Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadkabel Nog niet ontvangen

This site may earn commission on affiliate links.
De kabel die je bij de Tesla krijgt (of hoort te krijgen) is ook 3 x 32 A (22 kW). Voordeel van die kabel:

Bij een 11 kW paal kun je 3 x 16 A = 11 kW laden.
Bij een 7.4 kW paal kun je 1 x 32 A = 7.4 kW laden.

Best of both worlds ;-)
Klopt helemaal....met als kanttekening dat dit inderdaad alleen geldt bij de laadpalen.

Bij een blauwe/rode stekker zal je een UMC moeten gebruiken en volgens mij is het model dat bij de Model 3 zit max 16A en zal je een "juicebooster" of ander laadapparaat moeten gebruiken om met 1 fase 32A te laden. (correct me if I'm wrong)
 
Om de laatste twijfel weg te nemen .... zonder meer geschikt voor 32 A.

Stekker:

upload_2019-7-18_18-19-31.png


Kabel:

upload_2019-7-18_18-19-59.png


5 x 6mm2 + 1 x 0.5mm2 (voor pilot signaal).

Wees je er wel van bewust dat een 32 A kabel minder handelbaar is dan een 16 A kabel (zeker als hij 3 fasen is). En met een 3 fasen 16 A kabel kom je ook vaak een heel eind.
 
Heb je 100% gelijk in, maar als de auto accepteert zonder kabel is dat jouw probleem en niet dat van Tesla. Ze zullen hun best doen de kabel te bezorgen (maar kan 1 week of 3 maanden duren), dat wordt niet zwart op wit verteld.
Dus kun je kiezen, kabel kopen of wachten en gaan rommelen ...... ik wist het wel (ik kreeg 4m en gelijk een 7,5m gekocht, ik ga toch niet lopen zeuren om een kabeltje te gaan ruilen.....).

En je weet het van te voren ... koop dan een VW, dit is Tesla. Mijn model 3 heeft bij de frunk wat naden niet helemaal goed (uiteraard was dat binnen de marge), maar ja ik wist dat dit zou kunnen als je een Tesla koopt (me geïnformeerd en bewust besloten toch te kopen). Dus meegenomen, naar de plaatwerker op de hoek en klaar. Kost me minder tijd/geld en frustratie dan naar een service center rijden.

Bij tesla koop je een EV die de rest ver vooruit is in een kastje dat nog niet door een meestersmeubelmaker is gemaakt maar een meubelmaker.........als je dat niet weet leef je op een andere planeet.

Wanneer Tesla de toezegging doet een kabel na te leveren, dan is dat gewoon onderdeel van de koop. Zeker als in de documentatie staat dat de auto met kabel geleverd wordt. Ook als je een opleverlijst maakt en er wordt met Tesla een afspraak gemaakt deze op te lossen, dan zal "het past in de marge" redelijkerwijs geen goede oplossing zijn.

Anders wordt het wanneer geen lengte van een laadkabel is afgesproken. Dan zal je met een 4m ook tevreden moeten zijn ondanks dat de anderen een langere hebben. Tenzij Tesla dit heeft beloofd bij de aflevering...dan moeten zij daaraan gehouden worden. Desnoods door een 4m te leveren en een kleine financiële tegemoetkoming ten aanzien van het prijsverschil. Desnoods uitbetaald met sigaar uit eigen doos (lees credits voor shop en service center).

Als Tesla een volwassen bedrijf wil zijn met goede klantenservice, dan horen dat soort oplossingen erbij.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
1x 0.5mm2 (voor pilot signaal).

Is dat specifiek voor de Tesla (pilot)?
Nee hoor. Dat hebben ze allemaal. Sommige hebben twee dunne aders, maar strikt genomen is dat niet nodig.

En kan de M3 nu wel of niet op AC 22kw laden? Sorry dat me dat nog steeds niet helder is...
Geeft niet :) We vergeten wel eens snel hoeveel we zelf bijgeleerd hebben de afgelopen jaren. En dat dat geen vanzelfsprekende kennis is.

De auto heeft 3 losse 16 A laders (dus 3 x 3.7 kW, totaal 11,1 kW). Je bent afhankelijk van het aanbod van stroom door de paal en van de kabel die je gebruikt. Wanneer er meer dan 16 A wordt aangeboden op één fase, dan kan de auto die stroom verdelen over meer dan één lader.

Ik heb even een overzichtje gemaakt. Die geeft per type laadpaal (rijen) en per type kabel (kolommen) aan wat de auto zal 'pakken'. De laatste twee regels gelden voor mijn specifieke oplossing. Ik heb een dubbel uitgevoerde paal achter een 3 x 25 A hoofdaansluiting. Al naar gelang ik met één of twee auto's tegelijk sta te laden geeft deze paal 1 x of 3 x maximaal 24 ampere af.

upload_2019-7-18_19-34-30.png


De meegeleverde UMC levert maximaal 1 x 16 Ampere af bij de auto (of zelfs maar 1 x 10 ampere bij gebruik van e huis-tuin-en-keuken stekker). Maar daar heb je dus die blauwe kabel niet voor nodig.

- edit - als iemand fouten in dit overzichtje zit, dan hoor ik het graag
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: RobPet
Ik heb mijn M3 op 8 juli opgehaald in Groningen, ook zonder Type 2 laadkabel en zonder USB laadkabeltjes. De delivery specialist gaf aan dat ze op waren en dat als ze weer voorradig zijn ik er eentje kan ophalen. Toen ik vroeg of het niet mogelijk is om er eentje op te sturen omdat ik niet in de buurt woon, gaf hij aan: dit doen we niet, je kan je auto toch opladen bij een van de SuC's?

Echt ongelooflijk. Je denkt toch niet dat ik 400 kilometer heen weer ga rijden om een kabel op te halen. Intussen ben ik al meer dan 2 weken bezig om er als nog een te krijgen maar zonder resultaat. Tesla bellen is onmogelijk, op de mail reageren ze niet, langsrijden heeft ook geen zin. Ik hoop dat ik verder geen problemen krijg met mijn auto want de service is echt beneden alle peil.
 
Ik heb mijn M3 op 8 juli opgehaald in Groningen, ook zonder Type 2 laadkabel en zonder USB laadkabeltjes. De delivery specialist gaf aan dat ze op waren en dat als ze weer voorradig zijn ik er eentje kan ophalen. Toen ik vroeg of het niet mogelijk is om er eentje op te sturen omdat ik niet in de buurt woon, gaf hij aan: dit doen we niet, je kan je auto toch opladen bij een van de SuC's?

Echt ongelooflijk. Je denkt toch niet dat ik 400 kilometer heen weer ga rijden om een kabel op te halen. Intussen ben ik al meer dan 2 weken bezig om er als nog een te krijgen maar zonder resultaat. Tesla bellen is onmogelijk, op de mail reageren ze niet, langsrijden heeft ook geen zin. Ik hoop dat ik verder geen problemen krijg met mijn auto want de service is echt beneden alle peil.
Je komt vast wel ooit langs het Service Center in Amsterdam Z-O.
Daar kun je ook om je kabel en kabeltjes gaan. En anders drink je daar maar zo vaak en zoveel koffie met je hele familie dat het voor hen voordeliger is om elders aangeschafte spulletjes te vergoeden.
(M.a.w. je zit niet vast aan Groningen omdat de auto daar toevallig afgeleverd is; elk ander SeC kan je helpen, mits ze die spulletjes hebben.)
 
  • Funny
Reactions: CJA Hulskamp
Je komt vast wel ooit langs het Service Center in Amsterdam Z-O.
Daar kun je ook om je kabel en kabeltjes gaan. En anders drink je daar maar zo vaak en zoveel koffie met je hele familie dat het voor hen voordeliger is om elders aangeschafte spulletjes te vergoeden.
(M.a.w. je zit niet vast aan Groningen omdat de auto daar toevallig afgeleverd is; elk ander SeC kan je helpen, mits ze die spulletjes hebben.)

Dit heb ik al gedaan, maar misschien moet ik meer koffie drinken :). Ik ben tot 2 keer aan toe bij het SeC in Amsterdam ZO langsreden, en ze hebben het genoteerd, maar nog geen enkele reactie gehad wanneer ik de Type 2 kabel kan ophalen. Het vervelende is dat ze gewoonweg niet te bereiken zijn en ook niet reageren op e-mails, en om er nou elke dag voor langs te rijden is ook een beetje te veel van het goede. Ik ga er ondertussen maar zelf een aanschaffen...ppff Maar waarom schaffen ze die kabels niet for-the-time being aan bij een andere leverancier of laten ze dit rechtstreeks door Mennekes afhandelen. Ze maken nu van hun probleem het ons probleem. :mad:
 
...tot 2 keer aan toe bij het SeC in Amsterdam ZO langsgereden...
Volgende keer ook binnengaan. :D
Maar twee keer per dag lijkt me wel afdoende...

Het is inderdaad erg bedroevend gesteld ermee, wanneer basiszaken als telefonische bereikbaarheid en tijdige beschikbaarheid van onderdelen gewoon ontbreken. Laat zich ook niet verklaren vanuit doorgeschoten bezuinigingsdrang, want al het nodeloze gedoe met klanten verlaagt de arbeidsproductiviteit van het hele bedrijf natuurlijk enorm.

Ook is het geen hogere wiskunde om te berekenen hoeveel laadkabels je hier in Europa nodig gaat hebben wanneer de af te leveren auto's aan de US kust verscheept worden en nog een tijdje onderweg zijn. Moet dus -helaas- wel een bewuste keuze zijn.
 
Last edited:
Ongeacht of het fraai is of niet, gaat Tesla niet iedere keer reageren op mails over laadkabels daar het antwoord niet zal veranderen. Ik zou zeggen laat ze aub met rust even opdat ze juist zich op echte service vragen kunnen gaan richten. Gewoon even 2 maandjes wachten en als je dan nog geen kabel kan gaan halen en je hebt er zin in, stel ze aansprakelijk.
 
Nee hoor. Dat hebben ze allemaal. Sommige hebben twee dunne aders, maar strikt genomen is dat niet nodig.

Geeft niet :) We vergeten wel eens snel hoeveel we zelf bijgeleerd hebben de afgelopen jaren. En dat dat geen vanzelfsprekende kennis is.

De auto heeft 3 losse 16 A laders (dus 3 x 3.7 kW, totaal 11,1 kW). Je bent afhankelijk van het aanbod van stroom door de paal en van de kabel die je gebruikt. Wanneer er meer dan 16 A wordt aangeboden op één fase, dan kan de auto die stroom verdelen over meer dan één lader.

Ik heb even een overzichtje gemaakt. Die geeft per type laadpaal (rijen) en per type kabel (kolommen) aan wat de auto zal 'pakken'. De laatste twee regels gelden voor mijn specifieke oplossing. Ik heb een dubbel uitgevoerde paal achter een 3 x 25 A hoofdaansluiting. Al naar gelang ik met één of twee auto's tegelijk sta te laden geeft deze paal 1 x of 3 x maximaal 24 ampere af.

View attachment 431213

De meegeleverde UMC levert maximaal 1 x 16 Ampere af bij de auto (of zelfs maar 1 x 10 ampere bij gebruik van e huis-tuin-en-keuken stekker). Maar daar heb je dus die blauwe kabel niet voor nodig.

- edit - als iemand fouten in dit overzichtje zit, dan hoor ik het graag

Ik kan met de UMC / huis tuin keuken stopcontact stekker max 13A pakken ipv 10. Komt neer op 18/19 KM pu opladen.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Ik ga a.s. vrijdag mijn M3 in Tilburg ophalen. Worden de auto’s nu allemaal zonder laadkabels geleverd? Ik laad al drie jaar ‘s-nachts aan een laadpaal voor de deur, het is dus redelijk essentieel. De kabellengte is voor mij niet belangrijk.
Wij hebben afgelopen woensdag de auto gekregen en alles laadkabels, behalve die van de telefoons ;), zaten er gewoon bij. De Mennekes kabel is wel "maar" 4 meter lang. Nadeel is dat wij de auto achteruit op de oprit moeten zetten, bij een 7 meter kabel was dat niet nodig. Echter onze Zoe heeft een langere kabel (7 meter) maar is daardoor meer werk om op te rollen. Zo zie je maar weer elk nadeel hebt zo zijn voordeel...
 
Klopt helemaal....met als kanttekening dat dit inderdaad alleen geldt bij de laadpalen.

Bij een blauwe/rode stekker zal je een UMC moeten gebruiken en volgens mij is het model dat bij de Model 3 zit max 16A en zal je een "juicebooster" of ander laadapparaat moeten gebruiken om met 1 fase 32A te laden. (correct me if I'm wrong)

You're wrong. Zowel de VS als de EU UMC kan op één fase 32A trekken die dan verdeeld worden over de drie on-board chargers. Alleen heb je er nog een aparte adapter voor nodig, want de meegeleverde adapters naar extended Schuko en naar CEE 16A stopcontacten ondersteunen dat niet.

European CEE 32A 6h Type 023 IP44 Blue Commando (Caravan Mains) Adapter for Tesla Model S/X/3 Gen 2 – EVSE Adapters
 
  • Like
Reactions: Defiant