Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zit nu na ruim 18000km op 231wh/km.
De 21" banden liggen er weer op. Heb de indruk dat met de normalere temperaturen het verbruik iets lager ligt. Lijkt logisch: de batterij hoeft niet meer verwarmd te worden de kachel hoeft niet aan en de airco ook nog niet.
Ritjes over 60-80 wegen geven een verbruik van ca.170wh/km te zien. Snelwegritten op de cc. met 100-120 laten een verbruik zien van ca.220wh/km.


lucht-weerstand is veel lager bij warmer weer :
warme lucht is lichter dan koude lucht
vochtige lucht is lichter dan droge lucht
(bovendien : bij dit laatste : als ik het goed herinner, kan lucht bij 0C maar 4gr/kg water bevatten, en lucht bij 20C 15gr/kg. het gaat dus dubbel op)


bevinding vandaag na dag1 op V5.9 : dankzij lage stand van de ophanging : verbruik ongeveer -8%
ik zit gemiddeld oevr 22.000 km nu op 230, vandaag over 180km op 202.
 
Ik wed er € 1000,- om dat die 8% niet door de verlaging komt.

(Sowieso kun je aan een meting van 1 dag natuurlijk geen enkele conclusie ophangen, dus ik kan er net zo goed € 1.000.000 op wedden, hahaha)


zou kunnen tegenvallen.
de route van vandaag doe ik zeer vaak, ik ken het verbruik over de route zeer goed.
ik heb vandaag zeker niet behoudender gereden. integendeel, was wat laat vanmorgen en heb assertiever gereden dan gebruikelijk.

tenzij er een fout in de berekeningen van Tesla V5.9 zit...
 
zou kunnen tegenvallen.
de route van vandaag doe ik zeer vaak, ik ken het verbruik over de route zeer goed.
ik heb vandaag zeker niet behoudender gereden. integendeel, was wat laat vanmorgen en heb assertiever gereden dan gebruikelijk.

tenzij er een fout in de berekeningen van Tesla V5.9 zit...

Zijn de berekeningen in v5.9 niet aangepast? Als ik nu volledig oplaad op standard dan is mijn typical ranfe gestegen van 336 km naar 352 km.
 
lucht-weerstand is veel lager bij warmer weer :
warme lucht is lichter dan koude lucht
vochtige lucht is lichter dan droge lucht

Ja, klopt. Maar nee, gaat het verschil niet maken:
99a6015b6a230860c9b1517b238e5de9.png

Hieruit blijkt dat de luchtdichtheid er maar voor de helft in zit, terwijl de snelheid er in het kwadraat in zit. Tegenwind, of de tegenwindcomponent van zijwind, valt ook onder snelheid.

(bovendien : bij dit laatste : als ik het goed herinner, kan lucht bij 0C maar 4gr/kg water bevatten, en lucht bij 20C 15gr/kg. het gaat dus dubbel op)

Dat zou je inderdaad verwachten, maar vochtige lucht heeft toch echt een lagere dichtheid dan droge lucht. Regen heeft wel weer een negatieve invloed, maar niet voldoende om er last van te hebben.
 
Ik wed er € 1000,- om dat die 8% niet door de verlaging komt.

(Sowieso kun je aan een meting van 1 dag natuurlijk geen enkele conclusie ophangen, dus ik kan er net zo goed € 1.000.000 op wedden, hahaha)

Vanochtend vroeg opgestaan om het verschil in verbruik tussen STANDARD en LOW setting te meten op een traject van 16,8 km tussen Almere en Lelystad.
Snelheid was constant 130 km/uur op de CC, temperatuur was 11 graden, wind 3-4 Beaufort.

1e rit heen STANDARD, verbruik 276 Wh/km (wind schuin van achter)
2e rit terug LOW, verbruik 280 Wh/km (wind schuin van voren)
3e rit heen LOW, verbruik 261 Wh/km
4e rit terug LOW, verbruik 275 Wh/km

De 2e en 4e rit beide in LOW om de meet onnauwkeurigheid te bepalen. Deze is ca. 2% in dit geval
De 3e rit LOW is het verbruik ca. 5,5% lager dan de 1e rit STANDARD.

Op basis van deze resultaten durf ik echter geen enkele uitspraak te doen over het meer/minder verbruik in de LOW setting.
 
Ik merk ook nog niet veel verschil. Is ook moeilijk te bepalen door alle andere factoren die ook invloed hebben. Ben wel eindelijk meer de CC aan het gebruiken. De CC tip die Wim laatst gaf (CC hendeltje omlaag of omhoog houden) kende ik nog niet en die bevalt me eigenlijk wel. Het maakt het gebruik van de CC wat aantrekkelijker, maar nu nog de effecten gaan zien op mijn verbruik...
 
Vandaag met de tesla (60 kw) een rit gemaakt van 422 kilometer. zowel op de heenweg als op de terug weg geladen in Oosterhout. Even samengevat: 18 graden weinig wind.

Rit 1 90 kilometer (huis naar Oosterhout) 19,7 kwh verbruikt = gemiddeld 219 wh/km (aan de snelheid gehouden tussen 100 en 120 km/h)
Rit 2 242 kilometer (Oosterhout naar genk) 46,3 kwh verbruikt = gemiddeld 191 wh/km (Maximaal 105 km/h gereden ook stukken gereden waar Max 80 was toegestaan)
Rit 3 90 kilometer (Oosterhout naar huis) 20,1 kwh verbruikt = gemiddeld 220 wh/km (vol gas gereden (stukken 135 km/h)

Totaal: 422 kilometer 86,3 kwh verbruikt = gemiddeld 203 wh/km (gemiddeld gezien rustig met het verkeer meerijdend)

Het verbruik viel mijn mee, het komt neer op 300 kilometer op een full charge. Terugweg viel mij op dat ik het zelfde verbruikte als op de heenweg terwijl ik toch veel harder reed. (heeft waarschijnlijk met de wind te maken) Ik hoop dat jullie er wat aan hebben
 
Op mijn dagelijkse ritten van rand Den Haag naar centrum Rotterdam doe ik bij droog weer en temperaturen rond 14C ongeveer 170wh/km. Gewoon netjes met het verkeer mee, rustig de A12 oprijden en zowel Prins Clausplein als Kleinpolderplein met afnemende snelheid beklimmen en dan rustig gebruikmaken van de afdalingen. Het laatste stuk tot in Rdam (10 km gem) kost me dan soms slechts 155wh/kmu! Pics are there, it did happen.

Vandaag van rand Den Haag naar Elburg v.v.. Heen netjes gereden, eigenlijk overal 120 (hmm dat mag niet overal?) alleen laatste 15 km 160 waar het kon. 223wh/km gemiddeld over 135km, verbruik 30kW. Terug stukken file/langzaam rijden en lange stukken 140 en 160 gereden, steeds hard intrappen zodra de weg weer vrij was. 36kW gebruikt dus 267wh/km.

P85 met 21".

Best zuinig, als ik zo diverse andere berichten lees?

Wat ik lastig blijf vinden, is dat ik dan met 66kW verbruik thuiskom, en 46km Typical over zou hebben terwijl ik toch 85 (zeg 83)-/- 66 = 17 over zou moeten hebben, wat zou overeenkomen met 370wh/km. Dat is dan gebaseerd op het laatste stuk knallen? Over welke afstand wordt dat dan berekend? M.a.w., de Typical indicatie geeft eigenlijk zo weinig houvast, je moet zelf blijven rekenen, niet handig ... of snap ik het niet en gaat iemand me helpen?