Meen je toch niet serieus? Dat zijn WLTP waardes, niet de reële afstand. Die is een heulll stuk minder ;-)
Hoe valt het tegen dan? Dacht je echt in de buurt van die 500 te komen? Dat zijn ideale waardes onder bepaalde test condities, niet echt the real world zeg maar
Ik rij dagelijks over de a12 of de A15 van Rotterdam naar de Achterhoek en vv, 300km totaal, en kom vrijwel op de range van rond 500km uit.
Heb de M3 gekozen met AP/FSD om minder vermoeid te zijn van het dagelijks rijden. Ze hem daarom zsm op lane assist en cruise control standaard op 103km. Deze rijstijl scheelt mij echt een wereld vwb de vermoeidheid na het rijden.
Door deze standaard instellling heb ik wel kunnen zien wat het effect is van omstandigheden op de range. De Aero wielkappen schelen een beetje in het bereik (ca. 15km), die heb ik er in de zomer afgehaald en er een paar weken geleden weer opgezet.
Wind tegen scheelt behoorlijk, kan wel 20-30 km bereik kosten (is natuurlijk bij ICE ook) net als een natte weg.
Wat je goed merkt is dat het bereik door regeneratief remmen buiten de snelweg (binnenwegen en stad/dorp) direct behoorlijk hoger wordt. (tegengesteld bij ICE).
Feitelijk halen van de 500km is natuurlijk ook afhankelijk of je hem met volledige bewaking aan parkeert. Dat kan in een nacht al snel 20-25 km kosten.
Eerder gezegd hier: verbruik in de winter wordt vooral beïnvloed door verwarming/airco: die verbruikt veel energie.
En als ik een keer wil opschieten heb ik altijd voldoende bereik. Met 80% laden zit ik na 35.000 km nog op 395km (estimated range bij 100% 495 volgens Teslafi)
Last edited: