Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

EV parkeerplaats(en) in gebruik door ICE of goed gehandhaafd? Acties?

This site may earn commission on affiliate links.
Kun je de beugel niet laten reageren op het radiosignaal waarmee ook de laadklep ontgrendelt?
Mooie handel voor de maker van die dingetjes en verder nutteloos voor derden.

Ja, dan is het Tesla only ;) ik wil een oplossing hebben voor ICE-protection, niet een "Tesla Calimero" situatie creëren.

Edit.. volgens mij was Calimero iets van klein, en zij groot... Bedoel dus eigenlijk wat anders....
 
In de Q-park garage onder de Grote Markt in Den Haag stond dit weekend een Tesla op de enige laadplek van deze garage... echter zonder op te laden! Het is wel jammer dat 'wij' al niet eens het goede voorbeeld geven.

Overigens valt de mate waarin laadpalen worden bezet door ICE-auto's in mijn waarneming reuze mee. Wel valt mij op dat op veel plekken (o.a. Q-park garages en bij v/d Valken) de paar laadstations die er staan vrij intensief dan wel langdurig gebruikt worden waardoor er daar niet altijd plek is. Feitelijk is de steeds grotere groep van hybride auto's niet echt handig voor een efficiënt gebruik van laadpalen, en ook niet voor een goede businesscase voor de aanbieders van laadvoorzieningen. Mensen gaan nu eenmaal niet graag auto's verplaatsen en dus staan de Mitsubsidie Outlanders en stekkervolvo's veel langer aan de laadpaal dan nodig is om maximaal 12kwh te laden.
 
In de Q-park garage onder de Grote Markt in Den Haag stond dit weekend een Tesla op de enige laadplek van deze garage... echter zonder op te laden! Het is wel jammer dat 'wij' al niet eens het goede voorbeeld geven.

Mee eens! Als 100% EV rijders moeten "wij" JUIST het goede voorbeeld geven. Er zijn al genoeg PHEV rijders die dat niet doen helaas ...
 
Vandaar dat ik een App oid voorstelde. Heeft België ook een systeem om openbaar te checken wat voor type voertuig iets aan aan de hand van de kentekenplaten?

bij ons is een kenteken gekoppeld aan een persoon of aan een bedrijf en niet aan de auto.
Bij de DIV (dienst inschrijving voertuigen) zijn normaal alle gegevens beschikbaar. Maar of deze voor iedereen toegankelijk zijn, weet ik niet.
 
laatste ervaringen :

Knokke, twee laadplaatsen bij DienstToerisme, beide ge-iced.
Lier, twee laadplaatsen bij Zimmertoren, beide ge-iced.
Deurne : één laadpaal bij districthuis (en politie) : ge-iced. Gaan klagen bij politie (die overigens met machinegeweer in aanslag stonden) : "bedankt voor de melding"

ik ga stickers printen !
 
laatste ervaringen :

Knokke, twee laadplaatsen bij DienstToerisme, beide ge-iced.
Lier, twee laadplaatsen bij Zimmertoren, beide ge-iced.
Deurne : één laadpaal bij districthuis (en politie) : ge-iced. Gaan klagen bij politie (die overigens met machinegeweer in aanslag stonden) : "bedankt voor de melding"

ik ga stickers printen !

Heb nog berg gele ijzeren dingen liggen..... Misschien wel bruikbaar bij onze Vlaamse broeders ?? ;)

Maar ik zie het ook nog wel, maar niet meer zo vaak als in het verleden hier in NL. Wel enorm veel PHEV welke of niet laden met wel de stekker erin (dus nooit aangezet) of al vol.
 
In de Q-park garage onder de Grote Markt in Den Haag stond dit weekend een Tesla op de enige laadplek van deze garage... echter zonder op te laden! Het is wel jammer dat 'wij' al niet eens het goede voorbeeld geven.

Overigens valt de mate waarin laadpalen worden bezet door ICE-auto's in mijn waarneming reuze mee. Wel valt mij op dat op veel plekken (o.a. Q-park garages en bij v/d Valken) de paar laadstations die er staan vrij intensief dan wel langdurig gebruikt worden waardoor er daar niet altijd plek is. Feitelijk is de steeds grotere groep van hybride auto's niet echt handig voor een efficiënt gebruik van laadpalen, en ook niet voor een goede businesscase voor de aanbieders van laadvoorzieningen. Mensen gaan nu eenmaal niet graag auto's verplaatsen en dus staan de Mitsubsidie Outlanders en stekkervolvo's veel langer aan de laadpaal dan nodig is om maximaal 12kwh te laden.

Er wordt hier veel gediscussieerd over PHEV die palen bezetten maar waarom? Dan laden ze eindelijk (moeten ze wel aan t laden zijn natuurlijk) en dan gaan wij klagen dat ze een paal bezetten terwijl ze hem niet echt nodig hebben om thuis te komen en wij wel. En vergis je niet die PHEV's hebben gauw een halve dag nodig om die 9-12kw bij te kunnen laden. Dan zijn ze meestal allang weer uit geshopt of gegeten. Een goed systeem voor het laden te bedenken vind ik nog niet zo eenvoudig. Het zou misschien beter geweest zijn als de aansluiting bij de paal voor een PHEV anders geweest was dan voor een EV. Omdat die toch maar 16A op 1 fase kan laden. Er zou dan 1EV of 3 PHEV's op zo'n paal kunnen laden zonder de aansluiting te hoeven verzwaren. Veel efficiënter toch?

Het zou ook mooi zijn als de stekker aan de paalzijde zich ontgrendeld als er niet meer geladen wordt. Mocht je erbij kunnen dan kan de volgende laden.
 
Als het elektrisch rijden écht doorzet, is het enige goede systeem dat ik kan bedenken dat er veel meer oplaadpunten komen. Niet 1 laadpunt in een parkeergarage voor 300 auto's, maar meteen 20 plekken op een rij. Dan worden ook de hybrides nog vaker opgeladen, en ik ben het met je eens dat het winst is als deze eigenaren ook gewoon zoveel mogelijk elektrisch rijden. En zo lang het gros van de auto's nog prima uit de voeten kan met 220v/16 ampere is het misschien wel de kortste klap om vooral uit te breiden met 'normale' stopcontacten zodat mogelijke bezwaren zoals extra aanleg- en aansluitingskosten voor krachtstroom weggenomen worden. De opkomst van hybride auto's zou wel eens erg snel kunnen gaan nu het aantal aantrekkelijke modellen toeneemt en de fiscale voordelen vooralsnog best groot blijven.

Ik vermoed dat Tesla-eigenaren vaak wel een eigen oprit of garage met laadpaal hebben, maar zeker in stedelijk gebied hebben veel mensen niet de luxe van een parkeerplaats op eigen terrein. De grote steden doen echt hun best om het aantal laadplekken minstens gelijke tred te laten houden met de opkomst van elektrische auto's. Daarbuiten is het beeld soms echt ronduit droevig (eerder genoemd voorbeeld: Emmen, ca 100.000 inwoners en geen laadpaal te vinden..). Als de overheid elektrisch rijden wil stimuleren, is het m.i. zinvoller om hier wat aan te doen in plaats van belastinggeld voornamelijk te verkwanselen aan enorme fiscale voordelen van auto's die net zo gemakkelijk door blijven tuffen op diesel of benzine als het aanbod aan laadpalen achterblijft.
 
Er wordt hier veel gediscussieerd over PHEV die palen bezetten maar waarom? Dan laden ze eindelijk (moeten ze wel aan t laden zijn natuurlijk) en dan gaan wij klagen dat ze een paal bezetten terwijl ze hem niet echt nodig hebben om thuis te komen en wij wel. En vergis je niet die PHEV's hebben gauw een halve dag nodig om die 9-12kw bij te kunnen laden. Dan zijn ze meestal allang weer uit geshopt of gegeten. Een goed systeem voor het laden te bedenken vind ik nog niet zo eenvoudig. Het zou misschien beter geweest zijn als de aansluiting bij de paal voor een PHEV anders geweest was dan voor een EV. Omdat die toch maar 16A op 1 fase kan laden. Er zou dan 1EV of 3 PHEV's op zo'n paal kunnen laden zonder de aansluiting te hoeven verzwaren. Veel efficiënter toch?

Het zou ook mooi zijn als de stekker aan de paalzijde zich ontgrendeld als er niet meer geladen wordt. Mocht je erbij kunnen dan kan de volgende laden.

Aparte palen voor PHEVs is niet handig, beter is een smart charging oplossing die het beschikbare vermogen over 10 palen verdeeld naar gelang de behoefte, zoals nu in de Arena staat
 
Aparte palen voor PHEVs is niet handig, beter is een smart charging oplossing die het beschikbare vermogen over 10 palen verdeeld naar gelang de behoefte, zoals nu in de Arena staat

Dat gaan wij dus ook doen, maar we zitten niet op een locatie welke commercieel uitgebaat kan worden, puur uit principe en eigenlijk ook hobby. Alle parkeerplaatsen een lader, iedereen mag parkeren en als je wilt laden mag je dit kosteloos komen doen. Ook kunnen we prioriteit geven aan de laders.

Ik ga er niet vanuit dat het continu volstaat dus gratis laden blijft zolang het niet te gek gaat worden. Maar hopelijk kan ik een voorbeeld geven aan bedrijven welke wel commercieel baat kunnen hebben erbij. Ik ben van mening dat als je het goed aanpakt je per laadpunt op 22kW smartcharging bij 10 punten 5000 euro totaal kwijt zal zijn volgend jaar en afhankelijk van de infra 2500 euro Max extra aan installatiekosten. Je krijgt ivm investering van boven de 2500 ook nog over het hele bedrag MIA wat netto ongeveer 7% gaat zijn bij een BV.

Als je een winkel hebt met 40 parkeerplaatsen en je maakt er 10 beschikbaar voor (PH)EV op een normale aansluiting voor een winkelpand van die grote kan je op alle 10 tegelijk 3kW geven zonder je aansluiting te overbelasten.
 
Dat gaan wij dus ook doen, maar we zitten niet op een locatie welke commercieel uitgebaat kan worden, puur uit principe en eigenlijk ook hobby. Alle parkeerplaatsen een lader, iedereen mag parkeren en als je wilt laden mag je dit kosteloos komen doen. Ook kunnen we prioriteit geven aan de laders.

Ik ga er niet vanuit dat het continu volstaat dus gratis laden blijft zolang het niet te gek gaat worden. Maar hopelijk kan ik een voorbeeld geven aan bedrijven welke wel commercieel baat kunnen hebben erbij. Ik ben van mening dat als je het goed aanpakt je per laadpunt op 22kW smartcharging bij 10 punten 5000 euro totaal kwijt zal zijn volgend jaar en afhankelijk van de infra 2500 euro Max extra aan installatiekosten. Je krijgt ivm investering van boven de 2500 ook nog over het hele bedrag MIA wat netto ongeveer 7% gaat zijn bij een BV.

Als je een winkel hebt met 40 parkeerplaatsen en je maakt er 10 beschikbaar voor (PH)EV op een normale aansluiting voor een winkelpand van die grote kan je op alle 10 tegelijk 3kW geven zonder je aansluiting te overbelasten.

Ik vind dit een heel goede ontwikkeling. Wanneer dit gaat doordringen tot winkels, restaurants etc. (ik bedoel dat het helemaal niet zo duur hoeft te zijn omdat er geen verdienmodellen tussenzitten èn omdat het een enorm positieve uitstraling geeft) dan kan dat wel eens een grote stap vooruit gaan betekenen. Wie weet kunnen wij met zijn allen hier ook wat druk opbouwen. Ik kijk er naar uit om eens bij jullie langs te komen Paul! Een mooi voorbeeld van hoe het kan.
 
De volgende stap welke we hebben gedaan is om de software een de RDW website te koppelen. Dit werkt (enigszins) echter de RDW heeft ook een zakelijke oplossing welke beter werkt: http://bedrijf.rdw.nl/informatie/ovi/Pages/default.aspx en ook door diverse parkeergarages in Rotterdam al als test word gebruikt. Issue wat we nu hebben is dat via de website EV voertuigen géén label hebben, en als er staat "niet geregistreerd" gaan we uit dat het een EV betreft, en de beugel gaat dan ook omlaag. Mogelijk kan de betaalde versie van de RDW/OVI wel "zien" of het een EV betreft of niet.

Hoi Paul,

Leuk initiatief. Ik wil wel eens meedenken. Mbt de gegevens bij de RDW; waarom maak je geen gebruik van de RDW open data? Open data
. Hier zitten de twee geregistreerde brandstofsoorten. Een FEV heeft altijd hoofdbrandstof: elektriciteit, terwijl een plugin hybrid benzine als hoofdbrandstof heeft en elektriciteit als Nevenbrandstof.

Voertuig Open Data | Microsoft Azure Marketplace

Ik wil nog wel eens door de data heen gaan en kijken of het bij al deze typen voertuigen structureel is doorgevoerd, en als je wilt zet ik zo een dienst op die voor jou op basis van kenteken teruggeeft: FEV of PHEV.
 
5e6388835942295684f2ad3b64b96383.jpg

ICE'd (en echt ICE hier) in Winterberg..... Sta nu op mindervalide plaats en even bij tourist info gemeld. Ze geven geen bekeuringen voor parkeren op de laadplaatsen maar wel op mindervalide..... Maar ze denken dat ik geen bekeuring krijg als ze zien dat ik aan het laden ben en er zijn een stukje verderop nog meer mindervalide plekken :(

Maar 22kW via plugsurfing App werkt prima!