Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kun je M3 als "gewone" auto gebruiken?

This site may earn commission on affiliate links.
Na het lezen van verschillende threads nog nieuwe vragen ?!?

- Afhankelijk van temperatuur meer bereik?
- In winter moeite auto te verwarmen?
- Als je sportief rijdt vliegt bereik naar beneden?
- ...

Is het niet te vroeg om naar EV over te schakelen? Ik was in de veronderstelling dat deze makkelijk een ICE vervangde als er maar voor zorgde dat hij opgeladen is.
 
Na het lezen van verschillende threads nog nieuwe vragen ?!?

- Afhankelijk van temperatuur meer bereik?
- In winter moeite auto te verwarmen?
- Als je sportief rijdt vliegt bereik naar beneden?
- ...

Is het niet te vroeg om naar EV over te schakelen? Ik was in de veronderstelling dat deze makkelijk een ICE vervangde als er maar voor zorgde dat hij opgeladen is.

Hèhèhè, een Model3 kan je heel goed gebruiken voor dagelijks gebruik en zelfs om op vakantie te gaan. In een ander draadje kibbelen ‘we’ over de wel of niet te verwachten drukte bij de SUC’s richting de wintersport. Ik ben alleen bang dat jij er nog niet klaar voor bent. ;)
 
  • Like
Reactions: robertvg
Feit is dat rijden met een E.V. bepaalde aanpassingen vergt. Het bereik is daarvan het belangrijkste. Ik doe ongeveer 1000 km per week en besteed gemiddeld een minuut of 6 per week aan een supercharger. Dat is denk ik minder dan iemand die met een gewone auto 1000 km/ week rijdt in een tankstation. Je moet gewoon wel iets meer nadenken over je verplaatsing gedrag. Het bereik zal inderdaad de komende jaren nog verbeteren maar dat wil niet zeggen dat de E.V. 's van vandaag niet bruikbaar zijn.
Trouwens ook een ICE verbruikt meer in de winter, bij sportief rijden etc, en de temperatuur in mijn auto staat gewoon op 21°c. Ik heb vandaag 280 km gereden met een SR+ vooral op de snelweg en heb 6 minuten geladen in Lokeren(wat misschien strikt genomen zelfs nog niet moest)
Het rijplezier anderzijds is zo groot dat de 'nadelen' rap vergeten zijn.
 
  • Like
Reactions: Cely
Na het lezen van verschillende threads nog nieuwe vragen ?!?

- Afhankelijk van temperatuur meer bereik?
- In winter moeite auto te verwarmen?
- Als je sportief rijdt vliegt bereik naar beneden?
- ...

Is het niet te vroeg om naar EV over te schakelen? Ik was in de veronderstelling dat deze makkelijk een ICE vervangde als er maar voor zorgde dat hij opgeladen is.

- Afhankelijk van temperatuur meer bereik? Ja in de zomer gem. afgerond 100 km meer dan in de winter
- In winter moeite auto te verwarmen? Als ik uit garage naar de openbare weg toe rij voel ik al warme lucht (bij IEC onmogelijk) Met stoelverwarming op standje 3 komt het zweet uit je bilnaad :p Ik kan elke gewenste temperatuur instellen én bereiken
- Als je sportief rijdt vliegt bereik naar beneden? Wel eens met een V8 aan het planken geweest? (=vergelijkbare prestaties) Als je snelheden van gemiddelde TDI volgt kun je met de Long Range bij normaal gebruik/afstanden een dag vooruit. Ik rij ca. 50k per jaar en kan met 4x laden (aan thuislader 11kW) per week goed uit de voeten. Alleen tijdens vakanties in buitenland een SUC nodig -> koffie moet niet te heet zijn anders is auto eerder vol dan mij kopje leeg is :)

Nb: ik heb geen aandelen in Tesla ;)
 
Na het lezen van verschillende threads nog nieuwe vragen ?!?

- Afhankelijk van temperatuur meer bereik?
- In winter moeite auto te verwarmen?
- Als je sportief rijdt vliegt bereik naar beneden?
- ...

Is het niet te vroeg om naar EV over te schakelen? Ik was in de veronderstelling dat deze makkelijk een ICE vervangde als er maar voor zorgde dat hij opgeladen is.

- Is bij een ICE ook zo. (Hogere luchtdichtheid bij lagere temperatuur)
- Is bij een ICE ook zo. (Het duurt iets langer om in de van 0 naar 20 graden te gaan dan in bijvoorbeeld de zomer van 16 naar 20, logisch toch? Door de 6kW HVAC is die sneller warm dan meeste ICE's)
- Is bij een ICE ook zo. (Met sportief rijden rem je ook heel veel vaker. Met een ICE gaat deze energie op in warmte in de remblokken, met een EV regenereer deze energie. EV is dus nog veel efficiënter dan ICE als je sportief rijdt)
 
Last edited:
Na het lezen van verschillende threads nog nieuwe vragen ?!?

- Afhankelijk van temperatuur meer bereik?
- In winter moeite auto te verwarmen?
- Als je sportief rijdt vliegt bereik naar beneden?
- ...

Is het niet te vroeg om naar EV over te schakelen? Ik was in de veronderstelling dat deze makkelijk een ICE vervangde als er maar voor zorgde dat hij opgeladen is.

Schijnbaar niet goed gelezen zou ik zeggen ........
 
Nou, ik (en mijn vrouw) gebruiken de M3 als gewone auto. Nou ja, meestal dan....;)
En dat bevalt uitstekend !
Nou hebben wij wel de mazzel dat we hem elke avond thuis aan de lader kunnen hangen en dus elke dag beginnen met een volle batterij. Onze ritten per dag zijn bijna altijd korter dan het bereik op 80%. En die enkele keer dat we meer rijden is er altijd onderweg wel een laadpaal waar we hem aan kunnen hangen (en waar ze ook koffie hebben).

No worries....
 
Kort, ik rij met mijn M3 zoals met mijn vorige Audi A4 zonder compromissen.
Verwarming werkt direct en altijd.
Ik rij overal de maximum toegelaten snelheid +10% zoals ik met mijn ICE deed.
Laatst nog van de kust in België naar Bocholt in Duitsland gereden en 1x 20' moeten bijladen onderweg, met mijn ICE ging ik ook eens gestopt hebben om een kop koffie te drinken en naar het toilet te gaan.
Als je aan ieder stoplicht je stroompedaal tot op de vloer drukt dan zal je verbruik idd hoger liggen.
Thuis kan ik laden aan 7KW wat ruim voldoende is en ik ga bijna nooit onder de 20% of boven de 80% tenzij ik lange afstanden moet overbruggen.
O en ik heb de auto particulier aangekocht.
 
Kort, ik rij met mijn M3 zoals met mijn vorige Audi A4 zonder compromissen.
Verwarming werkt direct en altijd.
Ik rij overal de maximum toegelaten snelheid +10% zoals ik met mijn ICE deed.
Laatst nog van de kust in België naar Bocholt in Duitsland gereden en 1x 20' moeten bijladen onderweg, met mijn ICE ging ik ook eens gestopt hebben om een kop koffie te drinken en naar het toilet te gaan.
Als je aan ieder stoplicht je stroompedaal tot op de vloer drukt dan zal je verbruik idd hoger liggen.
Thuis kan ik laden aan 7KW wat ruim voldoende is en ik ga bijna nooit onder de 20% of boven de 80% tenzij ik lange afstanden moet overbruggen.
O en ik heb de auto particulier aangekocht.
Auto particulier gekocht ? Wat geeft dat extra waarde aan deze topic ?
 
  • Disagree
Reactions: Hayden
Elke auto heeft zijn eigenaardigheden hè. Ja, ik heb de logica van de kachel van mijn 3'tje blijkbaar nog niet helemaal in de vingers. Is dat erg? nee, ik geloof in levenslang leren. :D
Mijn vorige auto was een BMW 5 en die had ook zijn eigenaardigheden. Die smeet er in de winter af en toe een bak koude lucht tussendoor wanneer hij vond dat er een risico was op aandampen van de ruiten. Dan kan je mopperen op BMW dat ze geen naverwarmer hebben geïnstalleerd om die koudegolf te compenseren, maar zo heeft ieder persoon, merk, bedrijf zijn eigen logica.

Is de M3 een leefbaar? Absoluut! Kan je dingen vinden die beter kunnen of die jij anders zou gedaan hebben, Uiteraard.
Maar dat heb ik met mijn vrouw ook, en die mag ook nog steeds blijven. ;)
 
Na het lezen van verschillende threads nog nieuwe vragen ?!?

- Afhankelijk van temperatuur meer bereik?
- In winter moeite auto te verwarmen?
- Als je sportief rijdt vliegt bereik naar beneden?
- ...

Is het niet te vroeg om naar EV over te schakelen? Ik was in de veronderstelling dat deze makkelijk een ICE vervangde als er maar voor zorgde dat hij opgeladen is.

Wij zijn met ons gezin al 6 jaar geleden overgeschakeld naar full EV...
Gegarandeerd dat mijn vrouw me zou bellen als ze nog eens naar een (s)tankstation zou moeten. (benzine voor grasmaaier bijvoorbeeld)
 
  • Funny
Reactions: BobbyKings