Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD wordt weer duurder vanaf Mei.

This site may earn commission on affiliate links.
Volledig zelfrijdende besturing
Het enige wat u hoeft te doen, is instappen en uw auto vertellen waar u naartoe wilt. Uw Tesla berekent de optimale route.
Houd er rekening mee dat de functionaliteit voor Autopilot afhankelijk is van uitgebreide softwarevalidatie en wettelijke goedkeuring. Deze goedkeuring verschilt per rechtsgebied.

KOPEN


€ 3.200


Heeft al iemand deze upgrade gekocht, ik heb 2.0 en vraag mij af of dit zinvol is
 
Met dergelijke prijzen gaan ze, zeker zolang het nog niet daadwerkelijk actief, is er niet veel van verkopen. Daar komen ze snel genoeg achter en daar ze het geld best goed kunnen gebruiken zullen de prijzen vast wel weer een keer verlagen.

En toch heb ik spijt dat ik die autopilot-upgrade niet heb gekocht toen deze tijdelijk EUR 2000 was i.p.v. EUR 5300.

Die prijsverlaging was immers toch een abnormale situatie die ze hebben "rechtgetrokken"? Om op basis daarvan te concluderen dat de prijzen vast wel weer een keer omlaag gaan? Ik denk (vrees) het niet.
Elon is heel stellig dat 'zijn' auto's met autopilot meer waard worden. "Een auto met autopilot is het tienvoudige waard t.o.v. een auto zonder autopilot."

Bron:

Dusja, en nu dus het bericht dat die EUR 5300 prijs ook nog omhoog gaat(!) ...ik zou het bijna doen...
 
En toch heb ik spijt dat ik die autopilot-upgrade niet heb gekocht toen deze tijdelijk EUR 2000 was i.p.v. EUR 5300.

Die prijsverlaging was immers toch een abnormale situatie die ze hebben "rechtgetrokken"? Om op basis daarvan te concluderen dat de prijzen vast wel weer een keer omlaag gaan? Ik denk (vrees) het niet.
Elon is heel stellig dat 'zijn' auto's met autopilot meer waard worden. "Een auto met autopilot is het tienvoudige waard t.o.v. een auto zonder autopilot."

Bron:

Dusja, en nu dus het bericht dat die EUR 5300 prijs ook nog omhoog gaat(!) ...ik zou het bijna doen...

We moeten ons niet gek laten maken -> er komen steeds meer auto's met standaard "autopilot" (adaptieve cruisecontrol en netjes binnen de lijntjes blijven) Ik heb 3 verschillende merken gereden en was toch wel onder de indruk van de prestaties (vroeg me bij 1 auto zelfs af of het systeem wel aan stond omdat alles zo soepel verliep....) Als het ene na het andere merk met deze functies komt (bij duurdere modellen zonder meerprijs!) dan komt Tesla vanzelf met prijsverlagingen. Sterker nog -> AP wordt nu al standaard geleverd bij nieuwe Model 3. Tesla zal zich proberen te blijven onderscheiden en gaat dus vol inzetten op FSD. Concurrentie is op dat vlak nog niet zo ver maar overheid al helemaal niet. Ik was stellig van plan om FSD te kopen maar begin ondertussen héél erg te twijfelen. Het gaat om serieus geld voor functies waar je nu nog weinig aan hebt. Zelf parkeren gaat traag en niet veel meer dan een leuk speeltje als het er echt op aan komt. Auto van parkeerplek voor laten rijden is ook meer voor een verjaardag dan echt praktisch. De overige FSD acties zullen niet heel erg vlot uitgerold worden ivm regelgeving en/of in druk verkeer niet echt werken. En helaas wordt het steeds drukker op de weg op de momenten dat ik rij. En als het dan rustig is ben ik blij dat ik zelf mag sturen (en m'n rechterbeen weer eens kan strekken) :)
 
Met dergelijke prijzen gaan ze, zeker zolang het nog niet daadwerkelijk actief, is er niet veel van verkopen. Daar komen ze snel genoeg achter en daar ze het geld best goed kunnen gebruiken zullen de prijzen vast wel weer een keer verlagen. Ik zie de Tesla prijzen als het 'in vitro testen van prijselasticiteit'. Verkoopprijzen zijn m.i. net zo grillig als de beurskoers van het bedrijf. Ik koop i.i.g. niets voor dergelijke bedragen als ik niet zeker weet dat ik er gedurende de resterende looptijd van de lease er ook maar iets voor terug krijg. En daar ik mij als repeating customer niet graag een oor aan genaaid krijg zou Tesla er verstandig aan doen de klanten die hen al jaren trouw zijn gebleven een goede deal aan te bieden i.p.v. ze steeds te confronteren met steeds wisselende prijzen (wat o.a. ook leidt tot ridicule inruil prijzen of afschrijvingen). My2cents.
Als je iets eerst tijdelijk heel duur maakt, dan kun je het daarna dik afprijzen en toch meer geld vragen dan voorheen... Het zou me niet verbazen als ze daarmee over het geheel genomen meer geld verdienen aan de FSD optie, ook al verkopen ze er geen één tijdens de dure periode.
En dat allemaal voor opties die (voorlopig) niet eens bestaan dan wel kunt gebruiken, op enkele gimmicks na.
 
Het lijkt er op dat dit soort softwarematige opties vooral gebruikt worden om tekorten in de cashflow van Tesla op te vangen. Tesla heeft best een aantal uitdagingen die veel geld kosten:
  • Batterijproductie is beperkt, waardoor Tesla in de VS meer Model 3's met minder range is gaan verkopen. Die zullen waarschijnlijk minder marge hebben.
  • Transport naar de EU is prijzig. De boot zelf kost natuurlijk geld, maar Tesla krijgt pas het geld vlak voor aflevering. Elke Tesla naar de EU moet dus voorgefinancierd worden.
  • Concurrentie en aflopende EV subsidies in diverse landen, waardoor het lastiger wordt een EV te verkopen. Daardoor lijken de Tesla S/X goedkoper te zijn gemaakt om de concurrentie met de E-Tron en i-Pace aan te gaan.
Ik heb dan ook sterk de indruk dat dit soort (tijdelijke) prijsverlagingen een methode zijn om snel extra cash binnen te halen. Elon kan wel vinden dat een auto 10x meer waard wordt als die autonoom kan rijden, maar dat is nogal een gekleurde mening. Ik zit helemaal niet te wachten dat mijn auto autonoom onbekende mensen vervoerd als ik de auto niet gebruik.

FSD lijkt me heerlijk als het goed zou werken, maar ik vind dat EAP nog best veel nukken heeft. Vooral de phantom brakes zijn erg storend en best gevaarlijk voor achteropkomend verkeer. Ook invoegen met EAP in druk verkeer is nog steeds een hachelijke onderneming en dat neem ik steevast over. Ik koop wel FSD als het er is en als het dan €10.000 moet kosten dan niet. Ik vermoed niet dat het de komende 5 jaar bruikbaar is, maar ik hoop eigenlijk dat ik ongelijk ga krijgen.
 
FSD heeft op dit moment nauwelijks extra (bruikbare) opties tov de AP. In ieder geval niet in verhouding tot de meerprijs :confused:. In de toekomst wordt het wat uitgebreid als er stoplichten herkent worden en rijstroken wisseling in druk verkeer verder geoptimaliseerd is etc. Tesla weet het mooi te verpakken/verkopen maar concurrentie zit ook niet stil. Ik heb in een paar andere EV's gereden met "autosteer" en was echt onder de indruk (in positieve zin :cool:) Voor rijbaan wisseling en wat andere extra's hoeft de concurrentie niet veel te investeren om op het niveau van Tesla te komen. De kostprijs van de auto's neemt daardoor ook niet veel toe. De vermeende waardevermeerdering van een Tesla met FSD en de bedragen die betaald moeten worden voor de aanschaf zijn echt niet in verhouding met elkaar. Ik geloof dus niet in een structurele prijsverhoging van FSD. Voor zoveel geld gaan ze geen grote aantallen verkopen en verdienen ze per saldo minder dan de grotere aantallen icm lagere FSD prijs. Als de regelgeving de implementatie wat minder remt zul je zien dat vele andere (wat conservatievere) merken volgen voor véél lagere prijzen. Nogmaals -> ik ben er van overtuigd dat FSD (obv huidige functies) volgend jaar goedkoper is dan nu! Maar het staat iedereen vrij om de Twitter berichten van het opperhoofd te geloven :)
 
In mijn Tesla account is het nu weer €6.400 voor FSD. De koers van de Bitcoin is stabieler en voorspelbaarder dan die van FSD :)
upload_2019-5-3_17-4-53.png
 
De koop optie is nu beschikbaar in my Tesla.
Mij was verteld dat dit 3800,- zou zijn, maar helaas helaas. Dit is gewoonweg 7.400,- :|

Dat is het toch echt niet waard en ik voel me nu wel een beetje genaaid door Tesla als ze eerst zeggen dat ik rustig moet wachten totdat het beschikbaar komt voor 3.800,- euro :mad:
 
De koop optie is nu beschikbaar in my Tesla.
Mij was verteld dat dit 3800,- zou zijn, maar helaas helaas. Dit is gewoonweg 7.400,- :|

Dat is het toch echt niet waard en ik voel me nu wel een beetje genaaid door Tesla als ze eerst zeggen dat ik rustig moet wachten totdat het beschikbaar komt voor 3.800,- euro :mad:

3800 heb ik echt nog nergens gezien of gehoord. Het is altijd 7400 geweest na levering.
5300 bij meebestellen auto ,en dat is nu idd 6400 euro geworden....
Na levering is wel 7400 gebleven...