Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoe zit het nou echt... (bomen v.s. Bos enzo)vloeken in de Tesla Kerk?

This site may earn commission on affiliate links.
Ja dan krijg je de discussie over wat 'parkeren' eigenlijk is. Want ik heb Summon al eens gebruikt om te parkeren :D.
Het kostte mij hooguit 15 seconden om de tekst van @joverdijk terug te vinden op de site van Tesla, maar jou is dat helemaal niet gelukt. En nu @joverdijk 'het gevraagde bewijs' d.m.v. een actueel screenshot van de Tesla site op het forum heeft gezet wil je opeens een discussie starten over wat parkeren betekent?

Het tragische is inderdaad dat ik gisteravond nog perfect met NoA naar Brussel en terug ben gereden en mijn auto lane change het gewoon doet.
Als we het al moeten hebben over wat parkeren betekent, dan begin ik me nu af te vragen wat voor jouw de begrippen NoA en Lane Change (en service) eigenlijk inhouden en of dat wel hetzelfde is als wat deze begrippen voor anderen inhouden. Want als dat niet zo is verklaart het wel veel van het 'verschil in belevenis' tussen jou en vele anderen op dit forum.

In een ander draadje schreef je dit:
Je kan dit topic bijgevolg eerder hernoemen naar Is Vama nog geloofwaardig.
Misschien eens goed over nadenken.

Beetje onbenullige reactie misschien, maar het stoort mij nogal wanneer iemand eerst de claims van een ander in twijfel trekt en vervolgens, nadat die ander zijn claims onderbouwd, een beetje lollig omheen gaat zitten draaien.
 
  • Like
Reactions: MaSansky and horta
Ik heb waarlijk zitten zoeken op de Tesla website, maar ben niet in de configurator gaan kijken. Noch via Google noch via de Tesla zoekmachine kom je op die tekst uit.

Verder lijkt NoA en Auto Lane Change me erg duidelijk. Ik heb gisteren 2 knooppunten automatisch genomen met NoA en heb enkel via Auto Lane Change ervoor moeten zorgen dat ik in de juiste rijstrook zat. Scheelt natuurlijk wel dat het niet zo druk was zodat ik op het rechtervak niemand in de weg reed.
 
Helemaal mee eens. Eerst wantrouwen, anderen vragen om bewijs, en dan zogenaamd grappig doen.
Het is nu niet alsof het legertje droeftoeters hier nu ongelofelijk veel vertrouwen uitstralen, dat je zelfs 2 keer moet vragen om met dat bewijs op de proppen te komen. Goed, het is niet alsof je een scriptie aan het schrijven bent, maar als je een confronterende mening wil geven, lijkt me het toch wel relevant dat je niet moeilijk doet over referenties...
 
Ik heb waarlijk zitten zoeken op de Tesla website, maar ben niet in de configurator gaan kijken. Noch via Google noch via de Tesla zoekmachine kom je op die tekst uit.
Prima. Maar daar gaat het helemaal niet over. Het gaat over hoe je reageert als dat bewijs er dan toch komt.

... dat je zelfs 2 keer moet vragen om met dat bewijs op de proppen te komen. Goed, het is niet alsof je een scriptie aan het schrijven bent, maar als je een confronterende mening wil geven, lijkt me het toch wel relevant dat je niet moeilijk doet over referenties...
Inderdaad. En als die referenties dan geleverd worden dan kun je er niet volwassen mee om gaan. Dan is het verstandiger er ook niet om te vragen.
 
Ik denk dat de meesten die het forum wat volgen ondertussen doorhebben dat Wooter enigszins gebiased is. Maar tegen enthousiasme kunnen we niet tegen zijn, toch?
Ik ben biased omdat dat ding voor mij voortreffelijk werkt, en de service beter is dan wat ik tevoren ervaarde bij andere merken. Ik kan begrijpen dat je misschien op goede voet leefde met je voorgaande Audi of BMW dealer en dat de service in Nederland nu onder druk staat van de grote aantallen Model 3's - en laat ook duidelijk zijn, een hele hoop afleverfouten kan gewoon ook niet en moet hersteld worden - maar een beetje wenen over Elon Time in 2019 is nogal naïef. Misschien had je dan maar beter in 2015 een Porsche Mission E aanbetaling moeten doen...

Bottom line is dat de insteek van dit topic ook misleidend is. Ik heb in 2016 nooit de aanbetaling gedaan voor een zelfrijdende Model 3, in 2018 nooit de Model 3 besteld ervan uitgaande dat ie in 2019 zelf ging rijden dus wat voor naïviteit moet je hebben als je daar nu teleurgesteld om bent dat je dit jaar een Model 3 hebt gekocht die nog geen Advanced Summon heeft en je na 6 tot 9 maanden je geld terug zou willen...

Oh, en ik heb FSD op mijn Model X van 2017. Kan je nagaan hoe naïef ik ben :rolleyes:
 
  • Funny
Reactions: ramonneke

Met daaronder:

De functies die momenteel beschikbaar zijn, vereisen actief toezicht van de bestuurder en maken de auto niet zelfrijdend.

Sommige functies vereisen het gebruik van richtingaanwijzers en andere functies zijn afhankelijk van de afstand naar uw auto.

De activering en het gebruik van deze functies zijn afhankelijk van het bereiken van een betrouwbaarheid die menselijke bestuurders ruimschoots overtreft. Dit zal blijken uit miljarden gereden kilometers en wettelijke goedkeuring, wat in sommige landen langer kan duren.

Naarmate deze functies voor een zelfrijdende auto zich ontwikkelen, wordt uw auto voortdurend verbeterd en vernieuwd door middel van draadloze software-updates.
 
Prima. Maar daar gaat het helemaal niet over. Het gaat over hoe je reageert als dat bewijs er dan toch komt.

Inderdaad. En als die referenties dan geleverd worden dan kun je er niet volwassen mee om gaan. Dan is het verstandiger er ook niet om te vragen.
Ik vraag me toch af of dat niet moedwillig is, dat onderscheid niet kunnen herkennen tussen een one-liner in de configuratie, of een alinea in de FAQ... Bij andere automerken worden ook ongelofelijke dingen beloofd die dan in de kleine lettertjes verklaard worden.

Tuurlijk stel ik de vraag "wat noem je dan parkeren" want in de FAQ wordt dan uitgelegd wat die functie eigenlijk inhoud. Ik ben er nooit vanuit gegaan dat ik met Summon zoals ik 'm geleverd kreeg in 2017 en 2019 ik de auto vlotjes in een parkeerplaats kon laten rijden. Ben ik nou naïef, of ben jij het?
 
  • Disagree
Reactions: horta
Ik vraag me toch af of dat niet moedwillig is, dat onderscheid niet kunnen herkennen tussen een one-liner in de configuratie, of een alinea in de FAQ... Bij andere automerken worden ook ongelofelijke dingen beloofd die dan in de kleine lettertjes verklaard worden.
En voor de tweede keer wordt @joverdijk in diskrediet gebracht. Eerst doet hij ongefundeerde uitspraken en nu maakt hij wellicht moedwillig geen onderscheid tussen de configurator en de FAQ.

Vraag me af waarom je niet gelijk hebt gezegd dat er in de FAQ wat anders stond. Dat zou je een stuk geloofwaardiger over zijn gekomen dan nu.

Typisch ook dat jij kunt volstaan met "in de FAQ staat wat anders", terwijl anderen zich in allerlei bochten moeten wringen om hun uitspraken naar jou toe te onderbouwen. En nee, je hoeft de FAQ hier niet te posten, want die zou ik zelf ook wel kunnen vinden als het me boeide.

k ben er nooit vanuit gegaan dat ik met Summon zoals ik 'm geleverd kreeg in 2017 en 2019 ik de auto vlotjes in een parkeerplaats kon laten rijden. Ben ik nou naïef, of ben jij het?
Waarom ben ik nou ineens naïef? :eek:
 
  • Like
Reactions: joverdijk and horta
Wooter wilt altijd voor alles 'bewijs'. Al eerder ben ik voor leugenaar uitgemaakt door hem.
Blijkbaar kan hij er niet tegen als het bewijs dan ook daadwerkelijk geleverd word, maar @DutchTM3 : thanks voor de support, maar ik slaap er echt niet slechter van hoor ;)
En volgens mij is het gewoon best een aardige kerel hoor, die Wooter, hij slaat alleen soms een beetje door in zijn fanboy-verdediging, ik probeer het bij de feiten te houden.
 
Ik heb wel vertrouwen in FSD op de rijksweg. Kan me in dat opzicht wel enigszins vinden in enthousiasme van Wooter. Als ik zie welke stappen er gemaakt zijn sinds maart-2019 dan helpt het om af en toe even terug te kijken. Vaak 2 stappen vooruit maar ook af en toe een stapje terug! Afgelopen zaterdagavond in het donker op een redelijk drukke rijksweg van Gouda -> Meerkerk gereden. Hele eind op FSD zonder ook maar 1x uit te schakelen! Dus van A12 -> A2 -> A27 t/m de afrit. Veel op linkerbaan en op 134 km/uur waar dat mocht. Maar ook totaal ca. 20-30 lane changes tussen baan 2/3/4. Uiteraard rekening houdend met de beperkingen maar met de nodige ervaring wel een hele soepele wijze van rijden. Waarom het gisteren in een vergelijkbare situatie allemaal wat moeizamer ging is een raadsel maar ik geloof wel in de vooruitgang.

Dit alles neemt niet weg dat de teksten op de website enorm misleidend zijn. Het is erg flauw om dat naïef te noemen. Ik heb begrip als Tesla voor het einde van het jaar NIET in de bebouwde kom kan rijden, NIET voor stoplichten stopt, GEEN verkeersborden kan herkennen, NIET automatisch naar mij toe komt rijden, ECHT WAAR! Maar zoals het er nu naar uitziet zijn deze zaken zelfs een jaar later nog niet mogelijk. En wellicht nog in beta-functie als mijn auto op 300.000 km staat en ingeruild wordt voor een andere stofzuiger. Het is erg triest dat Tesla in NL van alles en nog wat beloofd terwijl men weet dat het niet waar gemaakt kan worden. Dit alles heeft nauwelijks te maken met Europese regelgeving. De auto is voor de USA ontworpen en de website wordt in de USA beheert. Om vervolgens tegen beter weten in mensen te misleiden (sorry maar ik kan het niet anders noemen) dat is toch wel een beetje triest. ECHT WAAR! ;)
 
  • Like
Reactions: joverdijk
Ik zal mijn aankoop ervaring delen. Dit is augustus 2018 bij SeC Rotterdam. Super aardige kerel waar ik vertel wat ik wil. Ik wil een 100 pack en ik wil FSD. Hij vroeg naar m'n gebruik en verklaarde me voor gek en begreep niet waarom ik niet gewoon voor de 75D ging. Hij had gelijk, ik had en heb het niet nodig maar de keuze heb ik gedaan voor incidentele lange ritten, vakanties en vooral degradatie want ik had me in de materie verdiept en constateerde dat je uit moet gaan van 10% tot 15% degradatie over 200.000km afhankelijk hoe je het pack belast dan wel verwent.

Dan de FSD optie, hij lag bijna op z'n knieën en zei dat het echt jaren gaat duren. Ik heb de optie met volle wetenschap gekocht dat ik nog de komende jaren alpha tester ben.

Via de configurator en op de website heeft altijd gestaan dat het afhankelijk is van wetgeving. Toen en nu al vond ik de vorige layout een stuk helderder.

Ik vind de teksten niet misleidend want er staat duidelijk een uitsluiting vermeld. Dat mensen niet altijd alles lezen wil niet duiden op misleiding. De tekst staat zelfs op dezelfde pagina wat zelfs bij veel voorwaarden vaak een apart document is.

De auto is voor de USA ontworpen en de website wordt in de USA beheert.

Hier ben ik het dan wel volkomen mee eens.

Dit alles heeft nauwelijks te maken met Europese regelgeving

City driving, stoplichten, verkeersborden is niet door Tesla belooft dit jaar. Dat mensen het verkeerd interpreteren is aan hen, niet aan Tesla.

"De activering en het gebruik van deze functies zijn afhankelijk van het bereiken van een betrouwbaarheid die menselijke bestuurders ruimschoots overtreft. Dit zal blijken uit miljarden gereden kilometers en wettelijke goedkeuring, wat in sommige landen langer kan duren."

Daar staat dus, we proberen deze features dit jaar voor het publiek te lanceren maar dat zal eerst op de plekken gebeuren waar ons schaduwsysteem aangeeft dat het systeem veilig is maar we hebben ook wetgeving die kan verhinderen dat bepaalde functies wellicht nooit geactiveerd kunnen worden buiten onze macht om.

Ik vind @wooter altijd heel positief en ik ben vaak negatief maar in deze heeft het er altijd gestaan. Dat het duidelijker kan, ja zeker! Maar je kunt dit niet misleiding noemen.
 
Tja, het is natuurlijk ook een kwestie van eigen verstand gebruiken. Welke zaken worden nu echt waargemaakt als je een willekeurige auto koopt van een willekeurig merk?
Het verbruik? Ha ha ha.
De actieradius? Ha ha.
De topsnelheid? Bergaf met wind mee misschien.
De acceleratie? Alleen in hoogst uitzonderlijke omstandigheden wellicht.
De betrouwbaarheid? Laat me niet lachen.
Dat je dezelfde of een betere prijs betaalt voor een auto dan iemand anders? (oei die is onder de gordel).

Een auto kopen is genaaid worden, voor zoveel mogelijk geld liefst (pak de optielijsten van sommige duitse merken er maar bij). En dat is bij Tesla niet anders, op de (redelijk) vaststaande prijs vooraf na.
Dus ja, je wordt ook genaaid als je FSD koopt, maar daar was je intussen toch al wel aan gewend, niet? Of is het nu het een Tesla is allemaal anders? Dan ben je dubbel genaaid.

(edit: bovenstaande is voor niemand in het bijzonder bedoeld, is niet een direct antwoord op de post die hierboven net verscheen)
 
@basvk vat het mooi samen, en als ik dan toch genaaid moet worden, dan liefst door een merk dat de beste autopilot op de markt heeft en dat nog aan een relatief schappelijke prijs kan doen, en continu kan verbeteren.

Ik denk dat er hier sommigen ofwel moedwillig negatief zijn, ofwel nooit nagekeken hebben wat hun olieverbrander effectief deed, ofwel plots enkel bij Tesla kritisch zijn geworden.

Tuurlijk kan je je genaaid voelen na 6 maanden wachten op FSD, maar het einde van het jaar is er nog niet en mensen met een oudere Tesla zijn Elon Time al wat gewoon. En zoals gezegd: als Elon Time je stoort, had je vooral in 2015 bij de Porsche Mission E een aanbetaling moeten doen.
 
Ik zal mijn aankoop ervaring delen. Dit is augustus 2018 bij SeC Rotterdam. Super aardige kerel waar ik vertel wat ik wil. Ik wil een 100 pack en ik wil FSD. Hij vroeg naar m'n gebruik en verklaarde me voor gek en begreep niet waarom ik niet gewoon voor de 75D ging. Hij had gelijk, ik had en heb het niet nodig maar de keuze heb ik gedaan voor incidentele lange ritten, vakanties en vooral degradatie want ik had me in de materie verdiept en constateerde dat je uit moet gaan van 10% tot 15% degradatie over 200.000km afhankelijk hoe je het pack belast dan wel verwent.

Dan de FSD optie, hij lag bijna op z'n knieën en zei dat het echt jaren gaat duren. Ik heb de optie met volle wetenschap gekocht dat ik nog de komende jaren alpha tester ben.

Haha, dezelfde verkoper gehad als ik in juni 2018.

Ik vertelde waarvoor ik hem nodig had en hij klikte een S75D met EAP maar zonder FSD.
Ik kon toen alleen de kleur nog kiezen, tenminste mijn vrouw ;)
 
@basvk

Ik denk dat er hier sommigen ofwel moedwillig negatief zijn, ofwel nooit nagekeken hebben wat hun olieverbrander effectief deed, ofwel plots enkel bij Tesla kritisch zijn geworden.

Of het kan sommige geen moer kan schelen als hun dieselhok slechts 800km tegen 160km/u kan ipv 1200km met 100km/uur.

Pas je dit op een Tesla toe en ze verminderen de range nogmaals, dan is de impact vele malen groter tov een diesel.
Als je enkel stad of gewestwegen rijdt, boeit dit allemaal niet maar sommige hebben de range echt nodig dus ik begrijp de reacties. Ik weet ook dat er nu mensen gaan zeggen dat dan een EV niets voor hen is, wat ik BS vind.

Je koopt een auto op specs en deze zijn, door de “geringe” actieradius nog belangrijker bij een EV dan bij een ICE.
Dat er afwijkingen opzitten, is inderdaad bij iedereen zo maar als je al een geringe actieradius hebt om mee te beginnen....

Persoonlijk vind ik die WLTP cyclus cijfers maar niets. Wat ben ik ermee te weten hoever ik een auto kan rijden als een reeds 10 jaar overleden grootmoeder?
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Ik denk dat er hier sommigen ofwel moedwillig negatief zijn, ofwel nooit nagekeken hebben wat hun olieverbrander effectief deed, ofwel plots enkel bij Tesla kritisch zijn geworden.
Het is maar net wat je verwacht en bij mijn ICE wist ik precies wat ik kon verwachten, want het was altijd een klein upgrade t.o.v. mijn voorgaande auto. Onderhoudsintervallen gingen van 10.000km naar uiteindelijk 30.000km en ook dan wist je meestal wel wat er was te verwachten. Oliewissel, remmerij en bandjes en je was een paar honderd euro verder. Dat is vrijwel iedere ICE rijder gewend en waar je aan gewend bent klaag je niet zoveel meer over.

Bij Tesla is alles anders en dat is wennen. Daarbij worden er ook beloftes gedaan die men niet waarmaakt (zie discussie hierboven over FSD package). Bij Tesla wordt gesproken over vrijwel geen onderhoud nodig voor de EV. Toch heb ik in het eerste jaar al meer reparaties moeten laten uitvoeren dan bij mijn vorige auto. Gelukkig allemaal garantie, want anders loop je leeg met een uurtarief van €130/uur.

Als je de lat erg hoog legt en je kunt niet zo hoog springen, dan tik je de lat er steeds weer af. Dat gevoel heb ik een beetje met Tesla. Ik heb een haat/liefde relatie met deze auto. Aan de ene kant heb ik nooit zo'n fijne cruiser gehad, maar ik heb ook nog nooit zoveel gedonder gehad met de auto. Heb altijd al graag een keer een Alfa gehad en ik weet nu hoe het voelt :)

PS: Ben het vrijwel nooit met je eens, maar blij dat er ook een altijd positief ingesteld persoon op dit forum is. Juist verschillende meningen maakt het hier leuk :)
 
Je glas is half leeg.. En dat is prima, maar je kunt er ook anders tegen aan kijken:

NIet waar. Heel veel knooppunten is het paniek en moet je zelf ingrijpen. Als dit door EU beperkt is, zet dat in de order pagina er dan bij dat het in jouw regio niet geldt. Automatisch inhalen andere voertuigen? Niet waar, je moet zelf richtingaanwijzer op PRECIES het juiste moment aanzetten en de stuuraktie inzetten

Maar heel veel afritten neemt de auto ook gewoon zelf. En ULC (Unattended Lane Change) is een EU beperking, dat ligt niet aan Tesla. Moet dat er misschien bij vermeld worden? Ja misschien.

Autopark: zowel fileparkeren als haaks parkeren.
Hoe vaak heeft dit bij jou al gewerkt? En heb je ook al 2 x velgschade gehad daardoor?

Ik gebruik het niet vaak, want ik kan het zelf beter.. Maar het werkt 'redelijk'. Geen velgschade. Maar je kunt moeilijk ontdekken dat deze functionaliteit er gewoon in zit.

  • Summon: uw auto automatisch parkeren en laten voorrijden.
Is niet waar, zit er niet in. Je kan als je TEGEN de auto aanstaat hem dom beetje naar voor en naar achter laten rijden.
Automatisch parkeren en 'laten voorrijden?' Hahahaha... No way. En dat is dan nog nieteens smart summon.

Maar hij kan wel zonder bestuurder voor- en achteruit rijden. Dus als je 'm er goed voorzet kan hij ook zelf parkeren.
Komt het niet in de buurt van SUmmonn in de VS? Absoluut.

De juridische discussie over 'geld terug voor FSD want niet geleverd' is denk ik lastig. Tesla omschrijft het net vaag genoeg om het niet heel fout te zijn en ze vermelden heel expliciet dat het afhankelijk is van goedkeuring. Ik denk niet dat je dat gaat winnen.