prille fase nog uitgezocht/bedacht dienen te worden:
- PV en PHEV verificatie
- Als de PV//PHEV vertrekt, hoe de beugel dan weer omhoog kan gaan (kan met sensor, maar nog even kijken hoe)
- Mogelijkheid om te verifiëren of iemand ook daadwerkelijk laad, en dan wat? (bij ons staan de beugels aan het begin van de parkeerplaats, welke 6 meter diep is, dus kan sluiten als het voertuig er staat, en dus opsluiten. maar dat wil je niet bij openbare palen)
- Buitenlandse kentekens (App ?)
Maar het geheel bied best perspectief. Materiaalkosten (Beugel, betonplaat, aansturingsmodule, sensor, camera) bedragen ongeveer €250 (projectbasis, dus hogere aantallen) dus dat valt reuze mee. Afijn, veel zaken zijn te bedenken... Selectie op puur EV en PHEV. EV krijgt een plaats met meer vermogen, PHEV minder. Reserveren van een plek via een App, waarbij je binnen 45 minuten oid aan moet komen, anders vervalt de reservering, (beugel gaat dan omlaag alleen voor het voertuig welke gereserveerd is)

Dit hobby project heeft inmiddels serieuze vormen aangenomen, dat ik zelfs van plan ben om een App te laten maken (we hebben in-house ook expertise gelukkig). Mogelijk kan ik het zelfs semi-commercieel opzetten, waarbij profit niet de drijfveer is, maar puur kosten dekkend. widodh is al iets begonnen te schrijven, om bedrijven te overtuigen om een laadpunt te voorzien, kosteloos. Mogelijk als optie dit meenemen, ja, meer kosten maar denk ook meer klandizie als je een plek kan reserveren. Als er personen zijn welke mee willen denken, graag!
 
Last edited:
goed bezig! mocht de beugel per ongeluk toch omhoog schieten dan gaat ie zeker niet door de titanium bodemplaat :crying:


Ok, ik had laatst een soort van burgerlijke ongehoorzaamheid actie min of meer gepitcht hier (wielklemmen), en begrijp dat voor sommige het een "bridge too far" is... Dus.... ik ben eens gaan denken, hoe kunnen we nu het ICE'n oplossen zonder rigoureuze maatregelen te moeten treffen....en nog bedenken wat ik met die berg klemmen moet ;)

Ivm ons eigen project, waar we 15+ laadstations aan het installeren zijn, hebben we ook voorzien in elektrische parkeerbeugels. Ook hebben we kentekenherkenningssoftware welke onze slagboom en hekwerken kunnen sturen. Nu gaan we de parkeerplaatsen niet alléén allemaal voorzien van laadstations, maar ook van parkeerbeugels en camera's (van die kleine mm cameraatjes) We hebben een testopstelling (zal volgende week filmpje uploaden) waarbij de beugel omlaag gaat als een kenteken welke voor die plaats geregistreerd staat zich correct opstelt voor de beugel/parkeerplaats. Dat werkt. De volgende stap welke we hebben gedaan is om de software een de RDW website te koppelen. Dit werkt (enigszins) echter de RDW heeft ook een zakelijke oplossing welke beter werkt: http://bedrijf.rdw.nl/informatie/ovi/Pages/default.aspx en ook door diverse parkeergarages in Rotterdam al als test word gebruikt. Issue wat we nu hebben is dat via de website EV voertuigen géén label hebben, en als er staat "niet geregistreerd" gaan we uit dat het een EV betreft, en de beugel gaat dan ook omlaag. Mogelijk kan de betaalde versie van de RDW/OVI wel "zien" of het een EV betreft of niet.

Zaken welke in de prille fase nog uitgezocht/bedacht dienen te worden:
- PV en PHEV verificatie
- Als de PV//PHEV vertrekt, hoe de beugel dan weer omhoog kan gaan (kan met sensor, maar nog even kijken hoe)
- Mogelijkheid om te verifiëren of iemand ook daadwerkelijk laad, en dan wat? (bij ons staan de beugels aan het begin van de parkeerplaats, welke 6 meter diep is, dus kan sluiten als het voertuig er staat, en dus opsluiten. maar dat wil je niet bij openbare palen)
- Buitenlandse kentekens (App ?)
Maar het geheel bied best perspectief. Materiaalkosten (Beugel, betonplaat, aansturingsmodule, sensor, camera) bedragen ongeveer €250 (projectbasis, dus hogere aantallen) dus dat valt reuze mee. Afijn, veel zaken zijn te bedenken... Selectie op puur EV en PHEV. EV krijgt een plaats met meer vermogen, PHEV minder. Reserveren van een plek via een App, waarbij je binnen 45 minuten oid aan moet komen, anders vervalt de reservering, (beugel gaat dan omlaag alleen voor het voertuig welke gereserveerd is)

Dit hobby project heeft inmiddels serieuze vormen aangenomen, dat ik zelfs van plan ben om een App te laten maken (we hebben in-house ook expertise gelukkig). Mogelijk kan ik het zelfs semi-commercieel opzetten, waarbij profit niet de drijfveer is, maar puur kosten dekkend. widodh is al iets begonnen te schrijven, om bedrijven te overtuigen om een laadpunt te voorzien, kosteloos. Mogelijk als optie dit meenemen, ja, meer kosten maar denk ook meer klandizie als je een plek kan reserveren. Als er personen zijn welke mee willen denken, graag!
 
goed bezig! mocht de beugel per ongeluk toch omhoog schieten dan gaat ie zeker niet door de titanium bodemplaat :crying:

De beugel schiet pas op slot als hij helemaal omhoog is, en bij tegendruk stopt hij. Ook kan je hem aan één zijde mee laten veren.

- - - Updated - - -

Woa Paul, dat wordt high-tech laden bij jou. Als ik een keer in de buurt ben, kom ik zeker een kop koffie halen om dat moois allemaal eens te aanschouwen!:smile:

Maarten, je bent altijd welkom!

Wij zijn nog aan het bouwen, maart/april moet alles gereed zijn. En we hebben ook een bedrijfsrestaurant, met lekker (en gezond) eten... dus zal je rond lunch of dinner komt... ; Ontbijt is vanaf 07.00, maar beetje vroeg denk ik....
 
Goed bezig Paul!
Wij hebben ooit voor een klant ook een koppeling met RDW gebouwd, via de betaalde webservice. Daarbij krijg je inderdaad veel meer info terug, oa op welke brandstof een voertuig rijdt (elektrisch).
VWE levert ook deze info, en op hun site tonen ze wel de brandstof:
Kenteken Check: Kentekengegevens opvragen | VWE

(vaak zit er wel een limiet op hoe vaak je deze informatie gratis kunt opvragen op een dag...

Mbt omhoog brengen van de beugel: kun je dat niet automatisch doen als je bijvoorbeeld gedurende 1 minuut geen kenteken meer geregistreerd hebt?
 
Goed bezig Paul!
Wij hebben ooit voor een klant ook een koppeling met RDW gebouwd, via de betaalde webservice. Daarbij krijg je inderdaad veel meer info terug, oa op welke brandstof een voertuig rijdt (elektrisch).
VWE levert ook deze info, en op hun site tonen ze wel de brandstof:
Kenteken Check: Kentekengegevens opvragen | VWE

(vaak zit er wel een limiet op hoe vaak je deze informatie gratis kunt opvragen op een dag...

Mbt omhoog brengen van de beugel: kun je dat niet automatisch doen als je bijvoorbeeld gedurende 1 minuut geen kenteken meer geregistreerd hebt?

Hoi Maurice,

thx voor de info. De beugel gaat omlaag als hij het kenteken herkend, maar vervolgens sta je op de plek, over de beugel heen en als je wegrijd, dan moet de beugel omhoog.