Advies voor een universeel laadpunt/laadpaal:
Stegen Smart EVSE met een Mennekes type 2 contactdoos.
SmartEVSE met schakelrelais zit in de meterkast en de type 2 contactdoos in een buitenkastje oid netjes weg te werken.
Dan kun je alles laden tot 22kW (als je die voeding kan leveren uit de meterkast uiteraard) op standaard type2 laadkabel.
Hmm, ja. Ik moet hier toch wel wat kanttekeningen bij plaatsen. Je geeft het zelf al aan, maar:
- In Nederlandse woningen is geen 22 kW beschikbaar bij standaard aansluiting. Maximaal is 16 kW
- Tesla S/X van na ~2016 kunnen met maximaal 16 kW laden (3x24A)
- Tesla Model 3 kunnen maximaal 11 kW laden (3x16A)
Theoretisch kunnen laden tot 22 kW is dus vooral erg theoretisch, in praktijk lukt dat niet.
Voor een Model 3 (11 kW) is loadbalancing naar mijn idee overbodig, zeker als je het een beetje uitkient qua laadtijd (bv. gepland laden om 2 uur 's nachts starten). Ik heb geen loadbalancing en ik laadt mijn auto gewoon op met 16 kW (het maximale vermogen van mijn netaansluiting) door een beetje na te denken over de laadmomenten. In andere woorden, ik start het laden om 1 uur 's nachts.