Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
( tussen haakjes: Ook deze tweet van hem over de FSD prijs vindt ik opvallend en kan ik mij niet voorstellen: "I think the price has a lot higher chance to go down before heading up. Hey, it even happened in the past when Tesla needed money." green on Twitter )

Tsja, FSD is ook flink in prijs gezakt en ik denk dat FSD straks echt niet meer gaat kosten. Zeker als je ook gewoon inflatie meerekend.
 
De website van Electrec vermeldt dat Elon tijdens de conference call het in de toekomst aanbieden van FSD as a subscription service heeft bevestigd:

Musk said:
“I think we will offer Full Self-Driving as a subscription service, but it will be probably towards the end of this year.”

However, both Musk and Kirkhorn emphasized that it will make more sense financially to buy the feature than to subscribe to it:
Musk said:
“I should say, it will still make sense to buy FSD as an option as in our view, buying FSD is an investment in the future. And we are confident that it is an investment that will pay off to the consumer – to the benefit of the consumer. In my opinion, buying FSD option is something people will not regret doing.”

Tesla confirms self-driving as a subscription service but brace yourself for the price - Electrek
 
On-demand heeft mijn voorkeur, ga geen duur abbo nemen voor iets wat ik zelden gebruik.

Grootste nadeel nu, je kunt al heel veel met basic AP en FSD is geen investment want je mag het niet meenemen naar een andere auto of verkopen aan een derde, dus die redenatie van Musk snap ik niet echt. Als die het als investment wil zien dan is het eentje die bijna zeker verlies oplevert :)

FSD wordt steeds beter maar hoe langer je wacht hoe duurder het wordt, omdat de looptijd van de auto minder wordt. Relatief wordt het een steeds duurdere optie.
 
  • Informative
Reactions: Dan84
Hmm, volgens Elon gaat FSD mogelijk per 1 juli in prijs omhoog, aldus deze Twitter thread: K10✨©️ on Twitter

Nu heb ik zelf EAP en heeft FSD nog een tijdje geen voordelen – misschien enkel dat je HW3.0 krijgt met visualisaties (ook pas bij MCU2, heb ik nog niet), maar dit zorgt toch wel weer een beetje voor twijfel. Ik kan FSD nu upgraden voor 3.200 EUR, misschien per 1 juli dus niet meer.

Weet ook niet precies of Tesla de Europese prijzen ook per direct omhoog gooit. Blijft koffiedik kijken ;)
 
Hmm, volgens Elon gaat FSD mogelijk per 1 juli in prijs omhoog, aldus deze Twitter thread: K10✨©️ on Twitter

Nu heb ik zelf EAP en heeft FSD nog een tijdje geen voordelen – misschien enkel dat je HW3.0 krijgt met visualisaties (ook pas bij MCU2, heb ik nog niet), maar dit zorgt toch wel weer een beetje voor twijfel. Ik kan FSD nu upgraden voor 3.200 EUR, misschien per 1 juli dus niet meer.

Weet ook niet precies of Tesla de Europese prijzen ook per direct omhoog gooit. Blijft koffiedik kijken ;)
Als het een steun kan zijn, ik heb het vorige week besteld aan 3200 euro.
 
  • Like
Reactions: watt
Hoe bedoel je enkel goedkoper? Het zelfde pakket is toch in prijs toegenomen van €5.300 naar €6.400 ?
Of bedoel je dat FSD relatief goedkoper wordt naar mate het meer kan?

Precies 14 maanden geleden (AP was nog niet standaard) was AP+FSD Euro 11.700,-- na aanschaf ;)
Bij configuratie wel iets goedkoper maar nog steeds ergens in de 9k (ik meen Euro 9.600,--)
En er zijn genoeg M3 rijders die dat bedrag ook daadwerkelijk betaald hebben, ECHT WAAR! :rolleyes::rolleyes:
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Het is wel een enorm slimme move van Musk om nu alvast de belofte van FSD in toekomst te verkopen. Hij weet dat wat hij uiteindelijk verkoopt, gevangen zit in de over miljoenen kilometers verzamelde data op de servers van Tesla. Niemand kan daar aankomen. Je kunt het zelfs niet eens goed stelen. Dus straks heeft Tesla het monopolie op FSD. Als je daar aan wilt meedoen, zo stelt hij, dan moet je nu alvast investeren in de aanschaf van FSD. Dat is ook de reden waarom ik het in december al heb gedaan. Door de prijs steeds te verhogen, creeert hij FOMO bij iedereen die geinteresseerd is. Er is slechts één valkuil: wat nu als het straks allemaal niet blijkt te werken?
 
  • Like
Reactions: Klaas
Het is wel een enorm slimme move van Musk om nu alvast de belofte van FSD in toekomst te verkopen. Hij weet dat wat hij uiteindelijk verkoopt, gevangen zit in de over miljoenen kilometers verzamelde data op de servers van Tesla. Niemand kan daar aankomen. Je kunt het zelfs niet eens goed stelen. Dus straks heeft Tesla het monopolie op FSD. Als je daar aan wilt meedoen, zo stelt hij, dan moet je nu alvast investeren in de aanschaf van FSD. Dat is ook de reden waarom ik het in december al heb gedaan. Door de prijs steeds te verhogen, creeert hij FOMO bij iedereen die geinteresseerd is. Er is slechts één valkuil: wat nu als het straks allemaal niet blijkt te werken?

Andere valkuil: het gaat nog jaren duren (voordat het volledig werkt of mag in de EU) en dan ga je je auto verkopen .......heel duur/zuur (hup denk zo maar 80% afschrijven).
En vervolgens mag je het nog een keer kopen aan hogere prijs (als je weer een Tesla koopt..... ook niet zeker).

Nu kopen is zeker duurder (of je moet 10 jaar blijven rijden met je Tesla en het nu willen hebben). Je koopt geen enkele toekomstgarantie, je sponsort alleen Tesla en krijgt een Beta.

Ik geloof echt dat het er een keer van gaat komen, alleen niet in de huidige Tesla's. Ik wacht wel even en koop een boot (of wat anders leuks dat werkt).
 
Andere valkuil: het gaat nog jaren duren (voordat het volledig werkt of mag in de EU) en dan ga je je auto verkopen .......heel duur/zuur (hup denk zo maar 80% afschrijven).
En vervolgens mag je het nog een keer kopen aan hogere prijs (als je weer een Tesla koopt..... ook niet zeker).

Nu kopen is zeker duurder (of je moet 10 jaar blijven rijden met je Tesla en het nu willen hebben). Je koopt geen enkele toekomstgarantie, je sponsort alleen Tesla en krijgt een Beta.

Ik geloof echt dat het er een keer van gaat komen, alleen niet in de huidige Tesla's. Ik wacht wel even en koop een boot (of wat anders leuks dat werkt).
Dus degene die mijn auto koopt, krijgt niet de FSD die er op zit? Dat klinkt niet logisch. En als dat zo is, zou Tesla het moeten veranderen.
 
Dus degene die mijn auto koopt, krijgt niet de FSD die er op zit? Dat klinkt niet logisch. En als dat zo is, zou Tesla het moeten veranderen.

FSD hoort bij de auto. (maar als Tesla de auto inruilt en daarna doorverkoopt kunnen ze de auto wel doorverkopen zonder FSD de waarde vermindering is dan voor rekening van Tesla)
NB. er is een verhaal over een Tesla met FSD die ingeruild werd bij Tesla (USA) en die doorverkocht werd door Tesla zonder FSD, omdat FSD in het begin nog werkte was de nieuwe eigenaar teleurgesteld dat Tesla FSD uitzette na een tijdje.
Daar kwamen toen verhalen over (in de Telegraaf) dat Tesla FSD had afgepakt van een gebruikte auto, als ik het me goed herinner heeft Tesla dit unieke geval zelfs (financieel) gecompenseerd om van het gezeur af te zijn.
Tesla deactiveert autopilotfunctie op afstand zonder mededeling
 
  • Informative
Reactions: Master_Plan_1
Andere valkuil: het gaat nog jaren duren (voordat het volledig werkt of mag in de EU) en dan ga je je auto verkopen .......heel duur/zuur (hup denk zo maar 80% afschrijven).
En vervolgens mag je het nog een keer kopen aan hogere prijs (als je weer een Tesla koopt..... ook niet zeker).

Nu kopen is zeker duurder (of je moet 10 jaar blijven rijden met je Tesla en het nu willen hebben). Je koopt geen enkele toekomstgarantie, je sponsort alleen Tesla en krijgt een Beta.

Ik geloof echt dat het er een keer van gaat komen, alleen niet in de huidige Tesla's. Ik wacht wel even en koop een boot (of wat anders leuks dat werkt).
Stel, je bent van plan de auto nog 10 jaar te blijven rijden en over 10 jaar kost FSD ( stel) 15k. Dan sluit ik niet uit dat het tegen die tijd bij verkoop van de auto nog pakweg 2 a 3k oplevert. Een koper zal ook kijken wat het tegen die tijd per maand kost.
 
Stel, je bent van plan de auto nog 10 jaar te blijven rijden en over 10 jaar kost FSD ( stel) 15k. Dan sluit ik niet uit dat het tegen die tijd bij verkoop van de auto nog pakweg 2 a 3k oplevert. Een koper zal ook kijken wat het tegen die tijd per maand kost.
Precies. Ik geloof Elon niet in alles wat hij zegt, maar hij maakt FSD wel, zoals hij eerder beloofde, steeds duurder. En dus kun je wanneer je je auto verkoopt ook meer vragen voor de FSD die er op zit. Dat de waarde van FSD naar $100.000 gaat geloof ik niet. Maar 10 tot 20 duizend dollar voor 'bijna' FSD, dat zou zomaar kunnen gebeuren. En in dat geval is het onder bepaalde voorwaarden misschien inderdaad zo dat een auto met FSD an 'appreciating asset' is, zoals Elon beweerde.
 
Last edited:
Het probleem met een echte FSD die voor de wetgever geen bestuurder meer nodig heeft (een echt zelfrijdende auto dus), is dat je dat ding perfect voor €1/km kan gaan uitlenen en zo onder de duiven van taxi en zelfs Uber schiet. De wetgever zal wel met allerlei voorwaarden komen om de markt te beperken tot bedrijven die de papiermolen en bijbehorende kosten willen slikken, maar vanaf dat moment rijdt elke Tesla wel voor een fluitje van een cent rond. Als dat ding 4 jaar lang 20000km op huurbasis rijdt, met een kilometerprijs van €1, en een FSD-prijs van 20K, kan je zo elke 4 jaar een nieuwe Model Y leasen die zichzelf makkelijk terug verdient.
 
Hmm, volgens Elon gaat FSD mogelijk per 1 juli in prijs omhoog, aldus deze Twitter thread: K10✨©️ on Twitter

Nu heb ik zelf EAP en heeft FSD nog een tijdje geen voordelen – misschien enkel dat je HW3.0 krijgt met visualisaties (ook pas bij MCU2, heb ik nog niet), maar dit zorgt toch wel weer een beetje voor twijfel. Ik kan FSD nu upgraden voor 3.200 EUR, misschien per 1 juli dus niet meer.

Weet ook niet precies of Tesla de Europese prijzen ook per direct omhoog gooit. Blijft koffiedik kijken ;)
Hoe komt het dat je kan upgraden voor €3200? Als ik in mijn app kijken bij zowel mijn model 3 performance en mijn model s 100d staat er 6400€ of zie ik iets over het hoofd? Voor 3200 zou ik het direct doen.