Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kan ik een Model 3 aankopen? - personal finfance - verschillende opties

This site may earn commission on affiliate links.
Ja zo kan je alles weg wegschuiven onder een onderbuikgevoel. Niets is zeker in het leven. Maar dat Tesla continu de prijzen aan past en zelfs 30% verlaagd is geen onderbuikgevoel maar een feit. Niets anders dan dat.

Het is één keer voorgekomen en dan ook nog alleen bij de meest dure variant van de S/X. Dat gaat bij de M3 SR totaal niet gebeuren, aangezien de productie daarvan te duur is en de M3 SR nu al op aanschafprijs (!) concurrerend is met een 3 serie/c klasse.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Het is één keer voorgekomen en dan ook nog alleen bij de meest dure variant van de S/X. Dat gaat bij de M3 SR totaal niet gebeuren, aangezien de productie daarvan te duur is en de M3 SR nu al op aanschafprijs (!) concurrerend is met een 3 serie/c klasse.
Knap dat je in de toekomst kan kijken :)

Feit is dat ook de M3 goedkoper is geworden. Daarna ook weer duurder. Maar die van mij was €58.800 + €3.200 voor M3 met autopilot. Nu dat zelfde voor €58.300,- oftewel de M3 is weldegelijk €3.700,- goedkoper geworden en waarde verloren. Tuurlijk zijn er mensen die gecompenseerd zijn met gratis autopilot maar genoeg ook niet.
 
  • Disagree
Reactions: ebullio
Knap dat je in de toekomst kan kijken :)

Feit is dat ook de M3 goedkoper is geworden. Daarna ook weer duurder. Maar die van mij was €58.800 + €3.200 voor M3 met autopilot. Nu dat zelfde voor €58.300,- oftewel de M3 is weldegelijk €3.700,- goedkoper geworden en waarde verloren. Tuurlijk zijn er mensen die gecompenseerd zijn met gratis autopilot maar genoeg ook niet.

3.700 euro is geen 30.000 euro en het is al helemaal niet zo dat het over twee jaar met hetzelfde bedrag doorwerkt in de tweedehands markt.

Maar goed, er zijn huizenbezitters die 40-45% van hun woningwaarde hebben zien verdampen in Nederland vanaf 2008 tot 2016. Maar zelfs een woning kopen voor 250.000 en een jaar later gedwongen moeten verkopen omdat samenwonen toch niet zo leuk was kan makkelijk een schadepost van ruim 25.000 euro met zich brengen.

Dat soort schadeposten ga je bij een M3 niet krijgen als je rekent op 32.500 over twee jaar. Dat kan wel tegenvallen naar 30.000 euro, maar niet naar 7.500 euro.
 
Als je gewoon nuchter de prijzen van de MS en MX bekijkt is er NIETS onverklaarbaars gebeurt. Een S kostte gewoon 90K. Met een grotere accu kan iedereen aanvoelen dat deze niet in één keer 30K meer gaat kosten. En met een P en Ludicrous een meerprijs van nog eens 30K dat is natuurlijk niet uit te leggen. Dus in de basis kost deze auto gewoon 90K en betaal je een absurde meerprijs als je meer wilt. Elon heeft dat ook duidelijk gecommuniceerd. Wil je de snelste of de grootste capaciteit dan betaal je de ontwikkeling van de auto voor het publiek. Als eenmaal de auto voor het publiek mogelijk is kan dus deze extra meerprijs omlaag. 25-KWh of extra power kan ook geen 30 of 60K extra kosten! Maar ik vond het die meerprijs waard. En nu kan ik de auto waarvoor eerder €162.200,- gevraagd werd voor €118.320,- kopen. Alleen zou ik hem nooit kopen als ik niet zeker wist dat ik het huis wat ik over twee jaar wil aankopen daardoor in gevaar komt!
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Als ik de model 3 aankoop, zou ik op 84 maanden (7jaar) 406,73 EUR afbetalen. Op 60 maanden komt dit bedrag op 563,89 EUR.
Op zich lijkt me dit zeker haalbaar, zo zou ik gewoon minder kunnen sparen per maand,

Eerst en vooral: respect voor je financieel gezonde aanpak! Goed bezig,super!

Voor motivatie om door te zetten: Google eens op FIRE (Financially Independent, Retire Early) en The Millionaire Next Door. Ook op YouTube is hierover massa's te vinden.

Motivatie om de M3 wel te kopen ("Yolo!")

Goh, je leeft maar één keer en je bent niet zeker of je wel het geluk zal hebben om 67 te worden. Bovendien is het een elektrische auto, dus er zijn massa's argumenten om tot de dure aankoop over te gaan: lagere kosten, zuinig rijden, ecologisch bezig... Bovendien ben je nog maar 24, dus tijd zat om te sparen en meer inkomen te genereren.

Banken staan graag in de rij om jou relatief goedkoop het geld te lenen wat je nu niet hebt: €406,73 en dat 7 jaar lang, ze zullen je met de glimlach in hun armen sluiten. In ruil voor zeven jaar schulden heb je dan een pracht van een auto.

Motivatie om de M3 niet te kopen ("Voorzichtige huisvader")

Even gortdroog geredeneerd: het lange termijn rendement op de beurs is gemiddeld 7% per jaar.
  • Als je de €15.000,- die je nu in de auto stopt in een fonds zou stoppen wat de beursindex volgt, dan groeit dat aan tot €275.000,- op je 67ste. Dat is het wonder van de samengestelde intrest, of het achtste wereldwonder zoals Einstein het noemde. Dat is een luxe die de meeste 24-jarigen zich niet kunnen permitteren.
  • Als je daarnaast ook nog eens de ongeveer €33.000,- die je afbetaalt de komende jaren aan datzelfde fonds zou toevoegen, dan groeit dat fonds aan met nog eens een extra €380.000,- op je 67ste. (voor de snelle berekening ga ik er even van uit dat je de €33.000 pas na 7 jaar begint te beleggen)
  • Kortom, de wagen niet kopen en het geld beleggen geeft je als 24-jarige een spaarpot van ruim €650.000,- tegen je pensioen.
Schuldenvrij zijn en geen afbetalingen hebben biedt bovendien een enorme gemoedsrust.

Besluit: uiteindelijk hangt alles af van je persoonlijke voorkeur: Yolo of eerder voorzichtige huisvader? Dan kan je financieel optimaliseren voor het scenario waar je je best bij voelt. Succes!
 
Wellicht nog belangrijk om te weten waar verdien je je geld mee? zit er een leuke groeipotentie in je carrière?

Een startsalaris als bijvoorbeeld software developer kan van 2000 snel naar 4000 groeien in 2-4 jaar.
Je hoeft je dan geen zorgen te maken....

In jouw situatie zou ik absoluut een Tesla aanschaffen, zeker wanneer je thuis mag laden ;)

nee alle gekheid op een stokje.. ik heb de afweging zelf ook gemaakt en heb een 5 jaar oude model s gekocht.
Ik was toe aan vervanging van mijn diesel en de rekensom was redelijk eenvoudig, met mijn jaarkilometrage zou ik ongeveer 500-600 euro per maand in de zak houden, neem daarbij dat mijn vrouw op lange werkritten ook de tesla af en toe meeneemt en het voordeel word groter.
Ik had een budget van 20k en kwam dus 20k te kort, die heb ik als doorlopend krediet opgenomen zodat ik vrij ben om af te lossen op elk moment en meer kan aflossen bij een meevaller. Inmiddels heb ik al braaf 5 maanden lang 700 euro afgelost en heb ik de oude auto met wat geduld goed kunnen verkopen, daarnaast een meevaller met teruggave van teveel betaalde belasting. In minder als een half jaar tijd 9k wat er nog open staat.
En daarna.... word het nog leuker, dan spaar je extra hard!
 
Eerst en vooral: respect voor je financieel gezonde aanpak! Goed bezig,super!

Voor motivatie om door te zetten: Google eens op FIRE (Financially Independent, Retire Early) en The Millionaire Next Door. Ook op YouTube is hierover massa's te vinden.

Motivatie om de M3 wel te kopen ("Yolo!")

Goh, je leeft maar één keer en je bent niet zeker of je wel het geluk zal hebben om 67 te worden. Bovendien is het een elektrische auto, dus er zijn massa's argumenten om tot de dure aankoop over te gaan: lagere kosten, zuinig rijden, ecologisch bezig... Bovendien ben je nog maar 24, dus tijd zat om te sparen en meer inkomen te genereren.

Banken staan graag in de rij om jou relatief goedkoop het geld te lenen wat je nu niet hebt: €406,73 en dat 7 jaar lang, ze zullen je met de glimlach in hun armen sluiten. In ruil voor zeven jaar schulden heb je dan een pracht van een auto.

Motivatie om de M3 niet te kopen ("Voorzichtige huisvader")

Even gortdroog geredeneerd: het lange termijn rendement op de beurs is gemiddeld 7% per jaar.
  • Als je de €15.000,- die je nu in de auto stopt in een fonds zou stoppen wat de beursindex volgt, dan groeit dat aan tot €275.000,- op je 67ste. Dat is het wonder van de samengestelde intrest, of het achtste wereldwonder zoals Einstein het noemde. Dat is een luxe die de meeste 24-jarigen zich niet kunnen permitteren.
  • Als je daarnaast ook nog eens de ongeveer €33.000,- die je afbetaalt de komende jaren aan datzelfde fonds zou toevoegen, dan groeit dat fonds aan met nog eens een extra €380.000,- op je 67ste. (voor de snelle berekening ga ik er even van uit dat je de €33.000 pas na 7 jaar begint te beleggen)
  • Kortom, de wagen niet kopen en het geld beleggen geeft je als 24-jarige een spaarpot van ruim €650.000,- tegen je pensioen.
Schuldenvrij zijn en geen afbetalingen hebben biedt bovendien een enorme gemoedsrust.

Besluit: uiteindelijk hangt alles af van je persoonlijke voorkeur: Yolo of eerder voorzichtige huisvader? Dan kan je financieel optimaliseren voor het scenario waar je je best bij voelt. Succes!

Je bent geldontwaarding en de fiscus vergeten. Plus dat hij echt niet tot zijn 65e in die 207 kan blijven rijden. ;)

Persoonlijk vind ik op zijn leeftijd 1050 euro sparen (of beleggen) gewoonweg al heel erg veel. Dus zelfs met M3 voldoet hij in mijn beleving aan brave huisvader.
 
  • Like
Reactions: Klaas