DeHakkelaar
Active Member
Dit ziet er prima uit en ik ken de regels in Belgie niet maar voldoet dit voor jou ook voor je brandverzekering?
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Je zal altijd dienen te zorgen dat het veilig is. Leuk een uitkering van een verzekeraar, maar ik denk dat ieder lieverd heeft dat hij de schade helemaal niet had gehad, toch?
NEN1010 is ook voor particulieren van toepassing.
Deze discussie is 2 maaneden geleden ook al gevoerd en als ik mij goed herinner was de conclusie dat je het we erg bont moet maken voordat de verzekering in deze situatie niet uitbetaaldWet- en regelgeving. Maar als een installatie niet aan de wet- en regelgeving blijkt te voldoen en je krijgt brand, dan denk ik dat de verzekeraar moeilijk gaat doen. Daar zijn ze heel goed in, als ze maar niet hoeven te betalen.
Dat dus overal zijn incl je hoofdzekering en dat wil je niet.
Ik vermoed dat als je kortsluiting en daardoor brand krijgt dat de verzekering niets gaat vergoeden als ze je meterkast gaan onderzoeken
Verder staan we er niet bij stil dat verzekeraars geen tot amper winst maken op schadeverzekeringen: klaarblijkelijk keren ze toch meer uit dan menigeen denkt.
Je kan niet overal specialist in zijn, daarom laat ik geen beunhaas maar een specialist komen als ik iets in de meterkast aangepast wil hebben, idem dito voor verzekeringen. Vliegt de boel in de fik dan heb ik nog wel wat facturen en foto's in de cloud staan en dan zoeken deze specialisten dat samen uit. Kan ik overgaan tot de orde van de dag. En rustig slapen terwijl mijn auto oplaad;-)
Dat lijkt me evident als ik een laadpaal laat plaatsen ;-)Je moet dan denk ik wel iemand hebben die tevens verstand heeft van elektrisch laden.
Dat lijkt me evident als ik een laadpaal laat plaatsen ;-)
Zijn er hier mensen die met meer dan 11kW laden vanuit hun 3x25A thuisaansluiting en ook daarbij dan een 20A krachtgroep automaat zoals afgebeeld View attachment 365741 gebruiken?
Is waar ik had puur alleen de vraag of ik een B20A automaat mocht plaatsen achter mijn 3x25A, teneinde met meer dan 11kw te laden.
Zijn antwoord was nee maar kennelijk heeft hij verder geen verstand van electrisch laden en het dynamic load balancing.
Op zoek dus naar een andere installateur
Je installateur heeft wel gelijk. Met een 20A automaat achter een 25A hoofdautomaat voldoe je niet meer aan je selectiviteit. Men adviseert een ratio van 1.6. Dus 25A / 1.6 = ~16A. Dynamic load balancing doet daar niets aan af. Selectiviteit is er voor om te voorkomen dat bij bv. kortsluiting in je eindgroep niet je hoofdgroep eruit klapt, en dat risico bestaat wel wanneer je hoofdgroep en eindgroep weinig verschillen van elkaar.
Nou zijn er altijd uitzonderingen, en ik ben van mening dat een EVSE wel zo'n uitzondering is. Een EVSE (lees: een laadvoorziening voor EVs) is eigenlijk 1 grote beveiliging. Veel meer is het namelijk niet. De kans dat een aangesloten auto de groep van je lader laat klappen is nihil, omdat de EVSE tegen die tijd het laden al heeft onderbroken.
Daarom is mijn mening dat je bij een EVSE kunt afwijken van de selectiviteit. Er is een aannemelijke reden (namelijk sneller laden) en door de tientallen beveiligingen in een EVSE is het risico naar mijn mening afgevangen.
Echter, ik kan mij voorstellen dat een installateur de risico's niet wil dragen en zich liever strikt aan het boekje houdt. Je hebt namelijk een veel lastiger verhaal wanneer het toch onverhoopt mis gaat en je als installateur moet uitleggen waarom je bent afgeweken van de regels. Dat in tegenstelling tot een situatie waarin je je wel aan de regels hebt gehouden, dan kun je namelijk gewoon zeggen 'De installatie voldoet aan alle normeringen, dus mij treft geen blaam'.
Ik denk daarom dat de reden dat je installateur dit zegt niet is omdat hij denkt dat het niet kan, maar omdat hij geen risico wil lopen. Hij krijgt geen euro meer, terwijl hij wel een risico neemt.