Ik vroeg me het volgende af.
Als het koud is buiten, dan is het verbruik van elektrische auto’s fors hoger. Dat is algemeen bekend. Er wordt gezegd dat accu’s minder goed presteren in de kou. Je mobieltje is ook sneller leeg tijdens de wintersport bijvoorbeeld.
Maar… waarom is het verbruik dan hoger? Een elektromotor gebruikt toch - bij dezelfde snelheid - altijd evenveel stroom? Een elektromotor heeft toch niet ineens meer stroom nodig als de accukoud zijn?
Ik weet wel dat de auto meer stroom verbruikt in de winter, omdat de luchtweerstand dan hoger is en omdat je de verwarming aan hebt staan. Dat kost daadwerkelijk meer stroom.
Maar ik snap dus niet waarom koude accu’s voor een hoger stroomverbruik zouden zorgen.
Ik las dat ze hun stroom minder goed kunnen afgeven cq. dat de capaciteit terugloopt. Dus dat er van de 75 kWh bijvoorbeeld 15 kWh “verloren” gaat. In dat geval heb je minder stroom ter beschikking en kom je dus minder ver.
Maar dat zou het verbruik an sich niet moeten laten stijgen. Toch?
Als het koud is buiten, dan is het verbruik van elektrische auto’s fors hoger. Dat is algemeen bekend. Er wordt gezegd dat accu’s minder goed presteren in de kou. Je mobieltje is ook sneller leeg tijdens de wintersport bijvoorbeeld.
Maar… waarom is het verbruik dan hoger? Een elektromotor gebruikt toch - bij dezelfde snelheid - altijd evenveel stroom? Een elektromotor heeft toch niet ineens meer stroom nodig als de accukoud zijn?
Ik weet wel dat de auto meer stroom verbruikt in de winter, omdat de luchtweerstand dan hoger is en omdat je de verwarming aan hebt staan. Dat kost daadwerkelijk meer stroom.
Maar ik snap dus niet waarom koude accu’s voor een hoger stroomverbruik zouden zorgen.
Ik las dat ze hun stroom minder goed kunnen afgeven cq. dat de capaciteit terugloopt. Dus dat er van de 75 kWh bijvoorbeeld 15 kWh “verloren” gaat. In dat geval heb je minder stroom ter beschikking en kom je dus minder ver.
Maar dat zou het verbruik an sich niet moeten laten stijgen. Toch?