Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Geen Tesla meer al lease optie, welk alternatief en waarom?

This site may earn commission on affiliate links.
Dat lijkt me bullshit, aangezien je bij een bestelling de prijs vast legt bij Tesla.

Het is de reden waarom een hoop mensen die in 2020 de facelift Model S en X besteld hebben, deze nu kunnen kopen voor makkelijk 20K minder dan waar ie nu voor gaat.
Tja, dan liegt KBC flagrant zeker…

 
  • Informative
Reactions: JanG007
Ik had een paar maanden geleden vernomen dat de pad in de korf voor de LM was dat Tesla zijn prijzen voor bestelorders niet wou vastzetten. Hierdoor zouden er situaties kunnen ontstaan dat een auto die net wel binnen budget viel op moment van bestelling, er buiten zou kunnen vallen op moment van levering.

De werksfeer binnen het bedrijf, de leuke collega’s waar je meer tijd bij spendeert dan je auto doen bij mij de optie “Effe snel andere werkgever zoeken” alvast afvallen. Dan maar ‘plan B auto’.
Tuurlijk. Je gaat toch niet van baan wisselen louter voor een auto? Zou ik ook niet doen. Keuze zat lijkt me, succes!
 
  • Like
Reactions: Bokkerijder
Je gaat toch niet van baan wisselen louter voor een auto?
Bij de meeste bedrijven waar ik heb gewerkt, ging het aan de koffiemachine altijd over hoe ze de verkeerde auto, de verkeerde laptop en de verkeerde smartphone hadden als extralegale verloning...

Geen idee of je van baan moet wisselen voor een auto (of vice versa) maar voor de werkgever is het natuurlijk super dat ie je met een kluitje in het riet kan sturen met een net-niet. En als ik me moet baseren op mijn recente ervaringen met een huurwagen met Android Automotive OS, is het nog altijd suboptimale bagger bij de concurrentie.
 
Bij de meeste bedrijven waar ik heb gewerkt, ging het aan de koffiemachine altijd over hoe ze de verkeerde auto, de verkeerde laptop en de verkeerde smartphone hadden als extralegale verloning...

Geen idee of je van baan moet wisselen voor een auto (of vice versa) maar voor de werkgever is het natuurlijk super dat ie je met een kluitje in het riet kan sturen met een net-niet.
Vroeger genoeg gezegd, er zijn 2 dingen die je als bedrijf op orde moet hebben en waar je achteraf niet op mag terug komen.
1) car policy
2) bonussen

in veel functies zijn dat 2 grote zaken waar je als medewerker naar uitkijkt, als ze dat "en cours de route" veranderen gedurende het jaar ... dan kan de sfeer snel draaien.
 
Ik heb niet veel ervaring met bonussen, maar qua car policy kan je als werkgever enkel verliezen.

Meevallers zijn er zelden, en mensen merken snel wanneer ze een nadeel ondervinden. Een car policy op klasse gaat goed, tot dat iemand merkt dat verschillende auto's in dezelfde klasse toch een verschillend budget vertegenwoordigen en er dus ongelijkheid ontstaat. Een car policy op budget gaat goed mee, tot auto's plots buiten budget gaan omdat het merk de prijzen verhoogt en de budgetten niet mee stijgen.

Car policies waren altijd een frustratie bij velen (lange levertermijnen, beperkte keuze van merken, beperking qua opties, beperking qua zitplaatsen, ...) maar het meest domme dat ik ooit heb gezien was toen mijn manager met 3 kinderen in hun tienerjaren zijn Renault Espace moest inruilen op een Scenic of vergelijkbare compact MPV omdat de Espace en vergelijkbare grote MPV's buiten budget vielen. Nog niet 6 maanden later was ie aan de slag bij een ander bedrijf.

En wat bij werknemers ook frustreert is dat werknemers inderdaad een car policy krijgen, maar kader via hun eigen managementsvennootschappen wel lekker met hun eigen collectie aan wagens op de directie-parkeerplaatsen staan. Een parking vol Ford Focussen, Golfjes en Toyota's, maar op de directie plekken een reeks BMW en Audi SUV's, met hier en daar een Jaguar of een Porsche 😅
 
  • Like
Reactions: JanG007
De beste lease policy die ik heb gehad was als volgt: <xxx> budget / maand mobiliteit (inclusief brandstof, er was ook km-vergoeding en/of OV mogelijk uit dat budget).
Als je een duurdere auto wil, prima, dan werd dat als privé gezien en mocht je bijbetalen zoveel je wilde.

Dus 1000 budget en je wil een auto van 1200? Prima, gewoon bijbetalen (netto en inclusief BTW, wel korting op bijtelling).

Zo reden al mijn collega's een comfortline Golf, en ik een highline Passat. Nadat de 8e collega op de vraag "hoe rijd jij dat?" het antwoord "gewoon betalen" kreeg snapten ze het wel, haha.

Probleem daar was vooral dat het budget niet mee ging met inflatie.
Ik ben het met @wooter eens. Gewoon lekker zelfstandig regelen ;)
 
  • Like
Reactions: robertvg
Werknemers beseffen onvoldoende dat ze die lease auto's zelf betalen vanuit hun toegevoegde waarde voor het bedrijf. Als dat laatste op orde is en het bedrijf weet je niet tevreden te houden met hun policies, dan ga je toch lekker ergens anders waarde toevoegen?
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Ik zou al het personeel in dezelfde auto laten rijden om van het eeuwige gezeik af te zijn. Ding is gewoon om van A naar B te rijden, niet om je buurman te imponeren. Auto niet mooi, dan koop je privé maar iets moois en gebruik je die van je bedrijf alleen maar zakelijk.
 
  • Like
Reactions: Woodytoo and Krisja
Vroeger genoeg gezegd, er zijn 2 dingen die je als bedrijf op orde moet hebben en waar je achteraf niet op mag terug komen.
1) car policy
2) bonussen

in veel functies zijn dat 2 grote zaken waar je als medewerker naar uitkijkt, als ze dat "en cours de route" veranderen gedurende het jaar ... dan kan de sfeer snel draaien.
Oja, weet ik weer even waarom (o.a.) ik mijn laatste vaste baan heb opgezegd: de bonussen werden niet meer uitgekeerd en de car policy werd drastisch versoberd :)
 
  • Like
Reactions: Stijn_NL
Tuurlijk, degene die op een Teslaforum zit wil graag een Tesla. Maar op een forum voor slagers zul je weinig veganisten vinden.

Jullie willen niet weten hoeveel collegae van mij een Kia Niro oid rijden, simpelweg omdat ze een Tesla te duur vinden, idd dik 80%. Maar ja, hier zijn er altijd weledele heren die het beter weten. Soit, dream on zou ik zeggen.
 
Ik zou al het personeel in dezelfde auto laten rijden om van het eeuwige gezeik af te zijn. Ding is gewoon om van A naar B te rijden, niet om je buurman te imponeren. Auto niet mooi, dan koop je privé maar iets moois en gebruik je die van je bedrijf alleen maar zakelijk.
Dat werkt alleen in Friesland.
Je moet als bedrijf een auto geven die ze bij een andere werkgever ook geven, anders verlies je goed personeel.
En de wensen aan een auto zijn nu eenmaal persoonlijk. Iemand met 3 kinderen wil iets anders dan een single.