Bas.
Active Member
Kort nadat de airco uit is komt er nog vrij veel vocht uit de verdamper. Dat moet eerst je interieur uit.Toch krijg ik het zonder airco vandaag niet goed voor elkaar zonder de ramen beslaan. Tips?
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kort nadat de airco uit is komt er nog vrij veel vocht uit de verdamper. Dat moet eerst je interieur uit.Toch krijg ik het zonder airco vandaag niet goed voor elkaar zonder de ramen beslaan. Tips?
Een brandstofauto gooit altijd 75% van het rendement aan warmte weg. Of je dat buiten of binnen weggooit maakt geen verschil. Het rendement blijft beroerd. Een EV gebruikt EXTRA als het koud is. En dat merk je omdat de aandrijflijn extreem efficiënt is.De achterruit verwarming telt ook zomaar 10 Wh/km erbij als je 80km/h rijdt. Het valt in ICE auto’s vaak niet zo op maar die gebruiken ‘s winters ook veel meer dan als het lekker warm en droog weer is. Elektrische rijders zijn kennelijk oplettender (vanwege “range anxiety” ?)
Een achterruitverwarming is 800 watt ? Dat vraagt een 70 A 12 volt zekering (in een normale auto dan). Ik heb mijn twijfels.De achterruit verwarming telt ook zomaar 10 Wh/km erbij als je 80km/h rijdt. Het valt in ICE auto’s vaak niet zo op maar die gebruiken ‘s winters ook veel meer dan als het lekker warm en droog weer is. Elektrische rijders zijn kennelijk oplettender (vanwege “range anxiety” ?)
Ik sta er ook van te kijken. Maar ik heb twee keer de achterruit verwarming aan en na een tijdje weer uitgezet en even zoveel keer ging het verbruik zoveel heen en weer in het schermpje links onder. En dat op een lang stuk met de AP op 80 km/h.Een achterruitverwarming is 800 watt ?
Een achterruitverwarming is 800 watt ? Dat vraagt een 70 A 12 volt zekering (in een normale auto dan). Ik heb mijn twijfels.
Ik ook... en dan te bedenken dat er waarschijnlijk 1,5 mm2 aansluitingen aan die ruit zitten.
Waarschijnlijk worden er nog wat andere zaken zoals 2 buitenspiegels en nog wat andere dingen gekoppeld met de achterruit verwarming als dat echt zo veel verbruik scheelt
Met 1,5mm2 mag je tot 50 meter lengte 3600 watt aan vermogen hebben dus 800 wat is geen probleem.
De achterruitverwarming van een ICE heeft meestal een vermogen van zo rond de 200 watt en dan een zekering van zo 20A.
Maakt wel een groot verschil of je de vermelde 3600 Watt door 12 Volt moet persen of door 230 Volt
P = U x I
Maar het ging over achterruitverwarming, die werkt niet op 230V. In context lijkt het dus alsof je 800/12 = 76A door 50m 1,5mm^2 wel OK vindtJazeker, dan heb je een heel ander amperage.
Mijn 2 zinnen staan ook volledig los van elkaar.
Ja, soms tijdens voorverwarmen gaat ook de ruit verwarming aan. Dit is in de app te zien aan het raam icoontje rechtsboven als je voorverwarmen inschakelt. Ik ben benieuwd waar de beslissing om ook de ruit verwarming aan te zetten op is gebaseerd.Over die achterruit verwarming (van de M3) gesproken: het viel me vanochtend op dat, nadat ik de auto 5 minuten had voorverwarmd voor ik ermee weg ging, de achterruit wel ontwasemd leek te zijn in het patroon van de bedrading in de ruit. Blijkbaar wordt ook de achterruitverwarming aangezet als je je auto preventief opwarmt. (de achterruitverwarming staat eigenlijk nooit aan in onze auto omdat ik toch niks zie door die achterruit)
Maar het ging over achterruitverwarming, die werkt niet op 230V. In context lijkt het dus alsof je 800/12 = 76A door 50m 1,5mm^2 wel OK vindt
Ik denk toch echt niet dat er 300 of 400 volt op de achterruit zal staanGeen idee op hoeveel volt de achterruitverwarming van een Tesla werkt maar dat zal niet op 12 volt zijn.
Bekijk deze link eens ( Draadcalculator) en bereken de benodigde draaddikte bij 230 volt, 5 a en 1 m lengte (1150 watt) en dan bij 12 volt, 100 a en 1 m lengte (1200 watt).Daarom kijk je beter gewoon alleen naar het vermogen door een draad.
In huisaansluitingen wordt vaak gerekend met amperages omdat je daar altijd uitgaat van een voltage van 230.
Geen idee op hoeveel volt de achterruitverwarming van een Tesla werkt maar dat zal niet op 12 volt zijn.
Ik durf er (bijna) een Tesla om te verwedden dat het wel zo is ;-)
Wacht even ... dat is een grapje toch?Als ze dat nou gewoon in de manual zetten........ scheelt berg giswerk.
Ik durf er (bijna) een Tesla om te verwedden dat het wel zo is ;-)
Ik denk toch echt niet dat er 300 of 400 volt op de achterruit zal staan
Bekijk deze link eens ( Draadcalculator) en bereken de benodigde draaddikte bij 230 volt, 5 a en 1 m lengte (1150 watt) en dan bij 12 volt, 100 a en 1 m lengte (1200 watt).
Spoiler alert: 0.75mm2 tegenover 35mm2. En dat verschil zit hem niet in de 50 watt extra.
In huisinstallaties wordt gerekend met amperes omdat amperes er toe doen.
Dat zou kunnen maar dan zal het vermogen van de achterruitverwarming inderdaad geen 800 watt zijn.
Dat had ik natuurlijk ook niet zomaar moeten aannemen.