Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Jullie advies voor laadpunt aan huis

This site may earn commission on affiliate links.
Die blauwe stekker kon ik nog niet, dat lijkt mij ook wel wat.
Kan ik die ook direct achter mijn 4 polige 16A (of evt 20A) krachtgroep aansluiten?
(Uiteraard met nog een stuk kabel ertussen. Rond de 30m dus daarvoor wil ik dan 5x6mm2 gebruiken zodat ik niet teveel verlies heb)
Tuurlijk kan dat, je auto zal alleen niet gaan laden :p
Je mist dan de communicatie tussen laadpaal en auto. Daar zorgt in mijn geval de Smart EVSE voor.

Zie bijv Wat betekenen 'PP' en 'CP', op het contactmateriaal voor het laden van elektrische voertuigen? - Hateha

Mocht je een vergelijkbare oplossing willen maar het niet aan durft om het zelf te maken. Je kan het ook kant-en-klaar aanschaffen incl kabel met stekker met knop : Fivari-SMART
 
Last edited:
Tuurlijk kan dat, je auto zal alleen niet gaan laden :p
Je mist dan de communicatie tussen laadpaal en auto. Daar zorgt in mijn geval de Smart EVSE voor.

Zie bijv Wat betekenen 'PP' en 'CP', op het contactmateriaal voor het laden van elektrische voertuigen? - Hateha

Mocht je een vergelijkbare oplossing willen maar het niet aan durft om het zelf te maken. Je kan het ook kant-en-klaar aanschaffen incl kabel met stekker met knop : Fivari-SMART

Werkt een TWC ook? Daarvan heb ik er straks 1.
 
Als ik daarmee ook gewoon met 11kw kan laden dan ga ik het denk ik daarmee oplossen.
Dat Fivari-smart zal ook best wel werken maar het ziet er nog al rommelig uit als ik eerlijk ben.

De Fivari is ook eigenlijk gewoon een SmartEVSE die iemand op 't forum hier met dezelfde naam voor je in elkaar. Dat zit dus inderdaad in een standaard modulekast en is geen fraai ontworpen professioneel product.

Kanttekening is dat het als je wil gaan loadbalancen wel veruit (volgens mij) goedkoopste oplossing is, omdat je geen abonnementen nodig hebt.
 
  • Disagree
  • Like
Reactions: horta and Edi99
Ik voel me enigszins beledigd.:mad:
Ondertussen ziet de Fivari-SMART of in dit geval de Fivari-Combi er zo uit:
Fivari-Combi.jpg

En gemonteerd bij de klant:

Fivari_Combi_Deurenberg.JPG


De stroommeting zit normaliter in de groepenkast weggeborgen, maar dan heeft een foto ter verduidelijking weinig zin.
 
Last edited:
Ik voel me enigszins beledigd.

Was niet zo bedoeld :) Het blijft toch een standaaard industriekast. Dat kan toch niet tippen aan een mooi zwart frontje met Elon's handtekening!

Wel een vraagje trouwens. Ik zie op je site dat de Fivari ook kan zien hoeveel kWh's de auto geladen heeft, maar in de plaatjes van het apparaat zie ik geen kWh meter zitten. Hoe registreert ie dat?
 
Ik voel me enigszins beledigd.:mad:
Ondertussen ziet de Fivari-SMART of de Fivari-Combi er zo uit:
View attachment 369756
En gemonteerd bij de klant

View attachment 369757

Mijn mening was gebaseerd op onderstaande foto die nu nog op je website staat:
Fivari.JPG


Ik zou zeggen, pas die foto snel aan want dit ziet er zeker een stuk beter uit! :)

Wat zijn de kosten hiervan ongeveer of mag je dat niet zeggen op dit forum?
 
Ik begrijp de reactie wel. MAAR, in het geheel van onze garage, misstaat de op de foto afgebeelde Fivari-Combi helemaal niet.:confused:
Ik zou ook niet willen dat men de informatie die ik hier verspreid, gaat interpreteren als reclame. Het zijn getuigenissen van wat mogelijk is door een toevallige gebruiker van de Fivari-laders.
Een kWh-meter is een optie die dan extra, afleesbaar doorheen het venstertje, wordt gemonteerd. Dat venstertje is trouwens te openen zodat de instellingen kunnen gewijzigd worden. Als de Combi meegaat op reis, wordt het een mobiele maar domme lader waarvoor de maximale stroom en enkele andere settings moeten aangepast worden. Door een behuizing met een openklapbaar venster te gebruiken, is dat dan eenvoudig te doen. Tot slot: bij de Combi is de signaaldraad voor de stroommeting via een connector met de elektronica verbonden zodat ook die kan worden ontkoppeld wanneer de lader als mobiele lader gebruikt wordt.
 
Meteen besteld het is nog goedkoper dan ik dacht ook, ben benieuwd, heb ik ook weer wat geleerd.

Desalniettemin, wees alsjeblieft gewaarschuwd, want als ik heel eerlijk ben denk ik eigenlijk nog steeds dat de kans vrij groot is dat je 6mm² aderhulsjes hebt gebruikt. Het kan zijn dat je draden hierdoor minder goed contact maken en/of eerder los komen dan dat de bedoeling is en voor 1,20 euro (kom ik net achter) hoef je het niet te laten.
 
De Fivari is ook eigenlijk gewoon een SmartEVSE die iemand op 't forum hier met dezelfde naam voor je in elkaar. Dat zit dus inderdaad in een standaard modulekast en is geen fraai ontworpen professioneel product.

@Edi99: Waarom krijg ik op bovenstaande een disagree? Er is geen woord niet juist:

- Het is een SmartEVSE in de basis
- Het zit in een standaard Famatel module kast
- Het is geen professioneel ontworpen product, het zit immers in een standaard modulekast.

Dat doet zelf verder niets af aan het product zelf, en zoals ik al aangaf is de Fivari denk ik veruit de makkelijkste (en goedkoopste!) oplossing wanneer je aan loadbalancing wil doen (danwel voor meerdere EVs, danwel ook om overbelasting van je netaansluiting te voorkomen) (en je geen verrekening nodig hebt)

Ik begrijp dus je Disagree niet?

Verder niets ten nadele van @fivari. Ik ben all-in-favor dat hij met zijn product mensen helpt aan een goede laadoplossing, en z'n producten zien er ook netjes afgewerkt uit. Maar ik kan mij ook voorstellen dat iemand liever kiest voor een product van een fabrikant met de nodige goedkeuringscertificaten.

Het plaatje waar DeHakkelaar moeite mee had ziet er inderdaad niet fraai uit vanuit esthetisch oogpunt. De onderdelen ('t witte kastje met de 3x jack pluggen en daar onder die losse schroefklemmen, de CT's om die losse aders) ogen gewoon niet fraai en zeker niet als een professionele installatie. Die losse aders waar die CT's om zitten is dan ook nog iets dat niet conform de NEN / AREI is. Had ik inderdaad ook niet op mijn website gezet, want is naar mijn idee inderdaad geen reclame. Het oogt ook nog eens ingewikkeld en complex.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik nooit van dergelijke hobbyinstallaties her en der heb gebouwd :)

Plaatje kan ik ook niet (meer) vinden op de site? :)
 
Desalniettemin, wees alsjeblieft gewaarschuwd, want als ik heel eerlijk ben denk ik eigenlijk nog steeds dat de kans vrij groot is dat je 6mm² aderhulsjes hebt gebruikt. Het kan zijn dat je draden hierdoor minder goed contact maken en/of eerder los komen dan dat de bedoeling is en voor 1,20 euro (kom ik net achter) hoef je het niet te laten.
Welke kleur zullen mijn huidige 6mm2 aderhulsjes hebben denk je?
Zal je een hint geven : Jullie advies voor laadpunt aan huis
 
Geen idee hoe ik jou die indruk heb gegeven. In de meterkast heb ik 6mm2 gebruikt en gele aderhulsjes. In de laadkast zie ik nergens gele huisjes.
Via dit:
"De kleur van de ader hulsjes zegt niets. Je kan elke maat in elke kleur bestellen. Voor de 4mm aders had ik eerst grijze en ben verder gegaan met groene."
Dat was namelijk ook de reden dat ik de edit schreef van "voor geel geldt hetzelfde".
Maar voor 16 ampère is dat dan meer dan prima, voor 32 ampère is 6mm² ook goed.
 
Zelf doen, hoe handig ben je :)
cdragon/TWCManager

Ik wil zoiets gaan doen voor generieke laadpalen, door zelf de 1 Khz blokgolf te wijzigen. Ik wil dus eigenlijk bij een EVSE (NewMotion paal in mijn geval) de blokgolf van de NewMotion paal onderscheppen en zelf een nieuw signaal naar de auto sturen, zodat ik ook mijn NewMotion paal kan balancen.

Moet met een Raspi te doen zijn, maar moet mij er nog eens in gaan verdiepen. Voor het genereren van de blokgolf kan ik afkiijken van de SmartEVSE, het uitlezen van de NewMotion is nog wat lastiger.
 
Ik ken er niet veel van , maar op de papieren bij controle van onze aansluiting indertijd staat 3 x 380V+N , 3x 32A, Equivalent beveiligd vermogen 21,1KVA.
De lader in de auto: 11KW
Afstand van meterkast tot carport 60 meter.
Kan de Tesla HPWC ook voor andere EV's ingezet worden?
Iemand een idee welk type kabel, zou 5g6mm² voldoende zijn?
Is het dan mogelijk aan de volle 11kw te laden? Of misschien zelfs meer, mocht er een (2de?) EV bijkomen die aan hogere vermogens kan laden?

Alvast bedankt.