Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Impact fraude VW

This site may earn commission on affiliate links.
Aan de andere kant kan ik het de banken niet kwalijk nemen om een kans aan te grijpen om geld te verdienen.

Ja om de dooie dood kan je dat hun wel kwalijk nemen !!
Gisteravond bij de Zwijger nagepraat over de fossielvrij en disinvest beweging; pensioenfondsen, verzekeraars, universiteiten, iedereen is bezig zijn investeringen tegen het licht van de CO2 uitstoot nog eens kritisch te bekijken en eventueel te verplaatsen. Investeringen in vervuilende industrieen worden meer en meer als risicovol gezien.
Banken zijn gewoon de volgende partijen die dat zouden moeten doen. Als er aan deze leningen niet keiharde voorwaarden zijn verbonden dat VW moet moderniseren en zich meteen op de toekomst moet gaan richten dan kan het idd wel eens heel erg risicovol zijn.
 
Last edited:
Ja om de dooie dood kan je dat hun wel kwalijk nemen !!
Gisteravond bij de Zwijger nagepraat over de fossielvrij en disinvest beweging; pensioenfondsen, verzekeraars, universiteiten, iedereen is bezig zijn investeringen tegen het licht van de CO2 uitstoot nog eens kritisch te bekijken en eventueel te verplaatsen. Investeringen in vervuilende industrieen worden meer en meer als risicovol gezien.
Banken zijn gewoon de volgende partijen die dat zouden moeten doen. Als er aan deze leningen niet keiharde voorwaarden zijn verboden dat VW moet moderniseren en zich meteen op de toekomst moet gaan richten dan kan het idd wel eens heel erg risicovol zijn.
+1! :eek:
 
Ja om de dooie dood kan je dat hun wel kwalijk nemen !!
Gisteravond bij de Zwijger nagepraat over de fossielvrij en disinvest beweging; pensioenfondsen, verzekeraars, universiteiten, iedereen is bezig zijn investeringen tegen het licht van de CO2 uitstoot nog eens kritisch te bekijken en eventueel te verplaatsen. Investeringen in vervuilende industrieen worden meer en meer als risicovol gezien.
Banken zijn gewoon de volgende partijen die dat zouden moeten doen. Als er aan deze leningen niet keiharde voorwaarden zijn verboden dat VW moet moderniseren en zich meteen op de toekomst moet gaan richten dan kan het idd wel eens heel erg risicovol zijn.

Daar heb je helemaal gelijk in en volgens mij (althans dat hoop ik) zijn er wel een paar banken die leningen willen verschaffen aan Volkswagen onder voorwaarde dat Volkswagen werk maakt van de transitie naar elektrische auto's.
 
Daar heb je helemaal gelijk in en volgens mij (althans dat hoop ik) zijn er wel een paar banken die leningen willen verschaffen aan Volkswagen onder voorwaarde dat Volkswagen werk maakt van de transitie naar elektrische auto's.

Die transitie kan ze niets schelen. Er zijn al voldoende belangen van die banken, en die dienen beschermd te worden. Mocht VW omvallen dan gaat er heel veel mee. To big to fail....

Daarnaast zullen ze voldoende risico-opslag meenemen, banken zijn nu eenmaal geen altruïstische instellingen.
 
Daarbij is VW zelf ook een bank, meer van broekzak vestzak. Wat er ook gebeurt, er wordt gewoon verdiend. Zo houden ze hun eigen wereld in leven.

Maar als ze de transitie niet maken, sterven ze uiteindelijk toch aan een langzame dood omdat ze de boot gemist hebben en te ver achter op zijn geraakt.
 
Daarbij is VW zelf ook een bank, meer van broekzak vestzak. Wat er ook gebeurt, er wordt gewoon verdiend. Zo houden ze hun eigen wereld in leven.

Maar als ze de transitie niet maken, sterven ze uiteindelijk toch aan een langzame dood omdat ze de boot gemist hebben en te ver achter op zijn geraakt.

Een groot bedrijf als Volkswagen heeft geen enkele keus. Ze moeten fossiele voertuigen blijven maken omdat die betaalbaar te maken zijn en in miljoenen aantallen kunnen worden verkocht. Elektrische auto's met een groot bereik, onze Tesla's dus, zijn voor 99% van de bevolking onbetaalbaar. De Zoe, Leaf, Volt en andere elektrische auto's hebben een te beperkt bereikt en opereren daardoor in de marge.
Maar vergis je niet in de research mogelijkheden van Volkswagen en de andere grote merken. Er wordt daar hard gewerkt aan onderzoek naar elektrische aandrijvingen. Pas als de accutechniek zover is gevorderd dat deze concurrend is met ICE voetuigen zullen de grote merken gegarandeerd met die voertuigen komen. De grote merken lopen bewust niet voor de troepen uit.
Overigens is het echte probleem dat aan het uitstoten van CO2 en fijnstof geen prijskaartje hangt. Als aan deze uitstoot een eerlijke prijs wordt gehangen, een stokpaardje van Elon Musk, dan is het gauw gedaan met fossiele brandstoffen. Ik heb mijn aandelen Shell verkocht en verder mijn pensioenbeleggingen verduurzaamd. Gelukkig doet een grote belegger als het ABP nu ook serieus mee.
 
Mocht VW omvallen dan gaat er heel veel mee. To big to fail....

Je weet wat ze zeggen: If they are to big to fail, than they are probably to big to exist.

- - - Updated - - -

Ik heb mijn aandelen Shell verkocht en verder mijn pensioenbeleggingen verduurzaamd

ik heb deze week juist 1 aandeel Shell gekocht; follow this | Change the world: buy Shell
Alle beetjes helpen :)

Verder heb je helemaal gelijk.
De vervangingsgraad van Shell is maar 30% oid, en ze hebben zelfs wel eens aan de ene kant geld geleend om aan de andere kant dividend te kunnen uitbetalen heb ik begrepen.
Dat is gewoon een financiële bubble
 
Last edited:
Een groot bedrijf als Volkswagen heeft geen enkele keus. Ze moeten fossiele voertuigen blijven maken omdat die betaalbaar te maken zijn en in miljoenen aantallen kunnen worden verkocht. Elektrische auto's met een groot bereik, onze Tesla's dus, zijn voor 99% van de bevolking onbetaalbaar. De Zoe, Leaf, Volt en andere elektrische auto's hebben een te beperkt bereikt en opereren daardoor in de marge.
Maar vergis je niet in de research mogelijkheden van Volkswagen en de andere grote merken. Er wordt daar hard gewerkt aan onderzoek naar elektrische aandrijvingen. Pas als de accutechniek zover is gevorderd dat deze concurrend is met ICE voetuigen zullen de grote merken gegarandeerd met die voertuigen komen. De grote merken lopen bewust niet voor de troepen uit.

Het is inderdaad o.a. een VW die in staat zou moeten zijn om de transitie naar de EV juist een duw in de goede richting te geven omdat zij inderdaad al over grote R&D mogelijkheden beschikken. Probleem is volgens mij dat alleen ze vastgeroest zitten in de ICE -tijdperk, daar alleen kennis van hebben en ze niet om zich heen zien dat de wereld toch echt snel aan het veranderen is.

Maar ze moeten oppassen want kijk maar hoe het nog niet zolang geleden bijvoorbeeld Nokia vergaan is. Die is ook niet meer en was toch ook een heel groot concern. Die bleef ook hangen in hun GSM -toestellen, met klassiekers zoals de 6310 :wink:, terwijl Apple op de markt kwam met de iPhone. Nokia is er o.a. niet meer en nu hebben we nieuwe spelers, zoals HTC, Samsung, Huawei, die allemaal furore maken met zo'n zelfde SmartPhone zoals Apple dat begon met de iPhone. Ik zie toch veel overeenkomsten met Tesla met Elon Musk aan het roer waarbij bij Apple destijds Steve Jobs aan het roer stond. Laatst een mooie presentatie mogen bijwonen van Sander Duivestein die in 45 minuten en 200 slides je laat zien dat de wereld inmiddels op zijn kop staat. Voor wie geïnteresseerd is https://youtu.be/Co7J0iuiSok. Je moet hem even rustig overdenken maar inderdaad, de wereld staat op zijn kop, je kunt niet meer blijven wachten want dan mis je de boot en ben je te laat en is het gebeurt met je.
 
De Zoe, Leaf, Volt en andere elektrische auto's hebben een te beperkt bereikt en opereren daardoor in de marge.

De mensen spreken hier uiteraard voor eigen publiek, maar ik wil toch meegeven dat in Europa de Nissan Leaf de best verkopende EV is, de Zoe de tweede en de MS de derde. Bron met cijfers tot april 2015 http://evobsession.com/european-ev-sales-april-2015/

Het verwijt van het te beperkte bereik getuigt van een vooringenomenheid die ik van een EV-rijder niet zou verwachten, een beetje ICE-achtig. Zelf hebben we een Zoe en ik zou er, op de jaarlijkse skivakantie na, al mijn verplaatsingen mee kunnen doen, met slechts heel uitzonderlijk een langere reistijd en een licht ongemak. Dat zal nog sterk verbeteren wanneer binnenkort die 5000 laadpunten van Turtelboom gerealiseerd zijn. Een uurtje laden aan de frequent voorkomende 22kW publieke laadpalen geeft opnieuw minstens 130 realistische kilometers.
 
De mensen spreken hier uiteraard voor eigen publiek, maar ik wil toch meegeven dat in Europa de Nissan Leaf de best verkopende EV is, de Zoe de tweede en de MS de derde. Bron met cijfers tot april 2015 http://evobsession.com/european-ev-sales-april-2015/

Het verwijt van het te beperkte bereik getuigt van een vooringenomenheid die ik van een EV-rijder niet zou verwachten, een beetje ICE-achtig. Zelf hebben we een Zoe en ik zou er, op de jaarlijkse skivakantie na, al mijn verplaatsingen mee kunnen doen, met slechts heel uitzonderlijk een langere reistijd en een licht ongemak. Dat zal nog sterk verbeteren wanneer binnenkort die 5000 laadpunten van Turtelboom gerealiseerd zijn. Een uurtje laden aan de frequent voorkomende 22kW publieke laadpalen geeft opnieuw minstens 130 realistische kilometers.

Is inderdaad zo, als een Leaf of Zoe passen bij je behoefte, dan is een MS zeker niet nodig. Ik ga zeker geen tweede MS kopen voor de wekelijkse boodschappen, daar doe ik haar zeker geen plezier mee.
 
Vanochtend was ik bij de opening van de SuC in Eindhoven.

Ik hoorde daar dat er inmiddels ruim 4.500 Tesla's in Nederland rondrijden. De SuC's hebben trouwens samen 20 x zoveel stroom geleverd als alle andere exploitanten samen.

Dat zegt toch wel wat.

Hieronder even de stand per 31 oktober.

Schermafbeelding 2015-12-04 om 15.47.28.png


Ruwweg kun je zeggen dat van elke 2 volledig elektrische auto's er eentje een Tesla is.

Dat zegt toch wel iets over hoe de kleine en goedkope EV het momenteel doet in de mindset van de consument. Niets ten nadele hiervan, wij hebben zelf ook een Leaf ernaast, voor de lokale ritjes en parkeren in het centrum, maar daar moeten we de toekomst niet op baseren. Bouw een infra voor auto's van minimaal tesla Model 3 niveau en veel meer toespitsen op DC laden.
Dat doet Fastned met hun plannen voor laadplekken in de steden goed. Daar zit visie achter (en durf).
 
Uiteraard spreekt de Tesla MS oneindig meer tot de verbeelding dan de Zoe of een e-Up!. Doelpubliek en de bijhorende budgetten zijn dan ook sterk verschillend. Ik denk dat de Zoe in België zelfs niet zakelijk wordt aangeboden, terwijl de MS bijna uitsluitend zakelijk gereden wordt.

Dat het publiek hem niet wil, wordt door de cijfers uit onderstaande tabel tegengesproken. Nederland en België zijn voor Tesla, allicht samen met Noorwegen, ook wat uitzonderlijke landen. In Frankrijk werden in 2015 t.e.m. oktober 565 MSsen verkocht en 7973 Zoe's. Dat is dan natuurlijk het andere uiterste.
Héél het BEV-verhaal is op dit ogenblik opereren in de marge, dat bewijst ook de Foutlander op de eerste plaats in de tabel, maar stilaan komt het van grond, voor een belangrijk stuk door Tesla maar toch ook door de groep Renault-Nissan. Wanneer binnen enkele jaren elektrisch rijden een significant aandeel verworven heeft, zal dat met een mix van voertuigen zijn. Zowel de exclusieve MSsen en MXsen, de bescheiden Zoe's als met de modellen ertussen in zoals de model 3. Voor de "kleinere" EVs neemt de autonomie ondertussen toe. De nieuwe Zoe heeft een NEDC-bereik van 240km, de Kia Soul 212 km, de nieuwe Leaf 250 km.

europe-q3-modeles.jpg
 
Uiteraard spreekt de Tesla MS oneindig meer tot de verbeelding dan de Zoe of een e-Up!. Doelpubliek en de bijhorende budgetten zijn dan ook sterk verschillend. Ik denk dat de Zoe in België zelfs niet zakelijk wordt aangeboden, terwijl de MS bijna uitsluitend zakelijk gereden wordt.

Dat het publiek hem niet wil, wordt door de cijfers uit onderstaande tabel tegengesproken. Nederland en België zijn voor Tesla, allicht samen met Noorwegen, ook wat uitzonderlijke landen. In Frankrijk werden in 2015 t.e.m. oktober 565 MSsen verkocht en 7973 Zoe's. Dat is dan natuurlijk het andere uiterste.
Héél het BEV-verhaal is op dit ogenblik opereren in de marge, dat bewijst ook de Foutlander op de eerste plaats in de tabel, maar stilaan komt het van grond, voor een belangrijk stuk door Tesla maar toch ook door de groep Renault-Nissan. Wanneer binnen enkele jaren elektrisch rijden een significant aandeel verworven heeft, zal dat met een mix van voertuigen zijn. Zowel de exclusieve MSsen en MXsen, de bescheiden Zoe's als met de modellen ertussen in zoals de model 3. Voor de "kleinere" EVs neemt de autonomie ondertussen toe. De nieuwe Zoe heeft een NEDC-bereik van 240km, de Kia Soul 212 km, de nieuwe Leaf 250 km.

Op het risico af dat ik de boeken in ga als een pessimist wijs ik er op dat deze verkopen niet echt zo imponerend zijn. Nauwelijks 1000 meer verkocht van de goedkope Zoe (overigens grotendeels vanwege Frankrijk) dan van de exclusive MS. Ook de Leaf zit er niet zo ver boven.

Als je kijkt naar de verkoopcijfers van de andere fabrikanten dan wordt er in het topsegment, de prijsklasse van de Tesla, maar heel weinig verkocht en dan lager in de piramide, de betaalbare, vinden de massaverkopen plaats. Dit doorredenerend zou er juist een explosie van kleine EV verkopen moeten zijn geweest. Maar nee, dat is niet zo.

Het is ook nog maar de vraag of de iets hogere range (overigens zijn dat dezelfde optimistische verbruikscijfers als de 502 km bij Tesla dus in werkelijkheid aanzienlijk lager) tot navenant hogere verkopen leiden. Realistisch halen ze bij lange na de 200 km niet, waarbij ik aanteken dat het ontbreken van batterijmanagement (verwarming en koeling) bij een aantal de cijfers bij niet ideaal weer nog somberder zal maken. Het bouwen van duizend of meer laadpaaltjes zal daar ook niet veel aan helpen.

Ik denk dat Elon gelijk heeft met zijn stelling dat het publiek (in grote getale) naar de EV zal komen als deze 200 mijl kan halen (in de praktijk) en laden snel gaat en op de plekken waar het nodig is.

Ik blijf er bij, het roer moet echt om!
 
De mensen spreken hier uiteraard voor eigen publiek, maar ik wil toch meegeven dat in Europa de Nissan Leaf de best verkopende EV is, de Zoe de tweede en de MS de derde. Bron met cijfers tot april 2015 http://evobsession.com/european-ev-sales-april-2015/

Het verwijt van het te beperkte bereik getuigt van een vooringenomenheid die ik van een EV-rijder niet zou verwachten, een beetje ICE-achtig. Zelf hebben we een Zoe en ik zou er, op de jaarlijkse skivakantie na, al mijn verplaatsingen mee kunnen doen, met slechts heel uitzonderlijk een langere reistijd en een licht ongemak. Dat zal nog sterk verbeteren wanneer binnenkort die 5000 laadpunten van Turtelboom gerealiseerd zijn. Een uurtje laden aan de frequent voorkomende 22kW publieke laadpalen geeft opnieuw minstens 130 realistische kilometers.

Je mag het mij verwijten maar als ik het heb over 'opereren in de marge', doel ik op het aantal verkochte betaalbare volledig elektrische auto's in vergelijking met ICE voertuigen. Zolang 40 kW accupakketten nog tussen 12 en 15.000 euro kosten zal een betaalbare elektrische auto met een werkelijk bereik van 300 km niet kunnen worden geproduceerd. Dat vind ìk niet zo, dat is een simpele rekensom die de grote fabrikanten maken. Daar komt over een jaar of vijf wel verandering in. Als de capaciteit van de cellen elk jaar met 7 tot 8% per jaar toeneemt en tegelijkertijd de kostprijs met 10 tot 14% per jaar afneemt, bron gegevens Tesla, dan gaat het snel de goede kant op.

Kijk maar eens naar de nieuwe D70. Die komt nu al bijna net zo ver als een 85 kW versie van twee jaar oud.