Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

ICE als Tesla loaner...

This site may earn commission on affiliate links.
Verschilt dit niet bij garantiekwesties of regulier onderhoud? Bij Tesla krijg je ook geen gratis loaner meer als je buiten garantie bent. Bij Audi moest ik inderdaad altijd een auto huren (VW Up! voor 35,- per dag)

Ik mag toch hopen dat Audi je een fatsoenlijke leenauto mee krijgt als je nieuwe A8 dit soort problemen heeft en voor garantie kwesties terug moet?
De eerste keer krijg ik een Mercedes B mee als coulance. Voor de tweede keer, zelfde probleem, mocht ik een auto huren.
Ik reed zelf een C klasse.
De fiets was wel gratis.
 
Ik heb zojuist een Jaguar XF meegekregen. Superchique natuurlijk, en mag tankbonnetjes inleveren. Kreeg wel de waarschuwing dat ik beter de handleiding goed kon doorlezen omdat er op onderdelen gewacht met worden.....oftewel, het kan even duren.

Erg mooie auto, zeker van binnen. Maar niet vooruit te branden, geen dynamische cruise control, geen autopilot......*snik*
 
Ik vind het wat kinderachtig om een ICE te weigeren. Je kunt moeilijk verwachten dat ze het aantal loaners op piekbelasting kunnen reserveren. Als je dan een nette ICE meekrijgt is dat toch geen probleem?

Als het om het milieu gaat dan zou ik het vlees laten staan en niet meer gaan vliegen. Dat helpt meer...

Een ICE mee voor langere tijd zorgt wel voor belastinggezeur, en dan specifiek bijtelling. De bijtelling voor een beetje nette ICE is al snel hoger dan voor je Tesla. Strict gezien moet je zelfs voor 1-dag al een correctie doen op je bijtelling (en wie gaat dat dan betalen). De pakkans is natuurlijk wat groter als je met dat ding een maand of 2 rondrijdt.

Zeker omdat bij een ICE de bijtelling fors hoger is heeft dit wat meer consequenties dan wanneer je een loaner Tesla mee krijgt die misschien een keer 10k verschilt qua catalogus waarde. Neem daarbij mee de extra administratieve rompslomp van tankbonnen (je laad-pas is immers zinloos met een ICE) en het wordt best een gedoe, zo'n ICE.
 
  • Disagree
Reactions: balblas
Ik vind het wat kinderachtig om een ICE te weigeren. Je kunt moeilijk verwachten dat ze het aantal loaners op piekbelasting kunnen reserveren. Als je dan een nette ICE meekrijgt is dat toch geen probleem?

Als het om het milieu gaat dan zou ik het vlees laten staan en niet meer gaan vliegen. Dat helpt meer...
Kinderachtig is dat helemaal niet. Toen ik mijn eerste Tesla kocht is altijd gezegd dat ik een Tesla Loaner krijg. Daar hou ik ze ook aan. Overigens je laatste tips doen ik al een tijdje.
 
  • Disagree
Reactions: Hannes85
Wij hebben op dit moment een gloednieuwe Jaguar XJ als leenauto.

Best leuk om een weekje (of twee...) eens in zon auto te rijden. Komt normaal toch ook niet voor. Alleen minder handig met 3 kids (in stoelen) achterin. Maar je hoort mij niet klagen.
8D2CEE0B-2565-471A-ACA1-7E97D99F7F09.jpeg
 
Wij hebben op dit moment een gloednieuwe Jaguar XJ als leenauto.

Best leuk om een weekje (of twee...) eens in zon auto te rijden. Komt normaal toch ook niet voor. Alleen minder handig met 3 kids (in stoelen) achterin. Maar je hoort mij niet klagen. View attachment 354866
Zo een prul heb ik ook wel eens meegekregen. Alleen al dat gehakketak door die 8 versnellingen als je eens een beetje optrekt leidde tot ernstige heimwee. En dan dat akelige “fraai afgewerkte” interieur met knopjes en roostertjes van verchroomd plastic. Was blij dat ik er na 2 dagen weer vanaf was.
 
Zo een prul heb ik ook wel eens meegekregen. Alleen al dat gehakketak door die 8 versnellingen als je eens een beetje optrekt leidde tot ernstige heimwee. En dan dat akelige “fraai afgewerkte” interieur met knopjes en roostertjes van verchroomd plastic. Was blij dat ik er na 2 dagen weer vanaf was.
Hoe ervaringen kunnen verschillen:
Ik vond de XF heerlijk relaxed rijden: de BMW 318 een drama ... wat een stuiterbak.
maakt het iets uit? Nou nee, ik kwam met beide op mijn bestemming.
 
Een ICE mee voor langere tijd zorgt wel voor belastinggezeur, en dan specifiek bijtelling. De bijtelling voor een beetje nette ICE is al snel hoger dan voor je Tesla. Strict gezien moet je zelfs voor 1-dag al een correctie doen op je bijtelling (en wie gaat dat dan betalen). De pakkans is natuurlijk wat groter als je met dat ding een maand of 2 rondrijdt.

Zeker omdat bij een ICE de bijtelling fors hoger is heeft dit wat meer consequenties dan wanneer je een loaner Tesla mee krijgt die misschien een keer 10k verschilt qua catalogus waarde. Neem daarbij mee de extra administratieve rompslomp van tankbonnen (je laad-pas is immers zinloos met een ICE) en het wordt best een gedoe, zo'n ICE.
Ben even aan het zoeken geweest maar kan echt nergens iets vinden over de bijtelling die je zou moeten rekenen over de auto van een ander?
Wel als je vanuit werkgever een tijdelijke andere huur of lease auto meekrijgt waar ik me dan wel wat bij kan voorstellen.
Lijkt me ook wel heel erg krom als dat zo zou zijn en geloof ik niks van.

Voor wat betreft het klagen over een niet tesla als leenauto vind ik zo’n onzin.
Je zit droog komt waar je wezen moet en rijdt niet in een barrel.
 
Ben even aan het zoeken geweest maar kan echt nergens iets vinden over de bijtelling die je zou moeten rekenen over de auto van een ander?

Mijn verhaal gaat natuurlijk alleen op voor auto's op de zaak die prive worden gereden, lease auto's dus. Niet voor Tesla's die prive zijn aangeschaft. Ik denk dat we veilig kunnen stellen dat het overgrote deel van alle Tesla's zakelijk worden gereden.

En dan gaat mijn verhaal op en het is ook vrij simpel:
- Je betaald bijtelling over de auto die je werkgever ter beschikking stelt.
- Als je werkgever jou een andere auto ter beschikking stelt (omdat je eigen auto kapot is of wat dan ook) dan moet je de bijtelling corrigeren voor die tijdelijke auto
- De bijtelling aanpassen moet al als je 1 dag een tijdelijke leen auto hebt.

Als je nou 3 maanden in een 90k ICE rijdt die Tesla jou geeft dan tikt de bijtelling natuurlijk wel lekker aan. 22% over 90k is een boel meer dan 4% over 120k :)

Een perfecte oplossing is er niet, want ook loaner Tesla's zullen nooit helemaal dezelfde cat. waarde hebben. Maar ik denk dat de belastingdienst al wat vriendelijker is als je een loaner mee krijgt die 10k meer of minder cat. waarde heeft tov je eigen auto, maar wel dezelfde 4% bijtelling heeft, dan dat je de 22% bijtelling voor een ICE niet corrigeerd.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Mijn verhaal gaat natuurlijk alleen op voor auto's op de zaak die prive worden gereden, lease auto's dus. Niet voor Tesla's die prive zijn aangeschaft. Ik denk dat we veilig kunnen stellen dat het overgrote deel van alle Tesla's zakelijk worden gereden.

En dan gaat mijn verhaal op en het is ook vrij simpel:
- Je betaald bijtelling over de auto die je werkgever ter beschikking stelt.
- Als je werkgever jou een andere auto ter beschikking stelt (omdat je eigen auto kapot is of wat dan ook) dan moet je de bijtelling corrigeren voor die tijdelijke auto
- De bijtelling aanpassen moet al als je 1 dag een tijdelijke leen auto hebt.

Als je nou 3 maanden in een 90k ICE rijdt die Tesla jou geeft dan tikt de bijtelling natuurlijk wel lekker aan. 22% over 90k is een boel meer dan 4% over 120k :)

Een perfecte oplossing is er niet, want ook loaner Tesla's zullen nooit helemaal dezelfde cat. waarde hebben. Maar ik denk dat de belastingdienst al wat vriendelijker is als je een loaner mee krijgt die 10k meer of minder cat. waarde heeft tov je eigen auto, maar wel dezelfde 4% bijtelling heeft, dan dat je de 22% bijtelling voor een ICE niet corrigeerd.
De belastingdienst moet hun beperkte capaciteit zorgvuldig inzetten.
Dat betekent grote fraudes aanpakken en de speerpunten van het jaar.
Deze casus zie ik niet terug in beide categorieën, ik zou me er niet veel zorgen over maken.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Hbrink
ik zou me er niet veel zorgen over maken.

Pakkans is inderdaad natuurlijk nihil, maar je zult er maar wel een keer worden uitgepikt. Mijn vrouw heeft al eens een controle gehad van haar eenmanszaak, zonder aanwijsbare reden (ook niets bijzonders gevonden). Maar dan hebben we het over als je het dus bewust fout doet.

Als je nou gewoon legaal bezig wil zijn dan ben je dus wel honderden euro's meer kwijt aan bijtelling als Tesla je een ICE uitleent.
 
Last edited:
Mijn verhaal gaat natuurlijk alleen op voor auto's op de zaak die prive worden gereden, lease auto's dus. Niet voor Tesla's die prive zijn aangeschaft. Ik denk dat we veilig kunnen stellen dat het overgrote deel van alle Tesla's zakelijk worden gereden.

En dan gaat mijn verhaal op en het is ook vrij simpel:
- Je betaald bijtelling over de auto die je werkgever ter beschikking stelt.
- Als je werkgever jou een andere auto ter beschikking stelt (omdat je eigen auto kapot is of wat dan ook) dan moet je de bijtelling corrigeren voor die tijdelijke auto
- De bijtelling aanpassen moet al als je 1 dag een tijdelijke leen auto hebt.

Als je nou 3 maanden in een 90k ICE rijdt die Tesla jou geeft dan tikt de bijtelling natuurlijk wel lekker aan. 22% over 90k is een boel meer dan 4% over 120k :)

Een perfecte oplossing is er niet, want ook loaner Tesla's zullen nooit helemaal dezelfde cat. waarde hebben. Maar ik denk dat de belastingdienst al wat vriendelijker is als je een loaner mee krijgt die 10k meer of minder cat. waarde heeft tov je eigen auto, maar wel dezelfde 4% bijtelling heeft, dan dat je de 22% bijtelling voor een ICE niet corrigeerd.
Is tesla jou werkgever dan?!

Het is een leenauto en niet een tijdelijke auto van je werkgever. Dus ben nog steeds benieuwd naar een artikel waar dit in zou staan?

Uiteraard ga ik ook uit van zakelijk anders is er sowieso geen bpm natuurlijk.
 
De (leen)auto wordt alleen indirect door Tesla ter beschikking gesteld, de werkgever is de primair verantwoordelijke. Bpm speelt geen rol, bijtelling wel. Ik vrees dat je dus de ICE als basis voor de bijtelling voor die periode zou moeten nemen.

Het speelt echt geen rol dat je de auto van Tesla krijgt. De kans is wel erg klein dat je er ooit gezeur over krijgt, diverse administraties zullen dan gekoppeld moeten worden.