Wat Diess nu verwoord zijn uiteraard geen nieuwe inzichten of ideeën. Het zijn binnen VW al lang bestaande ideeën waarmee het nu (pas) opportuun is om naar buiten te komen.
Belangrijkste doelstellingen lijken me greenwashing, fund raising en subsidies verkrijgen.
Ondanks de evidente voorsprong van Tesla wijs ik toch maar eens op een belangrijk nadeel van Tesla. Zij vissen voor hun R&D en top ingenieurs uit de dezelfde talent pool als Google, Apple, Amazon, Microsoft, Facebook, Twitter, plus nog honderden sexy start ups. Een beetje handige techneut, programmeur of data analist kan kiezen welke job hem het komende seizoen het meeste aanspreekt bij om het even welk bedrijf in die hoek van de wereld. Het toptalent van de Amerikaanse universiteiten werkt na hun afstuderen in California aan nog verfijnder methodes om ons te verleiden om op advertenties te klikken, zeg ik dan met een glimlach.
Daar heeft Duitsland en al helemaal hun auto- en energie-industrie veel minder last van. Van je afstuderen tot je pensioen bij één van de mooie Duitse automerken grundlich and tüchtig arbeiten, daardoor worden je ouders trots op je.
Ook aan gebruikerszijde ervaren we dit Amerikaanse / Tesla nadeel. Waar VW in staat is om jarenlang consistent werkende sjoemelsoftware ongemerkt uit te rollen in honderduizenden auto's, lukt het Tesla nog steeds niet om consistent werkende navigatiesoftware te leveren. Dat is echt niet omdat ze dat niet willen bij Tesla of niet mogen van Elon, dat is echt omdat ze het niet kunnen.
Onderschat daarom niet de potentie van de Duitse automobielindustrie; zodra ze op het juiste spoor komen kan het wel eens snel gaan. Voorbeeld: over-the-air software updates worden nog nauwelijks toegepast, anders dan door Tesla, ik denk vooral omdat dit inkomen kost bij de dealers. Maar zodra dat de nieuwe norm is, steekt binnen de kortste keren Tesla erg magertjes af tegen een solide productie-apparaat zoals de Duitsers dat al hebben draaien.
Dus ja, Tesla heeft een voorsprong, maar onderschat de 'traditionele' auto-industrie niet.