Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Frequent use of superchargers bad?

This site may earn commission on affiliate links.
Vertel je het niet en de koper komt erachter, dan is er sprake van misleiding.
Nu trek je het wel heel ver. Dan moeten we allemaal Tesla aanklagen. Dit hadden ze dan moeten vertellen. Als nietsvermoedende gebruiker, ineens niet meer volgens de specs geladen worden, valt onder dezelfde categorie dan.
Meer nog. Ik heb een demowagen bij Tesla gekocht. 4000km op de teller en 2 maand oud.
Na een paar maanden reeds, was de laadsnelheid beperkt tot 93kW. Bij Tesla meerdere keren gemeld en steeds afschepend antwoord gekregen: “laadsnelheid hangt af van bezetting SuC, temperatuur vd batterij SoC”. Ik wist ondertussen wel beter.
Naar het schijnt is de beperkende factor het aantal laadbeurten. Niet de laadhoeveelheid. Bij demowagens wordt na elke rit van 15’ het laden gedemonstreerd. 2 maanden, 54 werkdagen, 8 uur per dag, 2 ritten per uur. Mijn quotum was al zo goed als op en geen enkele mededeling in die zin bij verkoop. Ook niet toen het aftoppen in werking trad. Het woord ‘misleiding’ is nooit in mij op gekomen.
Zoals gezegd, bij een laadbeurt tot 90% voel je het verschil niet. Bij kleinere laadbeurten scheelt het hooguit 5 minuten.
Bovendien, dit is niet om het SuC’en te beperken, maar om de batterij te sparen. En tenzij iemand hier het tegendeel zou beweren, alleen voor bepaalde 90D batterijen die gevoeliger zouden gebleken zijn aan veel keer ‘het laden starten’ (vandaar aantal laadbeurten en niet hoeveelheid geladen). Typisch voor die 90D batterijen is ook dat ze niet softwarematig begrensd zijn. Integendeel ze hebben maar een hardware-capaciteit van 84 kWh. Range verlies is dus direct voelbaar.
Andere batterijen hebben in werkelijkheid wat meer range dan de specs. Er kan softwarematig nog wat bij gegeven worden, vandaar ook dat ik weinig geloof hecht aan het google document dat hier circuleert. Er zullen wel wat softwarematige correcties toegepast worden.
 
  • Informative
Reactions: nico180 and Gaston
Nu trek je het wel heel ver. Dan moeten we allemaal Tesla aanklagen. Dit hadden ze dan moeten vertellen. Als nietsvermoedende gebruiker, ineens niet meer volgens de specs geladen worden, valt onder dezelfde categorie dan.
Meer nog. Ik heb een demowagen bij Tesla gekocht. 4000km op de teller en 2 maand oud.
Na een paar maanden reeds, was de laadsnelheid beperkt tot 93kW. Bij Tesla meerdere keren gemeld en steeds afschepend antwoord gekregen: “laadsnelheid hangt af van bezetting SuC, temperatuur vd batterij SoC”. Ik wist ondertussen wel beter.
Naar het schijnt is de beperkende factor het aantal laadbeurten. Niet de laadhoeveelheid. Bij demowagens wordt na elke rit van 15’ het laden gedemonstreerd. 2 maanden, 54 werkdagen, 8 uur per dag, 2 ritten per uur. Mijn quotum was al zo goed als op en geen enkele mededeling in die zin bij verkoop. Ook niet toen het aftoppen in werking trad. Het woord ‘misleiding’ is nooit in mij op gekomen.
Zoals gezegd, bij een laadbeurt tot 90% voel je het verschil niet. Bij kleinere laadbeurten scheelt het hooguit 5 minuten.
Bovendien, dit is niet om het SuC’en te beperken, maar om de batterij te sparen. En tenzij iemand hier het tegendeel zou beweren, alleen voor bepaalde 90D batterijen die gevoeliger zouden gebleken zijn aan veel keer ‘het laden starten’ (vandaar aantal laadbeurten en niet hoeveelheid geladen). Typisch voor die 90D batterijen is ook dat ze niet softwarematig begrensd zijn. Integendeel ze hebben maar een hardware-capaciteit van 84 kWh. Range verlies is dus direct voelbaar.
Andere batterijen hebben in werkelijkheid wat meer range dan de specs. Er kan softwarematig nog wat bij gegeven worden, vandaar ook dat ik weinig geloof hecht aan het google document dat hier circuleert. Er zullen wel wat softwarematige correcties toegepast worden.
Bedoel je als beperkende factor specifiek het aantal Supercharger laadbeurten, of ieder soort laadbeurt (11 kWh, 22 kWh, Suc, etc)?
 
Nu trek je het wel heel ver. Dan moeten we allemaal Tesla aanklagen. Dit hadden ze dan moeten vertellen. Als nietsvermoedende gebruiker, ineens niet meer volgens de specs geladen worden, valt onder dezelfde categorie dan.
Meer nog. Ik heb een demowagen bij Tesla gekocht. 4000km op de teller en 2 maand oud.
Na een paar maanden reeds, was de laadsnelheid beperkt tot 93kW. Bij Tesla meerdere keren gemeld en steeds afschepend antwoord gekregen: “laadsnelheid hangt af van bezetting SuC, temperatuur vd batterij SoC”. Ik wist ondertussen wel beter.
Naar het schijnt is de beperkende factor het aantal laadbeurten. Niet de laadhoeveelheid. Bij demowagens wordt na elke rit van 15’ het laden gedemonstreerd. 2 maanden, 54 werkdagen, 8 uur per dag, 2 ritten per uur. Mijn quotum was al zo goed als op en geen enkele mededeling in die zin bij verkoop. Ook niet toen het aftoppen in werking trad. Het woord ‘misleiding’ is nooit in mij op gekomen.
Zoals gezegd, bij een laadbeurt tot 90% voel je het verschil niet. Bij kleinere laadbeurten scheelt het hooguit 5 minuten.
Bovendien, dit is niet om het SuC’en te beperken, maar om de batterij te sparen. En tenzij iemand hier het tegendeel zou beweren, alleen voor bepaalde 90D batterijen die gevoeliger zouden gebleken zijn aan veel keer ‘het laden starten’ (vandaar aantal laadbeurten en niet hoeveelheid geladen). Typisch voor die 90D batterijen is ook dat ze niet softwarematig begrensd zijn. Integendeel ze hebben maar een hardware-capaciteit van 84 kWh. Range verlies is dus direct voelbaar.
Andere batterijen hebben in werkelijkheid wat meer range dan de specs. Er kan softwarematig nog wat bij gegeven worden, vandaar ook dat ik weinig geloof hecht aan het google document dat hier circuleert. Er zullen wel wat softwarematige correcties toegepast worden.
Het is een feit dat Tesla het SuperChargen bedoelt voor roadtrips. Eigenaren die vrijwel uitsluitend bij een SuperCharger laden, gebruiken die faciliteit overmatig en niet volgens Tesla's bedoeling. Tesla ziet dat en probeert de negatieve effecten voor de accu te beperken door de laadsnelheid te beperken. Juridisch kan Tesla dit doen omdat zij nergens een minimale maximum laadsnelheid garandeert.
Een auto die met die beperking te maken heeft zal op roadtrips langer moeten laden, een voor mij onwenselijke situatie. Daarom gaf ik aan dat ik bij de aanschaf van een gebruikte Tesla zal vragen naar het SuperCharger gebruik. Als de eigenaar mij daarover - bewust - onjuist informeert, is er sprake van misleiding. Ik krijg dan namelijk een product waarvan de eigenschappen niet overeenkomen met die waarop ik mocht rekenen.
Ik zou de koop dan ook ontbinden.
Frequente laders bij SuC zullen zich dan ook moeten afvragen of zij niet in eigen vlees snijden.

Even jouw situatie. Als het inderdaad zo is dat jouw occasion na zoveel laadbeurten aan de SuC, hoe kort ook, al tegen de maximum laadbeperking aanloopt, dan zou ik daar geen genoegen mee nemen. Helemaal niet als Tesla je daar niet over heeft geïnformeerd.

Jij hebt te maken met Belgisch recht. In Nederland zou ik vrijwel zeker succesvol de koop ontbinden of een redelijke compensatie kunnen bedingen.
 
Hoe weet je wat normaal is. Ik heb ook een demo en in de afgelopen 5 maanden tot max 95kW geladen bij een SuC. Maar wel zo’n 500 km/h. Je moet er toch achter kunnen komen of je auto beperkt wordt / is geweest?
Normaal gaat tot 115kW. Je hebt het dus ook.

Bedoel je als beperkende factor specifiek het aantal Supercharger laadbeurten, of ieder soort laadbeurt (11 kWh, 22 kWh, Suc, etc)?
Enkel gelijkstroom laden: supercharger en chademo.
Het is een feit dat Tesla het SuperChargen bedoelt voor roadtrips.
Neen dat is geen feit. Is hier door meerdere mensen al tegengesproken. Was mss zo in het begin Tesla heeft ooit verichten gestuurd, dat doen ze nu niet meer. Hoewel er meer moet gewachtworden. Aftoppen is trouwens geen oplossing voor overmatig gebruik. Houdt niemand tegen en bezet de SuC nog iets langer. Mocht Tesla onnodig gebruik willen beperken, dan zouden ze je bij volle SuC enkel voldoende laten laden tot je ruim aan de volgende SuC geraakt. Kan niemand iets op tegen hebben. Je raakt waar je moet geraken, en aan de volgende laadt je weer sneller, wegens ‘leger’.
 
Bedoel je als beperkende factor specifiek het aantal Supercharger laadbeurten, of ieder soort laadbeurt (11 kWh, 22 kWh, Suc, etc)?

Zoals Phil zegt, het zou gaan om het aantal DC laadbeurten, dus SUC en CHAdeMO. AC laden telt niet mee, anders zou iedereen al snel beperkt worden.

Ik zou geen gebruikte Tesla willen waar de maximum laadsnelheid door Tesla is beperkt. Juist tijdens roadtrips wil ik liever niet beperkt worden in laadsnelheid.

Dat je wil weten hoe er met de batterij is omgegaan, dat snap ik. En dat het aantal SUC ladingen daarvoor een indicatie zou kunnen zijn en dat je daarom geen Tesla zou willen die veel gesupercharged heeft, dat snap ik ook. Maar die -mogelijk- 5 minuten langer laden op een roadtrip, dat maakt nu toch geen wezenlijk verschil? Je wordt zo vaak beperkt in het laden aan de SUC: lader delen, te koude batterij, te warme batterij, te lege batterij, nog redelijk volle batterij, allemaal dingen die veel meer verschil maken dan op een optimaal moment op max 95kW laden ipv wat hoger. Enkel als je echt veel roadtrips maakt en heel veel aan de supercharger hangt, beginnen die mogelijke 5 minuten extra op te tellen, maar als je zelf veel gaat superchargen, maakt het gebruik van je voorganger ook niet meer zoveel uit.
 
Hoe zit het eigenlijk met het weer "vrijgeven" van volledige SuC snelheid indien je over een langere periode weer aan het "sloom laden" bent? Wordt het dan weer automatisch naar max capacity omhoog geschroefd? Of is het een maal, downgrade...altijd downgrade?
 
Hoe zit het eigenlijk met het weer "vrijgeven" van volledige SuC snelheid indien je over een langere periode weer aan het "sloom laden" bent? Wordt het dan weer automatisch naar max capacity omhoog geschroefd? Of is het een maal, downgrade...altijd downgrade?
Hierover zegt Tesla helemaal niks. Maar verwacht niet dat als Tesla de laadsnelheid heeft verlaagd dit weer veranderd wordt.
Er zijn geen ziekenhuizen voor accu's die na een tijdje weer beter worden verklaard.
 
  • Funny
Reactions: CJA Hulskamp
Hoe zit het eigenlijk met het weer "vrijgeven" van volledige SuC snelheid indien je over een langere periode weer aan het "sloom laden" bent? Wordt het dan weer automatisch naar max capacity omhoog geschroefd? Of is het een maal, downgrade...altijd downgrade?

Dat laatste. Heeft te maken met chemische samenstelling batterij en levensduur. Er is blijkbaar een x-aantal DC snellaad momenten en daarna wordt het vermogen verminderd. Maar zoals hier al is opgemerkt (Bjorn op youtube heeft het vergeleken) scheelt het maar zo'n 5 minuten op een 10-90% oplaadsessie.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Een theorie is dat superchargen zelfs beter is opdat je gedurende een korte periode de accu’s belast. De theorie hier is, hoe korter hoe beter. Langzamer laden betekent dus ook een langere belasting op de cellen.

Ik ben geen batterij expert, maar dit gaat in tegen alles wat je kunt vinden over batterijtechniek. Het probleem met (te) snel laden is dat het zorgt voor chemische verandering van de batterij (lithium plating en dendrites). Ik heb nog nooit gehoord dat een cel langzaam laden slecht(er) is.

Ik ben erg benieuwd naar de technische verklaring van de stelling dat korter maar harder laden beter is. Ik denk dat 't niet klopt.

Volgens mij is het zo:
- Langzaam laden is beter, want lagere C-waarde
- Niet te vol laden is beter, dus liever van 10% naar 50% dan van 50% naar 90%.
- Koel is beter dan warm
 
  • Like
Reactions: nico180
Ik ben geen batterij expert, maar dit gaat in tegen alles wat je kunt vinden over batterijtechniek. Het probleem met (te) snel laden is dat het zorgt voor chemische verandering van de batterij (lithium plating en dendrites). Ik heb nog nooit gehoord dat een cel langzaam laden slecht(er) is.

Ik ben erg benieuwd naar de technische verklaring van de stelling dat korter maar harder laden beter is. Ik denk dat 't niet klopt.

Volgens mij is het zo:
- Langzaam laden is beter, want lagere C-waarde
- Niet te vol laden is beter, dus liever van 10% naar 50% dan van 50% naar 90%.
- Koel is beter dan warm
Volgens mij ook.
 
Nog even verder gaan op de beperking van vermogen na X-aantal SuC beurten.

Stel, ik hou mijn auto 10 jaar, dan zal ik sowieso na enkele jaren dat aantal bereiken. Dus wordt ie uiteindelijk ook beperkt?
Of moet je het ganse verhaal zien als een zekere sleet/slijtage van de accu? Point of No Return...?

Als het bvb. na 100 SuC's optreed, dan is het bij persoon 1 na 6 maand, maar bij persoon 2 pas na 4 jaar. Maar vroeg of laat is 'iedereen' begrensd...?
 
Nog even verder gaan op de beperking van vermogen na X-aantal SuC beurten.

Stel, ik hou mijn auto 10 jaar, dan zal ik sowieso na enkele jaren dat aantal bereiken. Dus wordt ie uiteindelijk ook beperkt?
Of moet je het ganse verhaal zien als een zekere sleet/slijtage van de accu? Point of No Return...?

Als het bvb. na 100 SuC's optreed, dan is het bij persoon 1 na 6 maand, maar bij persoon 2 pas na 4 jaar. Maar vroeg of laat is 'iedereen' begrensd...?
Yep.