Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoe zit het nou echt... (bomen v.s. Bos enzo)vloeken in de Tesla Kerk?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet dat het mijn vraag misschien verdeeld over de verschillende threads wel beantwoord zou kunnen worden maar ik zou er toch graag een separaat topic aan willen wijden. Toen vele van jullie de M3 bestelde en bij het kopje FSD aan kwam stond daar dat de auto vanzelf naar je toe komt rijden op de parkeerplaats en om het nog mooier te maken “echt waar”. Echter zoals iedereen inmiddels wel weet is deze funtie acvanced summon voorlopig niet beschikbaar in EU (lees Nederland). En zo zijn er wel meer “beloftes” gedaan die niet helemaal tot uitvoering komen in de wonderen wereld van Tesla.


Echter toen men door het bestel proces heen ging en kwam tot de betaling hebben vele van jullie (waaronder mijzelf) wel 6400 euro betaald voor functies die op de site beschreven waren en daar stond niet bij (nog niet beschikbaar in NL). Inmiddels is de site aangepast en staat er “later dit jaar” maar denk dat het veilig is om te zeggen dat met de huidige regels full FSD nog mijlen ver weg is .. Misschien niet vanwege Tesla maar wel vanwege regelgeving…


Nu mijn vraag; kunnen al deze mensen hun geld terug krijgen van Tesla omdat deze niet levert wat er besteld is?


Op het moment dat iemand een IPhone besteld en Apple zou zeggen “meneer de muziek en de camera werken alleen in de US” zou niemand een IPhone kopen. Als iemand vroeger een CD speler zou komen en er blijken alleen 8-track cassettes in te passen zou men ook terug gegaan zijn naar de winkel…


Nogmaals ik heb ook FSD besteld in de hoop dat het z.s.m wordt toegelaten en dat Tesla nog grote stappen maakt. Ik sta achter de filosofie van Elon om zoveel mogelijk om te zetten naar stroom, inclusief de power-wall en de solar dakpannen. Maar begin toch wel te twijfelen of dat het legaal is om dingen te verkopen die je niet kan leveren aan de consument?!? En ik zeg bewust kan want ja technisch “kan” het wel maar door regelgeving mag hij het niet en kan hij dus zijn leverings verplichting niet na komen.


Hoe kijken jullie hier naar als je even je roze Tesla bril niet op je neus zet?
 
Hoe lang blijf je in je auto rond rijden? Meenemen naar een volgende Tesla lukt in ieder geval niet. Dus als je in 2019 koopt en er wordt pas in 2022 geleverd, hoeveel lol heb je dan van je centen gehad als je auto uit de lease komt?

- disclaimer - ik weet dat niet iedereen least en dat veel mensen door willen / zullen rijden, maar even voor het idee.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Nu mijn vraag; kunnen al deze mensen hun geld terug krijgen van Tesla omdat deze niet levert wat er besteld is?
Tesla komt er al een heel aantal jaren mee weg met de FSD belofte, dus verwacht niet je geld terug te krijgen.
Daarvoor is het hele feature veel te vaag omschreven. Alleen al de discussie van wat 'FSD' dan precies inhoudt kan hier op het forum een draadje van tientallen pagina's vullen, maar in feite betaal je om mee te mogen doen in het beta programma dat op lange termijn naar FSD leidt (whatever it turns out to be, whenever).

Verder kun je het ook positief bekijken: voor de meeste dure features op een auto betaal je duizenden euro's om het zowat nooit te gebruiken (hoeveel procent van de rijtijd heb je dat zonnedak van duizenden euro's nu werkelijk in gebruik? Hoe onmisbaar is die 4x4 aandrijving? etc.), maar de features die onderdeel uitmaken van het FSD pakket (NOA, AP etc) gebruik ik toch een zeer substantieel deel van de rijtijd...
 
Tja iedereen zijn eigen mening, maar in mijn enthousiasme 6400 betaald voor FSD, maar het is BELACHELIJK wat voor een beta-crap je krijgt en 80% van de beloofde features zijn er niet, komen niet, of mogen er niet komen.
Het grenst aan oplichting, inderdaad met de woorden 'Echt waar!' erbij op de website etc.

Op de 2e Model3 (is in bestelling, want ik vind de Model3 echt een GEWELDIGE auto) uiteraard geen FSD meer besteld, misschien over een jaar of 10 als het er ECHT is. Tot die tijd gewoon op de blaren zitten van mijn roze bril van het eerste uur....
 
Tesla komt er al een heel aantal jaren mee weg met de FSD belofte, dus verwacht niet je geld terug te krijgen.
Daarvoor is het hele feature veel te vaag omschreven. Alleen al de discussie van wat 'FSD' dan precies inhoudt kan hier op het forum een draadje van tientallen pagina's vullen, maar in feite betaal je om mee te mogen doen in het beta programma dat op lange termijn naar FSD leidt (whatever it turns out to be, whenever).

Verder kun je het ook positief bekijken: voor de meeste dure features op een auto betaal je duizenden euro's om het zowat nooit te gebruiken (hoeveel procent van de rijtijd heb je dat zonnedak van duizenden euro's nu werkelijk in gebruik? Hoe onmisbaar is die 4x4 aandrijving? etc.), maar de features die onderdeel uitmaken van het FSD pakket (NOA, AP etc) gebruik ik toch een zeer substantieel deel van de rijtijd...

Het verschil is wel dat je het zonnedak dagelijks kan gebruiken als je dat wil. Vierwielaandrijving kun je ook dagelijks ervaren als je dat wil.

FSD is vooral een belofte die de komende jaren in Europa in ieder geval volstrekt niet kan worden waargemaakt. EAP zou ik geld voor over hebben, FSD is als aanbod naar mijn mening niets minder dan oplichting. Een belofte waarvan ze weten dat ze het in Europa niet waar kunnen maken. Op zijn minst hoort daar een veel duidelijker waarschuwing bij te staan en ik geef mensen die hun geld terug gaan vragen over enkele jaren een hele goede kans om dat te krijgen, inclusief wettelijke rente.

En daar houden ze wellicht gewoon rekening mee, onder het mom ‘nu hebben we het geld hard nodig, straks met de MY erbij betalen we het lachend terug’.
 
Het verschil is wel dat je het zonnedak dagelijks kan gebruiken als je dat wil. Vierwielaandrijving kun je ook dagelijks ervaren als je dat wil.

FSD is vooral een belofte die de komende jaren in Europa in ieder geval volstrekt niet kan worden waargemaakt. EAP zou ik geld voor over hebben, FSD is als aanbod naar mijn mening niets minder dan oplichting. Een belofte waarvan ze weten dat ze het in Europa niet waar kunnen maken. Op zijn minst hoort daar een veel duidelijker waarschuwing bij te staan en ik geef mensen die hun geld terug gaan vragen over enkele jaren een hele goede kans om dat te krijgen, inclusief wettelijke rente.

En daar houden ze wellicht gewoon rekening mee, onder het mom ‘nu hebben we het geld hard nodig, straks met de MY erbij betalen we het lachend terug’.

Dat is bij mij ook de reden dat ik op de eerste Model3 FSD gekocht heb. Eigenlijk had ik genoeg aan de functies in het EAP pakket, maar die bestond ineens niet meer. Ik wilde toch lane-changes en autopark (toen ik nog dacht dat het zonder schade kon parkeren, RIP 2 velgen).
Dat Full Self Drive heb ik nooit geloofd dat dat er binnen nu en 10 jaar komt, maar de EAP features waren alleen beschikbaar als je FSD kocht... Nouja ... de rest is history zeg maar... 'auto' lane-change (Waarbij je alleen in HEEL rustig snelwegverkeer nog steeds richting moet aangeven en het stuur in de richting moet sturen (nja dan maak ik het zelf wel af ook), en Autopark (na 2 velgen curb-rash, en het BIJNA nooit detecteren van parkeerplekken) doe ik het parkeren ook zelf wel... Als ik mijn 6400 euro terug kan krijgen, graag... Wat een miskoop...
 
Kijk, ik geloof natuurlijk ook niet dat er tegen eind december zelfrijdende rototaxi's zitten rond te rijden, maar begin dit jaar hadden we zelfs geen NoA en het enige wat me nu nog aan NoA stoort is dat ie nogal vroeg zegt dat ik het rechtervak op moet, maar voor de rest rijdt dat ding quasi foutloos op de snelweg. Als je de verplichte bevestiging en stuur vasthouden nu ook laat vallen, in hoeverre mate rijdt een Tesla dan al niet voldoende autonoom om op de snelweg wat anders te gaan doen?

Het zou me niet verbazen dat level 3 autonoom rijden (dus dat de auto 9s op voorhand je aangeeft dat je moet overnemen) niet zover meer af is op snelwegen, en dat zou al heel wat comfort betekenen.
 
Kijk, ik geloof natuurlijk ook niet dat er tegen eind december zelfrijdende rototaxi's zitten rond te rijden, maar begin dit jaar hadden we zelfs geen NoA en het enige wat me nu nog aan NoA stoort is dat ie nogal vroeg zegt dat ik het rechtervak op moet, maar voor de rest rijdt dat ding quasi foutloos op de snelweg. Als je de verplichte bevestiging en stuur vasthouden nu ook laat vallen, in hoeverre mate rijdt een Tesla dan al niet voldoende autonoom om op de snelweg wat anders te gaan doen?

Het zou me niet verbazen dat level 3 autonoom rijden (dus dat de auto 9s op voorhand je aangeeft dat je moet overnemen) niet zover meer af is op snelwegen, en dat zou al heel wat comfort betekenen.

Beste Wooter, een letterlijke copy-paste van de Tesla-website, op de order pagina, FSD features:


  • Navigeren met Autopilot: automatisch rijden van oprit tot afrit op de snelweg, inclusief knooppunten en het inhalen van andere voertuigen.
NIet waar. Heel veel knooppunten is het paniek en moet je zelf ingrijpen. Als dit door EU beperkt is, zet dat in de order pagina er dan bij dat het in jouw regio niet geldt. Automatisch inhalen andere voertuigen? Niet waar, je moet zelf richtingaanwijzer op PRECIES het juiste moment aanzetten en de stuuraktie inzetten

  • Auto Lane Change: automatisch van rijbaan wisselen tijdens het rijden op de snelweg.
Niet waar: Hij wisselt helemaal niet automatisch van rijbaan. e moet zelf richtingaanwijzer op PRECIES het juiste moment aanzetten en de stuuraktie inzetten en dan maar hopen dat hij niet afbreekt (handen en voeten klaar om de ruk terug naar originele baan op te vangen)

  • Autopark: zowel fileparkeren als haaks parkeren.
Hoe vaak heeft dit bij jou al gewerkt? En heb je ook al 2 x velgschade gehad daardoor?

  • Summon: uw auto automatisch parkeren en laten voorrijden.
Is niet waar, zit er niet in. Je kan als je TEGEN de auto aanstaat hem dom beetje naar voor en naar achter laten rijden.
Automatisch parkeren en 'laten voorrijden?' Hahahaha... No way. En dat is dan nog nieteens smart summon.


En dan:

Later dit jaar verwacht:

  • Herkennen van, en reageren op verkeerslichten en stopborden.
  • Automatisch rijden binnen de bebouwde kom.
  • Geavanceerde Summon — uw auto komt op de parkeerplaats automatisch naar u toe.

Al dit, het is half oktober.... IK BEN BENIEUWD!!! (grappig dat ze de 'echt waar!' eruit gehaald hebben, haha)

Wooter: I know, bij jou werkt het allemaal prima, net als in je BMW's... ;-)

Als sommige features gewoon niet beschikbaar zijn in Europa/Belgie, zet het dan niet op de order pagina. De prijzen/uitvoeringen zijn ook anders per land, je hebt per land een andere order pagina, waarom zoveel valse beloftes doen voor heel veel geld??? En dan de regulering de schuld geven... Tesla weet toch ook dat het niet mag??? Waarom het dan wel verkopen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Mickey76 and horta
Het tragische is inderdaad dat ik gisteravond nog perfect met NoA naar Brussel en terug ben gereden en mijn auto lane change het gewoon doet. Autopark heb ik nog maar 1 keer gebruikt en dat werkte, maar ik ben zelf veel sneller. "Summon: uw auto automatisch parkeren en laten voorrijden." kan ik evenwel niet terugvinden op de Tesla site... Ook in de FAQ wordt nergens gesproken over automatisch parkeren.
 
"Summon: uw auto automatisch parkeren en laten voorrijden." kan ik evenwel niet terugvinden op de Tesla site... Ook in de FAQ wordt nergens gesproken over automatisch parkeren.

Screenshot 2019-10-15 at 10.35.14.png