Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Kortom, de percentages waar je het over had kom je niet met een CO2 heffing alleen. Zijn we het dus over eens dat je eerste post gewoon fout was.

Overigens, ja slechts 15% van de uitgekeerde rechten worden geveild, maar aangezien er ruim minder rechten uitgekeerd worden dan nodig, is het totaal volume van CO2 uitstoot waarvoor de luchtvaart effectief moet betalen bijna 50% binnen europa.
 
Kortom, de percentages waar je het over had kom je niet met een CO2 heffing alleen. Zijn we het dus over eens dat je eerste post gewoon fout was.

Overigens, ja slechts 15% van de uitgekeerde rechten worden geveild, maar aangezien er ruim minder rechten uitgekeerd worden dan nodig, is het totaal volume van CO2 uitstoot waarvoor de luchtvaart effectief moet betalen bijna 50% binnen europa.
Je quote mijn post niet, maar ik denk toch dat je het daar over hebt.
Mijn post is wel degelijk correct. Jouw idee dat je met 35 euro de CO2 uitstoot voor een transatlantische vlucht hebt gecompenseerd is daarentegen volledig fout.
 
Implementeert Ionity eigenlijk ook autocharge? En zo ja, dan ben ik eigenlijk wel best benieuwd hoe dat werkt. En vooral hoe dat werkt met een adapter. Ik neem aan dat er ergens een secret met zijn waarmee de auto bewijst dat ie wel degelijk de rechthebbende is van de account waarop de kost gezet wordt. Zit die secret dan in de adapter? Of in de wagen? Overigens, hoe zit het juist met supercharger authentificatie? Tot voor kort was er 0,0 controle en kon je gewoon eender welke VIN spoofen. Nu dat fastcharging meer en meer betalend wordt, is het toch wel belangrijk om dat allemaal netjes in orde te hebben.
 
Ja ok, dat klopt. Maar ik wil wel eens wat meer weten van die communicatie. Wat de auto zendt controleert de eigenaar. En die kan zich dus kenbaar maken als een heel andere auto dan er aan de kabel hangt zodat de rekening bij de verkeerde persoon terecht komt. Dus moet er een goede controle zijn vanuit de lader om dat te beletten. Tot voor kort was die er bij een supercharger bv niet.
 
En of je die 100kW wel haalt.
Het zou me niets verbazen als laden via die adapter gelimiteerd is tot 70 of 80kW.
Ik ben heel benieuwd ja. De CHAdeMO adapter gaat tot 125A, ik hoop dat de CCS adapter wel 200 a 250A kan halen.

Model 3 moet dat zeker native kunnen halen. Denk dat het best sneu is als je aan een 175kW lader met een andere auto dan een Tesla wél snel kan laden.

Ik laat mij verrassen!

Ja ok, dat klopt. Maar ik wil wel eens wat meer weten van die communicatie. Wat de auto zendt controleert de eigenaar. En die kan zich dus kenbaar maken als een heel andere auto dan er aan de kabel hangt zodat de rekening bij de verkeerde persoon terecht komt. Dus moet er een goede controle zijn vanuit de lader om dat te beletten. Tot voor kort was die er bij een supercharger bv niet.
Wat ik begrepen heb is dat de auto zijn MAC adres stuurt, meer niet.

Een MAC is uniek voor die auto en via IPv6 Link-Local zet de auto een IP(v6) connectie op met de lader.

Als jij het MAC adres weet te faken van een andere auto moet je denk ik op andersmans rekening kunnen laden.

Nu komt echter de vraag: Hoe weet jij het MAC van een ander?

Al heeft Ionity geen Autocharge zoals Fastned dat wel heeft.
 
Als de auto het MAC onversleuteld verzendt tijdens het opzetten van de laadbeurt dan volstaat het gewoon een lader te spoofen die je even in de laadpoort ploft en klaar is kees? Klinkt allemaal niet bijster dichtgetimmerd.
Autocharge oftewel Plug-and-Charge gaat bij CCS 2.0 laders straks via het ISO15118 protocol.
15118 is eigenliijk ooit opgezet voor V2G diensten, Plug-and-Charge is er maar een onderdeel van.
Voor m.n. de Duitse fabrikanten is juist die laatste functionaliteit nu de voornaamste reden om implementatie hiervan te ondersteunen.

Een auto identificeert zich middels certificaten in de wagen met zijn VIN nummer, dit wordt gecommuniceerd tussen de auto en de laadpaal met de benodigde PKI beveiliging. Daarnaast kan de auto nog certificaten opslaan van een betaalaccount.
Je kan je voorstellen dat je meer niet een pasje van The New Motion hebt, maar dat er bij het aangaan van een TNM contract een cert van hun in de wagen wordt opgeslagen. Op het moment dat je dan je auto inprikt bij een CCS lader weet het backoffice systeem dat de afrekening via TNM moet gaan. Doel van ISO15118 is in eerste instantie de snelladers maar het zou ook bij de gewone publieke AC laders geimplementeerd kunnen worden, het backoffice protocol is er al op voorbereid. Daadwerkelijke implementatie schijnt nog wel zo'n 2 jaar weg te zijn, ik dacht eigenlijk (hoopte) dat het sneller klaar zou zijn.
Overigens is dit de dood voor zogenaamde MSP: Mobility Service Providers, partijen die alleen maar laadpassen uitgeven.
Je VIN nummer neemt min of meer de rol van het pasje over, je zal gaan zien dat OEM's (Audi, Mercedes etc) graag die rol van MSPs overnemen; op die manier kunnen ze nog wat verdienen aan die electrische auto's.

Wat Fastned heeft gedaan is een workaround: ze zien via de huidige communicatie met de lader al het MAC address van de auto voorbij komen. Die koppel je aan je Fastned account en op die manier vindt de afrekening plaats.
 
Autocharge oftewel Plug-and-Charge gaat bij CCS 2.0 laders straks via het ISO15118 protocol.
....Wat Fastned heeft gedaan is een workaround: ze zien via de huidige communicatie met de lader al het MAC address van de auto voorbij komen. Die koppel je aan je Fastned account en op die manier vindt de afrekening plaats....

Hoe werkt dat dan precies ? ...huidige communicatie met de lader... via de aangesloten snellaadkabel ( bv Chademo ) ?
Dus ook als je bv via de Maingau laadpas snelllaadt. Je Mac auto address en ook unieke Maingau laadpas nr zijn dan gekoppeld door Fastned zichtbaar ?
Fastned ziet onze auto sowieso al door ons Fastned smartphone gekoppelde account, als wifi tenminste actief is. Toch ? De camera's ter plekke nog niet eens meegeteld. ;)

( En off topic wat dit draadje betreft.. wij blijven ons verbazen dat we nog nooit een Maingau factuur van al onze Maignau-laadpas Fastned sessies hebben ontvangen, eerste was in augustus dit jaar. Die sessies verschijnen ook niet in ons Fastned account )
 
Autocharge oftewel Plug-and-Charge gaat bij CCS 2.0 laders straks via het ISO15118 protocol.

...

Wat Fastned heeft gedaan is een workaround: ze zien via de huidige communicatie met de lader al het MAC address van de auto voorbij komen. Die koppel je aan je Fastned account en op die manier vindt de afrekening plaats.[/QUOTE]

Ok. Helder. Begrijp ik het goed dat er momenteel nog geen enkele wagen is met CCS2 support? En hoe zit het met de implementatie hiervan bij de laadproviders, ie Fastned & Ionity?