Als de auto het MAC onversleuteld verzendt tijdens het opzetten van de laadbeurt dan volstaat het gewoon een lader te spoofen die je even in de laadpoort ploft en klaar is kees? Klinkt allemaal niet bijster dichtgetimmerd.
Autocharge oftewel Plug-and-Charge gaat bij CCS 2.0 laders straks via het ISO15118 protocol.
15118 is eigenliijk ooit opgezet voor V2G diensten, Plug-and-Charge is er maar een onderdeel van.
Voor m.n. de Duitse fabrikanten is juist die laatste functionaliteit nu de voornaamste reden om implementatie hiervan te ondersteunen.
Een auto identificeert zich middels certificaten in de wagen met zijn VIN nummer, dit wordt gecommuniceerd tussen de auto en de laadpaal met de benodigde PKI beveiliging. Daarnaast kan de auto nog certificaten opslaan van een betaalaccount.
Je kan je voorstellen dat je meer niet een pasje van The New Motion hebt, maar dat er bij het aangaan van een TNM contract een cert van hun in de wagen wordt opgeslagen. Op het moment dat je dan je auto inprikt bij een CCS lader weet het backoffice systeem dat de afrekening via TNM moet gaan. Doel van ISO15118 is in eerste instantie de snelladers maar het zou ook bij de gewone publieke AC laders geimplementeerd kunnen worden, het backoffice protocol is er al op voorbereid. Daadwerkelijke implementatie schijnt nog wel zo'n 2 jaar weg te zijn, ik dacht eigenlijk (hoopte) dat het sneller klaar zou zijn.
Overigens is dit de dood voor zogenaamde MSP: Mobility Service Providers, partijen die alleen maar laadpassen uitgeven.
Je VIN nummer neemt min of meer de rol van het pasje over, je zal gaan zien dat OEM's (Audi, Mercedes etc) graag die rol van MSPs overnemen; op die manier kunnen ze nog wat verdienen aan die electrische auto's.
Wat Fastned heeft gedaan is een workaround: ze zien via de huidige communicatie met de lader al het MAC address van de auto voorbij komen. Die koppel je aan je Fastned account en op die manier vindt de afrekening plaats.