Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoger verbruik bij koude accu

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vroeg me het volgende af.

Als het koud is buiten, dan is het verbruik van elektrische auto’s fors hoger. Dat is algemeen bekend. Er wordt gezegd dat accu’s minder goed presteren in de kou. Je mobieltje is ook sneller leeg tijdens de wintersport bijvoorbeeld.

Maar… waarom is het verbruik dan hoger? Een elektromotor gebruikt toch - bij dezelfde snelheid - altijd evenveel stroom? Een elektromotor heeft toch niet ineens meer stroom nodig als de accukoud zijn?

Ik weet wel dat de auto meer stroom verbruikt in de winter, omdat de luchtweerstand dan hoger is en omdat je de verwarming aan hebt staan. Dat kost daadwerkelijk meer stroom.

Maar ik snap dus niet waarom koude accu’s voor een hoger stroomverbruik zouden zorgen.

Ik las dat ze hun stroom minder goed kunnen afgeven cq. dat de capaciteit terugloopt. Dus dat er van de 75 kWh bijvoorbeeld 15 kWh “verloren” gaat. In dat geval heb je minder stroom ter beschikking en kom je dus minder ver.

Maar dat zou het verbruik an sich niet moeten laten stijgen. Toch?
 
Verbruik == weerstand, luchtweerstand, rolweerstand, 100km/u in de winter kost dus meer vermogen dan in hartje zomer. Meer vermogen om vooruit te komen is dus meer stroom (P=U x I).

Dat is het motor gedeelte.

Dan het batterij gedeelte, de vermogensafgifte is minder voor koude batterijen. Vergelijk het met een ijsblokje... het is water maar niet meteen beschikbaar. Het is niet beschikbaar als het koud blijft maar magisch beschikbaar als het warm is.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Upvote 0
Wanneer je een lange rit maakt dan merk je alleen dat de luchtweerstand in de winter groter is. (uit mijn hoofd iets van 7% verschil met de zomer)
Je kunt zelfs de verwarming aan laten staan tijdens het laden of deze in de laatste 5-10min van het snelladen weer aanzetten.
Dit kost je dan geen laadsnelheid omdat je dan toch niet meer op je laadt limiet zit.

Verder merk je alleen dat bij de eerste etappe dat je accu moet opwarmen al heb ik daar zelf ook minder last van mijn 75kWh pack warmt ook op als ik deze met 16,5kW aan het laden ben thuis. Wanneer je grotere pack's hebt of langzamer laadt zal dat minder zijn.

Oudere Tesla's hebben soms een 22kW lader en die warmen helemaal goed op tijdens het laden. Al kost dat uiteraard weer wat laadverliezen.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Upvote 0
Zeker bij een lange rit blijft dat hoge verbruik het eerste (half) uur jammer. Als je geen Supercharger bij de hand hebt vlak voor je vertrek, wat is dan de beste manier om de accu zo goed mogelijk op temperatuur te krijgen vóór je vertrekt?

voor de gemakkelijkheid ga ik ervan uit dat de meeste mensen geen auto met Ludicrous functie hebben.
 
Upvote 0
Zeker bij een lange rit blijft dat hoge verbruik het eerste (half) uur jammer. Als je geen Supercharger bij de hand hebt vlak voor je vertrek, wat is dan de beste manier om de accu zo goed mogelijk op temperatuur te krijgen vóór je vertrekt?

voor de gemakkelijkheid ga ik ervan uit dat de meeste mensen geen auto met Ludicrous functie hebben.
Even een paar sprintjes trekken? De accu en motoren die worden dan sneller warm maar ik betwijfel of het gemiddeld gebruik lager wordt.
Energie uit de accu gebruiken om de accu op te warmen kan niet efficiënter zijn volgens mij.
Zover ik van ScanmyTesla begrijp worden bij normaal rijden de motoren wel warm en die warmte wordt door het koelwater aan de accu gegeven. Pas onder 8 graden Celsius accu temperatuur wordt de accu actief verwarmt. Dat heb ik nog niet gezien aangezien die van mij 's nachts binnen staat en de accu temp niet vaak onder 15 C komt.
 
Upvote 0
Zeker bij een lange rit blijft dat hoge verbruik het eerste (half) uur jammer. Als je geen Supercharger bij de hand hebt vlak voor je vertrek, wat is dan de beste manier om de accu zo goed mogelijk op temperatuur te krijgen vóór je vertrekt?

voor de gemakkelijkheid ga ik ervan uit dat de meeste mensen geen auto met Ludicrous functie hebben.
Tot ergens in 2016 kon je een dual charger als optie bestellen. Daarmee kon je aan 22kW laden en was de batterij warm voor je vertrok.
Je elektriciteitsnetwerk moet dan natuurlijk 22 kW aan kunnen.
 
Upvote 0
Zeker bij een lange rit blijft dat hoge verbruik het eerste (half) uur jammer. Als je geen Supercharger bij de hand hebt vlak voor je vertrek, wat is dan de beste manier om de accu zo goed mogelijk op temperatuur te krijgen vóór je vertrekt?
Je auto voor vertrek voorverwarmen. Als de accu koud is, wordt deze ook verwarmd. Eventueel kun je daarnaast nog wat laatste procenten bijladen.
 
Upvote 0
Je auto voor vertrek voorverwarmen. Als de accu koud is, wordt deze ook verwarmd. Eventueel kun je daarnaast nog wat laatste procenten bijladen.
Voorverwarmen van het interieur kost 6kW las ik ergens. Tel daar nog de batterijconditionering bij en er zal niet veel meer bijgeladen worden, zeker niet als je monofase laadt en al helemaal niet als we binnenkort onder het Belgische capaciteitstarief willen blijven.
 
Upvote 0
wat is dan de beste manier om de accu zo goed mogelijk op temperatuur te krijgen vóór je vertrekt?

Waarom wil je dat? Er is maar 1 reden om voor te verwarmen en dat is voor een lager verbruik tijdens het rijden. Als je niet kunt voorverwarmen via een laadpaal dan kun je beter gewoon rijden zonder voorverwarmen.

Via een laadpaal kost je uiteindelijk ook gewoon nog meer energie dan gaan rijden. Tenzij je wellicht niet goed vooruit kijkt en je geen efficient gebruik van regeneratie kunt halen.
 
Upvote 0