Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Impact fraude VW

This site may earn commission on affiliate links.
VW had mijns inziens moeten inzetten op een betaalbare (juist wel het Golf-platform gebruiken!) 100% elektrisch model. Daar had VW een verschil mee kunnen maken. Niet met een Phaeton van wat accu's voorzien, zodat ze over twee jaar met tegenvallende resultaten hun schouders ophalen en kunnen veinzen dat ze het "geprobeerd" hebben.

Ik denk dat een Golf met een actieradius zoals een Model S op dit moment nog niet haalbaar is. Dit omdat de prijs van de batterijen zo hoog is dat de wagen in zijn segment niet meer zou kunnen concurreren. Bijna niemand zou zo'n wagen willen kopen; het blijft een Golf. Tesla is niet voor niets een Gigafactory aan het bouwen om de prijs per kWh naar beneden te krijgen.

Een grote wagen zoals de Phaeton beschikt ook over voldoende grondoppervlak om een grote batterij in weg te bergen.

Volgens mij gaat Tesla de komende jaren zijn voorsprong behouden omdat de anderen nog niet vol voor deze technologie gaan en zware strategische investeringen, zoals in een Gigafactory, nog voor zich uitschuiven. Ik heb het gevoel dat ze Tesla het risico laten nemen omdat Tesla uiteindelijk qua productiecapaciteit zo klein is dat de groten zich deze houding kunnen veroorloven. Ook wanneer Tesla in 2020 in staat zou zijn 500.000 wagens te bouwen is dat nog geen onoverkomelijk probleem voor de constructeurs die miljoenen wagens per jaar bouwen.
 
Een golf hoeft natuurlijk niet zoveel batterijen mee te slepen als een model S of Phaeton, omdat die een stuk lichter is. Daarnaast heb ik 17,4 miljard(!) redenen waarom VW prima in staat moet zijn om op een goedkope manier massaproductie van batterijen te starten.

"omdat de anderen nog niet vol voor deze technologie gaan en zware strategische investeringen, zoals in een Gigafactory, nog voor zich uitschuiven." Dat is mijns inziens de enige echte reden/obstakel.
 
Maar laat het dan wel een Golf zijn met minstens 320 km bereik niet die ondermaatse EV's die tegenstanders alleen maar in hun argumenten sterken. Maar dat kan voorlopig niet omdat er niet genoeg batterijcapaciteit is de komende jaren. Ik denk trouwens dat een topmodel op Tesla-niveau best wel kansrijk is. En dat gaat, met een gigafactory of twee erbij het heel snel omlaag in de modellenlijn.
 
Tesla heeft in de periode 2010-2014 in totaal 1,3 miljard gespendeerd aan R&D. De Gigafactory gaat in totaal 4 tot 5 miljard kosten.
VW heeft alleen al afgelopen jaar 17,4 miljard gespendeerd aan R&D. Die Golf met 320km bereik en een gigafactory of 2 had er al lang kunnen zijn.

De elektrische Phaeton blijft in mijn bescheiden opinie een absoluut zwaktebod.
 
Als ik nu CEO van VW zou zijn dan had ik een proces in gang gezet om afscheid te nemen van de merknaam VW. Er blijven voldoende merken over en bovendien blijft het schandaal vrijwel uitsluitend gecommuniceerd worden met VW. De sjoemelsoftware zal enorm blijven etteren. En met juridische slimheid is de aansprakelijkheid dan wellicht ook nog te omzeilen. Dan is de toekomst van het concern (pas) veilig gesteld.

Zoveel lef zal de huidige directie wel niet hebben.
 
Ik denk dat een Golf met een actieradius zoals een Model S op dit moment nog niet haalbaar is. Dit omdat de prijs van de batterijen zo hoog is dat de wagen in zijn segment niet meer zou kunnen concurreren. Bijna niemand zou zo'n wagen willen kopen; het blijft een Golf. Tesla is niet voor niets een Gigafactory aan het bouwen om de prijs per kWh naar beneden te krijgen.

Een grote wagen zoals de Phaeton beschikt ook over voldoende grondoppervlak om een grote batterij in weg te bergen.

Volgens mij gaat Tesla de komende jaren zijn voorsprong behouden omdat de anderen nog niet vol voor deze technologie gaan en zware strategische investeringen, zoals in een Gigafactory, nog voor zich uitschuiven. Ik heb het gevoel dat ze Tesla het risico laten nemen omdat Tesla uiteindelijk qua productiecapaciteit zo klein is dat de groten zich deze houding kunnen veroorloven. Ook wanneer Tesla in 2020 in staat zou zijn 500.000 wagens te bouwen is dat nog geen onoverkomelijk probleem voor de constructeurs die miljoenen wagens per jaar bouwen.

Om e.e.a. in een ander perspectief te zien: Volvo verkocht in 2014 wereldwijd ca. 465.000 auto's. Als Tesla er in slaagt om vanaf 2018 meer dan 500.000 EV's te verkopen dan gaan de Zweden zich behoorlijk achter de oren krabben. Ik verwacht dan ook eerder EV's van Volvo dan van de grote Duitse merken.
 
Om e.e.a. in een ander perspectief te zien: Volvo verkocht in 2014 wereldwijd ca. 465.000 auto's. Als Tesla er in slaagt om vanaf 2018 meer dan 500.000 EV's te verkopen dan gaan de Zweden zich behoorlijk achter de oren krabben. Ik verwacht dan ook eerder EV's van Volvo dan van de grote Duitse merken.

Inderdaad, dat klopt helemaal. Volvo heeft zich achter de oren gekrabt en daar is afgelopen donderdag dit persbericht uit voortgekomen:
Volvo Cars unveils global electrification strategy - Volvo Car Group Global Media Newsroom

"Volvo Cars, the premium car maker, has announced one of the automotive industry’s most comprehensive electrification strategies in which plug-in hybrids will be introduced across its entire range. It will develop an entirely new range of electrified smaller cars and build a fully electric car for sale by 2019. As part of this new strategy, the Swedish car company said it expects electrified vehicles to account for up to 10 per cent of total car sales in the medium term."
 
Als ik nu CEO van VW zou zijn dan had ik een proces in gang gezet om afscheid te nemen van de merknaam VW. Er blijven voldoende merken over en bovendien blijft het schandaal vrijwel uitsluitend gecommuniceerd worden met VW. De sjoemelsoftware zal enorm blijven etteren. En met juridische slimheid is de aansprakelijkheid dan wellicht ook nog te omzeilen. Dan is de toekomst van het concern (pas) veilig gesteld.

Zoveel lef zal de huidige directie wel niet hebben.

mijn 2 eurocenten :

VW wordt opgesplitst in een bad-VW waarin het huidige lijk (bestaande uit alle sjoemelauto's en aanverwanten) gestopt wordt én een massa geld om de puinhoop te ruimen.
daarnaast komt een New-VW; dat alle andere assets zal krijgen (fabrieken, patenten, know-how, ...)


eea naar analogie van de bad-banks.
 
mijn 2 eurocenten :

VW wordt opgesplitst in een bad-VW waarin het huidige lijk (bestaande uit alle sjoemelauto's en aanverwanten) gestopt wordt én een massa geld om de puinhoop te ruimen.
daarnaast komt een New-VW; dat alle andere assets zal krijgen (fabrieken, patenten, know-how, ...)


eea naar analogie van de bad-banks.

Mijn voorkeur zou eerder zijn.... we richten ons enkel nog op de carrosserie, en kopen de aandrijflijn bij Tesla... (overigens totaal niet reeel!)
 
Ik denk dat het essentieel is voor VW en de andere grote automerken om géén elektrische versies van bestaande modellen te gaan ontwikkelen.
Dit geeft te weinig onderscheidend vermogen. Mensen die elektrisch gaan rijden willen dat vaak ook tonen. Dat lukt niet met een elektrische Golf.
Ander probleem is dat het niet prettig is voor de algehele koop- en servicebeleving om zaken te doen met een bedrijf waar ze voornamelijk ICE verkopen.
Het bijzondere aan Tesla is dat ze alleen EV verkopen, iets wat je door de hele organisatie terug vindt.

Mijn advies aan de grote autofabrikanten is dan ook om een satelliet merk te beginnen dat exclusief EV's ontwikkelt en verkoopt.
Je kunt daar dan aparte dealervestigingen voor openen en een eigen identiteit aan geven.
Eventueel kan je bij de bestaande dealers een eigen receptie en eigen showroom gedeelte realiseren. Maar zet zo'n EV in godsnaam niet tussen de diesels.
Ook lastig voor de verkopers: "inderdaad is deze EV een hele goede keuze, maar als diesel is het ook een hele goed keuze". Dat werkt dus niet.
 
VAG, Mercedes, Volvo, Renault, PSA en noem maar op hebben een gigantisch probleem.

De gehele inrichting qua personeel, contracten met leveranciers zoals Boxal, productielijn opbouw, denk hier aan motoren productie, opleidingen en bemanning zijn totaal ingericht voor de PV en slechts deels voor hun Hybrides, laat staan EV's.

Het mag duidelijk zijn indien Tesla er in slaagt grote aantallen voertuigen te produceren dat deze firma's miljarden opzij moeten leggen voor opleiding, productie structureringen etc. om ook maar een deel van de productie om te bouwen voor een geheel andere wagen.
Daar komt bij dat batterijen productie qua capaciteit in 2016 voor 50% afhankelijk zijn van Tesla die de banden (gehoord) met Mercedes schijnt te hebben doorgesneden.

Het is niet voor niets dat de Duitse regering Tesla heeft gevraagd een batterij fabriek in Duitsland te bouwen en vraag me af of EM dat wil gezien de inspanningen van hem met bijvoorbeeld Mercedes en BMW op niets uitliepen.

De tijd zal het vertellen.