Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gegarandeerde restwaarde

This site may earn commission on affiliate links.
Aangezien Tesla aangegeven heeft dat jaarlijks onderhoud niet meer nodig is, is het dan niet ook zo dat je je gegarandeerde restwaarde gewoon behoud als je geen jaarlijks onderhoud doet?
Aan de telefoon kreeg ik te horen dat dit niet zo zou zijn maar als je punt 2 van de voorwaarden leest van de gegarandeerde restwaarde staat er duidelijk dat je je aan Tesla’s aanbevolen onderhoudsservice moet houden. Op de website van Tesla staat heel duidelijk bij aanbevolen onderhoud dat er alleen een aantal onderdelen per zoveel jaar of kilometers nagekeken/vervangen/bijgevuld hoeven te worden. Verder staat ook dat je garantie niet vervalt bij het niet nakomen van het aanbevolen onderhoud.
Iemand hier ervaring mee?
 
Goed punt, zou dat ook wel willen weten

Aangezien Tesla aangegeven heeft dat jaarlijks onderhoud niet meer nodig is, is het dan niet ook zo dat je je gegarandeerde restwaarde gewoon behoud als je geen jaarlijks onderhoud doet?
Aan de telefoon kreeg ik te horen dat dit niet zo zou zijn maar als je punt 2 van de voorwaarden leest van de gegarandeerde restwaarde staat er duidelijk dat je je aan Tesla’s aanbevolen onderhoudsservice moet houden. Op de website van Tesla staat heel duidelijk bij aanbevolen onderhoud dat er alleen een aantal onderdelen per zoveel jaar of kilometers nagekeken/vervangen/bijgevuld hoeven te worden. Verder staat ook dat je garantie niet vervalt bij het niet nakomen van het aanbevolen onderhoud.
Iemand hier ervaring mee?
 
maar als je punt 2 van de voorwaarden leest van de gegarandeerde restwaarde staat er duidelijk dat je je aan Tesla’s aanbevolen onderhoudsservice moet houden.

In mijn contract staat:
  • Het Voertuig dient te worden onderhouden door Tesla of aan haar gelieerde ondernemingen zoals bepaald inTesla’s aanbevolen onderhoudsschema.
Het woord 'onderhoudsservice' komt bij mij niet voor.

Het onderhoudsschema is volgens mijn owners' manual (voor de model X):

"breng de Model X om de 12 maanden of elke 20.000 km naar Tesla voor onderhoud, al naar gelang wat het eerste wordt bereikt."

en:

"• Remvloeistof: Elke 2 jaar of 40.000 km, afhankelijk van welke situatie zich het eerst voordoet.

• Koelvloeistof batterij: Elke 8 jaar of 160.000 km, afhankelijk van welke situatie zich het eerst voordoet."

En het lijkt erop dat de 20k onderhoudsbeurten dus komen te vervallen en niet meer aanbevolen zijn.

Enfin we gaan het zien over 4 jaar (voor mij dan). Als ik hem niet eerder inruil :D.
Ik denk dat het tegen die tijd vooral afhangt van de tweedehands markt voor Tesla's van 5 jaar oud, want waarom zouden ze een terugkoop weigeren wanneer ze de auto met winst weer door kunnen verkopen?
 
In mijn contract staat:
  • Het Voertuig dient te worden onderhouden door Tesla of aan haar gelieerde ondernemingen zoals bepaald inTesla’s aanbevolen onderhoudsschema.
Het woord 'onderhoudsservice' komt bij mij niet voor.

Het onderhoudsschema is volgens mijn owners' manual (voor de model X):

"breng de Model X om de 12 maanden of elke 20.000 km naar Tesla voor onderhoud, al naar gelang wat het eerste wordt bereikt."

en:

"• Remvloeistof: Elke 2 jaar of 40.000 km, afhankelijk van welke situatie zich het eerst voordoet.

• Koelvloeistof batterij: Elke 8 jaar of 160.000 km, afhankelijk van welke situatie zich het eerst voordoet."

En het lijkt erop dat de 20k onderhoudsbeurten dus komen te vervallen en niet meer aanbevolen zijn.

Enfin we gaan het zien over 4 jaar (voor mij dan). Als ik hem niet eerder inruil :D.
Ik denk dat het tegen die tijd vooral afhangt van de tweedehands markt voor Tesla's van 5 jaar oud, want waarom zouden ze een terugkoop weigeren wanneer ze de auto met winst weer door kunnen verkopen?
Dank voor je uitleg, ik ga er vanuit dat jij gelijk hebt. Ze zullen vast niet die extra inkomsten van jaarlijks onderhoud willen missen. Uiteindelijk is het toch beter om de auto zelf te verkopen dan aan Tesla te verkopen. Onze vorige S ook particulier verkocht en €15k meer gepakt.
 
We mogen dus wel de nieuwe onderhoudsschema’s aanhouden
 

Attachments

  • 85D5A774-CC4E-4354-B9E1-E84F64352B90.png
    85D5A774-CC4E-4354-B9E1-E84F64352B90.png
    425.4 KB · Views: 185
Dank voor je uitleg, ik ga er vanuit dat jij gelijk hebt. Ze zullen vast niet die extra inkomsten van jaarlijks onderhoud willen missen. Uiteindelijk is het toch beter om de auto zelf te verkopen dan aan Tesla te verkopen. Onze vorige S ook particulier verkocht en €15k meer gepakt.

Ze hebben het verplichte onderhoud afgeschaft om de druk op de servicecentra te verlichten (en omdat uit de ervaringen blijkt dat de auto's minder onderhoud nodig hebben). Tesla mist inderdaad extra inkomsten, maar ze zullen belangrijker hebben gevonden dat het lucht geeft aan de servicecentra, wat de klanttevredenheid ten goede komt. Dat laatste geldt ook voor de besparing op de onderhoudskosten.

Ik vind het zelf in elk geval erg prettig dat ik nu niet meer elke 20.000 km die beurt hoef te laten doen om de restwaarde-garantie te behouden.
 
Ze hebben het verplichte onderhoud afgeschaft om de druk op de servicecentra te verlichten (en omdat uit de ervaringen blijkt dat de auto's minder onderhoud nodig hebben). Tesla mist inderdaad extra inkomsten, maar ze zullen belangrijker hebben gevonden dat het lucht geeft aan de servicecentra, wat de klanttevredenheid ten goede komt. Dat laatste geldt ook voor de besparing op de onderhoudskosten.

Ik vind het zelf in elk geval erg prettig dat ik nu niet meer elke 20.000 km die beurt hoef te laten doen om de restwaarde-garantie te behouden.
Zeker waar! Ze adverteerden ook altijd dat elektrische auto’s nauwelijks onderhoud nodig hadden maar ondertussen alsnog jaarlijks of elke 20k naar de dealer. Een goede zet iig.
 
Mijn auto heeft een 20.000 km beurt gehad. Bij het maken een afspraak via de app van de 40.000 km beurt heeft een medewerker telefonisch contact met mij opgenomen dat de beurt niet nodig was en dat de afspraak dus geannuleerd werd. Dit heeft hij ook per mail bevestigd. Deze mail bewaar ik in het geval van een discussie op het einde van het contract.
 
Dit staat er tegenwoordig bij mij in de documentenmap:

Onderhoudsintervallen In het algemeen heeft uw auto alleen onderhoud nodig op het moment dat het noodzakelijk is. Tesla raadt echter het volgende regelmatige onderhoud aan, indien van toepassing op uw auto, om de betrouwbaarheid en efficiëntie van uw Model S te garanderen.
  1. Remvloeistofcontrole om de 2 jaar (indien nodig verversen)
  2. Zak met airco-droogmiddel om de 2 jaar vervangen
  3. Interieurfilter om de 2 jaar vervangen
  4. HEPA-filter om de 3 jaar vervangen
  5. Remklauwen jaarlijks of telkens na 12.500 mijl (20.000 km) reinigen en smeren in omgevingen waar 's winters wordt gestrooid
  6. Banden om de 10.000 km rouleren of wanneer het verschil in profieldiepte 1,5 mm of groter is, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt

Ik heb de auto straks ook bijna 2 jaar, dus ik denk dat ik toch maar een afspraak ga inschieten bij het SeC. Er moeten een aantal garantiezaken (koplampafstelling, geel scherm en storing laadklep) worden uitgevoerd. Dat combineer ik dan maar meteen met het 2-jaarlijks onderhoud. Remvloeistof is laatst door de mobile ranger gemeten en was prima, maar dat was off-the-record. Dan zal het enkel gaan om het airco-droogmiddel dat vervangen wordt. Dat zal nog wel te overzien zijn. Daarvoor wil ik geen gedoe om de restwaardegarantie te laten schieten.
 
Zojuist het tweejaarlijks onderhoud laten uitvoeren. De volgende zaken zijn gedaan:
  • Remvloeistof was al gedaan door de mobile ranger, maar zal meestal na 2 jaar goed zijn (was bij mij ook zo).
  • Interieurfilter vervangen (niet het HEPA filter, maar een andere).
  • Airco gecontroleerd en bijgevuld.
Remklauwen was niet nodig volgens Tesla vanwege de afgelopen twee zachte winters. Al met al slechts €226,69 (incl. BTW), waarbij het 3/4 van de kosten bestaat uit het exorbitante werkplaatstarief van €157,30 (incl. BTW).

upload_2020-9-9_15-34-8.png


Ik voldoe in ieder geval aan de eisen voor de gegarandeerde restwaarde. Geen flauw idee of ik er gebruik van zal maken, maar ik wil het voor dit bedrag toch niet laten schieten. Ik vraag me overigens af waar dit bijgehouden wordt. Het zou me niets verbazen dat je straks ook zonder maar één beurt te hebben uitgevoerd restwaardegarantie hebt. Ik bewaar de factuur in ieder geval zorgvuldig.
 

Attachments

  • upload_2020-9-9_15-30-59.png
    upload_2020-9-9_15-30-59.png
    76.9 KB · Views: 73
  • Informative
Reactions: Gaston
Het is alleszins een zegen om die opgedrongen servicebeurten, eigen aan de automotive sector, niet meer te MOETEN doen. Ik rijd met een X sedert bijna drie jaar, 73.000 km nu, en enkel de wissers (en banden) op eigen initiatief laten vervangen. Mijn vrouw rijdt met een BMW i3, 8000 km per jaar, heeft nu 12.000km en wordt elke rit door het dashboard gesommeerd om een servicebeurt te laten doen. Bij navraag : verse remvloeistof en nog wat bijkomende pietluttigheid. Garage BMW liet weten dat die onzinnige beurt 360 euro gaat kosten. En hier lees ik dan dat er Tesla-rijders zijn die een paar honderdduizend km rijden zonder service !
Ik vraag me dan af wie wie wat wijsmaakt.
 
Het is alleszins een zegen om die opgedrongen servicebeurten, eigen aan de automotive sector, niet meer te MOETEN doen. Ik rijd met een X sedert bijna drie jaar, 73.000 km nu, en enkel de wissers (en banden) op eigen initiatief laten vervangen. Mijn vrouw rijdt met een BMW i3, 8000 km per jaar, heeft nu 12.000km en wordt elke rit door het dashboard gesommeerd om een servicebeurt te laten doen. Bij navraag : verse remvloeistof en nog wat bijkomende pietluttigheid. Garage BMW liet weten dat die onzinnige beurt 360 euro gaat kosten. En hier lees ik dan dat er Tesla-rijders zijn die een paar honderdduizend km rijden zonder service !
Ik vraag me dan af wie wie wat wijsmaakt.
Hier 160k km. 1 onderhoudsbeurt, net voor hij uit garantie ging bij 80k. Was toen nog 760€ BTW excl.