Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Je deed een niet algemene uitspraak dus. 75% van de Nederlanders rijdt dagelijks minder dan 50 km heen en weer naar zijn werk (cbs). Je kunt van Utrecht naar Groningen heen en weer zonder SUC. Je moet echt heel veel rijden om elke dag te moeten bijladen. Zelf rijd ik regelmatig heen en weer naar Den Haag vanuit apeldoorn. Geen probleem. Zelfs op locatie steeds meer een electriciteit paaltje aanwezig tegenwoordig.
 
Ja LR maar ik rijd enkel lange afstanden dus a typisch profiel en zeer afhankelijk van superchargers. Inderdaad, als je minder dan 300km autostrade per dag rijd aan normale (125-130km), is er geen nood.

Meer dan 300 km per dag..... dus dat is rond de 3-4 uur rijden in je auto.
Dan moet je in de overige uren wel heel effectief zijn voor je baas.
Ik zou het op mijn werk niet voor elkaar krijgen om zo lang per dag geen daadwerkelijke waarde voor mijn werkgever toe te kunnen voegen.
 
De snellaadmarkt zit nog in de trail en error fase. Of deze koers van Ionity slim is, zullen we gaan merken. Ik verwacht dat het in eerste instantie een stuk rustiger wordt. Aan de andere kant gaan er genoeg Tesla rijders alsnog bij Ionity laden, wanneer de wachttijden bij de superchargers toenemen en men, weliswaar tegen een forse meerpremie, door Ionity sneller door kan.
 
Snap ik niet..vroeger deed ik mijn rit met 1 bak diesel a rato 75 euro.(1x400 heen, 1x400 terug) das 8Diez800kmvoor 75 euro. Als ik mij aan de snelheid hield kon ik nog een bijna terug (dus 1200 bijna)

Nu me de model 3 doe ik:
Vol vertrekken, 1x charge in lille en bij aankomst in senlis terug vol. Om terug te rijden stop ik terug in Lille en kom ik met 20% terug. Dus ok MAAR 180 euro...

We zullen rap terug in een diesel zitten, dit is gewoonweg diefstal...

2 x snel laden voor 180,- euro lijkt me wat veel klopt dat wel? (2 x 60kWh (de accu zal niet helemaal leeg zijn bij aankomst en niet helemaal vol bij vertrek van de SUC.) kost bij een Tesla SUC ongeveer 30,- euro en bij Ionity 94,80 euro)
Daar komt het thuisladen nog bij a 0,22 euro (?) kWh.
NB. 800 km alleen bij Tesla en thuis laden dan kost deze rit ongeveer 40,- euro, of maak ik een denkfout? (800 km x 200Wh/km x 0,25 euro/kWh)
 
Meer dan 300 km per dag..... dus dat is rond de 3-4 uur rijden in je auto.
Dan moet je in de overige uren wel heel effectief zijn voor je baas.
Ik zou het op mijn werk niet voor elkaar krijgen om zo lang per dag geen daadwerkelijke waarde voor mijn werkgever toe te kunnen voegen.

Boh..ik vertrek om 03:15am uit belgie naar Parijs (op de kop 400km) vroeger met ice deed ik dit in 3 uur. Ik kwam dan iets na 6uur aan in Parijs. Meestal verlaat ik het kantoor rond 21:00 dus met die toevoeging van waarde zit het voorlopig wel snor volgens mijn baas...(tot donderdag zit ik daar...)

Met M3 doe ik er nu +/-4:00u over door de lagere snelheid en de laadbeurt. Nu met de stakingen is het helemaal feest en duurt het 5uur aangezien de files eerder beginnen.

De terugweg is sneller en optimaler aangezien er meestal wind mee is en de temperatuur hoger is.

En waarom geen thalys? Die is trager (dan ice) als je de metro erbij neemt + dan kom ik pas om 8:30 aan op kantoor ALS er niet gestaakt wordt + zowel ice als thalys zijn veel duurder voor het bedrijf dan de EV zolang we geen ionity prijzen krijgen...
 
2 x snel laden voor 180,- euro lijkt me wat veel klopt dat wel? (2 x 60kWh (de accu zal niet helemaal leeg zijn bij aankomst en niet helemaal vol bij vertrek van de SUC.) kost bij een Tesla SUC ongeveer 30,- euro en bij Ionity 94,80 euro)
Daar komt het thuisladen nog bij a 0,22 euro (?) kWh.
NB. 800 km alleen bij Tesla en thuis laden dan kost deze rit ongeveer 40,- euro, of maak ik een denkfout? (800 km x 200Wh/km x 0,25 euro/kWh)

Nee dat klopt, als ik m'n charger uitreksels bekijk voor de rit:

59kWh 3,55 Euro (0.06euro/kWh)
71kWh 17,04 Euro (0.25euro/kWh)
67kWh 16,08 Euro (0.25euro/kWh)
54kWh 12, 96 Euro (0.25euro/kWh)
===============
251kWh 49.63 Euro

Nu die 251 is niet volledig leeggereden, ik schat dat het rond de 220kWh gaat zitten. (geeft de tripmeter ook ongeveer aan)
Ook nog, voor de 3° charge heb ik 19km heen en 19km terug moeten rijden dus dit moet bij die 800km komen.

Dus 220kWh voor 838km

Als je dit dus Ad-Hoc bij Ionity moet gaan doen kijk je dus tegen 151Euro aan (0.25 -> 0.79) of meer dan 2x de kost van m'n ICE en meer dan 3x de prijs van.

Natuurlijk gelukkig zijn er Tesla superchargers en zijn wij niet van Ionity afhankelijk + we weten ook niet wat het via een MSP zal gaan kosten. Ik vermoed dat we een soort subscriptie model gaan zien zodat ze zicht kunnen verzekeren van een constante maandelijkse contributie met een lagere prijs voor de subscriber.

Disclaimer:
* Winterritten
* snelheid 130-140km/u
* lage temperaturen
* Felle wind tegen met regen met 4-6° op heenweg.
* Moderate Rug/zijwind, droog met 13°-14° op terugweg
 
  • Informative
Reactions: To3ornotto3?
En waarom geen thalys? Die is trager (dan ice) als je de metro erbij neemt + dan kom ik pas om 8:30 aan op kantoor ALS er niet gestaakt wordt + zowel ice als thalys zijn veel duurder voor het bedrijf dan de EV zolang we geen ionity prijzen krijgen...
Gohh
Ik ben nu al even terug aan 't werk in B. Ik heb jarenlang 3-4 dagen per week in Parijs gewerkt. Ik heb dat misschien 4-5 keer met de wagen gedaan, ongeveer één keer per jaar eigenlijk.
Thalys was even snel, en zoveel comfortabeler. Hangt waarschijnlijk ook wel af van je exacte locatie (La Défense).
 
En waarom geen thalys? Die is trager (dan ice) als je de metro erbij neemt + dan kom ik pas om 8:30 aan op kantoor ALS er niet gestaakt wordt + zowel ice als thalys zijn veel duurder voor het bedrijf dan de EV zolang we geen ionity prijzen krijgen...

Off topic, maar waar moet je in godsnaam dan zijn in Parijs? Ik moet heel geregeld in de buurt van Orly zijn, wat ongeveer worst case is voor metro en het is onmogelijk om dat sneller te doen dan met Thalys + metro. Behalve dan die paar maanden dat er een directe vlucht op Orly was. Dan was ik er in 90 minuten door 2 door. Maar wel heel uitzonderlijk veel geluk met waar ik vertrok en waar ik aankwam.
 
Ik ben verbaasd... de Telegraaf die een evenwichtig artikel publiceert?

AD/HLN ging er botter in.
Ik wilde net hetzelfde schrijven.
Ben je wel genoodzaakt om veel te stoppen bij een snellader, dan is het natuurlijk minder goed nieuws. Maar in het algemeen laadt een rijder van een elektrisch auto zijn voertuig wanneer de auto geparkeerd staat. Een gebruiker van een auto met verbrandingsmotor moet altijd speciaal omrijden om te tanken. Bovendien moet hij tijdens het vullen van de tank wachten.
Best gedurfd als Telegraaf-scribent
 
Dit is pas een geruststellend bericht ivm Ionity. De hysterie kan gaan liggen en wie nog geen Maingau had, kan er een bestellen.

Laadpastop10 on Twitter
Super! Maar eigenlijk wat dus te verwachten is. Ionity en Fastned hebben een overgeenkomst met Maingau en zo ga je dus krijgen dat er bovenop de netwerken Service Providers komen die contracten sluiten.

Het wordt er verder niet overzichtelijker op... Maar goed.