Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoe zit het nou echt... (bomen v.s. Bos enzo)vloeken in de Tesla Kerk?

This site may earn commission on affiliate links.
FSD komt er sneller als iedereen denk.

Qua beschikbaarheid van auto's ; Elon zegt dat op alle auto's Na oktober 2016 (voor vele zal nog wel de AP computer geüpgraded moeten worden, maar de bekabeling en camera's zitten goed)

Weet je wat die ook zegt; ze gaan zelf ook auto inzetten waar er geen genoeg beschikbaar zijn. Inzetten in de Tesla fleet

Even een losse sidenote; Lease jij in de US direct van Tesla een model 3, deze kan je NIET over nemen nadat de lease over is. Deze auto worden door Tesla terug genomen na de lease, mijn inzicht zegt dat ze deze stroom van tweede hands auto dan gaan inzetten voor de Tesla fleet cq Robotaxi.

Ik verwacht ik dat je auto zichzelf in kosten terugverdient, dus meer geld waard is, immers kan je laten delen via de Tesla fleet.

Voorwaarde is wel de regulatie, je moet het zelf ook willen( auto uitlenen) en de prijs moet concurrerend zijn(lees; absurd goedkoop in tegen stelling tot reguliere taxi)

Toekomst praat, maar met visie? Ja,
zeker; nee

Vooral niet kijken wat er nu is, of vanuit de bestuurder denken(dat is wat we als normale ervaring doen, logisch maar we doen ons te kort)
Er zit nog veel in het potje wat nog niet zichtbaar is maar wel mogenlijk en ook gaat komen.

Smart summon is bijvoorbeeld gewoon een voorbereiding voor 'de robotaxi die voor komt rijden'.
 
En robo taxi’s, mooi en uiteindelijk toch ook nog enorm ver af. Al zou een technische doorbraak imminent zijn, je moet de doorsnee mens nog meekrijgen. En hoeveel heb je er dan niet nodig? Files al eens gezien ? Wat met meer ruraal gebied ? In een grote stad zoals er in de VS veel zijn, misschien maar wat met al die suburbs? Met z’n alle robo taxietje ‘s morgens bestellen die dan van ik weet niet waar moet komen en die dan ook in de file staan

Ik verblijf veel in Parijs en daar had je autolib wat een fijne aanvulling was maar die wagentjes zien af...heel erg...
Als je je wil verplaatsen in (en van en naar) die grote steden is een goedwerkende openbaar vervoer niet te kloppen.
Meeste van mijn collega’s hebben geen wagen en indien ze op vakantie gaan huren ze er een. De metro (+RER) vervoert er meer dan 12 miljoen mensen per dag en meestal gaat dit goed.

Ik heb eens paar keer een Uber genomen, naast dat dit relatief duur is, sta je ook maar lekker in de file. Het is dat ik het kon declareren anders.... Amerikanen lijken minder problemen te hebben met 40$ te spenderen aan zulk’en ritjes...

De auto is nog een van de weinige dingen die mensen niet zomaar zullen opgeven zoals (vlieg)vakanties desondanks er meer en meer files ontstaan. Wel zie ik een beginnende verschuiving naar elektrische fietsen maar ja das ook maar enkel haalbaar in bepaalde scenario’s.

Ik vrees ook een beetje dat je als gewone sterveling, mocht het er komen, niet echt veel kans maakt op een broodwinning. Ik vermoed dat grote partijen er snel zouden opspringen, reeds een aanzienlijke vloot zouden aankopen en qua marketing en commercialisatie (app, reclame, organisatie er rond ...) je al snel de markt uitprijzen....

Only time Will tell
 
Persoonlijk vind ik die WLTP cyclus cijfers maar niets. Wat ben ik ermee te weten hoever ik een auto kan rijden als een reeds 10 jaar overleden grootmoeder?

WLTP is ook helemaal niet bedoeld om aan te geven hoe ver je kunt komen, maar hoe ver auto's onder specifieke omstandigheden zouden kunnen. Door de omstandigheden voor alle auto's gelijk te maken kun je het verbruik TUSSEN AUTO'S beter vergelijken.

Aangezien het gaat om een gebalanceerde mix van binnen de stad, 80km wegen en snelweg is het onwaarschijnlijk dat je dit bereik ook echt gaat halen. Als je lange afstanden rijdt rij je immers vaak een veel groter deel op de snelweg en als je in de stad rijdt rij je vaak korte 'sessies', waardoor je weer meer verliezen hebt in de vorm van opwarming van auto/batterij.

Maar nogmaals, dit maakt allemaal niet uit, hier is WLTP helemaal niet voor bedoeld. De WLTP van een LR AWD is 560km, die van een Nissan Leaf 270km. Onder vergelijkbare omstandigheden kun je er dus ongeveer op rekenen dat je met een LR AWD iets meer dan 2x zo ver komt als een Nissan Leaf. Daar moet je het voor gebruiken.
 
O ja? Even los van de regelgeving, wanneer denk jij dat het mogelijk is om, al krant lezend, het centrum van Amsterdam te doorkruisen? Ik zet in op na 2030.
Ja, dan is dat 2030. Maar ik kon in 2018 al rijdende eten op de snelweg. Mag natuurlijk niet, maar ik vind dat sommigen vergeten zijn dat die evolutie nog geen 5 jaar oud is, en het nu regelgeving is die extra functionaliteiten tegen houdt.
 
WLTP is ook helemaal niet bedoeld om aan te geven hoe ver je kunt komen, maar hoe ver auto's onder specifieke omstandigheden zouden kunnen. Door de omstandigheden voor alle auto's gelijk te maken kun je het verbruik TUSSEN AUTO'S beter vergelijken.

Dat weet ik wel maar je vergelijkt iets wat je in de praktijk niet of bijna niet haalt. Die test cyclus is er natuurlijk gekomen of toch op z’n minst erg hard beïnvloed door de auto industrie.

Nogmaals, ik heb niets aan een vergelijking hoe m’n 100 jarige grootmoeder het ervan af zou brengen onder labo toestanden enz.

Het zou beter zijn om de tests uit te breiden naar 120km/uur snelweg op een volle tank, op een volle tank aan 70, 90, ...

Ik had bijvoorbeeld 1000x meer aan de tests die new move deed aan verschillende snelheden en uiteraard die van Björn.
 
Dat weet ik wel maar je vergelijkt iets wat je in de praktijk niet of bijna niet haalt. Die test cyclus is er natuurlijk gekomen of toch op z’n minst erg hard beïnvloed door de auto industrie.

Nogmaals, ik heb niets aan een vergelijking hoe m’n 100 jarige grootmoeder het ervan af zou brengen onder labo toestanden enz.

Het zou beter zijn om de tests uit te breiden naar 120km/uur snelweg op een volle tank, op een volle tank aan 70, 90, ...

Ik had bijvoorbeeld 1000x meer aan de tests die new move deed aan verschillende snelheden en uiteraard die van Björn.
Welk deel van "je vergelijkt tussen twee auto's" is zo moeilijk te begrijpen? :eek:

Ik had bijvoorbeeld 1000x meer aan de tests die new move deed aan verschillende snelheden en uiteraard die van Björn.
Wat was de uitkomst van die testen dan? Was er een andere winnaar?
 
Welk deel van "je vergelijkt tussen twee auto's" is zo moeilijk te begrijpen? :eek:

Welk deel van “geen lor aan hebben” en “grootmoe” is zo moeilijk te begrijpen :eek:?

was de uitkomst van die testen dan? Was er een andere winnaar?
Winnaar? Nu weet ik tenminste hoever ik geraakt tegen 90/130/150/180km/uur dus ....bruikbaar (voor mij)

En dan weet ik nu ook dat ik met m’n 136hp dieselhok makkelijk sneller ben dan een S100P+ plaid whatever over m’n wekelijkse 400km rit (zonder al te raar te doen). Aan het rode licht moet ik hem jammer laten voorgaan :( :D

Begrijp me niet verkeerd, ik zit vol spanning te wachten op de wagen, mocht je twijfelen maar ik heb de range nodig dus van mij ga je nooit lof moeten verwachten, mochten ze via een over the air downgrade range afsnoepen.
 
Welk deel van “geen lor aan hebben” en “grootmoe” is zo moeilijk te begrijpen :eek:?


Winnaar? Nu weet ik tenminste hoever ik geraakt tegen 90/130/150/180km/uur dus ....bruikbaar (voor mij)

En dan weet ik nu ook dat ik met m’n 136hp dieselhok makkelijk sneller ben dan een S100P+ plaid whatever over m’n wekelijkse 400km rit (zonder al te raar te doen). Aan het rode licht moet ik hem jammer laten voorgaan :( :D

Begrijp me niet verkeerd, ik zit vol spanning te wachten op de wagen, mocht je twijfelen maar ik heb de range nodig dus van mij ga je nooit lof moeten verwachten, mochten ze via een over the air downgrade range afsnoepen.

Een vriendinnetje op 400 km?
;)
 
Welk deel van “geen lor aan hebben” en “grootmoe” is zo moeilijk te begrijpen :eek:?
Misschien moet je even terugkijken waar je op reageert. Jij brandt WLTP af. Iemand probeert je uit te leggen waar WLTP voor bedoeld is en dat is niet voor waar jij het voor wil gebruiken. Maar kennelijk komt dat niet over.

Bij jou gaat het er om of een Model 3 voor jou wel of niet voldoet. Dan heb je niet veel aan WLTP. Bij de meeste mensen gaat het om de keuze tussen 2 of meer auto's. En dan kan WLTP heel nuttig zijn.
 
Ooit 3000+€ betaald voor een Mercedes Comand+ multimedia uitrusting. Was eigenlijk een radio/gps met een harde schijf.
Connectie was via je eigen gsm abonnement, van de beloofde apps heb ik er 3 gezien. Die laadden zo traag dat ze niet bruikbaar waren, de dataverbinding koste toen nog een fortuin en eigenlijk kregen die apps daardoor geen content ook.

Voor het dubbele van die prijs, krijg je nu het meest geavanceerde veiligheidssysteem (ik voel me onveilig als het niet op staat, en bij mij is het nog AP1) en ben je deel van een revolutionaire omschakeling in de manier van autorijden.
Je hebt geen product gekocht, maar je hebt betaald om deel te mogen zijn van de weg ernaartoe. Op zich al veel geld waard. Of dat 6000€ waard is, heb je bij aankoop zelf uitgemaakt.
Er zijn mensen die evenveel betalen om naar Brazilië te vliegen om een WK mee te maken waar ze niet voor gekwalificeerd zijn :D en dan maar naar Ecuador vs Zuid-Korea gaan kijken.

Stel je eens voor dat je het niet had, stond je als toeschouwer aan de zijlijn, las je hier vol belangstelling over de evolutie die je niet meemaakt en zou je af en toe toch wel eens twijfelen of je niet beter toch...
 
  • Love
  • Like
Reactions: nico180 and wooter
Misschien moet je even terugkijken waar je op reageert. Jij brandt WLTP af. Iemand probeert je uit te leggen waar WLTP voor bedoeld is en dat is niet voor waar jij het voor wil gebruiken. Maar kennelijk komt dat niet over.

Bij jou gaat het er om of een Model 3 voor jou wel of niet voldoet. Dan heb je niet veel aan WLTP. Bij de meeste mensen gaat het om de keuze tussen 2 of meer auto's. En dan kan WLTP heel nuttig zijn.

Ik had die post niet gezien, enkel de jouwe ...

Dus Ja, ok ik reageerde misschien wel (te) fel (excuus) en ja ik snap wel waarom WLTP kan dienen maar wees eerlijk, NEDC konden we dan toch ook gewoon behouden? Kan je ook perfect utopische, amper haalbare cijfers mee vergelijken alleen in de werkelijkheid kom je toch erg bedrogen uit niet?

Het zou zomaar eens kunnen dat auto A met een slechtere WLTP waarde veel beter scoort in een bepaalde situatie dan auto B met een hogere WLTP waarde. (Autostrade, ...)

Toen ik m’n M3 bestelde, ging ik aanvankelijk voor een std range plus en die had al een WLTP van rond de 400, als ik mij niet vergis,. Dan vertelde de Tesla verkoper mij, oei, dat ga je niet in een trek halen dus ben ik voor de LR gegaan met 560km WLTP, guess what, ...... not Gonna make It either....

Inderdaad, zegt niets over hoever je kan komen, dus nogmaals wat is de waarde van dit cijfer?
Geef er dan een energie label aan zoals een koelkast dan weet je evenveel: zuiniger maar wat dit nu echt betekent....

Dus om af te ronden: In theorie heb jullie gelijk maar ik blijf erbij, ik kan er weinig mee en het is gewoon voor velen misleidend, denk ik dan maar.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DutchTM3
WLTP van rond de 400, als ik mij niet vergis,. Dan vertelde de Tesla verkoper mij, oei, dat ga je niet in een trek halen dus ben ik voor de LR gegaan met 560km WLTP,

Weet je wat zo mooi is. WLTP moet op de Tesla website van Europa! Er stonden andere afstanden op basis van Tesla's eigen tests. Feit is dat *iedereen* weet dat die waarden niet kloppen. Net zoals de Aygo van m'n vriendin bij lange na niet het verbruik haalt wat destijds geclaimed was.

Hier ook weer, bij mij destijds gaf de verkoper aan in de zomer ruim 400, in de winter ruim 350. Niks gelogen want dat red ik makkelijk ondanks dat ik met 21" rond tuf en dat rijd ik gewoon vMax+3.

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor

Met een 3 LR ga je echt wel 400 kilometer kunnen halen.

Ik zie dat je niets eens in de Model 3 nog rijd. Wacht maar tot je hem hebt. Hopelijk heb je ook FSD zodat je NOA hebt voor je lange afstanden. Als je zelf rijd gaat je rechtervoet vanzelf omlaag maar als je op Autopilot rijd dan boeit die 10/20km/h je niet en moet je eens zien wat constant rijgedrag met je verbruik gaat doen.
 
Het zou zomaar eens kunnen dat auto A met een slechtere WLTP waarde veel beter scoort in een bepaalde situatie dan auto B met een hogere WLTP waarde. (Autostrade, ...)
Heel misschien kan dat. Maar aan de andere kant, je zult maar een oud omaatje zijn dat zich wel netjes aan WLTP snelheden houdt. Dan heb je, volgens die redenatie, niets aan vergelijkingen bij veel hogere snelheden want dan kun je met zoo goed bedrogen uitkomen.

Kunnen we het er op houden dat de kans van een zinvolle onderlinge vergelijking van auto's op basis van wereldtop beter is dan op basis van NEDC?
 
Weet je wat zo mooi is. WLTP moet op de Tesla website van Europa! Er stonden andere afstanden op basis van Tesla's eigen tests. Feit is dat *iedereen* weet dat die waarden niet kloppen. Net zoals de Aygo van m'n vriendin bij lange na niet het verbruik haalt wat destijds geclaimed was.

Hier ook weer, bij mij destijds gaf de verkoper aan in de zomer ruim 400, in de winter ruim 350. Niks gelogen want dat red ik makkelijk ondanks dat ik met 21" rond tuf en dat rijd ik gewoon vMax+3.

Mja, ik vrees toch meer en meer dat een Tesla misschien toch niet de beste optie voor mij was. Ach, hij is er binnenkort en we zullen wel zien. Het zal waarschijnlijk snel TGV’en worden. Misschien toch FSD aanschaffen dan kan hij binnenkort tijdens de week vanuit Brussel zuid wat robo taxiën :D
 
Heel misschien kan dat. Maar aan de andere kant, je zult maar een oud omaatje zijn dat zich wel netjes aan WLTP snelheden houdt. Dan heb je, volgens die redenatie, niets aan vergelijkingen bij veel hogere snelheden want dan kun je met zoo goed bedrogen uitkomen.

Kunnen we het er op houden dat de kans van een zinvolle onderlinge vergelijking van auto's op basis van wereldtop beter is dan op basis van NEDC?

Akkoord
 
  • Like
Reactions: DutchTM3