Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Meeste Ionity locaties hebben nu 4 laders met optie voor 8. Grote nadeel van de uitrol van de SuC's in Europa is dat er vooral gekeken is naar "goedkopere" opties. Liever een SuC van de weg af bij een hotel. Het grote plus punt van Fastnet en ook Ionity is juist dat "snelladen" gebeurd op de locatie waar je maar minimaal van de snelweg af hoeft. Daarnaast drink en eet ik gewoon liever iets makkelijks bij een benzinepomp dan bij een hotel. In België en Frankrijk ben ik erachter gekomen dat de locaties van Ionity mij gewoon beter bevallen dan de SuC's. Het is er ook nog lekker rustig en zoals al vaker gezegd in deze fase als je in België meer dan 28KW en in Frankrijk 33KW moet laden ook nog eens goedkoper vanwege de huidige fixed prijsstelling.
Dat is enkel persoonlijk. Ik vind het zelf juist heerlijk om te kunnen laden bij de betere locaties, zeker ook als we op doorreis op vakantie zijn. Ik vind het zelf fijn om dan in de nachtelijke uren te reizen (ivm kleine kinderen), en dan is het erg fijn om gewoon op een afgesloten terrein bij een hotel met bewaking te staan. En als je overdag reist is het erg prettig dat het (zeker zuidelijker in Frankrijk) vaak hotels met zwembad zijn. Dus de kinderen vermaken zich altijd bij de superchargers.
 
  • Like
Reactions: Mad P***y
Vandaag hebben we van Parijs naar Tilburg gereden en het leek me wel leuk om bij zo;n nieuwe ionity te laden om de laadsnelheid eens uit te proberen. E19 mons brussel, le Roeulx Belgie geprobeerd. hij begon goed! Alleen na enkele minuten werd de laadsnelheid in 1 keer verlaagd naar 22kw. De koeling van de accu's van mijn model 3 was nog niet eens aan het werk. Ik vermoed sterk dat het aan de ionity paal ligt. Het is geen tritium waarover meer is te vinden met afgebroken laadsessies, het is een ABB (ander merk heb ik begrepen).

Aangezien we haast hadden zijn we na 5 minuten zonder verbetering doorgereden naar de SUC bij antwerpen. Deze heeft van 15 tot 65% boven de 110kw geladen. Koeling van de accu's van de tesla sprong nu ook aan. Het lag in die zin dus niet aan de model 3 + de hoge temperaturen van vandaag.

Iemand enig idee? Ik zal dit later ook naar Ionity sturen en mijn geld terugvragen. Dit werkt gewoon nog niet goed en is niet betrouwbaar. Ik was de enige die aan het laden was.
IMG_20190723_153106.jpg
IMG_20190723_153813.jpg
 
zojuist gebeld naar de hotline en kreeg een scandinavier aan de lijn. Situatie uitgelegd en kon moeilijk inschatten in hoeverre hij er verstand van had maar hij beweerde iig dat de ABB kasten ook problemen geeft met de model 3. Nog toegelicht dat niet de verbinding verbreekt maar ipv daarvan trager wordt maar daar ging die verder niet op in. Hij zei mij te mailen naar [email protected] en dat ik dan mijn geld kon terugvragen. Hij bood ook nog zijn excuses aan. Wel netjes, nu even afwachten of ik het juiste email adres heb verstaan :)
 
zojuist gebeld naar de hotline en kreeg een scandinavier aan de lijn. Situatie uitgelegd en kon moeilijk inschatten in hoeverre hij er verstand van had maar hij beweerde iig dat de ABB kasten ook problemen geeft met de model 3. Nog toegelicht dat niet de verbinding verbreekt maar ipv daarvan trager wordt maar daar ging die verder niet op in. Hij zei mij te mailen naar [email protected] en dat ik dan mijn geld kon terugvragen. Hij bood ook nog zijn excuses aan. Wel netjes, nu even afwachten of ik het juiste email adres heb verstaan :)
Zo te zien wel
[email protected] - Google zoeken
 
Vandaag hebben we van Parijs naar Tilburg gereden en het leek me wel leuk om bij zo;n nieuwe ionity te laden om de laadsnelheid eens uit te proberen. E19 mons brussel, le Roeulx Belgie geprobeerd. hij begon goed! Alleen na enkele minuten werd de laadsnelheid in 1 keer verlaagd naar 22kw. De koeling van de accu's van mijn model 3 was nog niet eens aan het werk. Ik vermoed sterk dat het aan de ionity paal ligt. Het is geen tritium waarover meer is te vinden met afgebroken laadsessies, het is een ABB (ander merk heb ik begrepen).

Aangezien we haast hadden zijn we na 5 minuten zonder verbetering

Ik had gisteravond exáct hetzelfde bij Ionity bij Stroe/Tolnegen. Begon met 190 kW. Kakte na een paar minuten in naar 24 kW. Gebeld. Op afstand is de ABB kast opnieuw opgestart. Startte toen wederom snel, maar kakte ook na een paar minuten in. Ik vermoed dat het toch iets met de buitentemperatuur (ruim 37 graden, paal vol in de zon) i.c.m. de ABB paal te maken heeft . Heb er eerder namelijk wel succesvol snel geladen.
 
  • Informative
Reactions: Tozz
Ik had gisteravond exáct hetzelfde bij Ionity bij Stroe/Tolnegen. Begon met 190 kW. Kakte na een paar minuten in naar 24 kW. Gebeld. Op afstand is de ABB kast opnieuw opgestart. Startte toen wederom snel, maar kakte ook na een paar minuten in. Ik vermoed dat het toch iets met de buitentemperatuur (ruim 37 graden, paal vol in de zon) i.c.m. de ABB paal te maken heeft . Heb er eerder namelijk wel succesvol snel geladen.

Wellicht is dat het ja. Laadde die eerder ook met 190kw? Met oudere firmware en tragere snelheid kwam het probleem niet voor bij die tritium en wellicht ook niet bij die abb. Anders inderdaad wellicht de warmte. Die abb kist ging pas loeien bij starten laden, stond vol in de zon en maakte behoorlijk geluid
 
Wellicht is dat het ja. Laadde die eerder ook met 190kw? Met oudere firmware en tragere snelheid kwam het probleem niet voor bij die tritium en wellicht ook niet bij die abb. Anders inderdaad wellicht de warmte. Die abb kist ging pas loeien bij starten laden, stond vol in de zon en maakte behoorlijk geluid

Eerder ook boven de 180 kW, maar toen zonder problemen. Denk een week of 2/3 geleden.
 
Vandaag hebben we van Parijs naar Tilburg gereden en het leek me wel leuk om bij zo;n nieuwe ionity te laden om de laadsnelheid eens uit te proberen. E19 mons brussel, le Roeulx Belgie geprobeerd. hij begon goed! Alleen na enkele minuten werd de laadsnelheid in 1 keer verlaagd naar 22kw. De koeling van de accu's van mijn model 3 was nog niet eens aan het werk. Ik vermoed sterk dat het aan de ionity paal ligt. Het is geen tritium waarover meer is te vinden met afgebroken laadsessies, het is een ABB (ander merk heb ik begrepen).
Ik had vorige week precies hetzelfde probleem bij een ionity lader in Kemptthal. Twee weken eerder op dezelfde locatie, misschien één paal verder, zonder problemen van 18% naar 85% geladen in 30 minuten. Ging super met 177 kW binnen 1 minuut na de start en 149kW bij 45%. Maar de tweede keer was drama... Heb geen andere paal geprobeerd omdat ik geen zin had om nog een keer 8€ te betalen :oops: en ben toen naar de supercharger gereden :D
 
Ik had vorige week precies hetzelfde probleem bij een ionity lader in Kemptthal. Twee weken eerder op dezelfde locatie, misschien één paal verder, zonder problemen van 18% naar 85% geladen in 30 minuten. Ging super met 177 kW binnen 1 minuut na de start en 149kW bij 45%. Maar de tweede keer was drama... Heb geen andere paal geprobeerd omdat ik geen zin had om nog een keer 8€ te betalen :oops: en ben toen naar de supercharger gereden :D
Mailtje naar Ionity met tijdstip en paal en je krijgt die 8€ gewoon terug. Overigens met Eins maar 5€

7C2124DE-9FC7-415D-A3E2-811C997E296C.jpeg
 
Heeft de pas nog een meerwaarde tov de App?
In deze video vind je een test van de "eins E-Mobil"-App en ook van het laden aan zo'n ionitypaal van een M3.
Opmerkelijk: de auto geeft over het traject van 366 km een verbruik van 60 kWh aan, hetgeen overeenkomt met 164 Wh/km. Een prima cijfer. Bij het laden gaat er volgens de M3 73 kWh in de auto en de ionityzuil heeft bijna 80 kWh afgeleverd.
Dus 10% verlies tussen laadpaal en auto. Dat lijkt plausibel: de auto wordt actief en intensief gekoeld tijdens het laden en er is de interne weerstand van batterij en bekabeling, allemaal energie die ook door de laadpaal geleverd wordt.
En nog opmerkelijker is het verlies van 13 kWh die niet worden meegenomen in de verbruiksgegevens van de M3, met een wat bedrieglijk km-verbruik als resultaat: 163Wh/km tegenover 199Wh als men uitgaat van 73 kWh voor het afgelegde traject. Zijn er met eenzelfde ervaring? Dat nuanceert het gunstige verbruik van de M3 toch enigszins. Verklaart misschien ook het veel hogere verbruik van sommige andere merken die het randverbruik misschien wel meenemen in de door de auto aangegeven cijfers.
 
Zonder het na te rekenen; ik vind het een groot gebrek dat er geen standaard is voor de onboard weergave van het energieverbruik.
Maakt het idd lastiger om verschillende auto's / merken te vergelijken.
Bij de eNiro kan je het afzonderlijke verbruik van de drivetrain, airco en electronica zien, dat zou ik in de Tesla ook graag willen.

10% laadverlies bij snelladen is wel heel erg veel, dat heeft wellicht met de huidige temperaturen te maken ?
 
Last edited:
Zonder het na te rekenen; ik vind het een groot gebrek dat er geen standaard is voor de onboard weergave van het energieverbruik.
Maakt het idd lastiger om verschillende auto's / merken te vergelijken.
Bij de eNiro kan je het afzonderlijke verbruik van de drivetrain, airco en electronica zien, dat zou ik in de Tesla ook graag willen.

10% laadverlies bij snelladen is wel heel erg veel, dat heeft wellicht met de huidige temperaturen te maken ?

Waarom je toch zo druk maken om energieverbruik? Zo 2013...

Als je 500 km met een M3 rijdt en de volledige 75 kWh verbruikt heb je 75000Wh/500km=150Wh/km verbruikt.

Als je 400 km met een M3 rijdt en de volledige 75 kWh verbruikt heb je 75000Wh/400km=187,5Wh/km verbruikt.

Laat het los....
 
Ik heb net bij Gotthard Noord proberen te laden in Zwitserland met mijn S100D met CCs adapter. Helaas.

Ik dacht voor de file van de Gotthard tunnel even vol te laden en zelf wat te eten en drinken.

Na 15 sec en rond de 130kw brak het laden iedere keer af.

De support van Ionity heeft zijn best gedaan, maar het wilde maar niet werken. Schijnt een bekend probleem met hun ABB laders te zijn.

Nu maar naar de SuperCharger die op een onmogelijke plek staat.

C7699C6D-7AB4-41E5-81FB-8ACB2D08EFE4.jpeg
04D0268B-6A70-4643-8A17-A148118319B4.jpeg