Phil V
Well-Known Member
Nu trek je het wel heel ver. Dan moeten we allemaal Tesla aanklagen. Dit hadden ze dan moeten vertellen. Als nietsvermoedende gebruiker, ineens niet meer volgens de specs geladen worden, valt onder dezelfde categorie dan.Vertel je het niet en de koper komt erachter, dan is er sprake van misleiding.
Meer nog. Ik heb een demowagen bij Tesla gekocht. 4000km op de teller en 2 maand oud.
Na een paar maanden reeds, was de laadsnelheid beperkt tot 93kW. Bij Tesla meerdere keren gemeld en steeds afschepend antwoord gekregen: “laadsnelheid hangt af van bezetting SuC, temperatuur vd batterij SoC”. Ik wist ondertussen wel beter.
Naar het schijnt is de beperkende factor het aantal laadbeurten. Niet de laadhoeveelheid. Bij demowagens wordt na elke rit van 15’ het laden gedemonstreerd. 2 maanden, 54 werkdagen, 8 uur per dag, 2 ritten per uur. Mijn quotum was al zo goed als op en geen enkele mededeling in die zin bij verkoop. Ook niet toen het aftoppen in werking trad. Het woord ‘misleiding’ is nooit in mij op gekomen.
Zoals gezegd, bij een laadbeurt tot 90% voel je het verschil niet. Bij kleinere laadbeurten scheelt het hooguit 5 minuten.
Bovendien, dit is niet om het SuC’en te beperken, maar om de batterij te sparen. En tenzij iemand hier het tegendeel zou beweren, alleen voor bepaalde 90D batterijen die gevoeliger zouden gebleken zijn aan veel keer ‘het laden starten’ (vandaar aantal laadbeurten en niet hoeveelheid geladen). Typisch voor die 90D batterijen is ook dat ze niet softwarematig begrensd zijn. Integendeel ze hebben maar een hardware-capaciteit van 84 kWh. Range verlies is dus direct voelbaar.
Andere batterijen hebben in werkelijkheid wat meer range dan de specs. Er kan softwarematig nog wat bij gegeven worden, vandaar ook dat ik weinig geloof hecht aan het google document dat hier circuleert. Er zullen wel wat softwarematige correcties toegepast worden.