Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kostprijs vervangen battery pack

This site may earn commission on affiliate links.
Ik snap wel niet waarom Tesla geen prijzen vrijgeeft voor de vervanging van de batterij. Ik veronderstel dat de prijs van een nieuwe motor bij BMW geen bedrijfsgeheim is?

Kijk even naar de heisa die het gegeven heeft bij de oude roadsters die aan een vervanging toe waren.
Je had ze met een BMS 1.0 2.0 en 2.5. Tesla wilde alleen vervangen als ze ook gelijk de volledige elektronica naar de 2.5 specs mochten brengen.

De 2.5 zijn nu allemaal goud waard en dus is het niet alleen de accu en daarom is het wellicht ook geen standaard prijs.
 
Kijk even naar de heisa die het gegeven heeft bij de oude roadsters die aan een vervanging toe waren.
Je had ze met een BMS 1.0 2.0 en 2.5. Tesla wilde alleen vervangen als ze ook gelijk de volledige elektronica naar de 2.5 specs mochten brengen.

De 2.5 zijn nu allemaal goud waard en dus is het niet alleen de accu en daarom is het wellicht ook geen standaard prijs.
Kan de BMS 2.5 dan ook in verouderde auto's? Waarschijnlijk wel maar just to be sure? Welke features kunnen dan niet gebruikt worden?
 
Kijk even naar de heisa die het gegeven heeft bij de oude roadsters die aan een vervanging toe waren.
Je had ze met een BMS 1.0 2.0 en 2.5. Tesla wilde alleen vervangen als ze ook gelijk de volledige elektronica naar de 2.5 specs mochten brengen.

De 2.5 zijn nu allemaal goud waard en dus is het niet alleen de accu en daarom is het wellicht ook geen standaard prijs.
De prijzen in de VS zijn aardig standaard, en gezien de prijsstelling die EddieW hier heeft laten zien uit Hongkong bevestigd dat ook een zelfde soort prijsstelling als in de VS. Dus waarom zo geheimzinnig? En in Noorwegen komen de prijzen zo mondjesmaat ook boven drijven. Zie de Tesla die opgeblazen is met dynamiet. Daar moest ook 20K voor onder andere het batterij pakket betaald worden.
 


20.000 euro
Tja. een 35-40K tesla opblazen voor een 20k accu.
Bij de oude roadsters zag je dat je bij een door tesla vervangen accu de vervangingsprijs bijna 1-op-1 bij de dagwaarde kon optellen.
 
Ik heb er 192000km op zitten. Al heel wat typische herstellingen gehad, vooral de laatste maanden. Begint wat te borrelen in mijn mindset daarom. Maar ik laat geen onderhoud doen (1 keer wel, met 79000km:)). Ik denk niet dat mijn kosten boven die van een ICE gaan, ondanks de grote panne in de UK van 3500€. Ik bekijk het eens aan de hand van mijn facturen.
Ook een ICE met die km stand heeft een duur momentje: distributieriem, Nav upgrad, mechanische problemen…
En dan kan je sedert kort op de site en in de app de historiek van je SuC charges zien en zie ik dat ik toch voor zo’n 7000-8000€ gratis wattuurtjes gekregen heb. En zo ben ik weer tevreden.
In de app ?
 
Waarschijnlijk zonder accu en motoren. Hoeveel hebben die opgebracht en wat is de rest dan nog waard.
Juist!zoek een goed pack van een sloper voor €10 tot €12k.
Oude accu kun je vaak nog wel 4 tot 6000euro van maken als je de losse goede modules verkoopt...met wat geduld en moeite kun je een auto als deze dus weer met een goede accu op de weg zetten onder de €10k?
 
Juist!zoek een goed pack van een sloper voor €10 tot €12k.
Oude accu kun je vaak nog wel 4 tot 6000euro van maken als je de losse goede modules verkoopt...met wat geduld en moeite kun je een auto als deze dus weer met een goede accu op de weg zetten onder de €10k?
Het nadeel hiervan is dat als je dan bij Tesla aanklopt met accu gerelateerde issues dat men dan de vingers van de auto aftrekt. Zie opgeblazen model s in Finland
 
Vandaag onze Tesla Model S laten repareren voor een koelvloeistoflekkage. Melding in het display dat het koelvloeistofniveau te laag was. Het systeem heeft blijkbaar twee units die het koelsysteem regelen en die moesten beide vervangen worden voor € 450 incl. BTW. Een relatief goedkope reparatie ;-)

Tegelijkertijd bij het Servicecenter in Tilburg maar eens geïnformeerd naar de kosten als er problemen zijn met het batterij pakket. Het antwoord was dat Tesla zelf geen reparaties uitvoert en dat er dan een nieuw batterijpakket moet worden aangeschaft. Op dit moment is de richtprijs 14.000 excl. BTW met enkele uren de- en montage. Totaal dus ongeveer 18.000 euro.

Onze Tesla Model S is zojuist uit de garantieperiode van 8 jaar, dus dat kan een duur grapje worden. Onze laatste batteryswap was met 300.000 km. Tot op heden 0 (!) degeneratie en de km-stand is nu 370.000 km. Range bij 90% lading is 335 km en 100% lading 368 km.

Toch wel geschrokken van de stevige kosten die Tesla in rekening brengt als de accu vervangen moet worden. In de VS zijn er herstelbedrijven die voor rond de 6000 US Dollar de 'foute' accu's vervangen. Dat is toch wel een ander financieel plaatje als dat Tesla aanbiedt.

We gaan toch maar 'ns nadenken over een andere, uiteraard, elektrieker. Bij accuproblemen is de waarde van onze auto wel erg laag schat ik zo in.
 
Tegelijkertijd bij het Servicecenter in Tilburg maar eens geïnformeerd naar de kosten als er problemen zijn met het batterij pakket. Het antwoord was dat Tesla zelf geen reparaties uitvoert en dat er dan een nieuw batterijpakket moet worden aangeschaft. Op dit moment is de richtprijs 14.000 excl. BTW met enkele uren de- en montage. Totaal dus ongeveer 18.000 euro.

Wat bedoel je met nieuw?
Als dat echt een nieuw accupakket is (dus met 100% nieuwe cellen/modules) is het volgens mij heel redelijk of zelfs goedkoop. Als het een opgeknapt pakket is dat het risico heeft om het snel weer te begeven is het heel duur.
 
  • Like
Reactions: AustinP
Ik moet zeggen dat de prijzen nog enigsinds scherp zijn van tesla. Via een goede kennis van mij te weten gekomen dat bij vw een accu van een egolf 15k en de motor 7k. Een accu van een e up zou op 9k uitkomen.
De 24 kWh batterij van de eerste versies van de Zoe kostte 8000€. Mijn dochter heeft haar batterij na 7 jaar huur (40000km) kunnen overkopen voor 2300€. Renault wil duidelijk van de verhuur af.
 
Maar is er iets bekend over wat de prijzen van accu's bij Tesla de afgelopen jaren hebben gedaan? Dalen of stijgen deze prijzen hard?

Mijn Model 3 is nu 2,5 jaar oud en heeft bijna 100.000 km op de teller. Stel dat er over 2,5 jaar een nieuwe batterij in moet, zal deze dan alsnog 20k kosten?