Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Als ik testjes doe waarbij ik over een afstand van 10 km met een constante snelheid van 120 km/u (of 100 km/u) op de snelweg rijdt, is de rijstijl niet meer van invloed. Het kan natuurlijk zijn dat er iets mis is met mijn Model 3, maar ik ben in dit draadje juist op zoek naar bevestiging dan wel weerlegging van dat vermoeden. Ik voorzie namelijk een vervelende discussie als ik een Service afspraak maak met de klacht dat de auto zo veel gebruikt.
Wat mij ook opvalt is dat er meer forumleden zijn met dezelfde klachten, dus misschien is er toch iets meer aan de hand dan een probleem met alleen mijn auto.
Ik denk dat geen enkele auto; EV, diesel, benzine, gas even zuinig is als de opgeven fabriekswaarde. Mijn Defender zit ook makkelijk 2l boven het opgegeven verbruik. En dit is nu echt geen scheurbak... . Wat me wel opvalt en idd een beetje verontrust, is dat na +/- 3000km niet alleen het verbruik zeer plots is toegenomen maar ook de volledige laadcapaciteit vd batterij van 490 naar 471km is gedaalt (4%).

Anderzijds, ik heb geen Performance gekozen om zuinigheidsrecords neer te zetten :)
 
Klopt, ook ICE auto's verbruiken meer dan WLTP, maar een auto die fabrieksopgave 409 km moet kunnen (SR+) zou ook bij typisch Belgisch/ Nederlands druilerig herfstweer 200km moeten kunnen doen hé... En als je plots in plaats van 160wh/km 230wh/km verbruikt op de snelweg in de regen dan wordt zelfs dat al kantje boordje met een batterij die volgens mij maar 47kw bruikbaar groot is.
 
Met een M3 AWD en 19" over 33.000 km een gemiddelde van ca. 157 wk/km
Veel trajecten met 104 km/u maar ook vakanties met niet nader te noemen hoge (gemiddelde) snelheden.
En tussendoor af en toe even het gas ehh stroom erop.

Banden slijten regelmatig af en ik heb geen bijzonderheden (aandrijfgeluiden / windgeruis)

Dit alles vanaf eind februari, komende wintermaanden zal het verbruik wel wat toenemen.
Voor kleine afstanden pak ik overigens de fiets. Het gemiddelde verbruik is met kouder weer bij de eerste kilometers echt een stuk forser.
 
Met een M3 AWD en 19" over 33.000 km een gemiddelde van ca. 157 wk/km
Veel trajecten met 104 km/u maar ook vakanties met niet nader te noemen hoge (gemiddelde) snelheden.
En tussendoor af en toe even het gas ehh stroom erop.

Banden slijten regelmatig af en ik heb geen bijzonderheden (aandrijfgeluiden / windgeruis)

Dit alles vanaf eind februari, komende wintermaanden zal het verbruik wel wat toenemen.
Voor kleine afstanden pak ik overigens de fiets. Het gemiddelde verbruik is met kouder weer bij de eerste kilometers echt een stuk forser.
Nog altijd iets om jaloers op te zijn. Zit de laatste weken weer boven 200 terwijl het nog niet echt koud is. In de zomer op en neer naar Italië met ca. 185. MS 75 2019. En met een degenerende accu wordt het wel tijd langzamerhand voor een M3.
 
Nog altijd iets om jaloers op te zijn. Zit de laatste weken weer boven 200 terwijl het nog niet echt koud is. In de zomer op en neer naar Italië met ca. 185. MS 75 2019. En met een degenerende accu wordt het wel tijd langzamerhand voor een M3.
Lage verbruik komt doordat meestal 104 wordt gereden. Ook dus op snelwegen. Ga je naar 110 of 130, dan schiet het verbruik omhoog.
Gewoon gaan met die banaan. Geen punt van maken.
 
Vanmorgen rit bij 9°c van 126km. Hoofdzakelijk druk snelwegverkeer Verbruik 158wh/km.
Nog geen 'winterverbruik' lijkt me.
 

Attachments

  • 20191105_104112.jpg
    20191105_104112.jpg
    618 KB · Views: 70
Zoals ik zei, 'druk' snelwegverkeer. Via de beroemde Antwerpse ring, maar ook stukken 120-130.
Is een van de dingen die ik mis, een boordcomputer die je gemiddelde snelheid etc aangeeft.
Als je werkelijk constant 120 kan aanhouden dan is het verbruik inderdaad net zoals bij jou 185wh/km.
Ik merk alleen op dat mijn verbruik ten opzichte van de voorbije maanden nog maar nauwelijks gestegen is. Ik vraag me af vanaf welke temperatuur je echt een effect begint te merken. Ik hoor van stijgingen van 30+%...
 

Toch weer een procentje.
Haha daar valt echt geen conclusie uit te trekken. De spreiding op de "without" is net zo groot als het verschil tussen de configuraties, en dan heb je maar liefst n=3 voor beide. Leuk voor de views, maar op basis van deze baggertest en resultaten kun je met geen enkele zekerheid zeggen dat de een beter is dan de andere.
 
Toen ik vanochtend had mijn auto 396km range nadat hij net een uur klaar was met laden (ingesteld tot 80%). Dit getal varieert meestal niet erg en is nooit meer dan 400km. Als sentry aanstaat zakt hij vanzelf weg onder de 400.
Toen ik een kwartier later weg wilde rijden had ik ineens 406km, dat heb ik echt nog nooit gehad. Heel vreemd die stijging van 10km in een kwartier zonder dat hij aan het laden was. Er zit ook een laadrestrictie op na 23:00 en ik heb climate niet aangezet. Het was geen phantom range want tijdens het rijden verdwenen ze evenredig met mijn verbruik.
Iemand soortgelijke ervaring met een stijgende range?
 
Ik merk dat het erg verschilt per rit ook al zijn de meeste variabelen die je zelf kan beïnvloeden hetzelfde zijn.
Voorbeeld accu opladen 90% 445 km m3 dm lr 19 inch

Vorige week spijkenisse sneek en terug 440km. Ik kwam op kantoor aan met 190 km bereik. Gewoon gemiddeld gereden en wel gewoon 120 waar het kon. Telefoon opladen in de auto en airco en stoelverwarming aan. 13 graden buiten.

Vandaag spijkenisse brussel en terug 360 km. Bij wegrijden terug gaf de auto 2% aan en melding niet harder dan 110kmh advies. Misschien Belgische wegen naast meer herrie ook veel meer weerstand
 
Wat een effect heeft het gebruik van de kachel op het verbruik. Ik rijd vrij veel korte stukken en met de kachel uit en stoel verwarming aan kom ik gemiddeld weer rond de 155 Wh/km uit. Was boven de 200.
Beetje blonde vraag, maar hoe zet je de kachel uit?
Als ik op het aan/uit symbooltje klik (van blauw naar wit), dan sluit het verwarmingsvenstertje. Als ik het venstertje weer open, staat het aan/uit teken weer op blauw.
Ik zet de boel maar op handmatig en de fan op 1, maar dat is natuurlijk niet echt uit.
 
Beetje blonde vraag, maar hoe zet je de kachel uit?
Als ik op het aan/uit symbooltje klik (van blauw naar wit), dan sluit het verwarmingsvenstertje. Als ik het venstertje weer open, staat het aan/uit teken weer op blauw.
Ik zet de boel maar op handmatig en de fan op 1, maar dat is natuurlijk niet echt uit.

Echt helemaal uit -> paar seconden op je ventilator symbool drukken (onder aan je "hoofdscherm")
Vooral handig tijdens auto uitzuigen oid. (anders gaat de kachel hard stoken in de winter terwijl de deuren open staan)