Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fietsendrager ervaringen MX met trekhaak.

This site may earn commission on affiliate links.

Camelroel

Active Member
Oct 21, 2018
2,178
1,783
Lelystad
Ik ben op zoek naar een fietsendrager voor mijn MX met trekhaak. Voor 2 fietsen, nu nog niet elektrisch maar daar wil ik al wel rekening mee houden.
Die van Thule zien er goed uit maar heeft iemand ervaring met die van Pro User? Die blijken ook door Bosal verkocht te worden.
Of tips voor een ander merk zijn ook welkom.

Alvast bedankt.
 
Ik heb de Thule VeloSpace XT 2 Fietsen (938). Kostte EUR 470 incl. BTW.
Erg tevreden over. Hoog gebruiksgemak. Met adapter zijn ook 3 fietsen mogelijk.

Ik gebruik hem ook in combinatie met de Thule Backspace XT bagagekoffer op de fietsendrager (groot gezin).
Samen met die bagagekoffer heeft de Model X dan zo veel ruimte, je hele huis past erin.
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Ik heb nu twee Spindels gebruikt voor 3 fietsen, gewoon van Marktplaats :). Ze bevallen goed. Ik haal wel de accu's eraf voor het gewicht. Ik geloof max 25 kg per fiets.
Het kantel mechanisme is handig, hoewel je wel op moet letten dat bij terugkikken dit aan beide kanten goed gaat (zo heb ik mijn eerste gesloopt).

1616099748661.png


1616099843601.png



Dit gebeurt er als je hem niet goed terug klikt, na kantelen. :
1616100411929.png
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Camelroel
Dat is ook een mooie maar heeft een een bijbehorend prijskaartje. 😀 Mijn huidige fietsendrager kan niet meer volgens mijn vrouw deze heb ik al 32 jaar en heb ik gekregen van mijn ouders toen ik er eentje nodig was want zij gebruikten hem niet meer want hij paste niet op hun camper.
Bij al de nieuwe fietsendragers wordt veel plastic gebruikt dus die zullen wel niet zo lang meegaan als mijn huidige.:oops:
 
Ik heb een ruim vijftien jaar oude Spinder Falcon 3. De reden dat we die indertijd hebben gekocht is dat hij van aluminium is waardoor het gewicht beperkt bleef en niet hij niet roest. Verder was de tussenruimte tussen de fietsen groter dan bij een Thule, wat de kans op schade vermindert.
Op MP kom je overigens voldoende tegen. Als ik nu een andere zou kopen, zou ik niet voor nieuw gaan maar een Spinder, Thule of Uebler op MP scoren.
 
Ik ben ook voor een Pro User Diamant gegaan. Nog maar 1 ritje mee gemaakt maar ziet er goed uit en handig klein op te vouwen.

Nu de volgende vraag: Aanhanger modus:

Ik neem aan dat jullie die ook uitzetten, want anders heb je geen AP etc. Maar vinden jullie het gepiep bij het achteruit rijden niet hinderlijk? Mijn Land Rover Disco 3 snapte dat er iets achter zat en ging dus niet piepen.
Wat doen jullie?

Ik heb nog geen lang stuk op de snelweg gereden, maar lane-changes zal ook wel niet meer werken of nog wel?
 
Ik ben ook voor een Pro User Diamant gegaan. Nog maar 1 ritje mee gemaakt maar ziet er goed uit en handig klein op te vouwen.

Nu de volgende vraag: Aanhanger modus:

Ik neem aan dat jullie die ook uitzetten, want anders heb je geen AP etc. Maar vinden jullie het gepiep bij het achteruit rijden niet hinderlijk? Mijn Land Rover Disco 3 snapte dat er iets achter zat en ging dus niet piepen.
Wat doen jullie?

Ik heb nog geen lang stuk op de snelweg gereden, maar lane-changes zal ook wel niet meer werken of nog wel?
Lane changes werken dacht ik, maar ook begin weer te twijfelen. :) ik test vrijdag pas. 2.5 uur rit, en kan dan ook KWh-cijfers voor de M3 geven.

Gepiep bij achteruit is irritant maar vaker niet langer dan 2 minuten. Ik erger me meer aan de rood/gele, wiebelende muur op de visualisatie - trekt het steeds de aandacht,
 
Lane changes werken dacht ik, maar ook begin weer te twijfelen. :) ik test vrijdag pas. 2.5 uur rit, en kan dan ook KWh-cijfers voor de M3 geven.

Gepiep bij achteruit is irritant maar vaker niet langer dan 2 minuten. Ik erger me meer aan de rood/gele, wiebelende muur op de visualisatie - trekt het steeds de aandacht,

Ik heb het geluid wel eens uitgezet door links op het scherm "op het kruisje te drukken".
Dat was vorig jaar oktober voor het laatst, daarna geen fietsendrager meer gebruikt. (ik neem aan dat het nog steeds in laatste software versie van M3 mogelijk is)

M'n vorige auto was iets intelligenter op dit vlak -> ik kreeg een melding op het scherm tijdens achteruitrijden en de middelste sensoren achter werden automatisch uitgeschakeld. (zodat de andere sensoren voor wel gewoon geluid bleven geven)

Bij M3 krijg ik wel gewoon melding als er een lampje defect is van fietsendrager of aanhanger. Erg handig, reset vanzelf weer als probleem is opgelost (of stekker bij koppeling is verwijderd)
 
Ik heb sinds kort een Thule Easyfold xt 933 voor op de meegeleverde X trekhaak. Ook ik zit beetje met aanhanger mode aan of uit, laatste keer maar aan laten staan, maar achteruit rijden is dan niet heel ideaal.

Andere vraag waar ik mee zit is dat de handleiding (wie leest 'm nog) volgens mij adviseert om de trekhaak weer van de X af te halen na gebruik. Is dit echt nuttig of rijden jullie altijd met de trekhaak er op?
 
Ik heb sinds kort een Thule Easyfold xt 933 voor op de meegeleverde X trekhaak. Ook ik zit beetje met aanhanger mode aan of uit, laatste keer maar aan laten staan, maar achteruit rijden is dan niet heel ideaal.

Andere vraag waar ik mee zit is dat de handleiding (wie leest 'm nog) volgens mij adviseert om de trekhaak weer van de X af te halen na gebruik. Is dit echt nuttig of rijden jullie altijd met de trekhaak er op?
Nadat ik een keer in de gietende regen het ding er op heb moeten zetten (een maand of zes geleden), heb ik hem gewoon laten zitten. Risico is nu wel dat het verwijderen, wat vanwege krappe passing al zwaar gaat, nog lastiger wordt. Binnenkort toch even proberen.

Overigens toen ik bijna vier jaar geleden de trekhaak er niet af kreeg ben ik naar het SeC gegaan om hem te laten verwijderen. Daar kreeg ik van de monteur de vraag waarom ik de haak niet gewoon liet zitten. Blijkbaar is er binnen Tesla ook geen eensluidende visie over het al dan niet na gebruik verwijderen van de trekhaak.
 
Ik haal de trekhaak er altijd af. Mijn ervaring met mijn Land Rover Disco 3, waarbij de trekhaak er toch al veel moeilijker afging is dat ie na een paar maanden zo vastzat dat ik er met een moker op heb moeten slaan om hem eraf te krijgen.

Ik rij niet in aanhanger modus wegens de AP beperking.