Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Frequent use of superchargers bad?

This site may earn commission on affiliate links.
Goeie vraag, ben ik ook benieuwd naar. De vraag is of je elke keer erheen wilt? En je bezet de lader voor voertuigen die op doorreis zijn natuurlijk. Met 300km per week gebruik je 70kW, dat is 10 euro.

Misschien een laadpaal in de buurt fijner voor iedereen? :)

Ik woon dadelijk ook dichtbij, maar zie mezelf toch niet steeds heen en weer rijden, of wel mmmm
 
My home is near a supercharger (Tesla). Is it bad for the battery to only use this? I only drive about 300 km per week, so this is the only charger I use once a week? (I own a Tesla since 3 weeks). Thanks.
Dan

If it is an X or S then I would say it is not bad because of its infinite miles in 8 year warranty.

If it is Model 3, because of its less generous warranty, I would hesitate to over-use Supercharger.

There are some considerations:

Tesla reduces maximum charging rate if you over-use fast D/C charging including Supercharging. That sounds like an admission that fast charging is bad.

When using Supercharging only, people tend to wait and do it less frequently instead of frequent plugging in:

Let's do a simple example: I drive 10% a day. I have an option to:

1) Charge 10% each day between 50% to 60%. In 10 days, that's a total accumulation of 100%.

or

2) I wait for 10 days so I can Supercharge from 0% to 100%.. That also a total of 100%.

Number 1 of frequent charging a partial State of Charge is good.

Number 2 for extreme cycling is bad.
 
Goeie vraag, ben ik ook benieuwd naar. De vraag is of je elke keer erheen wilt? En je bezet de lader voor voertuigen die op doorreis zijn natuurlijk. Met 300km per week gebruik je 70kW, dat is 10 euro.

Misschien een laadpaal in de buurt fijner voor iedereen? :)

Ik woon dadelijk ook dichtbij, maar zie mezelf toch niet steeds heen en weer rijden, of wel mmmm



Hi, de supercharger is heel dichtbij m'n huis (en gratis dus). Ik woon In A'dam en heb geen eigen laadpaal. Kosten zijn 20 euro (dacht ik) per lading van een volle accu
 
My home is near a supercharger (Tesla).
Dichtbij is enkel interessant op de terugweg. Vooral bij koud weer is de batterij te koud op de heenreis of als je er speciaal naar toe rijdt. Je krijgt dan maar 30kW

If it is an X or S then I would say it is not bad because of its infinite miles in 8 year warranty.
Warranty doesn’t say anything about degradation. A battery with a remaining range of 100km is still not broken, but unusable for me.
Tesla reduces maximum charging rate if you over-use fast D/C charging including Supercharging. That sounds like an admission that fast charging is bad.
I am it that case I think.
I only get a max of 93kW at SuCs. However it stays longer at that amount (over 60% range) before dropping to 70%. At the end it makes not much difference. And this was only for one version of the 90D battery I believe.

Overal. User statistics don’t proove any significant impact.
But I think that scientific investigations are more trustworthy then an excel sheet filled by users. See: MaxRange Tesla battery survey
 
Staan er geen laadpalen in de buurt? Zie myNewMotion voor een overzicht, Amsterdam staat helemaal vol. Hoef je niet te wachten, kun je ondertussen nuttige dingen doen. Is natuurlijk niet gratis, maar voor de gemiddelde Tesla-rijder mag ik hopen dat tijd meer waard is dan een gratis SuC-beurt.

Per week een uur moeten besteden om mijn auto op te laden zou voor mij (zonder de andere voordelen mee te nemen) een dealbreaker zijn.
 
  • Like
Reactions: Schumpeter
Staan er geen laadpalen in de buurt? Zie myNewMotion voor een overzicht, Amsterdam staat helemaal vol. Hoef je niet te wachten, kun je ondertussen nuttige dingen doen. Is natuurlijk niet gratis, maar voor de gemiddelde Tesla-rijder mag ik hopen dat tijd meer waard is dan een gratis SuC-beurt.

Per week een uur moeten besteden om mijn auto op te laden zou voor mij (zonder de andere voordelen mee te nemen) een dealbreaker zijn.
ja er staan zeker laadpalen in de straat. maar het scheelt toch 20 euro per sessie. en het is 5 minuten rijden van m'n huis. meestal is die in een half uur weer vol, vind het wel een lekker moment. Met de laptop mee, kan je je tijd nuttig besteden. Af en toe laad ik in de straat of bij kantoor.
 
  • Like
Reactions: Phil V
In mijn optiek, kan het geen kwaad. Erg vaak overladen (100%) wel. Er is heel veel te vinden over de voor en nadelen van snel versus langzaam laden maar niemand zal het je met zekerheid kunnen vertellen.

Een theorie is dat superchargen zelfs beter is opdat je gedurende een korte periode de accu’s belast. De theorie hier is, hoe korter hoe beter. Langzamer laden betekent dus ook een langere belasting op de cellen. Er zijn best veel onderzoekjes geweest waaronder hier op dit forum waar de kracht van de accu cellen worden bijgehouden. Als je de resultaten bekijkt zie je dat auto’s die vaker op SC laden, niet beter of slechter zijn op lange termijn.

Anderen zullen vinden dat langzaam or frequent laden beter is, maar het blijft allemaal een beetje giswerk. Je hebt 8 jaar op de accu-pack, als Tesla een te grote afwijking ziet, zullen ze de pack zonder meer onder garantie vervangen.

Hou het netjes op een 80% state charge en ik zou me verder geen zorgen maken als ik jouw was.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DutchDan
ja er staan zeker laadpalen in de straat. maar het scheelt toch 20 euro per sessie. en het is 5 minuten rijden van m'n huis. meestal is die in een half uur weer vol, vind het wel een lekker moment. Met de laptop mee, kan je je tijd nuttig besteden. Af en toe laad ik in de straat of bij kantoor.
Ik geef je een maand of twee, en dan ben je het zat om te wachten (zeker als je dan ook nog wachtenden voor je hebt en het niet een half uurtje maar anderhalf uur wordt terwijl je nog van allerlei andere dingen had willen doen) en plug je 'm gewoon in de straat in...
 
Blijft mooi om te zien mensen die een auto kopen van minimaal 70k maar dan de moeite willen nemen om op jaarbasis 1040 euro uit te sparen om ongeveer ook op jaar basis 52 uur te zitten wachten op je auto. Mijn advies is dan koop een goedkopere auto. Het mooie van EV is juist dat de auto aan het laden is terwijl jij slaapt, film kijkt etc. Voorbeeld : gisteren ben ik naar Utrecht geweest comic con kwam daar met 100km range aan daar aan de laadpaal en ging vol terug. Ik had ook langs suc Zaltbommel kunnen gaan of Dordrecht want tja is gratis maar kom op in die tijd kan ik echt wel betere zaken doen. Is het slecht voor je accu het zal niet heel slecht zijn maar goed ook weer niet denk ik.
 
ja er staan zeker laadpalen in de straat. maar het scheelt toch 20 euro per sessie. en het is 5 minuten rijden van m'n huis. meestal is die in een half uur weer vol, vind het wel een lekker moment. Met de laptop mee, kan je je tijd nuttig besteden. Af en toe laad ik in de straat of bij kantoor.
Als je heel vaak aan de SuperCharger staat zal Tesla de maximale laadsnelheid terugschroeven. Wil je de auto later verkopen, dan zul je dat de nieuwe koper moeten vertellen. Vertel je het niet en de koper komt erachter, dan is er sprake van misleiding.

Het kan zo maar zijn dat je de 'winst' van het laden bij de SuC kwijt raakt omdat je minder voor je gebruikte Tesla ontvangt.
 
  • Informative
Reactions: Pepp
Blijft mooi om te zien mensen die een auto kopen van minimaal 70k maar dan de moeite willen nemen om op jaarbasis 1040 euro uit te sparen om ongeveer ook op jaar basis 52 uur te zitten wachten op je auto. Mijn advies is dan koop een goedkopere auto. Het mooie van EV is juist dat de auto aan het laden is terwijl jij slaapt, film kijkt etc. Voorbeeld : gisteren ben ik naar Utrecht geweest comic con kwam daar met 100km range aan daar aan de laadpaal en ging vol terug. Ik had ook langs suc Zaltbommel kunnen gaan of Dordrecht want tja is gratis maar kom op in die tijd kan ik echt wel betere zaken doen. Is het slecht voor je accu het zal niet heel slecht zijn maar goed ook weer niet denk ik.

Aangezien de meeste model S rijders hem zakelijk rijden is de BTW terug te vorderen en gaat er ook nog (igv IB ondernemer) 52% belasting af.

Wil je echt elke week een uur daar staan om netto 400 euro te "besparen"?
 
Als je heel vaak aan de SuperCharger staat zal Tesla de maximale laadsnelheid terugschroeven. Wil je de auto later verkopen, dan zul je dat de nieuwe koper moeten vertellen. Vertel je het niet en de koper komt erachter, dan is er sprake van misleiding.

Het kan zo maar zijn dat je de 'winst' van het laden bij de SuC kwijt raakt omdat je minder voor je gebruikte Tesla ontvangt.
Dat is wel heel er hypothetisch Wim, ik ben benieuwd naar de eerste case waar dit het geval is. Los van het feit dat SuC alleen bedoeld is om te laden voor doorreis en niet om thuis vol aan te komen.
 
Dat is wel heel er hypothetisch Wim, ik ben benieuwd naar de eerste case waar dit het geval is. Los van het feit dat SuC alleen bedoeld is om te laden voor doorreis en niet om thuis vol aan te komen.
Ik zou geen gebruikte Tesla willen waar de maximum laadsnelheid door Tesla is beperkt. Juist tijdens roadtrips wil ik liever niet beperkt worden in laadsnelheid.
Als ik nu een gebruikte Tesla zou kopen, zou ik vragen naar het SuperCharger gebruik. Als dit gebruik bovenmatig is geweest en de verkoper verzwijgt dit op mijn expliciete vraag, dan is dit misleiding. En misleiding bij een verkoop leidt zonder meer tot ontbinding van de koop.