Que? Een modern vliegtuig zit onder de 100gram uitstoot per reizigerskm. Op een enkeltje New York komt er dus 35 euro bij aan jou tarief en geen 27 laat staan 43%.
Overigens zit vluchtverkeer al in het ETS systeem, dus die tax is er gedeeltelijk al.
ETS is er alleen in Europa. Alle intercontinentale vluchten doen niet mee. ETS is trouwens een complete wassen neus. Trouw schreef recent:'Op dit moment wordt het gros van de emissierechten gratis verdeeld onder Europese luchtvaartmaatschappijen. Slechts 15 procent wordt geveild. Als het aan de milieucommissie ligt, wordt vanaf 2021 nog slechts de helft van de rechten gratis verdeeld. De rest moet onder de hamer.
Is dus van geen enkel belang voor de beperking van de uitstoot. En waarom zou je als luchtvaartmaatschappij ook. Ze betalen geen BTW over vliegtickets noch accijns over de kerosine die ze tanken.
Reken maar even mee:
Een retourtje naar Praag vanuit Rotterdam kost €277,- (vlucht op een ‘goedkope ticketsite’ gevonden, inclusief boekingskosten). Zou je hier 21% BTW over moeten betalen, dan stijgt de prijs met €58,17. En zou je hier CO2-belasting van €60,- per ton CO2 over moeten betalen dan komt er nog eens €17,- bij (1.450 km = 0,29 ton CO2 x €60,-). Een ticket van €277,- wordt dan ineens €352,17 (27% duurder). En dat is dan nog zonder een belasting op de benodigde kerosine.
Een retourtje San Francisco vanuit Amsterdam kost €720,- (vlucht op een ‘goedkope ticketsite’ gevonden, inclusief boekingskosten). Zou je hier 21% BTW over moeten betalen, dan stijgt de prijs met €151,20. En zou je hier CO2-belasting van €60,- per ton CO2 over moeten betalen dan komt er nog eens €156,- bij (17,540 km = 2,6 ton CO2 x €60,-). Een ticket van €720,- wordt dan ineens €1.027,20 (43% duurder). En dat is dan nog zonder een belasting op de benodigde kerosine.
Lees voor de uitgangspunten hier:
Wat een vliegreis eigenlijk moet kosten - CO2- en klimaatneutraal ondernemen voor energiebewuste MKB-bedrijven