Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

laadopties model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Dag iedereen

ik ben nieuw hier en ook nieuw in de wereld van Tesla. Via het werk kunnen we een model 3 bekomen en ik ben eens aan het bekijken of dit voor mij ook een goede optie zou zijn.

Ik ben echter helemaal het noorden kwijt als het gaat over thuisladen. Hopelijk zijn er hier mensen die me verder kunnen helpen ;)

Thuis beschikken we over een 3 fasen net zonder neuter op 32A. Het is uiteraard niet mogelijk om de volle 11kW te gebruiken voor het opladen van mijn Tesla want dan kan ik op dat moment geen andere elektrische toestellen gebruiken.

Ik zag in wat filmpjes online dat je in de Tesla zelf, de maximale ampère kunt zetten. Wil dit zeggen dat wanneer ik andere toestellen ga gebruiken (overdag) ik dit kan aanpassen naar bv 24A en savonds eventueel toch de 32A gebruik aangezien er dan geen andere toestellen gebruikt worden?

Ik lees online dat het mogelijk is om de Tesla op te laden op een gewoon standaard stopcontact (230v). Hebben er mensen hier ervaring mee hoe snel dit gaat? Moet dit op een stopcontact zijn dat alleen op een kring zit of kan dit op eender welk stopcontact in huis?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
 
Dag iedereen

ik ben nieuw hier en ook nieuw in de wereld van Tesla. Via het werk kunnen we een model 3 bekomen en ik ben eens aan het bekijken of dit voor mij ook een goede optie zou zijn.

Ik ben echter helemaal het noorden kwijt als het gaat over thuisladen. Hopelijk zijn er hier mensen die me verder kunnen helpen ;)

Thuis beschikken we over een 3 fasen net zonder neuter op 32A. Het is uiteraard niet mogelijk om de volle 11kW te gebruiken voor het opladen van mijn Tesla want dan kan ik op dat moment geen andere elektrische toestellen gebruiken.

Ik zag in wat filmpjes online dat je in de Tesla zelf, de maximale ampère kunt zetten. Wil dit zeggen dat wanneer ik andere toestellen ga gebruiken (overdag) ik dit kan aanpassen naar bv 24A en savonds eventueel toch de 32A gebruik aangezien er dan geen andere toestellen gebruikt worden?

Ik lees online dat het mogelijk is om de Tesla op te laden op een gewoon standaard stopcontact (230v). Hebben er mensen hier ervaring mee hoe snel dit gaat? Moet dit op een stopcontact zijn dat alleen op een kring zit of kan dit op eender welk stopcontact in huis?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Welkom. Genoeg info over te vinden in dit draadje.
Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)
 
Heel veel laadpalen ondersteunen ook load-balancing in combinatie met een slimme meter. De laadpaal houdt dan zelf in de gaten hoeveel vermogen er beschikbaar is en past op basis hiervan het aantal ampères aan.

Je kan kan elk willekeurig stopcontact gebruiken zolang er maar aarde aanwezig is. De max belasting met een schuko stekker is 13a (18km per uur). Pas wel op met verlengsnoeren e.d.

Zie ook https://www.tesla.com/sites/default...ocs/gen_2_umc/Gen2_Mobile_Connector_nl_EU.pdf
 
Ik was hierin beginnen lezen maar er zijn zoveel posts al dat ik echt het bos door de bomen niet meer zie o_O

Heel veel laadpalen ondersteunen ook load-balancing in combinatie met een slimme meter. De laadpaal houdt dan zelf in de gaten hoeveel vermogen er beschikbaar is en past op basis hiervan het aantal ampères aan.

Je kan kan elk willekeurig stopcontact gebruiken zolang er maar aarde aanwezig is. De max belasting met een schuko stekker is 13a (18km per uur). Pas wel op met verlengsnoeren e.d.

Zie ook https://www.tesla.com/sites/default...ocs/gen_2_umc/Gen2_Mobile_Connector_nl_EU.pdf
Bedankt voor het antwoord. De wagen en de laadpaal is via het werk dus ik kan de laadpaal niet kiezen (en het is jammer genoeg een zonder load balancer)
In de link dat je stuurde naar de Gen2 Mobile Connector, zie ik staan dat het enkel op 1 fase mag. Ikzelf heb 3 fase thuis. Ik vermoed dat deze toch gaat werken en gewoon maar 1 fase gebruikt?


Verder hebben we thuis een keramiekoven. Deze is aangesloten op een blauwe stekker (zie foto). Zou ik dit kunnen gebruiken om te Tesla op te laden of is er altijd een laadpaal nodig?
Zoja, wat is de snelheid hiervan?
 

Attachments

  • 20200306_121651.jpg
    20200306_121651.jpg
    213.5 KB · Views: 90
Ik heb zelf de volgende laadpaal aangeschaft voor thuis inclusief Loadbalancing welke naar behoren werkt.

Laadstation elektrische auto nodig? - 4EV

Indien onze Jacuzzi aanspringt anticipeert deze laadpaal meteen dmv de opgenomen stroom tijdens het laden te verlagen. Tevens werkt deze zonder extern abonnement en is prijstechnisch interessant. Wat mij betreft een echte aanrader. In de meterkast heb ik een kWh meter geïnstalleerd tbv de afrekening met mijn werkgever.

Ikzelf heb de optie "ontgrendelen" middels de handgreep niet genomen echter zou dit wel de volgende keer mee bestellen ivm het gemak.
 
De Tesla model 3 kan helemaal niet op 3 fasen laden op 32 A, dat is ook volstrekt niet nodig. Je maakt je onterecht zorgen, op 3x16 A is je auto in minder dan 1 nacht vol vanuit leeg.

Welke laadpaal krijg je vanuit je werk?
 
De Tesla model 3 kan helemaal niet op 3 fasen laden op 32 A, dat is ook volstrekt niet nodig. Je maakt je onterecht zorgen, op 3x16 A is je auto in minder dan 1 nacht vol vanuit leeg.

Welke laadpaal krijg je vanuit je werk?
We hebben thuis 3 fasen zonder neuter. Ik heb me laten vertellen dat hierbij het vermogen 1,73x230Vx32A is. Dit komt neer op 12,7kW.
Met 16A is dit maar 6,3kW. Of is 6,3kW ook voldoende voor dagelijks verbruik te laden?
 
Laden op 25A is ongeveer 5,7 Kw. Daarmee laad ik mijn SR+ van 20 naar 90% op in 6,5 uur. Is ruim voldoende voor 200+ kilometers. App geeft dan weer dat ik laad aan 40km/h en dan heb ik s'nachts nog 7A over voor rest bv huishouden. (Geen wasmachine,droogkast...etc dan)
 
Ik ken het Belgisch energienetwerk niet, dus weet ik niet hoe ik 3 fase 32A moet inschatten. Ik heb hier in NL 3x25A. De Tesla pakt daarvan 3x16A en dat is meer dan voldoende om op te laden. In het geval van onze andere elektrische auto (Kia e-Niro) ligt het wat anders. Die pakt maar 1x16A (3,7kW). Echter heb ik daar in een jaar geen issues mee gehad. Ik kom bijna nooit volledig leeg thuis, en hoef ook niet altijd vol weer op pad te gaan. Daarnaast ben je in de meeste gevallen toch wel rond 18.30 thuis en vertrek je de volgende dag niet voor 7.30.
Oftewel maakt het langzamer laden in de praktijk vaak niet uit.
 
Ik heb zelf ook 3f zonder neuter 40A. Ik heb een Tesla-Wall charger en deze heeft de eigenschap dat je 2 fases voluit kan gebruiken, 3e fase dient dan als simulatie neuter. Je laadvermogen is dan 2x16A=32Ax230v=7,3kW. Krijg je bvb 240v binnen (bvb wanneer zonnepanelen op vol vermogen gaan), dan zie je in de app soms 8kW (=7,5+). Je kan de laadstroom verminderen op de Tesla WallBox maar ik zou deze persoonlijk maximaal zetten en de laadstroom in je auto verminderen. Deze wijziging wordt trouwens per locatie bijgehouden.
 
Als je enkelfasig zou laden op je netwerk zonder neuter dan heb je in twee geleiders, bij maximaal ingesteld laadvermogen, 32A stroom. Daar kan dus niets meer bij. Bij tweefasig laden zoals ChristopheDC het uitlegt, heb je in twee geleider 16A stroom en in de derde 18,4A. De stroom is dus gelijkmatiger verdeeld.
Mocht je elk risico risico op het uitvallen van je hoofdzekering willen vermijden dan zou je een slimme lader kunnen overwegen, bijvoorbeeld de Fivari-SMART. die houdt rekening met de overige verbruikers in huis en past de laadstroom dynamisch aan. Zeker als je elektrisch kookt of andere zware elektrische toestellen in huis hebt, zou dat handig kunnen zijn.