Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Frequent use of superchargers bad?

This site may earn commission on affiliate links.
Het is een feit dat Tesla het SuperChargen bedoelt voor roadtrips. Eigenaren die vrijwel uitsluitend bij een SuperCharger laden, gebruiken die faciliteit overmatig en niet volgens Tesla's bedoeling.

Neen dat is geen feit. Is hier door meerdere mensen al tegengesproken. Was mss zo in het begin Tesla heeft ooit verichten gestuurd, dat doen ze nu niet meer.

Quote van Electrek: Originally, Tesla’s Supercharger network was meant to enable long-distance driving in its electric vehicles with daily charging expected to be done at home overnight.
 
Die discussie is al wel vaker gevoerd, met emotionele reacties van leden aan toe. Volgens mij is het heel simpel:

Het idee van superchargers komt voort uit de behoefte om roadtrips groter dan 1 accu lading mogelijk te maken, zonder dat je 7 uur moet laden aan een level 2 laadpaal. Dit is vereist voor de EV adoptie en is m.i. nog steeds de reden dat Tesla de enige serieuze EV speler is.

Dit wordt door sommigen hier geinterpreteerd als een verbod om op andere momenten gebruik te maken van Superchargers. bv. als alternatief voor thuis laden (omwille van kosten, gebrek aan oprit of wat dan ook).

Een dergelijk verbod is voor zover mij bekend nooit ergens beschreven. Ik heb nav. de eerdere discussie daar alle juridische documenten bij mijn aankoop op nageslagen, en er wordt uitsluitend gesproken over onbeperkt superchargen. Nergens is enig voorbehoud geplaatst.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Volgens posts in een ouder draadje speelt het bij de 90 packs, niet zozeer bij andere. Check het draadje, waarin ook recente ervaringen met het 75 pack staan:
If you fast charge, Tesla will permanently throttle charging

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat de 90 batterij maar een capaciteit heeft van 84kWh. Trek daarvan nog een deel van dat niet vrijgegeven wordt en je duikt onder de 80 'nuttig'. Als er door ''slijtage' nog wat af gaat, voel je dat dus onmiddellijk.
De 75 en 100 hebben meer capaciteit dan ze aangeven. Die overschot kan gebruikt worden om de 'slijtage' te compenseren. Het duurt dus langer eer het rangeverlies voelt. maar misschien komt die aftopping er ook ooit wel aan (na 1 000 000 km ;)).



Inderdaad zoals ik zei: 'Originally'. En de volgende alinea geeft dan weer aan dat Tesla ook de anderen wil tegemoetkomen.
Maar opnieuw geen zwart op wit 'ja' of 'nee'. Enne... wie is Elektrek in deze.