Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Abetterrouteplanner doet dit, je kan CSS of supercharger selecteren. Dan krijg je fastned en ionity als ook andere css chargers

Het is wel wat al reeds genoemd is, even een route plannen en ik kom ook aan in Oostenrijk met slechts luttele minuten meer volgens de route planner(CSS TOV supercharger only). Maar dan maak je dus gebruik van diverse CSS stations waarvan nog niet gebleken is dat ze betrouwbaar zijn.

Ik hoop stiekem dat Tesla nog eens de optie gaat bieden om alternatieve hyperchargers inzichtelijk te maken. Zeker nu je moet betalen voor de SuC kan het best aantrekkelijk zijn om je route niet langer door een SuC te laten dicteren. En voor Tesla is het ook alleen maar fijn: het ontlast het SuC netwerk. Aangezien de SuCs geen profitmaker zijn zouden ze ook niet rouwig moeten zijn om het verlies van de inkomsten.
 
Aangezien de SuCs geen profitmaker zijn zouden ze ook niet rouwig moeten zijn om het verlies van de inkomsten.

De inkomsten kunnen wel gebruikt worden om nieuwe locaties te bekostigen of om de bestaande locaties kostendekkend te maken.Of ze zouden over een paar jaar weer kunnen beginnen met "gratis Superchargen voor 1e eigenaar" en de kosten daarvan laten betalen door de betalende klant.

Genoeg scenario's te bedenken zodat het uiteindelijk kostenneutraal is, maar je er toch leuke dingen mee kunt doen.
 
De inkomsten kunnen wel gebruikt worden om nieuwe locaties te bekostigen of om de bestaande locaties kostendekkend te maken.Of ze zouden over een paar jaar weer kunnen beginnen met "gratis Superchargen voor 1e eigenaar" en de kosten daarvan laten betalen door de betalende klant.

Genoeg scenario's te bedenken zodat het uiteindelijk kostenneutraal is, maar je er toch leuke dingen mee kunt doen.

Dan nog is het in het belang van hun klanten om zoveel mogelijk hypercharger opties te bieden in de in-car GUI.
 
Dan nog is het in het belang van hun klanten om zoveel mogelijk hypercharger opties te bieden in de in-car GUI.

Dat weet ik niet. Tesla biedt nu met de Superchargers wel een systeem dat echt onovertroffen is. Bezettingsgraad, eventuele storingen, pre-heaten straks, allemaal zaken die geen enkele andere aanbieder heeft. Dat is een zeer groot pluspunt boven "bidden dat de laadpaal op het duitse autohof het doet" (vergeet het verhaal niet snel van een Duitse leaf-rijder waarbij stoom uit de oren kwam omdat alle DCFC's in storing stonden).

Tenzij bv. IONITY dergelijke locatie informatie zoals bezettingsgraad gaat openstellen (wat ik niet verwacht, omdat het bedrijfsgevoelige informatie is) mist er een cruciaal stukje bij andere aanbieders: Betrouwbaarheid
 
  • Like
Reactions: nico180
Dat weet ik niet. Tesla biedt nu met de Superchargers wel een systeem dat echt onovertroffen is. Bezettingsgraad, eventuele storingen, pre-heaten straks, allemaal zaken die geen enkele andere aanbieder heeft. Dat is een zeer groot pluspunt boven "bidden dat de laadpaal op het duitse autohof het doet" (vergeet het verhaal niet snel van een Duitse leaf-rijder waarbij stoom uit de oren kwam omdat alle DCFC's in storing stonden).

Tenzij bv. IONITY dergelijke locatie informatie zoals bezettingsgraad gaat openstellen (wat ik niet verwacht, omdat het bedrijfsgevoelige informatie is) mist er een cruciaal stukje bij andere aanbieders: Betrouwbaarheid

Dat SuCs een aantal voordelen hebben is helder, maar dat is geen reden om je klanten niet te helpen met alternatieven te bezoeken. Wat dat betreft hoop ik ook van harte dat preheating ook handmatig mogelijk gaat worden als ik weet dat ik op weg ben naar een third party hypercharger.

Bezettingsgraad is iets wat zelfs partijen als TNM en Allego met elkaar delen, ik kan nu gewoon zien dat er een auto bij mij in de straat aan de type2 lader staat. Het is een peulenschilletje om dat ook voor Tesla toegankelijk te maken, voor zover die info al niet openbaar is.

Denk ik mogelijkheden, niet in beperkingen. En laat de keus bij de klant om te kiezen voor een Tesla SuC of iets anders :)
 
Ik ben ook niet tegen, ik denk alleen dat Tesla het nu niet zo snel zal doen om de punten die ik aanhaal. Betrouwbaarheid nu (zal misschien over 2 jaar geen issue meer zijn) en het gebrek aan informatie van systemen van derden.

En TNM/Allego klopt, maar voor die partijen heeft de bezettingsgraad van een laadpaal weinig waarde. Die paal is immers van een derde partij, TNM/Allego is slechts administratief betrokken. Bij IONITY/Fastned is dat wat anders, daar is die informatie wat gevoeliger.
 
  • Like
Reactions: Odie
Dat weet ik niet. Tesla biedt nu met de Superchargers wel een systeem dat echt onovertroffen is. Bezettingsgraad, eventuele storingen, pre-heaten straks, allemaal zaken die geen enkele andere aanbieder heeft. Dat is een zeer groot pluspunt boven "bidden dat de laadpaal op het duitse autohof het doet" (vergeet het verhaal niet snel van een Duitse leaf-rijder waarbij stoom uit de oren kwam omdat alle DCFC's in storing stonden).

Tenzij bv. IONITY dergelijke locatie informatie zoals bezettingsgraad gaat openstellen (wat ik niet verwacht, omdat het bedrijfsgevoelige informatie is) mist er een cruciaal stukje bij andere aanbieders: Betrouwbaarheid

In de etron kon ik gewoon zien of de chargers vrij of bezet waren op de route, verder sta ik maar heel zelden met meer dan paar Tesla's bij de suc (op langere reizen door europa) en stond er niemand aan de ionity chargers die ik heb gezien en die zijn toch al 4 stalls groot.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Lbl3, Odie and Tozz
Van mij mag Tesla ver weg blijven van laders van derde partijen.

Zo lang ik op nog berichten voorbij zie komen dat laadpalen niet functioneren omdat er een probleem is met de internet verbinding van de paal:mad:....dergelijke partijen verdienen geen plek in laadpaalland.

Elke partij die bijdraagt aan acceptatie van EVs verdient een plek wat mij betreft. Ionity zou meer kunnen doen en begint laat (no pun) maar is wat mij betreft een welkome aanvulling. Al was het maar omdat Fastned (begrijp me niet verkeerd, ik ben blij met wat Fastned gedaan heeft en doet) een alleenrecht langs de snelwegen dreigt te krijgen. Das in geen enkele sector gezond dus ook niet in de hypercharger business.

Dus ik hoop dat ionity flink door pakt in Nederland en daarbuiten maar ik hoop ook zeker dat Fastned’s plannen om een grote Europese speler te worden ook lukken. En ze zijn buiten NL al een aardig potje aan de electrische weg aan het timmeren.
 
Wat ik alleen niet snap op dit moment van Ionity dat ze een tweede plek in aanbouw hebben niet veel verder van de eerste locatie in Apeldoorn. Wat is daar het nut van? Zou juist eerder er dan één in de buurt van Amsterdam, Utrecht of Den Haag neerzetten; eerst strategisch plekken bezetten en dan pas fijnmaziger worden. Maar er zal wel over nagedacht zijn :confused:;)
 
Kijk, dat is interessant. Dat zou de eerste zijn na Tesla die begrijpt dat dit nodig is voor een brede acceptatie van EV's. . Waren de laders ook geïntegreerd in de navigatie en je route in de etron? Op een manier die vergelijkbaar is met de Tesla's?

Is hetzelfde als bij Tesla, laadstops op lange route met laadtijden etc. Een zoekopdracht geeft de info die je nodig hebt, ziet er zo uit...
 

Attachments

  • IMG_8965.JPG
    IMG_8965.JPG
    369.8 KB · Views: 71
  • IMG_8964.JPG
    IMG_8964.JPG
    414.1 KB · Views: 57
  • IMG_8966.JPG
    IMG_8966.JPG
    367.5 KB · Views: 53
  • IMG_8967.JPG
    IMG_8967.JPG
    345.5 KB · Views: 53
  • Informative
Reactions: michelh and job-lek
In de etron kon ik gewoon zien of de chargers vrij of bezet waren op de route, verder sta ik maar heel zelden met meer dan paar Tesla's bij de suc (op langere reizen door europa) en stond er niemand aan de ionity chargers die ik heb gezien en die zijn toch al 4 stalls groot.

Kona electric en e-niro (hebben ze beide staan, model 3 LR in bestelling): doen dat ook, gebruiken live tom tom services (via wifi hotspot) op route en met filter (bv. alleen CCS). Werkt maar niet echt mooi qua interface (beetje basic allemaal, maar zit erop). Paar keer getest, heb je eigenlijk niet nodig in NL, range zat en je weet onderhand waar wat staat qua snelladers (A2 naar het zuiden, zowat elk tankstation staat wel een CCS lader, worden er steeds meer).
 
101 Ionity laadlocaties zijn operationeel.
50 under construction.
400 laadlocaties in Europa tegen eind volgend jaar zou wel eens kunnen lukken.

Aan hoeveel zou Tesla tegen dan zitten?
800 supercharger locaties? En gemiddeld aantal laders per locatie? 3à4 keer zoveel als Ionity.

Ach, Ionity’s kunnen je met je Tesla maar extra van pas komen...
 
  • Like
Reactions: job-lek