Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kabel verbrand

This site may earn commission on affiliate links.
Dear Robert,

Currently we are working on a research project with focus on the future requirements of physical shops in Europe. We would very much appreciate if we could have a talk about your needs and insights regarding customer experiences when buying cars for this study. Please let us know if you are interested in a 20-30minute telephone discussion as we would be very grateful if you could tell us a little about your buying experience when buying your Tesla.

I am looking forward to your reply. If you have any questions, do not hesitate to contact me.

Best regards,

Julia
Dear Julia,

Thank you for your post. A physical shop is certainly interesting. I will schedule a board meeting in order to evaluate our position. I will revert.

Best regards,

Robert

Ps. How did you figure out my first name? It was supposed to remain a secret.
 
Dear Robert,

Currently we are working on a research project with focus on the future requirements of physical shops in Europe. We would very much appreciate if we could have a talk about your needs and insights regarding customer experiences when buying cars for this study. Please let us know if you are interested in a 20-30minute telephone discussion as we would be very grateful if you could tell us a little about your buying experience when buying your Tesla.

I am looking forward to your reply. If you have any questions, do not hesitate to contact me.

Best regards,

Julia
Wasn't this supposed to be private?
 
  • Funny
Reactions: robertvg
Ik heb intussen het stopcontact vervangen (door een identiek exemplaar). Laden voortaan maar beperken tot 10A (ipv 13A). En er komt 3-fasen binnen, dus binnenkort maar eens aan de slag met aanleggen van een krachtstroom groep. Daar volgt zo nog een vraag over...
 
Zie hier de meterkast in ons vakantiehuisje. 3-fasen!
IMG_1566.JPG

Maar waarom zitten er 2 4p aardlekschakelaars in? Dat kan toch prima met 2p?
Ik heb ruimte nodig voor een 3fasen groep. Als ik nou 1 van die bestaande aardlekschakelaars vervang door 2 2p exemplaren, en de andere gebruik voor de krachtgroep, dan past het net.
Goed idee?
 
Dear Robert,

Currently we are working on a research project with focus on the future requirements of physical shops in Europe. We would very much appreciate if we could have a talk about your needs and insights regarding customer experiences when buying cars for this study. Please let us know if you are interested in a 20-30minute telephone discussion as we would be very grateful if you could tell us a little about your buying experience when buying your Tesla.

I am looking forward to your reply. If you have any questions, do not hesitate to contact me.

Best regards,

Julia

Was it something I said? :D
Ps Julia, my private email adres is [email protected] ;)
 
Last edited:
Zie hier de meterkast in ons vakantiehuisje. 3-fasen!
View attachment 228542
Maar waarom zitten er 2 4p aardlekschakelaars in? Dat kan toch prima met 2p?
Ik heb ruimte nodig voor een 3fasen groep. Als ik nou 1 van die bestaande aardlekschakelaars vervang door 2 2p exemplaren, en de andere gebruik voor de krachtgroep, dan past het net.
Goed idee?

Maurice, dit is inderdaad vreemd, gezien het beide 30mA differentiëlen zijn.
In België heb je een 300mA diff. voor het ganse huis en een aparte 30mA diff. voor de vochtige ruimtes.
(Niets weerhoudt je echter om helemaal op 30mA te werken, 't wordt enkel veiliger. Nadeel kan zijn dat bij de minste lekstroom die optreedt in je huis, de diff. afslaat.)
Het valt me wel op dat je kast helemaal symmetrisch opgebouwd is, je vakantiehuis bestaat toch toevallig niet uit 2 opsplitsbare wooneenheden?

Ander punt: als je toekomt met 3 fasen + nulleider ( de neutre ) dien je ook een 4-polige differentieel te plaatsen. Ik zie ook dat je zekeringen ( stroomkringen ) verdeeld zijn over de 3 fasen. Dus het lijkt me wel correct te zijn opgebouwd.

Als je een driefasig stopcontact bij wil plaatsen voor je Tesla dan ware aftakken na de diff het beste, zijnde op 3-fasen + nulleider. Of het nu de linkse of de rechtse wordt zou ik nakijken waartoe deze circuits heen leiden; de circuit die je meestal het minst belast zou ik voor de auto voorbehouden.

Xavier
 
Last edited:
Ai, zag er niet mooi uit. Dan een beginnersvraag:
wat voor voorzorg neem je dan bij laden op een gehuurd vakantieadres (waar opladen met een gewoon stopcontact enige mogelijkheid is)?

Verlengsnoer 2,5mm2, regelmatig stopcontact op warmte controleren (hoe vaak?), (in het begin) niet op max 16A laden (10, 12A?) .....

Klopt dit, andere suggesties?

Je snoer is Ok, het stopcontact zelf wordt niet meteen warm, het zijn de koperen pennen en klemmen die warmen.
Maar als je na een uurtje laden de kabel nog koud aanvoelt en de stekker en contactdoos koud blijven zit je goed. ( Moest je de stekker uittrekken en aan de pennen voelen hebben die sowieso warm, je mag je er natuurlijk niet aan branden… .)

Als ik op een onbekende plaats moet laden op monofase 230V met een huis-stopcontact start ik de auto op 6A laden en hou de netspanning in de gaten, je ziet die op je scherm. Als de spanning niet zakt ga ik traagjes de stroom opdrijven tot wanneer of de spanning onder de 220V zou zakken of ik 13 Amps bereikt heb. Meer trek ik nooit uit een gewone wandcontactdoos.

Xavier
 
Zie hier de meterkast in ons vakantiehuisje. 3-fasen!

Maar waarom zitten er 2 4p aardlekschakelaars in? Dat kan toch prima met 2p?
Ik heb ruimte nodig voor een 3fasen groep. Als ik nou 1 van die bestaande aardlekschakelaars vervang door 2 2p exemplaren, en de andere gebruik voor de krachtgroep, dan past het net.
Goed idee?

weinig toe te voegen aan de post van Xavier.
idd vreemd dat er twee 30mA verliesstroomschakelaars zitten.

ikzelf zou gewoon een extra verdeelkastje bij plaatsen, het wordt anders wel héél krap.
 
Zie hier de meterkast in ons vakantiehuisje. 3-fasen!
View attachment 228542
Maar waarom zitten er 2 4p aardlekschakelaars in? Dat kan toch prima met 2p?
Ik heb ruimte nodig voor een 3fasen groep. Als ik nou 1 van die bestaande aardlekschakelaars vervang door 2 2p exemplaren, en de andere gebruik voor de krachtgroep, dan past het net.
Goed idee?

Als je de ruimte nodig hebt kan je een van de verliesstroomschakelaars wegnemen en de zekeringen dan herbedraden naar de overblijvende. Het zal wel wat bekzbelingswetk zijn. Een extra kastje is dan idd makkelijker.

Er past ook nog een extra 4p zekering tussen de bestaande zekeringen. Dat is al wat minder werk.
 
Welk forumlid was het ook alweer dat altijd zo'n apparaatje bij zich had? FLIR ONE Thermal Imaging Camera Attachment for iOS and Android
Reuze handig voor de vakantie situaties... (en komt ook van pas om te kijken of het bbq vlees gaar is) :):cool:

V.w.b. meterkast: zet gewoon een 3fase aardlekautomaat (aardlek en zekering in één) op de lege plek boven de hoofdschakelaar dan hoef je de rest niet aan te passen. Als je 16A of 20A pakt dan heb je goede kans dat je je hoofdstoppen heel houdt als je per ongeluk de auto nog op 32A had staan (bij duo lader)...

Wel goed opletten dat je de aansluitingen van de (nu 3) aardlekken op de hoofdschakelaar degelijk maakt want 3 aders aan dezelfde schroefterminal zal niet lekker gaan...

Edit: bijv. deze: CHINT aardlekautomaat B 20A 30ma 3P+N met B karakteristiek aardlek voor DC en AC lekstromen. (Geen geld overigens... waren die dingen niet iets van 500 euro enkele jaren terug?)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Tampert
heb hetzelfde gehad ,maar met een droogkast ! Pen zat niet ver genoeg in stopcontact , waardoor te veel stroom door te klein contactoppervlak . zowel stopcontact als stekker weggegooid.
Gelukkig geen brand gehad!

Daar kom je op mijn terrein… ;)
De kans op brand is behoorlijk klein als alles correct is geplaatst met gekeurde materialen, alle stekkers en contactdozen zijn weliswaar in kunststof, maar zijn zelfdovend. Dus naast een hinderlijke broeierige geur, een beetje rook en een vernielde stekker en contactdoos zou niks ernstigers mogen gebeuren. Als al iets meer zou gebeuren slaat ofwel de zekering of de diff. uit.
 
  • Informative
Reactions: Steven
Welk forumlid was het ook alweer dat altijd zo'n apparaatje bij zich had? FLIR ONE Thermal Imaging Camera Attachment for iOS and Android
Reuze handig voor de vakantie situaties... (en komt ook van pas om te kijken of het bbq vlees gaar is) :):cool:

V.w.b. meterkast: zet gewoon een 3fase aardlekautomaat (aardlek en zekering in één) op de lege plek boven de hoofdschakelaar dan hoef je de rest niet aan te passen. Als je 16A of 20A pakt dan heb je goede kans dat je je hoofdstoppen heel houdt als je per ongeluk de auto nog op 32A had staan (bij duo lader)...

Wel goed opletten dat je de aansluitingen van de (nu 3) aardlekken op de hoofdschakelaar degelijk maakt want 3 aders aan dezelfde schroefterminal zal niet lekker gaan...

Edit: bijv. deze: CHINT aardlekautomaat B 20A 30ma 3P+N met B karakteristiek aardlek voor DC en AC lekstromen. (Geen geld overigens... waren die dingen niet iets van 500 euro enkele jaren terug?)
Idd hier zou ik ook voor kiezen. En dat past dan nog mooi boven in je groepenkast.

3P+N B16 30mA Alamat zou ik zelf voor gaan.
 
Er vanuit gaande dat het huisje in Nederland staat gezien het Nederlands/Duits stopcontact: Een unieke 30mA aardlekschakelaar is in Nederland verplicht per 4 eindgroepen. Deze groepenkast heeft 8 eindgroepen dus netjes 2 30mA aardlekschakelaars. Het is dus niet (zoals in België) dat je alles behalve de "natte" groepen achter één 300mA aardlekschakelaar mag stoppen. Ook zit er geen 63A hoofdzekering in deze groepenkast: het is een 63A hoofdschakelaar en die schakelt dus niet af bij een maximale stroom. Die dingen worden meestal zwaarder uitgevoerd omdat ze niets kosten.

Officieel moet je inderdaad een type b aardlekschakelaar (wat wat anders is dan een b-karakteristiek automaat) gebruiken voor EV-opladers en die is er zo ver ik weet niet als gecombineerde aardlekautomaat en daarnaast zijn die aardlekschakelaars behoorlijk duur. Persoonlijk heb ik bij mijzelf inderdaad een aardlekautomaat met type a aardlek-gedrag en 16A b-karakteristiek automaat gedrag geïnstalleerd, maar dat is wel op eigen risico want DC lekstromen worden niet door deze aardlekautomaat gedetecteerd. Daarnaast is het erg belangrijk dat je de lader los achter één aardlekautomaat of aardlekschakelaar hangt want mochten er DC-stromen optreden dan worden de spoelen van andere achterliggende aardlekschakelaars verzadigd waardoor deze ook bij AC-lekstromen niet meer zullen werken.