Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Jullie advies voor laadpunt aan huis

This site may earn commission on affiliate links.
Morgen.

korte vraag met hopelijk een advies na al deze berichten te hebben doorgeworsteld:

Tesla M3 LR in aantocht,
Huidige laadkast 3.7kw (mercedes e350)
Huidige aansluiting is 3x25A 17kw
Wil ivm km's 11kw gaan laden.
Nieuwe groepenkast uit 2016 met 18 groepen waarvan verschillende nog vrij
10 zonnepanelen
Oude meter (draait terug ;))

Ik wil "slim' gaan laden. Ivm de 17kw dit pas na de tesla als de andere verbruikers (oven, magnetron, vloerverwarming) uitstaan.
Laadkast onder de carport, afstand naar meterkast door buitenmuur circa 1 meter kabel. geen graaf werkzaamheden etc etc
Geen pasjes, slot etc nodig.

Wel fijn als je eea online kan bekijken en eventueel de energie opbrengst van de zonnepanelen in de Tesla pompen

Welke configuratie is voor mijn het beste en de goedkoopste als ik 22kw wil laden?
En wat zou zoiets ongeveer kosten incl installatie.

Dit om een inschatting te maken,
 
Het is dan ook meer generiek. Voor noodgevallen heeft hij een granny charger. Daar hoef je toch verder geen drama van te maken?
In generieke zin snap ik het wel. Vragensteller heeft wel een granny charger heeft maar (nog) geen bereikbaar stopcontact om hem op in te pluggen. En hij vraagt zich nu af wat hij er voor terug krijgt als hij dat laat installeren. Niks geen drama, volgens mij :)
 
Hi bedankt voor alle reacties!

Het klopt inderdaad dat ik het graag wil aanleggen voor pure noodgevallen. Ik heb liever niet snachts een verlengsnoer door m'n brievenbus en daaraan een dure UMC in de voortuin liggen. Het gaat inderdaad puur om noodgevallen, mocht ik wel dagelijks kunnen laden aan huis zou ik wel investeren in 3 fasen en een slimme paal. Overigens gebruik ik snachts denk ik bijna geen stroom op de vaatwasser en opladers van telefoons na.

Maar als ik het goed redeneer;

- extra groep achter eigen aardlekschakelaar laten maken in de meterkast ( er zitten nu al 2x 4 groepen achter 2 aardlekschakelaars)
- kabel door de muur naar een blauw mennekes stopcontact
- hier gaat een directe kabel in naar de auto, of moet ik hier de UMC dan inpluggen? De UMC is dan uit de stekker te trekken toch? Of heeft de UMC een hele lange kabel? Dan kan die wel door de brievenbus .

Ik zoek eigenlijk de simpelste oplossing waarbij er een directe kabel is tussen huis en auto zodat ik mij geen zorgen hoef te maken over regen etc.


Via het forum zag ik al wat aanbiedingen voor een TWC, kan deze ook op 1 fase worden aangesloten? Dan heb ik een nette oplossing hangen voor nood en 7,5 meter is meer dan genoeg.


Alvast bedankt allemaal :)
 
- extra groep achter eigen aardlekschakelaar laten maken in de meterkast ( er zitten nu al 2x 4 groepen achter 2 aardlekschakelaars)
Technisch gezien mogen er maar 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar. Een nieuwe groep betekent dus ook een nieuwe aardlekschakelaar. Zie bijv Veel Gestelde Vragen - Oosterom Elektrotechniek

- hier gaat een directe kabel in naar de auto, of moet ik hier de UMC dan inpluggen? De UMC is dan uit de stekker te trekken toch? Of heeft de UMC een hele lange kabel? Dan kan die wel door de brievenbus .
Een directe kabel moet wel voorzien zijn van wat elektronica zoals dit o.a. in een UMC zit. Bijv Duosida Mobiele Lader Type 2 naar Schuko 10A
 
Technisch gezien mogen er maar 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar. Een nieuwe groep betekent dus ook een nieuwe aardlekschakelaar. Zie bijv Veel Gestelde Vragen - Oosterom Elektrotechniek


Een directe kabel moet wel voorzien zijn van wat elektronica zoals dit o.a. in een UMC zit. Bijv Duosida Mobiele Lader Type 2 naar Schuko 10A


Dankjewel voor je bericht! Ik heb nog tot laat gisteravond rondgezworven op het forum. Er moet een stukje electronica tussen het stopcontact en de auto, daar ben ik nu achter. Even kijken of ik dan een kies voor een mobiele laadkabel (€275) of een TWC (€400??). TWC is wel netter weg te werken aan de muur dan een mobiele oplossing alhoewel beide waterdicht zijn. De mobiele lader kan alleen wel gemakkelijker gestolen worden.

Beide moeten sowieso een eigen groep krijgen .

Bedankt voor alle reacties!
 
Hi,
Ik heb al flink wat gelezen op het forum, dank voor alle info. Ik kan 1 punt alleen nergens vinden. Ik heb geen oprit maar wil wel een thuislaadoplossing maken voor noodgevallen als de auto leeg zou zijn en alle publieke laadpalen bezet zouden zijn. ( Of 's winters als de range slechter is of om de auto voor te verwarmen ). Aangezien ik er niet dagelijks aan ga laden wil ik geen enorme kosten maken. Mijn meterkast is 1 fase en ik heb nog ruimte op de rails om een extra groep aan te sluiten . De meterkast hangt tegen de muur waar ik het stopcontact of oplaadpunt wil maken. Hemelsbreed 30 cm dus door de muur heen. Belangrijk wel dat het veilig is en waterdicht. Als ik 1 groep extra laat aanleggen en die alleen aansluit op het laadpunt, dan heb ik daar toch 3,7kw laadsnelheid, of heeft mijn hele huis 3,7 te besteden en klapt alles eruit zodra ik ook de oven of de vaatwasser aanzet?

Hebben jullie nog goeie ideeën voor een simpele oplossing om te laden? Waterdicht stopcontact of investeren in zoiets als een TWC ( Wel zonde van de 2 extra fases die ik dan niet gebruik)

Bedankt voor alle tips!!

Ik zou voor dergelijke noodgevallen gewoon de UMC gebruiken (de mobiele lader) al dan niet met een verlengsnoer. Dat gaat met ongeveer 2 kW. Schiet niet echt op, maar 't werkt. Voor noodgevallen lijkt me dat prima, en kost helemaal niets.

Je kunt op 1-fase dat eventueel verhogen door te laden op 32A ofwel 7 kW (+/- 3x zo snel als de UMC) maar dat vergt wel wat investering in kabel, een EVSE (laadpaal), aardlekautomaat en het aansluiten van het geheel. Ook hou je met 32A laden weinig stroom over voor de rest van je woning (8 ampere). Dus je zult 'm waarschijnlijk moeten terugschroeven (zodat je trager gaat laden) of iets met loadbalancing doen (kost weer geld).

Als het echt voor noodgevallen is zou ik het lekker bij de UMC houden.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Advies voor een universeel laadpunt/laadpaal:

Stegen Smart EVSE met een Mennekes type 2 contactdoos.
SmartEVSE met schakelrelais zit in de meterkast en de type 2 contactdoos in een buitenkastje oid netjes weg te werken.

Dan kun je alles laden tot 22kW (als je die voeding kan leveren uit de meterkast uiteraard) op standaard type2 laadkabel.