Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Wanneer men individueel kijkt naar de problematiek, dan is v2g omsingelt met praktische bewaren. Als we echter naar het hele systeem kijken (landelijk niveau), waarom zouden we dan allemaal dingen gaan optuigen als de meeste mensen al een batterij op de oprit hebben staan? Ja, je vult hem smiddags misschien niet met je eigen ZP, maar als je smiddags oplaadt bij je baas/klant wanneer het hele systeem een overschot aan zonne-energie heeft, dan is dat toch geen probleem?

Again; dit vergt systeemdenken, geen individuele benadering.
 
Ja, je vult hem smiddags misschien niet met je eigen ZP, maar als je smiddags oplaadt bij je baas/klant wanneer het hele systeem een overschot aan zonne-energie heeft, dan is dat toch geen probleem?
Zo werkt het systeem dus helaas niet. Stroom op de locatie van jouw baas is niet de stroom die ook bij jou thuis is. Dus het congestie probleem wordt niet opgelost maar verdubbeld.
 
Zo werkt het systeem dus helaas niet. Stroom op de locatie van jouw baas is niet de stroom die ook bij jou thuis is. Dus het congestie probleem wordt niet opgelost maar verdubbeld.
Congestie is niet het enige probleem natuurlijk, het gaat juist ook om duurzame energie te consumeren op een ander tijdstip dan de productie. Op grote schaal (lees: wind en zonneparken), want het zal je misschien verbazen maar de meerderheid van de gezinnen heeft geen mogelijkheid om zonnepanelen te plaatsen. Naast het feit dat we meer elektriciteit uit wind halen dan zo’n uberhaupt.

Maar goed, we dwalen af van het topic ;)
 
Congestie is niet het enige probleem natuurlijk, het gaat juist ook om duurzame energie te consumeren op een ander tijdstip dan de productie. Op grote schaal (lees: wind en zonneparken), want het zal je misschien verbazen maar de meerderheid van de gezinnen heeft geen mogelijkheid om zonnepanelen te plaatsen. Naast het feit dat we meer elektriciteit uit wind halen dan zo’n uberhaupt.

Maar goed, we dwalen af van het topic ;)
We dwalen inderdaad af, maar juist door een thuisbatterij kan je prima de batterij laden overdag (en graag ook die van de BEV), en deze energie gedurende spitsuren gebruiken om het net te ontlasten. Batterijen zorgen er juist voor dat de opgewekte duurzame energie maximaal kan worden benut.
 
Maar iedereen zijn eigen thuisbatterij is gewoon erg inefficient. Beetje zoals iedereen zijn eigen SMR of windmolentje.

Die kan je toch ook allemaal aan elkaar knopen in een VPP?

Lijkt mij eerder dat ze efficiënter zijn omdat ze 100% van de tijd een grid connectie hebben.


Tesla doet niet anders in Californië en bouwt op die manier zelfs mee aan housing projects in Australië:

 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek
Die kan je toch ook allemaal aan elkaar knopen in een VPP?

Ieder zijn eigen vrijstaande woning is ook gewoon erg inefficiënt. Liever allemaal in enorme massale flats...
De handicap is dat een wijkbatterij financieel interessanter is dan iedereen een thuisbatterij, ook al koppel je ze aan mekaar in een VPP. Vergelijk het ook met zonneparken vs elk huis zijn eigen 15 panelen en omvormer.

Het voordeel van V2X is dat de batterij in je auto natuurlijk niet gekocht wordt als een belegging met een ROI, maar een noodzaak. En als je die noodzaak dan ook kan gebruiken als VPP gaat dat dan weer concurreren met de wijkbatterij.
 
  • Like
Reactions: OttoR and job-lek
De handicap is dat een wijkbatterij financieel interessanter is dan iedereen een thuisbatterij, ook al koppel je ze aan mekaar in een VPP. Vergelijk het ook met zonneparken vs elk huis zijn eigen 15 panelen en omvormer.

Waarom? Omdat de burger die zelf betaald ipv indirect via belastingen?

Er zal wel een schaalvoordeel zijn maar een dak zonder zonnepanelen is een gemiste kans. Ik zie ze liever daar dan in de schaarse vrije ruimte.

Bovendien heeft een gedecentraliseerd grid ook grote voordelen.

Zie op dit moment nog maar eens een aansluiting te krijgen voor een zonnepark terwijl we ze nú op daken kunnen leggen.

Nog een uitdaging met V2G, elke parkeerplaats een bidirectionale lader. Zie daar maar eens draagvlak voor te krijgen.
 
Let wel, ik ben ook voor alle daken vol leggen met zonnepanelen, maar je kan niet ontkennen dat dat financieel niet de beste oplossing is. En dat zie je ook: quasi niemand legt zijn dak helemaal vol, maar optimaliseert naar salderen.

Hetzelfde met thuisbatterijen: krijg je financieel niet rond als particulier, of toch niet met een ROI.

En dat is mijn punt met V2X: daar hangt geen ROI aan. Maar je koopt dat toch, want je koopt de auto niet omwille van zijn V2X capaciteit, maar omwille van dat ie van A naar B kan rijden. En da's sowieso een kost.
 
  • Like
Reactions: djerro1234
Let wel, ik ben ook voor alle daken vol leggen met zonnepanelen, maar je kan niet ontkennen dat dat financieel niet de beste oplossing is. En dat zie je ook: quasi niemand legt zijn dak helemaal vol, maar optimaliseert naar salderen.

Hetzelfde met thuisbatterijen: krijg je financieel niet rond als particulier, of toch niet met een ROI.

En dat is mijn punt met V2X: daar hangt geen ROI aan. Maar je koopt dat toch, want je koopt de auto niet omwille van zijn V2X capaciteit, maar omwille van dat ie van A naar B kan rijden. En da's sowieso een kost.

De thuisbatterij krijg je nu nog niet rond, maar zoals ik eerder aan heb gegeven, zijn er meerdere baten die op termijn relevant worden voor een thuisbatterij die eigenlijk niet toegepast kunnen worden bij een EV, omdat die veelal op de verkeerde momenten thuis staat.
Belangrijkste driver voor mij voor een thuisbatterij zou zijn dat juist met het toepassen van een thuisbatterij een enorme groei van duurzaam opgewekte energie mogelijk is. We komen namelijk anders op een moment dat het steeds lastiger wordt om de businesscase van bijvoorbeeld windmolens positief te maken, omdat deze op een gegeven moment uit zullen moeten. Een BEV helpt daar overigens ook al fors in mee, maar de thuisbatterij kan voorkomen dat op termijn op grote schaal omvormers uit gaan door spanningsproblemen etc.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Handicap van een thuisbatterij is dat de meesten in de zomer al tegen 11u vol zijn en dus geen ontlasting geven aan het lokale net, en in de winter nooit vol geraken.

Enige mogelijke huidige manier om een thuisbatterij rendabel te maken is om ze in te zetten als VPP voor balancering van het hele net, maar daar krijg je dus concurrentie van V2X, waar voor het net het niet boeit of de auto thuis staat of op kantoor. Vaak is het dan nog beter dat ie op kantoor staat, op een bedrijventerrein dat beter ontsloten is dan een woonwijk.

Ik ben betrokken bij een opslag/VPP werkgroep en het is erg moeilijk om werkbare business cases te behalen.
 
Handicap van een thuisbatterij is dat de meesten in de zomer al tegen 11u vol zijn en dus geen ontlasting geven aan het lokale net, en in de winter nooit vol geraken. . . .
Helemaal met je eens Wouter. Zeker in Nederland, waar we voorlopig nog mogen salderen. Het is helemaal niet zo slim om een thuisbatterij te kopen.
Toch heb ik er eentje besteld. ;)
Ik heb daar in mijn maandelijks verhaaltje in februari wat over geschreven. ( Link: Thuisbatterij voor je zonnepanelen, doen-of-niet ).
Ik leg daar (redelijk uitgebreid) uit, dat een thuisbatterij in de winter en de zomer (!) niet veel doet.

Ik heb dit geschreven omdat een thuisbatterij-verkoper had verteld: ”Als je 20% van je stroombehoefte opslaat, kun je 80% eigen stroom gebruiken”.
En er iemand op basis hiervan net zo'n batterij gekocht had. Hij had niet goed begrepen dat de verkoper 80% van die 20% bedoelde :rolleyes:.
 
En wat met dynamische/dag tarieven in combinatie met batterij? Als je zowel de batterij en eventueel een stukje EV kan laden, zou je deze stroom toch op de piekmomenten kunnen gebruiken?
De gemiddelde thuisbatterij is te klein om effectief te zijn. Om er profijt uit te halen moet je batterij dan weer groot zijn, maar wordt ie weer onbetaalbaar.

En in alle geval blijft dat de ROI niet rond te krijgen is, want met een gewoon variabel of vast tarief kom je nog altijd goedkoper uit dan variabel + thuisbatterij, net omdat het systeem ook wel weet dat er altijd stroom nodig is, en er voor de energieleveranciers eigenlijk niks te verdienen valt aan EPEX Spot, en ze liever je een PPA aansmeren waar ze marge op pakken.