Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Klimaatakkoord - fiscale bijtelling naar 8% in 2020

This site may earn commission on affiliate links.
''Het Klimaatakkoord zet de fiscale prikkels voor elektrische leaseauto’s op z’n kop. De relatief lage bijtelling voor privégebruik gaat van het huidige niveau van 4 procent stapsgewijs naar 22 procent. Daarmee stimuleert het kabinet-Rutte 3 dit jaar een run op elektrische auto’s van rond de 40.000 euro, zoals de Tesla Model 3 en de Kia e-Niro.''

Vanaf 2020 gaat de fiscale bijtelling voor privégebruik naar 8 procent en daalt het plafond waarbij het lage bijtellingspercentage geldt naar € 45.000.

Ik hoop medio september 2019 een Tesla Model 3 zakelijk te leasen via Alphabet, maar met dit Klimaatakkoord maak ik me wel zorgen of de levering nog vóór het einde van het jaar plaats zal vinden. Ik verwacht namelijk dat de aankomende maanden veel nieuwe bestellingen geplaatst zullen worden met als gevolg langere levertijden.

Wat zijn jullie verwachtingen en blijft het interessant om in 2020 alsnog voor een Tesla Model 3 te gaan (dit is uiteraard een persoonlijke afweging, maar hoor graag hoe jullie erover denken)?

Mochten jullie andere ideeën hebben om gegarandeerd in 2019 nog een Model 3 zakelijk te leasen, dan hoor ik dat uiteraard graag.
 
Reken maar dat Tesla er alles aan zal doen om die auto’s in 2019 te leveren.
Maar ook in 2020 blijft het een aantrekkelijke auto om te nemen: op veel gebieden meer dan wat de concurrentie te bieden heeft tegen een nog steeds fractie van de bijtelling die voor een ICE zou gelden.
 
''Het Klimaatakkoord zet de fiscale prikkels voor elektrische leaseauto’s op z’n kop. De relatief lage bijtelling voor privégebruik gaat van het huidige niveau van 4 procent stapsgewijs naar 22 procent. Daarmee stimuleert het kabinet-Rutte 3 dit jaar een run op elektrische auto’s van rond de 40.000 euro, zoals de Tesla Model 3 en de Kia e-Niro.''

Vanaf 2020 gaat de fiscale bijtelling voor privégebruik naar 8 procent en daalt het plafond waarbij het lage bijtellingspercentage geldt naar € 45.000.

Ik hoop medio september 2019 een Tesla Model 3 zakelijk te leasen via Alphabet, maar met dit Klimaatakkoord maak ik me wel zorgen of de levering nog vóór het einde van het jaar plaats zal vinden. Ik verwacht namelijk dat de aankomende maanden veel nieuwe bestellingen geplaatst zullen worden met als gevolg langere levertijden.

Wat zijn jullie verwachtingen en blijft het interessant om in 2020 alsnog voor een Tesla Model 3 te gaan (dit is uiteraard een persoonlijke afweging, maar hoor graag hoe jullie erover denken)?

Mochten jullie andere ideeën hebben om gegarandeerd in 2019 nog een Model 3 zakelijk te leasen, dan hoor ik dat uiteraard graag.

De bijtelling is lager dan bij welke ICE dan ook en de auto is een geweldig ding.
Hoeveel meer argumenten heb je nog nodig?
Zelfs als de bijtelling hetzelfde was zou ik alsnog een Model 3 willen rijden.

Laat ik het daarom omdraaien, waarom zou je hem niet nemen?
Misschien alleen geen goed idee als je thuis niet kan laden maar als dat bij jou thuis wel mogelijk is lijkt het me een no-brainer.
 
  • Like
Reactions: Jooop and Bas.
Het doel van het klimaatakkoord is vermindering van CO2 uitstoot. Helaas is de praktijk weerbarstig want beloften uit autobrief van 4% bijtelling worden teruggedraaid en 8% is het doel. Blijven we toch gewoon dieselen? Met de prijzen van gesubsidieerde Fastned is diesel toch al voordeliger. En zolang Rutte aan de macht is kan je niet anders verachten. Lekker betrouwbaar de overheid. Evengoed als de kilometerheffing. VVD. Nee dat willen we nooit! Maar VVD zorgt wel dat het er komt. Wie stemt daar überhaupt nog op?
 
Bij de gewijzigde bijtellingsregels van 2019 heeft Tesla een paar keer een mail de deur uit gedaan met aankondiging van deadlines. 'Bestel voor X om nog in 2018 geleverd te krijgen'. Ik verwacht dat ze dat nu wel weer gaan doen.

Bovendien kan Tesla andere landen laten wachten en gewoon alles naar Nederland sturen. Dat is ook gebeurt met de iPace die in december vrijwel uitsluitend in Nederland is uitgeleverd.

Kortom, ik verwacht dat 't wel goed komt.
 
Bij de gewijzigde bijtellingsregels van 2019 heeft Tesla een paar keer een mail de deur uit gedaan met aankondiging van deadlines. 'Bestel voor X om nog in 2018 geleverd te krijgen'. Ik verwacht dat ze dat nu wel weer gaan doen.

Bovendien kan Tesla andere landen laten wachten en gewoon alles naar Nederland sturen. Dat is ook gebeurt met de iPace die in december vrijwel uitsluitend in Nederland is uitgeleverd.

Kortom, ik verwacht dat 't wel goed komt.
Voor TE$LA wel, ja.
Voor de milieudoelstellingen niet zo.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Jkr85
Bij de gewijzigde bijtellingsregels van 2019 heeft Tesla een paar keer een mail de deur uit gedaan met aankondiging van deadlines. 'Bestel voor X om nog in 2018 geleverd te krijgen'. Ik verwacht dat ze dat nu wel weer gaan doen.

Bovendien kan Tesla andere landen laten wachten en gewoon alles naar Nederland sturen. Dat is ook gebeurt met de iPace die in december vrijwel uitsluitend in Nederland is uitgeleverd.

Kortom, ik verwacht dat 't wel goed komt.

Top, laten we hopen dat ze inderdaad nog op tijd leveren voor het einde van het jaar.

De bijtelling is lager dan bij welke ICE dan ook en de auto is een geweldig ding.
Hoeveel meer argumenten heb je nog nodig?
Zelfs als de bijtelling hetzelfde was zou ik alsnog een Model 3 willen rijden.

Laat ik het daarom omdraaien, waarom zou je hem niet nemen?
Misschien alleen geen goed idee als je thuis niet kan laden maar als dat bij jou thuis wel mogelijk is lijkt het me een no-brainer.

Ik zou het alleen jammer vinden als ik meer bijtelling moet betalen, terwijl de auto al in 2019 besteld zou zijn. Na een aantal van jullie reacties te hebben gelezen verwacht ik echter wel dat de auto gewoon nog op tijd geleverd zal worden als ik in september bestel.

Ik kan thuis overigens zelf niet laden, maar er zijn voldoende oplaadmogelijkheden in de buurt en op kantoor. Hier maak ik me dan ook geen zorgen om.

Zelf heb ik nog nooit in een Tesla gereden, dus ben benieuwd naar de rijervaring.
 
Top, laten we hopen dat ze inderdaad nog op tijd leveren voor het einde van het jaar.



Ik zou het alleen jammer vinden als ik meer bijtelling moet betalen, terwijl de auto al in 2019 besteld zou zijn. Na een aantal van jullie reacties te hebben gelezen verwacht ik echter wel dat de auto gewoon nog op tijd geleverd zal worden als ik in september bestel.

Ik kan thuis overigens zelf niet laden, maar er zijn voldoende oplaadmogelijkheden in de buurt en op kantoor. Hier maak ik me dan ook geen zorgen om.

Zelf heb ik nog nooit in een Tesla gereden, dus ben benieuwd naar de rijervaring.

Gewoon een proefrit aanvragen. Is ook een leuke ervaring.
 
Maakt niks uit....... klagen doen ze toch als het 4% was gebleven was er een andere groep gaan klagen.
Gaat weer om centjes......boeien.

Milieu effect vindt ik veel interessantere en belangrijkere discussie (het klimaatakkoord als geheel dan), maar ander forum.
 
  • Like
Reactions: JanG007
In hoeverre is het nu definitief dat de bijtelling naar 8% gaat in 2020. Mijn LM geeft aan dat dit nog niet definitief is, ik lees berichten van wel.
Mijn LM wil mijn auto 02-01-2020 leveren ivm 2020 kenteken, ik eind december als mijn huidige contract afloopt.
Wat is nu waarheid?
 
Wetsvoorstel moet nog door de kamer(s). Dus niets is zeker, sterker nog, zou mij niets verbazen als het (invoering 8%) alsnog 2021 wordt (uitruil met PvdA en Groen Links). Dat laatste heb ik in juli al ergens in de media gelezen.

Maar tegen de tijd dat het bekend is, ben je waarschijnlijk al te laat met bestellen (indien voorstel gehandhaafd blijft).

Vergeet ook niet dat de de MIA regels voor 2020 pas eind december worden vastgesteld, en de trend (qua hoogte subsidie) is de laatste jaren negatief.

Voor ons reden om dit jaar (op tijd) te bestellen, ondanks het feit dat de huidige auto pas eind 2020 uit de “7% loopt”. Onder aan de streep was het voor ons voordeliger om nu te switchen...en dus ook voor het milieu;)

Dat is het verschil tussen de politieke werkelijkheid en de praktijk ervaringen van mensen in het land....Als gewone netjes belasting betalende burgers, kun je niets met dit zwalkende beleid. Vraag ook bijvoorbeeld maar eens aan eigenaren in de kinderopvang.
 
Last edited:
Ik switch over een paar weken van een S85 uit 2014 (AP1) naar een S75 uit 2018, dan blijf ik nog over hele bedrag in de 4% tot 2022. Volgens mij is de range nagenoeg hetzelfde, maar ben benieuwd hoe anders de 2018 voelt als de 2014. Volgens mij hadden ze een stijle leercurve in die periode.
 
Bijtelling elektrische leaseauto in 2020 8%: deze modellen zijn nu voordelig
Belachelijk dat de M3 hier niet bij staat. Het artikel suggereert dat als je nog in 2019 een EV koopt je dan dus stuken voordeliger bent dan deze in 2020 te kopen. Hiervoor hebben ze een lijstje gemaakt met auto's tot €45.000 om te vergelijken wat ze dit jaar aan bijtelling kosten en volgend jaar. Slaat natuurlijk geheel nergens op. Je moet dan de auto's tot €50K nemen daar dit het maximum is dit jaar nog waar 4% over zal gelden voor 5 jaar. De eerste in de lijst ga je niet eens meer dit jaar geleverd krijgen. Een M3 is vandaag besteld binnen 3 weken in huis....
 
  • Like
Reactions: Lt. J. Dangle