Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens de tripmeter is het gemiddelde verbruik voor Tilburg-Middelburg-Tilburg met strikt 120km/h op de CC 247Wh/km. Cumulatief is dat 66.1kWh voor 267.2km. Mijn aparte kWh meter staat nu op 1654.1kWh, maar ik ben al een aantal keer bij de SuperCharger langs geweest. Als ik morgenochtend niet vergeet nog eens op de meter te kijken, weet ik hoeveel kWh de accu in gaat om er 66.1kWh uit te kunnen halen.
Om die 66.1kWh in de accu te krijgen heb ik 1732.1kWh - 1654.1kWh = 78kWh nodig. Dat levert een laadverlies op van 15.3%, dat lijkt veel, maar het valt me nog steeds niet tegen. Overigen laad ik met de UMC op 3x16A, met de enige rode converter in Nederland.

- - - Updated - - -

Vanochtend, Tilburg - Middelburg:
133.2km, 33.2kWh, 249Wh/km
Hoogteprofiel:
20140117103021-19618-profile.png


Vanmiddag, Middelburg - Tilburg:
267.3km, 65.8kWh, 246Wh/km
Hoogteprofiel:
20140117103137-19678-profile.png


De hoogteprofielen zijn helaas niet exact elkaars gespiegelde, waarschijnlijk door wat verloop in de luchtdruk veroorzaakt door de ventilator van de climate control. Wel is duidelijk de Vlaketunnel te zien. Ik denk dat ik best mag concluderen dat het wel meevalt me de hoogteverschillen op deze route.
 
Om die 66.1kWh in de accu te krijgen heb ik 1732.1kWh - 1654.1kWh = 78kWh nodig. Dat levert een laadverlies op van 15.3%, dat lijkt veel, maar het valt me nog steeds niet tegen. Overigen laad ik met de UMC op 3x16A, met de enige rode converter in Nederland.

- - - Updated - - -

Vanochtend, Tilburg - Middelburg:
133.2km, 33.2kWh, 249Wh/km
Hoogteprofiel:
View attachment 41078

Vanmiddag, Middelburg - Tilburg:
267.3km, 65.8kWh, 246Wh/km
Hoogteprofiel:
View attachment 41079

De hoogteprofielen zijn helaas niet exact elkaars gespiegelde, waarschijnlijk door wat verloop in de luchtdruk veroorzaakt door de ventilator van de climate control. Wel is duidelijk de Vlaketunnel te zien. Ik denk dat ik best mag concluderen dat het wel meevalt me de hoogteverschillen op deze route.

Heb je Tesla hierover al geprobeerd te contacteren? Ik heb nog iets hogere waarden dan jij maar heb a.s. maandag een afspraak om met de auto langs een service center te gaan, dan gaan ze er naar kijken. Volgens de medewerker waar ik mee heb gesproken is het te hoog..

De auto is hier vorige week uitgelijnd bij de lokale bandenboer, maar dat mocht helaas niet baten. Onderstaand een foto van een stukje A6 tussen Lelystad - Almere.
Ik ben benieuwd of er uberhaupt iets op te lossen is. Begin toch te denken dat dit wellicht aan de 21" banden ligt (Continental).

IMG_1211.jpg
 
WP_20140117_001.jpg


Gisteren weer eens Enschede - Eindhoven v.v.
Vertrokken met Range Charge vlak voor vertrek.

Ik had de keuze om op bestemming te laden (1km lopen) of via Supercharge Zevenaar terug te gaan. Gekozen voor dat laatste want: goed voor de statistieken, gratis stroom (ben NLer) en geen tijdverlies (2x10min lopen versus 20min laden, SC ligt op route).

Overal exact Vmax gereden: 100, 120 (voornamelijk), 130 en soms klein stukje werkzaamheden 90.
Heen over de A1 A50 etc. terug via Zevenaar, A18, N18 (waar ik 100 gereden heb, behalve bij de palen).

Zowel heen als terug 235Wh/km over de 185km enkele reis. Dus zo'n 44kWh per enkele reis verbruikt.
Hiermee had ik dus zo'n 320km kunnen rijden. Enschede-Eindhoven-Zevenaar is bijna 300km en dat ging zonder problemen.

De grootste grap is dat 120km/h nog steeds vlot is en de rit relaxed is: je zit lekker, goeie muziek, stilte, etc.
Dezelfde rit in onze MINI Cooper S kan ik alleen met het voetje op de vloer, rustig rijden gaat me daar een heel stuk slechter af - en dan moet ik ook tanken halverwege de terugweg!
 
Last edited:
Om die 66.1kWh in de accu te krijgen heb ik 1732.1kWh - 1654.1kWh = 78kWh nodig. Dat levert een laadverlies op van 15.3%, dat lijkt veel, maar het valt me nog steeds niet tegen. Overigen laad ik met de UMC op 3x16A, met de enige rode converter in Nederland.

Kan niet, want ik laad ook met de rode stekker.:wink:
Het laadverlies kan echter niet zoveel zijn. Als je na een laadsessie in de auto op het laadscherm kijkt ( niet eerst de laadkabel losmaken!) kun je aflezen hoeveel kWh je geladen hebt. Hiervoor dient bij settings/ charging units de instelling op energy te staan, niet op distance. Na een paar weken loggen kan ik je verzekeren dat het laadrendement ergens tussen de 92% en 94% ligt.

Als je de waarden in het laadscherm vergelijkt met de waarden van de tripmeter zul je zien dat deze niet gelijk zijn. Dit komt omdat het verbruik van de interieur verwarming niet wordt meegerekend in de tripmeter.
 
Om die 66.1kWh in de accu te krijgen heb ik 1732.1kWh - 1654.1kWh = 78kWh nodig. Dat levert een laadverlies op van 15.3%, dat lijkt veel, maar het valt me nog steeds niet tegen. Overigen laad ik met de UMC op 3x16A, met de enige rode converter in Nederland.

Kan niet, want ik laad ook met de rode stekker.:wink:
Het laadverlies kan echter niet zoveel zijn. Als je na een laadsessie in de auto op het laadscherm kijkt ( niet eerst de laadkabel losmaken!) kun je aflezen hoeveel kWh je geladen hebt. Hiervoor dient bij settings/ charging units de instelling op energy te staan, niet op distance. Na een paar weken loggen kan ik je verzekeren dat het laadrendement ergens tussen de 92% en 94% ligt.

Als je de waarden in het laadscherm vergelijkt met de waarden van de tripmeter zul je zien dat deze niet gelijk zijn. Dit komt omdat het verbruik van de interieur verwarming niet wordt meegerekend in de tripmeter.

Heb je het ook vergeleken met wat je KWh meter aangeeft van je laadpaal? Tussen wat het display aangeeft wat er geladen en wat mijn EV-box weergeeft wat er is geleverd zit een behoorlijk verschil (heb de spreadsheet hier niet bij de hand, maar was significant!). Ik vermoed dat de auto het DC vermogen weergeeft, terwijl er uiteraard AC wordt aangeleverd. Die omzetting gaat gepaard met verlies.
 
Heb je het ook vergeleken met wat je KWh meter aangeeft van je laadpaal? Tussen wat het display aangeeft wat er geladen en wat mijn EV-box weergeeft wat er is geleverd zit een behoorlijk verschil (heb de spreadsheet hier niet bij de hand, maar was significant!). Ik vermoed dat de auto het DC vermogen weergeeft, terwijl er uiteraard AC wordt aangeleverd. Die omzetting gaat gepaard met verlies.

Ja ik heb hier een kWh meter hangen waar ik iedere dag de standen van noteer. Wat van belang is dat je de kWh waarden uit het laadscherm noteerd, niet van de tripmeter het verbruik sinds de laatste keer laden. Zal eens wat fotootjes posten hier. Misschien wordt het dan duidelijk voor iedereen.
 
Die bult heb ik dus ook 's morgens. Volgens mij zorgt je garage voor die lage verbruikscijfers

ik laad tot 85% op, van zodra nachttarief actief is (i.c. start het laden om 22.05), zodat ik nog kan controleren of het 'basis'-laden gestart is.

en dan -met VisibleTesla- zet ik om 06:30 de charge op max, en laad nog een half uur bij (tot 07.00, einde nachttarief hier.)
als ik dan een half uurtje later vertrek, dan is de batterij nog warm.

geen bult.
 
Het zou wel een goede feature zijn om in te kunnen stellen hoelaat de klaar moet zijn met laden en dat de auto zijn laadproces hier optimaal op afstemt.

+1

maar ik wil toch graag controleren of de basis-lading gestart is.
ik heb al èènmaal gehad dat het laden niet startte. (stekker uit en in, en laden ging dan wel.)
om 22:15 is dat niet zo erg, dan merk ik het wel op VT of de app.
maar om pakweg 03:00 zou ik dat niet merken - tot 's morgens maar dan is het te laat.
 
Nu het 's nachts rond 3 graden boven nul is, zie ik 's morgens bij vertrek de boodschap in het scherm 'Batterij wordt verwarmd'. Dit levert een grote bult in de verbruikscurve op. Ook als je stil staat zie je dat auto rond 8 Kw gebruikt om de accu te verwarmen. Dat duurt een minuut of 10. Dat levert voor een boodschappenritje een verbruik op van 287 Wh/km
Vannacht heb ik niet tot 90% maar tot 80% geladen. Vanmorgen heb ik 40 minuten voor vertrek het laden herstart.
Dit levert een veel minder grote bult in de verbruiksgrafiek op. De boodschap 'Batterij wordt verwarmd' komt niet in beeld en hetzelfde ritje levert nu een verbruik op van 259 Wh/km.

In de foto zie je links de grote bult van het ritje van gisteren tussen 38 en 44 km. De kleinere verhoging van vanmorgen zie je tussen 4 en 8 km/u.
De warmte die er tijdens het laden ontstaat gaat nu dus niet verloren. Belangrijk als je een lange rit wil maken en met een zo groot mogelijk bereik wil vertrekken.
Of het qua kosten veel uitmaakt vraag ik me af. 's Nachts zijn de kosten per Kw 1,5 cent lager. Die 11 Kw die er nu overdag bijgeladen wordt levert dus iets hogere kosten op.
Per saldo wordt wel het gemiddelde verbruik, zeker als je veel korte ritten maakt, flink verlaagd.
 

Attachments

  • Verbruik Tesla.jpg
    Verbruik Tesla.jpg
    63.4 KB · Views: 198
Last edited:
  • Helpful
Reactions: winstons
Ik had hem vanochtend ook een minuutje of 40 extra laten laden alvorens weg te rijden, maar nog steeds was de re-generatie de eerste x minuten van de rit beperkt, waardoor ik het idee kreeg dat 40 minuten laden de accu toch nog niet helemaal op de ideale temperatuur heeft gebracht?
 
Ik had hem vanochtend ook een minuutje of 40 extra laten laden alvorens weg te rijden, maar nog steeds was de re-generatie de eerste x minuten van de rit beperkt, waardoor ik het idee kreeg dat 40 minuten laden de accu toch nog niet helemaal op de ideale temperatuur heeft gebracht?

Heb je de S extra laten laden dmv een range charge? Bij een range charge treedt ook namelijk beperking van de regen op, simpelweg omdat de energie nergens heen kan omdat de accu vol is.
 
Ik had hem vanochtend ook een minuutje of 40 extra laten laden alvorens weg te rijden, maar nog steeds was de re-generatie de eerste x minuten van de rit beperkt, waardoor ik het idee kreeg dat 40 minuten laden de accu toch nog niet helemaal op de ideale temperatuur heeft gebracht?

Regeneratie wordt deels bepaald door de temperatuur, maar in nog belangrijker mate door het laadniveau. Als de accu 90% geladen is zal ie er door afremmen op de motor (regen) maar heel weinig bij kunnen doen.
Als je bij een rangescharge naar 100% laadt, doet regen de eerste 10 km vrijwel niks. Dan rij je als het ware in een ICE.