Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ik heb mijn binnencamera op dit moment wel/niet afgeplakt

Op dit moment heb ik mijn binnencamera afgeplakt

  • Ja

    Votes: 35 30.2%
  • Nee

    Votes: 81 69.8%

  • Total voters
    116
This site may earn commission on affiliate links.
Tot bij een zwaar ongeval blijkt dat de camera afgeplakt was. Kan gemakkelijk aangetoond worden, zelfs als de pakket verwijderd is. Redenering is dat als je 100% van de tijd aandachtig bent, dat dat niet nodig is. Dus je bent bewust niet altijd aandachtig.
Ik ben jurist. Dus dit soort verzonnen en onware juridische argumenten kun je beter niet gebruiken.

Jouw diepgaande wens voor het inleveren van vrijheid voor een theoretische veiligheidswinst is de vader van jouw gedachtengang.

Maar ik ben simpelweg niet verplicht om continu een camera op mijn snufferd te hebben als ik aan het autorijden ben.
 
Jouw diepgaande wens voor het inleveren van vrijheid voor een theoretische veiligheidswinst is de vader van jouw gedachtengang.
Als dat de voorwaarde is om AP op te zetten, ben ik wel degelijk bereid om die vrijheid op te geven. Als later een robotaxi mij zal ophalen zeker.
Welke vrijheden die niet mogen gezien worden gebruik jij in jouw wagen?
Juridisch zal bij een zwaar ongeval elk element bijdragen aan de verantwoordelijkheidsstelling. Als uit de schade en een getuigenis blijkt dat je onvoorzichtig reed, zal de sticker aantonen dat dit bewust was. Dat weet je als jurist die misschien een slachtoffer of erger de verzekeringsmaatschappij verdedigt ook wel.
 
Als dat de voorwaarde is om AP op te zetten, ben ik wel degelijk bereid om die vrijheid op te geven. Als later een robotaxi mij zal ophalen zeker.
Welke vrijheden die niet mogen gezien worden gebruik jij in jouw wagen?
Juridisch zal bij een zwaar ongeval elk element bijdragen aan de verantwoordelijkheidsstelling. Als uit de schade en een getuigenis blijkt dat je onvoorzichtig reed, zal de sticker aantonen dat dit bewust was. Dat weet je als jurist die misschien een slachtoffer of erger de verzekeringsmaatschappij verdedigt ook wel.
Ik ben ook jurist en deel de opvatting van @Devils son. En ik neem aan dat het recht in België niet veel anders is dan dat bij ons.
 
Tot bij een zwaar ongeval blijkt dat de camera afgeplakt was. Kan gemakkelijk aangetoond worden, zelfs als de pakket verwijderd is. Redenering is dat als je 100% van de tijd aandachtig bent, dat dat niet nodig is. Dus je bent bewust niet altijd aandachtig.
Zo simpel is het allemaal niet. Er moet wel degelijk een causaal verband zijn en dat is (redelijk) makkelijk aan te tonen met de dashcam.
 
Jij rijdt alleen in jouw eigen straat dan? Oh neen wacht, de buurman heeft een slimme bel.
Jijzelf misschien ook.
Ja. Mijn slimme bel staat zo dat deze alleen mijn eigen oprit filmt. Zoals het ook verplicht is, want de wetgever heeft gemeend dat ik als ik over straat loop of rijdt is niet zomaar gefilmd mag worden. Iets met privacy enzo…

Als zo’n bel wel op de weg staat gericht dan nog zal die niet een voorbij rijdende auto filmen, tenzij die bel echt heel dicht op de weg zit.

Maar dan nog zie je niets anders dan heel kort dat er een Model Y voorbij is gereden.

Dat is zo wezenlijk anders dan dat ik de gehele rit herkenbaar word gefilmd dat ik mij niet kan voorstellen dat jij ook maar een seconde hebt gedacht dat het eigenlijk hetzelfde is…
 
Als dat de voorwaarde is om AP op te zetten, ben ik wel degelijk bereid om die vrijheid op te geven. Als later een robotaxi mij zal ophalen zeker.
Welke vrijheden die niet mogen gezien worden gebruik jij in jouw wagen?
Juridisch zal bij een zwaar ongeval elk element bijdragen aan de verantwoordelijkheidsstelling. Als uit de schade en een getuigenis blijkt dat je onvoorzichtig reed, zal de sticker aantonen dat dit bewust was. Dat weet je als jurist die misschien een slachtoffer of erger de verzekeringsmaatschappij verdedigt ook wel.

Prima dat jij die vrijheid op wil geven. Zo lang je dat maar niet van mij vraagt.

Mijn vrijheid is simpelweg mijn recht op privacy. Al wil ik alleen maar even ongezien in mijn neus peuteren. Gaat jou en anderen simpelweg niets aan.

Die sticker toont verder niets anders aan dan dat er een sticker is geplakt. En zo lang als die camera niet verplicht is, dan is dat helemaal prima. Daar kun je verder niets uit afleiden.

Alleen als ik bv zo dom ben om op Facebook te verklaren dat ik dat heb gedaan omdat ik met een zak aardappelen op de bestuursstoel rijd en zelf op de achterbank ga gamen, dan kun je daaruit afleiden dat ik om die reden die camera heb afgeplakt. Maar zelfs dan zul je nog aan moeten tonen dat ik op dat moment zelf een zak aardappelen achter het stuur had staan en aan het gamen was.

Maar goed, zodra je dat kan bewijzen, dan is die sticker niet meer relevant…

Kortom: jouw hele argumentatie komt op mij een beetje over als de dieselrijder die mij vertelt dat dagelijks rijden met een BEV niet te doen is, omdat je na 100 km alweer moet laden, de rij voor de lader 2 uur duurt en weet ik allemaal wat voor Facebook argumentatie je kan verzinnen.

Heel simpel: zo lang als die camera niet verplicht is, is deze niet verplicht en is afplakken te allen tijde toegestaan.
 
Moest die camera mij storen zou ik kunnen meedoen aan deze discussie, maar tot hiertoe doet deze helemaal niets in mijn nadeel, spijtig zelfs.
Vorige week op de terugweg van het zuiden heb ik mezelf betrapt dat ik aan het indommelen was en zelfs dat vond de camera niet erg.
Misschien dat daarvoor die camera nu wel moet openstaan, om te leren wanneer hij moet ingrijpen.
Met andere woorden, misschien houden de afplakkers de vooruitgang wel een beetje tegen...
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ja. Mijn slimme bel staat zo dat deze alleen mijn eigen oprit filmt. Zoals het ook verplicht is, want de wetgever heeft gemeend dat ik als ik over straat loop of rijdt is niet zomaar gefilmd mag worden. Iets met privacy enzo…

Als zo’n bel wel op de weg staat gericht dan nog zal die niet een voorbij rijdende auto filmen, tenzij die bel echt heel dicht op de weg zit.

Maar dan nog zie je niets anders dan heel kort dat er een Model Y voorbij is gereden.

Dat is zo wezenlijk anders dan dat ik de gehele rit herkenbaar word gefilmd dat ik mij niet kan voorstellen dat jij ook maar een seconde hebt gedacht dat het eigenlijk hetzelfde is…
Dat mag wel (zit in die markt). Heel normaal dat de weg wordt meegnomen, soms kan het zelfs niet anders (voordeur direct aan trottoir). Beelden zijn zelfs juridisch te gebruiken. Een Tesla doet niet anders. Je mag ook gewoon filmen in het openbaar.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Moest die camera mij storen zou ik kunnen meedoen aan deze discussie, maar tot hiertoe doet deze helemaal niets in mijn nadeel, spijtig zelfs.
Inderdaad. Hij waarschuwt blijkbaar enkel als je naar het scherm kijkt of richting laadpads voor de gsm. Door de zoeken naar buiten kijken kan je zo lang je wil. Gisteren was ik lang bezig met iets te lezen op mijn schoot en ik kreeg ook geen alarmen.
 
Welke privacy wordt er nu eigenlijk opgegegen bij die binnencamera ? De beelden gaan toch niet zonder uw toestemming buiten de wagen ?
Dus, what’s your point ?
Er zijn zoveel voorbeelden van data die veilig was en nooit zou worden misbruikt, gestolen, enz. dat dit geen argument is om het toch maar toe te staan. Alle data in de auto kan in theorie via de internetverbinding van de auto de auto verlaten.
 
Dat mag wel (zit in die markt). Heel normaal dat de weg wordt meegnomen, soms kan het zelfs niet anders (voordeur direct aan trottoir). Beelden zijn zelfs juridisch te gebruiken. Een Tesla doet niet anders. Je mag ook gewoon filmen in het openbaar.
Alleen als er concreet iets aan de hand is. Ik snap dat iemand die in die markt zit het graag ruimer wil uitleggen, maar feit is dat er weldegelijk normen zijn dienaangaande.

En dat je gewoon mag filmen in het openbaar is correct. Maar je mag b.v. niet iemand die naar huis fiets ongevraagd de hele route gaan filmen. Dan is het in strijd met de privacy.

Blijft staan wat ik eerder schreef: het is geen vergelijk dat iemand kan zien dat er een Model Y door de straat heeft gereden, of dat ik de gehele route herkenbaar ben gefilmd.
 
Er zijn zoveel voorbeelden van data die veilig was en nooit zou worden misbruikt, gestolen, enz. dat dit geen argument is om het toch maar toe te staan. Alle data in de auto kan in theorie via de internetverbinding van de auto de auto verlaten.
Ja, en dan ? Ik heb geen toestemming gegeven, dus op het moment dat dit zou gebeuren en Tesla die beelden zonder toestemming zou gebruiken, dan hebben zij geen poot om op te staan in de rechtbank.
 
Ja, en dan ? Ik heb geen toestemming gegeven, dus op het moment dat dit zou gebeuren en Tesla die beelden zonder toestemming zou gebruiken, dan hebben zij geen poot om op te staan in de rechtbank.
Wie zegt dat het Tesla is die de beelden krijgt?

Ik vind het allemaal best dat steeds meer mensen zijn die het kennelijk prima vinden om te leven als Truman Burbank. Maar 1984 was ooit een dystopisch boek volgens vrijwel iedereen.
 
Er zijn zoveel voorbeelden van data die veilig was en nooit zou worden misbruikt, gestolen, enz.

Ja, en dan ? Ik heb geen toestemming gegeven, dus op het moment dat dit zou gebeuren en Tesla die beelden zonder toestemming zou gebruiken, dan hebben zij geen poot om op te staan in de rechtbank.
De beelden verlaten de wagen niet.