Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

"Klapperend" geluid bij optrekken MS - heeft iedereen dit?

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag contact opgenomen met het Tesla Service punt over een klapperend geluid aan de voorkant van mijn Model S (75D) bij het flink optrekken.

Mijn Model S is pas 3,5 maanden oud en heeft 4xxxx km op de teller staan..

Momenteel is er nog geen definitieve oplossing want het blijkt een ontwerpfout te zijn. Het is volgens de Tesla Service medewerker niet ernstig/schakelijk voor de auto. Het advies was om een service afspraak in te plannen voor een check van de ophanging/aandrijving.

Of ze aan een definitieve oplossing aan het werken zijn is nog onbekend volgens de Tesla Service medewerker. Ben benieuwd.. als ik meer weet zal ik het hier posten.

Vandaag bij Tesla Eindhoven geweest (afspraak kon gelukkig eerder) en ze hebben een proefrit gemaakt + de auto op de brug gezet voor een controle. Tijdens de proefrit heeft de auto het klapperend geluid niet gemaakt maar stuiterde de voorbanden wel bij het acceleren, wat voldoende was om nieuwe onderdelen te bestellen. Ik weet niet exact wat ze besteld hebben maar daar komt een update over als ik meer weet. wordt vervolgd ....
 
Dit geluid is ook besproken in een ander draadje. Het euvel is minder erg wanneer je optrekt met SAS (Smart Air Suspension) in Low.
Het probleem is blijkbaar dat bij het optrekken de kont naar beneden wordt gedrukt en daardoor de neus omhoog komt. De as komt daardoor in een wat vervelende hoek te staan en in combinatie met de enorme krachten die erop komen te staan gaat het stuk. Door SAS in Low te zetten is de hoek iets minder heftig

Ik weet het niet precies, maar ik vermoed dat de 'half shaft' (het onderdeel dat ze vervangen) een klein beetje tordeert

De fix zou blijkbaar gaan worden dat de krachtverdeling anders gaat worden. Meer power naar de achterkant en minder naar de voorkant.

Waarom ze dit na al die jaren nog niet hebben gedaan is mij een raadsel.
 
Dit geluid is ook besproken in een ander draadje. Het euvel is minder erg wanneer je optrekt met SAS (Smart Air Suspension) in Low.
Het probleem is blijkbaar dat bij het optrekken de kont naar beneden wordt gedrukt en daardoor de neus omhoog komt. De as komt daardoor in een wat vervelende hoek te staan en in combinatie met de enorme krachten die erop komen te staan gaat het stuk. Door SAS in Low te zetten is de hoek iets minder heftig

Ik weet het niet precies, maar ik vermoed dat de 'half shaft' (het onderdeel dat ze vervangen) een klein beetje tordeert

De fix zou blijkbaar gaan worden dat de krachtverdeling anders gaat worden. Meer power naar de achterkant en minder naar de voorkant.

Waarom ze dit na al die jaren nog niet hebben gedaan is mij een raadsel.

Of een iets sterkere assen maken die wel berekend zijn op de krachten.

Ook in low gaat het overigens vroeg of laat ratelen, ook als je normaal altijd rustig optrekt.
Het begint met ratelen tijdens optrekken in de bochten tot dat het op een gegeven moment altijd ratelt.
 
Dit geluid is ook besproken in een ander draadje. Het euvel is minder erg wanneer je optrekt met SAS (Smart Air Suspension) in Low.
Het probleem is blijkbaar dat bij het optrekken de kont naar beneden wordt gedrukt en daardoor de neus omhoog komt. De as komt daardoor in een wat vervelende hoek te staan en in combinatie met de enorme krachten die erop komen te staan gaat het stuk. Door SAS in Low te zetten is de hoek iets minder heftig

Ik weet het niet precies, maar ik vermoed dat de 'half shaft' (het onderdeel dat ze vervangen) een klein beetje tordeert

De fix zou blijkbaar gaan worden dat de krachtverdeling anders gaat worden. Meer power naar de achterkant en minder naar de voorkant.

Waarom ze dit na al die jaren nog niet hebben gedaan is mij een raadsel.

Heb nu een servicebon/verslag ontvangen en ze gaan inderdaad de shafts vervangen. Het rijden op LOW kan inderdaad het klapperen verminderen maar goed op een nieuwe auto (en van deze prijsklasse) moet dit toch geen probleem zijn ;-) Ik hoop dat er binnenkort een sterkere as beschikbaar komt. De huidige assen zijn blijkbaar afkomstig van Mercedes heb ik me laten vertellen door een product specialist van Tesla.
 
Vanmorgen de auto weggebracht voor ook weer deze klachten.

Blijkt een bekend probleem te zijn.
Volgens deze techneut, die hiervoor bij Audi werkte, is dit een probleem dat ook veel bij potente Audi voorkomt.
De aandrijving is niet recht van de motor naar de wielen waardoor de assen onder een hoek staan.
Wanneer het nog beperkt is vervangen ze "nog" totdat het echt "continu" gaat ratelen.
Het is dan ook een design issue waaraan wel gewerkt wordt door Tesla maar waarvoor blijkbaar nog geen definitieve oplossing is.
 
  • Informative
Reactions: Tozz
Bij rustig wegrijden (gewoon in de file met maximale snelheid tot 20km p/u met optrekken en stilstaan) klinkt er een enorm geratel vanaf de voorkant. Bij mooi weer (raampjes open) zie je andere bestuurders gewoon zoeken waar het lawaai vandaan komt. Lijkt wel of ik continue over putdeksel rijd. Eenmaal op constante snelheid lijkt het te verminderen en gok dat het van de homokineten komt. Heb ondertussen een afspraak gemaakt, maar maak me zorgen dat er straks een as afbreekt. Heeft iemand hiermee soortgelijke ervaringen?
 
Bij rustig wegrijden (gewoon in de file met maximale snelheid tot 20km p/u met optrekken en stilstaan) klinkt er een enorm geratel vanaf de voorkant. Bij mooi weer (raampjes open) zie je andere bestuurders gewoon zoeken waar het lawaai vandaan komt. Lijkt wel of ik continue over putdeksel rijd. Eenmaal op constante snelheid lijkt het te verminderen en gok dat het van de homokineten komt. Heb ondertussen een afspraak gemaakt, maar maak me zorgen dat er straks een as afbreekt. Heeft iemand hiermee soortgelijke ervaringen?
Nee dit hoort echt niet, nergens last van bij de S. Probeer de afspraak te versnellen anders