Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Thanks @robertvg ! Calibration law... Interesant, hoewel ik het best begrijp kan je toch niet voorstellrn dat er iemand met de verbruiks meters sjoemeld ...
Ecotap en EBG Compleo hebben hun meters/laders gecertificeerd gekregen volgens het Duitse "Eichrecht". Ik neem aan dat de anderen zullen volgen en "gewoon" per kWh betaalt kan gaan worden.

EBG compleo und Ecotap jetzt eichrechtkonform - electrive.net
Zijn dat DC laders? Als ik het goed lees zijn het AC laders. Een MID gecertificeerde 3 fase meter voor AC is geen probleem. Dat is juist de DC.
 
Vanmorgen waren er 30 charging stations live, nu alweer 32.
En er zijn er nog 48 under construction.
Dat tikt toch al aardig aan.
Rekening houdend met de gemiddelde bouwtijd van een 50 dagen zouden er tegen de komst van de eerste model 3’s naar Europese klanten 80 Ionity stations live kunnen zijn. Toch niet onaardig vind ik.
Volg alles zelf via IonityTracker
 
Last edited:
Dat is nu nog niet zo'n probleem want er zijn nog niet zo heel veel auto's die er gebruik van kunnen maken. Laat ze eerst operationeel maar zorgen dat de uptime 99% en meer is. Meer plekken per site is slechts van belang als de Model 3 het land overspoelt.
 
Wat ik wel vermakelijk vind is dat het iOnity laadnetwerk vermoedelijk meer gebruikt zal worden door Model 3 eigenaren dan door eigenaren van auto's waarvoor het iOnity netwerk wordt aangelegd :)

Sorry maar daar ben ik nog niet zo zeker van. Als M3 gebruikers merkelijk meer moeten betalen om aan 130KW te CCS laden dan aan een SuC dan kiezen die waarschijnlijk voor de goedkoopste oplossing.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Sorry maar daar ben ik nog niet zo zeker van. Als M3 gebruikers merkelijk meer moeten betalen om aan 130KW te CCS laden dan aan een SuC dan kiezen die waarschijnlijk voor de goedkoopste oplossing.
Vanzelfsprekend. Maar reken er maar op dat de concurrentie bij de toename van elektrische auto's vanzelf zijn werk gaat doen.
Tesla zal dezelfde prijs gaan vragen als bij thuisladen, rond 22 eurocent per kWh.
Laadpaalexploitanten kopen de stroom in voor rond 6 eurocent per kWh. Bij een zeer sterk toenemende omzet zal 50 eurocent en meer per kWh echt niet houdbaar blijken.
De markt gaat het uitmaken maar sterke dalingen van de prijs per kWh bij openbaar laden zullen er zeker komen.
En als Tesla slim is gaan ze die markt zelf beheersen. Met CSS kan Tesla namelijk iedereen bedienen.
 
Wat ik wel vermakelijk vind is dat het iOnity laadnetwerk vermoedelijk meer gebruikt zal worden door Model 3 eigenaren dan door eigenaren van auto's waarvoor het iOnity netwerk wordt aangelegd :)
In Duitsland zal dat vast niet het geval zijn. Die stroomslurpende Audi's, Jaguars en Mercedessen zullen van CCS-lader naar CCS-lader rijden, terwijl de Model 3's waarschijnlijk steeds eentje of meerdere kunnen overslaan. :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: S-19910
In Duitsland zal dat vast niet het geval zijn. Die stroomslurpende Audi's, Jaguars en Mercedessen zullen van CCS-lader naar CCS-lader rijden, terwijl de Model 3's waarschijnlijk steeds eentje of meerdere kunnen overslaan. :rolleyes:
Ik denk dat die stroomslurpende bakken snel zullen worden afgedankt. Duitsers zijn gewend aan diesels met een tankinhoud van 90 liter. Daar kunnen ze 1000 kilometer mee over de 'Autobahn' jakkeren. 10 minuten tanken en dan desgewenst weer 1000 km jakkeren.
Elektrisch rijden vereist een heel andere mentaliteit, die is aan de meeste Duitsers niet besteed.
 
Ik denk dat die stroomslurpende bakken snel zullen worden afgedankt. Duitsers zijn gewend aan diesels met een tankinhoud van 90 liter. Daar kunnen ze 1000 kilometer mee over de 'Autobahn' jakkeren. 10 minuten tanken en dan desgewenst weer 1000 km jakkeren.
Elektrisch rijden vereist een heel andere mentaliteit, die is aan de meeste Duitsers niet besteed.
Is erg kort door de bocht Wim.
Tot nu toe heeft Duitsland meer geïnvesteerd in de energietransitie dan Nederland. Hier blijven we alleen maar de klassieke bedrijven steunen met het zogenaamd vergroenen van energie-opwekking met verbranden van Amerikaanse bomen en het sponsoren van elektrolyse projecten om onze industrie te sponsoren. In Duitsland zijn grote zonneenergieprojecten opgezet, kerncentrale gesloten en nu zal daar de eerste Europese batterijfabriek komen.
 
Is erg kort door de bocht Wim.
Tot nu toe heeft Duitsland meer geïnvesteerd in de energietransitie dan Nederland. Hier blijven we alleen maar de klassieke bedrijven steunen met het zogenaamd vergroenen van energie-opwekking met verbranden van Amerikaanse bomen en het sponsoren van elektrolyse projecten om onze industrie te sponsoren. In Duitsland zijn grote zonneenergieprojecten opgezet, kerncentrale gesloten en nu zal daar de eerste Europese batterijfabriek komen.
Dat is iets heel anders dan de autoindustrie, waar miljoenen Duitsers direct of indirect een baan door hebben.
Of je stroom nou van een kerncentrale komt of van een windmolen, zolang het maar uit je stopcontact komt.
Maar kom je aan iemands auto dan kom je aan zijn vrijheid. En wellicht ook aan zijn baan.
 
Is erg kort door de bocht Wim.
Tot nu toe heeft Duitsland meer geïnvesteerd in de energietransitie dan Nederland. Hier blijven we alleen maar de klassieke bedrijven steunen met het zogenaamd vergroenen van energie-opwekking met verbranden van Amerikaanse bomen en het sponsoren van elektrolyse projecten om onze industrie te sponsoren. In Duitsland zijn grote zonneenergieprojecten opgezet, kerncentrale gesloten en nu zal daar de eerste Europese batterijfabriek komen.
Ik heb het niet over Duitsland, maar over het gros van de Duitse automobilisten. Duitsland heeft inderdaad grotere stappen gezet waar het duurzaamheid betreft maar met de verkeerde uitkomst, meer CO2 uitstoot. Met het sluiten van kerncentrales wordt veel meer stroom opgewekt met kolen en zelfs met bruinkool.
En wat elektrolyse betreft, minister Wiebes ziet dat in elk geval niet zitten. Er zijn wel subsidies maar die zijn veelal van Europese komaf.
Inderdaad zijn waterstof auto's zonder bijtelling, dus subsidie. Maar zelfs met dubbel zoveel subsidie blijven het maar een handjevol van die dure, gecompliceerde en energie vretende dingen.
Verder heb je geheel gelijk dat de Nederlandse industrie grootscheeps wordt ontzien door de overheid, lees VVD.
Een bedrijf als Yara in Sluiskil verbruikt jaarlijks 2.000.000.000, 2 miljard m3 aardgas om kunstmest van te maken.
Ze maken ook Ad Blue om de vuiligheid van diesels te verhullen.
Kunstmest is alleen nodig om opbrengsten te maximaliseren. Is voor een verantwoorde en biologische (vee)teelt helemaal niet nodig.

De oplossing is heel simpel. Laat alle bedrijven, maar ook burgers, hun CO2 uitstoot tegen een tarief van 60 euro per ton, zelf betalen.
Dan kost een vliegreis 27 tot 43% meer dan nu. Dan gaan de mensen echt wel minder vliegen. 7 euro milieubelasting per ticket die in 2021 wordt ingevoerd is een doekje voor het bloeden. Typisch Nederlandse manier van doen.
CO2-calculator, gratis berekenen voetafdruk footprint uitstoot bedrijf
 
Last edited:
Ik heb het niet over Duitsland, maar over het gros van de Duitse automobilisten. Duitsland heeft inderdaad grotere stappen gezet waar het duurzaamheid betreft maar met de verkeerde uitkomst, meer CO2 uitstoot. Met het sluiten van kerncentrales wordt veel meer stroom opgewekt met kolen en zelfs met bruinkool.
Korte termijn wel maar dit zet druk op verdere innovatie. Tijdelijk verwacht ik dat het gat gaat worden opgevuld met Russisch gas
 
Daarom is het ook een goede zet van de regering om de batterijfabriek op te starten. Daarmee helpen ze straks lokale auto-industrie op weg.
Jammer dat de overheid moet doen wat de gezamenlijke Duitse auto-industrie jarenlang achterwege heeft gelaten.
Werkt concurrentie vervalsend. Op zich wel begrijpelijk, de Duitse overheid vreest voor massa ontslagen als 'big auto' op zijn achterwerk blijft zitten.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Altijd beter dan een beetje gaan procederen over de wettelijkheid van een gerechtelijke uitspraak die de regering dwingt om werk te maken van haar eigen afspraken in plaats van er echt aan de slag te gaan voor het klimaat akkoord.
Natuurlijk, als er maar wat gebeurt. Maar ik zou wel eens willen zien hoever Tesla nu was als de Amerikaanse regering aan de touwtjes had getrokken. Nergens, denk ik.
Overheden mogen sturen en stimuleren, maar helemaal zelf het initiatief nemen is toch een stap te ver.
Wat blijft er van inventiviteit, creativiteit en ondernemerszin over, ik denk weinig.
 
  • Like
Reactions: job-lek
De oplossing is heel simpel. Laat alle bedrijven, maar ook burgers, hun CO2 uitstoot tegen een tarief van 60 euro per ton, zelf betalen.
Dan kost een vliegreis 27 tot 43% meer dan nu. Dan gaan de mensen echt wel minder vliegen.

Que? Een modern vliegtuig zit onder de 100gram uitstoot per reizigerskm. Op een enkeltje New York komt er dus 35 euro bij aan jou tarief en geen 27 laat staan 43%.

Overigens zit vluchtverkeer al in het ETS systeem, dus die tax is er gedeeltelijk al.
 
Que? Een modern vliegtuig zit onder de 100gram uitstoot per reizigerskm. Op een enkeltje New York komt er dus 35 euro bij aan jou tarief en geen 27 laat staan 43%.
Overigens zit vluchtverkeer al in het ETS systeem, dus die tax is er gedeeltelijk al.

ETS is er alleen in Europa. Alle intercontinentale vluchten doen niet mee. ETS is trouwens een complete wassen neus. Trouw schreef recent:'Op dit moment wordt het gros van de emissierechten gratis verdeeld onder Europese luchtvaartmaatschappijen. Slechts 15 procent wordt geveild. Als het aan de milieucommissie ligt, wordt vanaf 2021 nog slechts de helft van de rechten gratis verdeeld. De rest moet onder de hamer.
Is dus van geen enkel belang voor de beperking van de uitstoot. En waarom zou je als luchtvaartmaatschappij ook. Ze betalen geen BTW over vliegtickets noch accijns over de kerosine die ze tanken.

Reken maar even mee:

Een retourtje naar Praag vanuit Rotterdam kost €277,- (vlucht op een ‘goedkope ticketsite’ gevonden, inclusief boekingskosten). Zou je hier 21% BTW over moeten betalen, dan stijgt de prijs met €58,17. En zou je hier CO2-belasting van €60,- per ton CO2 over moeten betalen dan komt er nog eens €17,- bij (1.450 km = 0,29 ton CO2 x €60,-). Een ticket van €277,- wordt dan ineens €352,17 (27% duurder). En dat is dan nog zonder een belasting op de benodigde kerosine.

Een retourtje San Francisco vanuit Amsterdam kost €720,- (vlucht op een ‘goedkope ticketsite’ gevonden, inclusief boekingskosten). Zou je hier 21% BTW over moeten betalen, dan stijgt de prijs met €151,20. En zou je hier CO2-belasting van €60,- per ton CO2 over moeten betalen dan komt er nog eens €156,- bij (17,540 km = 2,6 ton CO2 x €60,-). Een ticket van €720,- wordt dan ineens €1.027,20 (43% duurder). En dat is dan nog zonder een belasting op de benodigde kerosine.

Lees voor de uitgangspunten hier: Wat een vliegreis eigenlijk moet kosten - CO2- en klimaatneutraal ondernemen voor energiebewuste MKB-bedrijven