Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Commerciële strategie lijkt me helder. Ionity is niet geinteresseerd in de Tesla rijder die slechts 1 keer per jaar wil langskomen omdat de supercharger op weg naar het zuiden overbevolkt is. In dat opzicht kopieren de groten gewoon Tesla's strategie om het laadnetwerk enkel voor je eigen auto's te behouden, maar dan via een andere taktiek.
Dat is inderdaad de achterliggende reden. Prijszetting is wat hoger dan bij SUC, maar deels te verantwoorden door een nog hogere laadsnelheid en een betere ligging. Mochten de prijzen gelijk zijn, dan zouden veel M3 toch de Ionity verkiezen omwille van die beide argumenten.
Veel rijders van andere EVs zouden allicht blij zijn als ze af en toe eens konden laden aan een SUC, ook al kost het voor die ene keer 2 keer meer dan elders. In die zin is Ionity nog vriendelijker dan het SUC-netwerk waar je als niet-Teslarijder gewoon niet terecht kan.
 
Nou de Ionity app kan weer van de telefoon af......... :D

Slimme timing ook, nu staan er in de voorjaarsvakantie nog meer Tesla's bij de SuC kan me niet voorstellen dat er iemand vrijwillig dit tarief gaat betalen.
De app gaat in ieder geval niet van mijn telefoon af. Mocht het écht niet anders kunnen dan zal ik het hoognodige bij ze laden.

Zolang het met Maingau voor 35c/kWh kan blijf ik daar nog even gebruik van maken.

Ben ik blij met de prijs? Nee! Maar het is altijd handig om het als noodvoorziening te hebben.

Commerciële strategie lijkt me helder. Ionity is niet geinteresseerd in de Tesla rijder die slechts 1 keer per jaar wil langskomen omdat de supercharger op weg naar het zuiden overbevolkt is. In dat opzicht kopieren de groten gewoon Tesla's strategie om het laadnetwerk enkel voor je eigen auto's te behouden, maar dan via een andere taktiek.
Lijkt mij ook. Ze zullen in de aankomende tijd nog wel gaan sleutelen aan het prijsbeleid.

Wie weet sluit LeasePlan, MKB Brandstof of wie dan ook wel een overeenkomst met Fastned en Ionity. Ik weet dat ik het herhaal, maar dat zie ik wel gebeuren.

Het maakt het er allemaal niet makkelijker en transparanter op, dat ter zijde.
 
  • Like
Reactions: schonelucht
Uiteindelijk is een hoger tarief voor hyperchargers dan voor snelladers dan voor gewone laders ook een manier om iedereen op de juiste plaats te laten laden.
De frustratie die hier heerst over MS met een lifetime gratis laden die nodeloos (lang) een SUC bezet houden, is daar een bewijs van.
Ook is het niet normaal (en volgens mij zelfs niet wenselijk) dat SUC-laden kan aan een tarief dat lager ligt dan normaal laden. Het brengt mensen ertoe bij een SUC te laden om de verkeerde redenen: prijs ipv snelheid.
 
  • Like
Reactions: Paco
Wie weet sluit LeasePlan, MKB Brandstof of wie dan ook wel een overeenkomst met Fastned en Ionity. Ik weet dat ik het herhaal, maar dat zie ik wel gebeuren.

Ik had eerlijk gezegd gedacht/gehoopt dat dit reeds veel eerder zou gebeuren. Maar de markt is misschien nog te gefragmenteerd met allemaal spelers die rond elkaar cirkelen om te zien wie wie uiteindelijk opeet.
 
Ik had eerlijk gezegd gedacht/gehoopt dat dit reeds veel eerder zou gebeuren. Maar de markt is misschien nog te gefragmenteerd met allemaal spelers die rond elkaar cirkelen om te zien wie wie uiteindelijk opeet.
Het probleem is dat je al die MSP's eigenlijk ook helemaal niet wil. Beeld je eens in dat benzine €3/l is in zowat alle tankstations, maar afhankelijk van de tankpas je tot €1,4/l kan tanken, en er staat nergens op de tankstations de prijs van wat je aan het ingieten bent. Dat is waar we nu zitten...
 
  • Like
Reactions: schonelucht
Uiteindelijk is een hoger tarief voor hyperchargers dan voor snelladers dan voor gewone laders ook een manier om iedereen op de juiste plaats te laten laden.
De frustratie die hier heerst over MS met een lifetime gratis laden die nodeloos (lang) een SUC bezet houden, is daar een bewijs van.
Ook is het niet normaal (en volgens mij zelfs niet wenselijk) dat SUC-laden kan aan een tarief dat lager ligt dan normaal laden. Het brengt mensen ertoe bij een SUC te laden om de verkeerde redenen: prijs ipv snelheid.
Eens. In de administratie van mijn BV heb ik een post "Brandstof & Electriciteit voor vervoer" (brandstof mag daar wel weg....) en ik reken zo af en toe eens uit wat ik jaarlijks uit geef en hoe veel KM ik gereden heb.

Dan zit ik nog steeds in de orde van 3 a 4 cent per KM omdat ik op veel plekken gratis kan laden.

Ik zal niet doelbewust langs Ionity gaan, maar als het een keer niet anders kan: Dan is het zo
 
Ik vind het niet zo heel gek dat Ionity, een samenwerking van een aantal autofabrikanten, auto's van andere merken (fors) extra laat betalen voor het gebruik van hun netwerk. De manier waarop ze dat voor de klanten van de eigen merken lijken in te richten (maandelijkse bijdrage) maakt me dan weer ontzettend blij met Tesla, die vooralsnog zeggen nooit iets te hoeven verdienen met hun uitstekende Supercharger netwerk.

Ik ben overigens erg benieuwd hoe dat hele laden zich op termijn gaat ontwikkelen. Stroom is, anders dan brandstof, overal aanwezig, hetzelfde en heeft daardoor wellicht een strakker gedefinieerde 'maximum prijs' die mensen ervoor willen betalen. Laadpomphouders zullen waarschijnlijk op andere zaken gaan concurreren dan alleen prijs per kWh. De laadsnelheid. Of een lagere prijs bij hoog elektriciteitsaanbod. Of duurder in de spits en op zwarte zaterdag. Dat wordt nog ingewikkeld voor de opvolger van de DirectLease Tankservice app.
Wanneer je als organisatie een forse EU subsidie hebt gehad, vind ik het echt heel vreemd als je die subsidie dan mag gebruiken om je eigen achterban verder te bevoordelen.
Ionity secures funding for EUROP-E charging network - electrive.com
 
  • Informative
Reactions: AustinP
Commerciële strategie lijkt me helder. Ionity is niet geinteresseerd in de Tesla rijder die slechts 1 keer per jaar wil langskomen omdat de supercharger op weg naar het zuiden overbevolkt is. In dat opzicht kopieren de groten gewoon Tesla's strategie om het laadnetwerk enkel voor je eigen auto's te behouden, maar dan via een andere taktiek.
Commerciële strategie is uiterst dubieus. Liever de hoge vast maandelijkse kosten (netwerkaansluiting) zelf dragen (want op deze manier nauwelijks gebruik van de laadpunten), dan dat er Tesla's aan komen laden. Deze strategie lijkt mij gericht op totale ontmoediging van elektrisch rijden.
 
Uiteindelijk is een hoger tarief voor hyperchargers dan voor snelladers dan voor gewone laders ook een manier om iedereen op de juiste plaats te laten laden.
De frustratie die hier heerst over MS met een lifetime gratis laden die nodeloos (lang) een SUC bezet houden, is daar een bewijs van.
Ook is het niet normaal (en volgens mij zelfs niet wenselijk) dat SUC-laden kan aan een tarief dat lager ligt dan normaal laden. Het brengt mensen ertoe bij een SUC te laden om de verkeerde redenen: prijs ipv snelheid.
Mijn auto heeft, net zoals schat ik in ongeveer 2000 andere Tesla rijders, lifetime gratis laden. Toch kom ik niet vaker dan 8x per jaar langs een snelladen 4 heen en 4 terug tijdens de vakantiereis. En met mij velen. Stilstaan aan de suc is geen hobby
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: JanG007 and AustinP
Het is interessant wat die prijsstelling kan veroorzaken.

Met de hedendaagse accucapaciteit heb je in NL voor woon-werk waarschijnlijk geen tankstation nodig als je thuis of op het werk kan laden. Dat is nogal veel goedkoper, zeker als je op het werk tegen 'groot-zakelijk' tarief kan laden.

De nieuwe prijzen doen daarmee pijn bij de particulieren die nu geen incentive meer hebben om over te stappen naar elektrisch (...behalve als ze een Tesla kopen).

Het is misschien een goed idee dat de overheid subsidieert, of zich met de elektra prijs 'aan de pomp' gaat bemoeien.
Het kan met al het millieu gebeuren toch niet de bedoeling zijn dat stroom tanken duurder / even duur is als fossiel.

De leveranciers snap ik dan wel weer, lekker compenseren voor rustige tijden in de werkplaats.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Wat ga je dan subsidiëren? De marge die IONITY op de inkoop draait?

Ik begrijp dat de CAPEX van zo meerdere laadpleinen wat geld kost, maar de OPEX ervan is erg miniem en de CAPEX ervan is een fractie van wat een tankstation kost.

Feit is dat niemand in die markt wil stappen omdat niemand aan de EV wilt, want dat is hun eigen ICE kip met de gouden eieren slachten.
 
Commerciële strategie is uiterst dubieus. Liever de hoge vast maandelijkse kosten (netwerkaansluiting) zelf dragen (want op deze manier nauwelijks gebruik van de laadpunten), dan dat er Tesla's aan komen laden. Deze strategie lijkt mij gericht op totale ontmoediging van elektrisch rijden.

Het is een stuk beter dan wat Tesla doet : daar mag je helemaal niet laden met een andere wagen. Maar niemand zou het beleid van Tesla 'totale ontmoediging van elektrisch rijden' noemen. Dus ik vind je standpunt volstrekt van de pot gerukt. Dit is eenvoudig een commerciële strategie tegenover de competitie. Zowel van het Ionity consortium als van Tesla.
 
Inderdaad, Ionity gaat klagen over het feit dat ze een heel netwerk hebben aangelegd, waar straks alleen zakelijke rijders nog komen.
Die stroom kost ze echt maar 5 ct per kWh plus nog wat extra wegens de zware netaansluiting (denk ik).
Dan is 79 cent zeer winstgevend, mits er wel geladen wordt natuurlijk. En dat zal minder worden, want zo hard gaat t nog niet met de verkoop van europese EV's. Overigens snapt inderdaad iedereen dat het geen flat fee blijft en duurder zou worden dan Fastned.
 
Je zou gelijk hebben, als je bij Audi/VW/Porsche/... dan ook voor een vergelijkbaar tarief bij zo een IONITY kan laden. En dat is niet het geval. Het eerste jaar kom je vaag in de buurt, en daarna zit je aan een jaarlijks contract van €17,95/maand en heb je nog geen kWh geladen.
 
Die abonnementsprijzen zijn idd bizar hoog vergeleken bij de kWh prijs. Nodigt niet uit.
Maar ja, wie weet wat het beste werkt. Als de SuC 10 cnt per kWh zou zijn, zou je dan liever daar gaan staan dan thuis laden?
It is a new market. Time wil tell.
Vooralsnog ben ik blij dat ik lekker thuis kan laden en de SuC betaalbaar is.
 
Het is een stuk beter dan wat Tesla doet : daar mag je helemaal niet laden met een andere wagen. Maar niemand zou het beleid van Tesla 'totale ontmoediging van elektrisch rijden' noemen. Dus ik vind je standpunt volstrekt van de pot gerukt. Dit is eenvoudig een commerciële strategie tegenover de competitie. Zowel van het Ionity consortium als van Tesla.

Weet niet of het waar is, maar heb in het verleden wel eens gelezen dat Tesla open stond om het beschikbaar te maken voor andere merken (waarschijnlijk wel tegen betaling een deal sluiten), maar dat ze nog nooit benaderd zijn.
 
Dus je laadt 6000/80=75 kWh in een sessie, x4 is 300 kWh. Maal 5? Is 1500 km.

1500 km / 75 € maakt 20 km in een euro diesel, bij €1,54 per liter zou je dus ruim 30 km op een liter peut halen? Netjes hoor

De realiteit is natuurlijk dat het overgrote deel van de kilometers niet uit een snellader komt.

Snap ik niet..vroeger deed ik mijn rit met 1 bak diesel a rato 75 euro.(1x400 heen, 1x400 terug) das 8Diez800kmvoor 75 euro. Als ik mij aan de snelheid hield kon ik nog een bijna terug (dus 1200 bijna)

Nu me de model 3 doe ik:
Vol vertrekken, 1x charge in lille en bij aankomst in senlis terug vol. Om terug te rijden stop ik terug in Lille en kom ik met 20% terug. Dus ok MAAR 180 euro...

We zullen rap terug in een diesel zitten, dit is gewoonweg diefstal...